Skocz do zawartości

[Amortyzator] RS Reba Dual i Solo Air - Dostrojenie


Puklus

Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team

Poprzedni temat odnośnie reby zrobił sie tematem typu: mam rebę i wszystko na jej temat ... za dużo stron za dużo zbędnych informacji dlatego zostanie on zamknięty, zawsze będzie można do niego wrócić i po czytać. http://www.forumrowerowe.org/topic/28734-amortyzatorrock-shox-reba-dostrojenie/
 
Tutaj typowo przydatne informacje oraz ewentualne pytania czyli:
 
Dostrojenie - ustawianie ciśnień w Dualu, jaki stosunek między komorami jest najlepszy w danym terenie czy więcej czy mniej, ile w solo, Jak ustawiać tłumiki, do jakich ukształtowań terenu jakie wartości, Flood gate co to jest i czemu ja go nie mam i do czego on służy.
 
Wszelkie techniczne tematy typu jaki olej, ile oleju jakie uszczelki, jak serwisować itd powinny znaleźć się w oddzielnym temacie.
To zapewni przejrzystość i łatwość w szukaniu informacji. Postaram sie wyciągnąć z tych 70 storn najistotniejsze rzeczy i je wrzucę tutaj.
SAG:

Sag-Ugięcie wstępne amortyzatora czyli wtedy kiedy siedzisz na rowerze

Floodgate:


Floodgate bardzo łatwo ustawić. Skręcasz go powiedzmy do połowy, jedziesz na jakiś ostry podjazd, ktory atakujesz z twardego przełożenia. Załączasz blokadę. Jeżeli amor buja, to dokręcasz floodgate, jak nie buja, to odkręcasz. I tak kilka razy, aż uda Ci się ustawić na granicy bujania, tzn w takiej pozycji, że jeśli jeszcze minimalnie byś go odkręcił to amor zacznie bujać. Dzięki temu w 100% wykorzystasz to cudowne pokręło, amor mimo blokady bedzie wyłapywał większe nierowności, ale nie będzie bujał.

 Floodgate jest to jak nazwa wskazuje bramka przepływu czyli po naszemu, jaką siłą trzeba zadziałać na widelec by ten zablokowany się otworzył.

 

 

No więc ja jeśli ustawię moją Rebę wg wskazań instrukcji na 135 psi (odpowiednio dla moich 89 kg [ :)] ) to SAG wynosi prawie nic... żeby mieć SAG w okolicach 15-20% to muszę ciśnienia mieć dużo dużo niższe niż zalecane (SAG mam przy 60-90 psi - tu robiłem jedną próbę na szybko stąd tak szeroki przedział orientacyjny). Przypominam że zgodnie z waszymi wskazówkami rozpoczynam od komory pozytywnej czyli w negatywnej nie mam nic. Co robię źle ???

 

Tabelki ciśnień są zawyżone zazwyczaj, a w RS'ach zawsze ;p taki urok danych producenta. Ja początkowo też pompowałem po 125-130psi do obu komór, a co się okazało, że jak spuściłem powietrze z negatywnej, potem z pozytywnej do ok 100psi i eksperymentalnie podnosiłem ciśnienie w komorach to już przy 110/115 psi (teraz dokładnie nie pamiętam bo z rebą rozstałem się przeszło rok temu) amortyzator dawał odpowiedni sag, nie dobijał, a kultura pracy była nawet korzystniejsza niż przy wysokim ciśnieniu.

 


 

Mam problem, mam nadzieje że mi pomożecie:) Otóż ważę sobie 45kg. Mam Rebe SL. W komorze pozytywnej jest 40 psi, w negatywnej mam 45 psi i amor nie jest czuły [:D] A jak dam więcej do negatywnej to mam bardzo mało skoku :/ SAG teraz wynosi z 25%. Jak rower stoi, to mam do wykorzystania 80mm [ z 100mm] a jak siąde to mam marne 60mm :<. Ja chcę, żeby moja też się tak uginała jak na filmikach, ale czy przy 45kg jest to w ogóle możliwe? No i chcę, żeby jednak więcej tego skoku było.

To jest typowy objaw Za dużego sagu czyli za niskiego ciśnienia w komorach.
 

"SAG teraz wynosi z 25%. Jak rower stoi, to mam do wykorzystania 80mm [ z 100mm] a jak siąde to mam marne 60mm" Sag ustawia się siedząc na rowerze w pozycji "do jazdy " powinien wynosić od 15 - 20 % skoku w xc , twój jest stanowczo za duży , źle się do tego zabrałeś

 

Wreszcie problem się rozwiązał. Reba z każdym km działa coraz lepiej.

Jeżeli posiada się nowy widelec musi on przejechać ok 200-300km by można było powiedzieć ze jest dotarty, to samo tyczy się widelca w którym wymienia się uszczelki kurzowe.
 
 

Na mtbr jest jeszcze duzo o "10 psi rule" czyli to ze pozytywna zawsze o 10psi wiecej niz negatywna

Może nie tyle 10 PSI co 10% mniej w komorze negatywnej. Taki stosunek pozwala ustawić sprężynę możliwe najczulej ale każdy powinien znaleźć swoje ustawienie.
 
 

Przy ciśnieniach +40/-35 (kolega kilka postów wcześniej pisał o tym) Reba chodzi bardzo fajnie (ważę 58kg), ale występuje stuk w momencie chowania się goleni. Stuk słychać gdy golenie schowane są na 6-7cm, czyli prawie przy samym końcu. Dodam, że owy stuk "czuć" w rękach.

 Klasyczny przykład dobicia widelca, spowodowane zbyt niskim ciśnieniem. Jest to niebezpieczne i może spowodować uszkodzenie widelca.
 
Póki co tyle, to ok 20 stron. Później pojawi się reszta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Przemek, ja nie neguję pomysłu,ale mam wrażenie ,że niewiele on wniesie- uśrednianie parametrów

 

 

jaki stosunek między komorami jest najlepszy w danym terenie czy więcej czy mniej

jest trochę bezcelowe choćby ze względu na skrajnie rożne oczekiwania bikerów.

Chyba, że te dane dane posłużą jako punkt wyjścia do ustawień.

Obawiam się jednak,że stworzysz kolejny temat o Rebie ,który powieli temat poprzedni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

OK to moze ja nie ogarniam dzialania kompresji w Rebie, bo nie potrafie sobie wyobrazic po co ustawiac ja np. w polowie ? Jesli dalbym ja do polowy to przeciez amortyzator nie bedzie ani pracowal plynnie ani nie bedzie zablokowany. Jednym slowem mowiac bedzie jakis "poltwardy" i z pewnoscia nie wybierze mniejszych nierownosci. Tu z kolei jesli bysmy chcieli aby wybieral tylko wieksze to mamy tlumienie powrotu. Niech ktos i mnie oswieci jak to jest z ta kompresja w manetce...

 

Pędzisz w dół, w górach, po sporej wielkości kamieniach i nie chcesz, żeby każdy zjazd z takiego kamienia kończył się dobiciem widelca. To jeden z powodów regulacji tłumienia kompresji, albo przy technicznej, stromej i wolnej ścieżce-analogicznie. Ogólnie patent przydatny w górach jak dla mnie [ :thumbsup:] Można i bez manetki. Rozbiera się tłumik i wyciąga z niego sprężynkę, która odpowiada za zwolnienie blokady. W takiej sytuacji, ręcznie sterujemy tłumieniem

 

 

Wkładając do "-" więcej niż do "+" na pewno będzie dobijanie widelca.

Nie, nie spowoduje to dobijania, ale zapadanie sie widelca kiedy wartość będzie zbyt duża. Dobijanie jest spowodowane zbyt niskim ciśnieniem w komorze pozytywnej.

 

 

zgodnie ze sztuką jest tak:

1. spuszczamy całe powietrze z negatywnej [jest mniejsza niż pozytywna] - najlepiej poprzez pompkę, gdyż można zaoleić tarczę i zacisk;

2. podpinamy pompkę do pozytywnej i pompujemy powietrze wg tabeli;

3. podpinamy pompkę do negatywnej i pompujemy powietrze wg tabeli;

4. sprawdzamy SAG - ma być 10-40% [i taki będzie, chyba, że ktoś nie wie ile waży] - SAG sprawdzamy w dwie osoby, samodzielnie będą przekłamania wynikające z bujnięcia przy schodzeniu z roweru.

 

Ważne, by po napompowaniu komór nie podłączać ponownie pompki, gdyż wskazane ciśnienie będzie dużo niższe, niż to, które uzyskaliśmy po napompowaniu. bierze się to stąd, że po podłączeniu pompki powietrze schodzi z komory i trafia do pompki - stąd różnica zaraz po napompowaniu bez odłączania pompki względem wskazań po ponownym podłączeniu pompki. nie sugerujcie się również dźwiękiem powietrza po odpięciu zawora pompki [np. Beto 35 z czerwonym zaworem] - syk oznacza, że powietrze wydostało się z pompki, a nie z komory. nie dobijamy amortyzatora ze spuszczonym powietrzem! ugięcie bez powietrza sprawdzamy tylko wówczas gdy nie znamy skoku amortyzatora.

 

Reba 2012 posiada znaczniki na goleni, a zatem jest to zbyteczne. dobijanie amortyzatora może go tylko uszkodzić.

 

by zwiększyć SAG:

1. spuszczamy 5-10 psi z "-";

2. spuszczamy 5-10 psi z "+";

3. sprawdzamy SAG i ew. poprawiamy.

 

każdorazowo trzeba pompować komory - dlatego warto zapisać wartości.

 

by zmniejszyć SAG:

1. dopompowujemy 5-10 psi do "+";

2. dopompowujemy 5-10 psi do "-";

3. sprawdzamy SAG i ew. poprawiamy. każdorazowo trzeba pompować komory - dlatego warto zapisać wartości.

 

Przy zwiększaniu i zmniejszaniu SAG'u kolejność podłączania do komór jest odwrotna!

 

tuning: dla komfortowej jazdy - zwiększyć ciśnienie w komorze "-" o 5-15 psi względem "+". nie przekraczać różnicy 15 psi, gdyż zwiększy to SAG. dla sportowej jazdy - zwiększyć ciśnienie w komorze "+" o 5-15 psi względem "-". powyższe pochodzi z oficjalnej dokumentacji serwisowej RS na 2012/13

 

Reby 2012 mają zupełnie inną charakterystykę w porównaniu z rebami z roczników <2011

Należy to uwzględnić czytając różne poradniki dot. ustawiania widelca.

 

RLT to wersja z regulacją floodgate, RL jej nie posiada.

Jeżeli chodzi o Rebe Solo Air sprawa jest banalna jak w każdym innym widelcu powietrznym, pompujemy wartość przybliżoną dla naszej wagi, i sprawdzamy SAG, jest ok to zostawiamy, nie jest to poprawiamy.

 

W tym temacie prosił bym o pytanie dotyczące głównie ustawiania czyli ciśnień, blokady, odbicia etc. Pytania techniczne typu jakie uszczelki gdzie i jaki olej i tym podobne są oddzielnym temacie. Pytane i sugestie są mile widziane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
  • 2 lata później...

Amortyzator to Sid Race RL dual air, rocznik chyba 2010. Na ladze jest podziałka do regulacji sagu pod skok 80/100/120. Podobno zostały wyjęte wszystkie podkładki do regulacji skoku, więc powinien wynosić 120mm, natomiast jest jakieś 103-104mm. Nie jest to jednak kwestia ciśnienia w negatywnej. Po wciśnięciu i puszczeniu amortyzatora jakieś 2-3mm można go jeszcze wyciągnąć rękami, potem jest jakby stuknięcie i więcej nie pójdzie. Jakieś sugestie, pomysły? Czy w tym modelu jest w ogóle możliwy skok 120mm, czy powinienem jeździć z jedną podkładką na 100mm?

Edytowane przez grzegosz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Panowie i Panie ;) Reba 100mm SoloAir ile powinna wykorzystywac swojego skoku? Mam nowy amortyzator, pewnie dopiero co dotarty, bo jakies 250km zrobilem w wymagajacym terenie i po tej gumce na goleni widze, ze wykorzystuje mi jakies 70% swojego skoku. Waze 76kg i upuscilem cisnienie do 90psi, zeby sag wynosil jakies 15%. Jezdzi mi sie komfortowo, wg. mojej oceny polyka dziury i rozne kameloty wzorowo, ale moje porownanie odnosi sie do wczesniejszego Dart3, takze trudno abym nie mial wrazen na plus. I teraz pytanie, czy poeksperymentowac jeszcze z cisnieniem, czyli upuscic pare psi, tak zeby amor pracowal przykladowo w zakresie 9 cm, a nie tak jak teraz 7 cm?

 

Z gory dzieki za wszelkie sugestie...Pzdr :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie chcesz zwiększać sagu to możesz wyjąć token albo dwa ze sprężyny, zmniejszy to progresje i zmiękczy widelec w "głębszych" zakresach skoku.

 

A jak sie ma taki zabieg do gwarancji, bo amor jest nowy i nie chcialbym jej utracic? A te 70mm skoku wykorzystywanego teraz to normalna sprawa czy powinienem jednak dazyc aby wykorzystac caly potencjal tego amortyzatora? Bo rozumiem, ze te 100mm to nie tylko marketing? Z drugiej strony gdzies czytalem ze bezpieczniej zostawic np. 20mm zapasu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba dążyć aby wykorzystać potencjał amortyzatora. Po to ma się 100 mm, żeby je wykorzystać. W wymagającym terenie tak jak piszesz powinieneś go dobić albo zbliżyć się do ok 90 mm. Sag powinno się ustawiać od 15 do 25 %. Zależy od stylu jazdy i preferencji. Jedni jeżdżą ostrzej, więc pompują więcej ciśnienia, żeby dobić amor na większych przeszkodach. Inni np. lubią spokojniejsza jazdę i pompują mniej bo lubią jak amortyzator jest bardziej czulszy. Sam musisz sobie odpowiedzieć jak jeździsz i jakie wolisz ciśnienie. Popróbuj, raz ustaw sag na 15% zrób pętle, potem ustaw na 25% i pojedz nią jeszcze raz. Wyczujesz jaka praca amora Ci się spodoba. Zmiana tokenów podchodzi pod normalną regulację. Rock shox pokazuje jak zrobić to samodzielnie. Zjedz na dół strony by zobaczyć filmik https://www.sram.com/rockshox/products/reba-rlt

Edytowane przez oesz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
  • 2 lata później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...