Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

QR9, QR15, albo QR20 oznacza średnice osi przedniej piasty. Standard to 9 mm.

 

Nie jest to do konca prawda :)

 

QR to Quick Release - System pozwalajacy na szybkie zdjecie i zalozenie kol, odnosi sie za rowno do przedniego i tylnego kola.

 

Oznaczenie 9/15/20 to faktycznie srednica osi przedniego widelca oraz piasty, ale sam skrot QR oznacza szybko sciagalny zacisk kola/piasty.

  • 2 tygodnie później...
Napisano

golenie jest to pojęcie ogólniejsze, masz golenie górne i dolne, górne są wpuszczane w dolne (zazwyczaj, pomijam upside down'y), a lagi to ślizgi, element pracujący amortyzatora, czyli to co nie powinno być porysowane, bo ma wpływ na jakość pracy amortyzatora. Jeśli coś namieszałem to poprawić ;).

Napisano (edytowane)

Lagi to te golenie amortyzatora, które wchodzą w drugie golenie :P

 

No moje laickie oko, to amortyzator posiada jedną parę goleni i jedną parę ślizgów (wyjątkiem jest Lefty od Cannondale'a). Termin goleń został przecież zaczerpnięty z anatomii, gdzie oznacza podudzie. Tak jak człowiek nie ma goleni górnych i dolnych, tak amortyzator też mieć nie może.

Czyli golenie-na dole, ślizgi- u góry. Chyba że jest up-side-down wtedy, jak sama nazwa wskazuje, to co u góry jest na dole i na odwrót.

 

Czym są "Lagi" to inna sprawa. Trzeba by się zastanowić nad etymologią tego słowa. Ale sam wyraz jest raczej w znaczeniu potocznym. Laga to synonim kija, pałki, drąga - czyli podłużnych przedmiotów o przekroju owalnym. Szczególnie popularnie używany w gwarze śląskiej: "Bier ta laga i walimy !" :P . Więc na dobrą sprawę lagą można nazwać wszystko co podłużne i walcowate, np. części amortyzatora od korony widelca do osi koła. Na pewno "lagi" nie znajdziemy w technicznym opisie lub książce serwisowej. Tak ja to rozumiem.

Edytowane przez Jacobsen
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 miesiące temu...
  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...
Napisano

Często w relacjach z wyścigów, zwłaszcza w trudnych warunkach (błoto, deszcz) ludzie piszą o zjawisku "zaciągania łańcucha". Co to jest i czym się objawia?

Napisano

Efekt "nawijania się łańcucha na zębatkę". Łańcuch nim kręcić się wraz z zębatkami pozostaje na nich (ostatnio próbowałem znajomemu wytłumaczyć i tez mi ciężko to szło. whistling.gif).

Znalazłem arcydzieło które wyjaśni Ci istotę problemu.

7a958fd475a8ae1f.jpg

 

Napisano

Q factor, From Wikipedia, the free encyclopedia

 

 

650,650b:

What is 650B?

650B is an old tire size designation for what is known today as 584mm ETRO - a currently obscure size, at least in North America, that has been used in the past on some of the finest bicycles. 584mm sits nicely between the standard road bike wheel size - 622mm ETRO (i.e. 700c) - and the standard for off road bikes - 559mm ETRO (i.e. 26"). The tires currently available in the United States range from about 30mm wide to 38mm wide, though there are other sizes available in Europe. For more detailed information on tire sizing in general please see Sheldon Brown's article on the subject.

 

Na stronie Sheldona Browna jest całkiem przydatny słowniczek.

  • 3 miesiące temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...