Olek1987 Napisano 15 Stycznia 2014 Napisano 15 Stycznia 2014 Witam serdecznie, Mam nietypowe pytania a w zasadzie jest to prośba o pomoc. Mam wrodzone problemy z lewą nogą, przez co podczas jazdy na rowerze stopa na pedale ucieka mi do zewnątrz co powoduje czasami (rzadko) obcieranie piętą o tylne widełki. Przejezdziłem na Crossie z 15 tys. kilometrów i nauczyłem się z tym żyć i jezdzić, trasy po 100 km nie były cięzkie. Sprawa wygląda innaczej po przesiadce na szosę. Dziś rower do mnie dotarł, złożyłem go i z tego co widzę to korba jest bliżej widełek chyba ze to moje złudzenie w co wątpie. Więc mam takie pytanie: Czy korby różnią się od siebie w tym sensie, że w jednej może być korba dalej od widełek niż w innej ? ewentualnie czy jest możliwość jakoś przedłużyć gwint w pedale ? Wiem ze moge założyć czerowne bloki shimano i "zablokować" maksymalnie stopę, ale nie mogę sobie na to pozwolic niestety :/ Wczesniej miałem korbę Shimano ALIVIO 3 rzędową, teraz mam rower TREK Alpha 1.2 i tam jest korba FSA Vero 2 rzędowa. Pedały to Shimano SPD SL 540. Rower to moje całe życie, wielka pasja i zrobie wszystko zeby jezdzić (w końcu na szosie i w butach SPD ) Z góry dziękuje za porady i wszelką pomoc. Podsumowując: Chodzi o oddalenie stopy (lewej) od tylnych widełek.
kporys Napisano 15 Stycznia 2014 Napisano 15 Stycznia 2014 Po oddaleniu nogi od widełek, może ona nienaturalnie pracować, co z kolei skutkować może bólami kolana itp. A w SPD nie powinna Ci noga uciekać
lyndowss Napisano 15 Stycznia 2014 Napisano 15 Stycznia 2014 Tak w ogóle w rowerach szosowych jest dość mały współczynnik Q w porównaniu np. do XC. Q to odległość Twoich stóp od siebie. Może stąd to wrażenie. Teraz nawet w kolarstwie górskim dąży się, aby był jak najmniejszy. Opcją jest to, że może krzywo ustawisz stopy i przez to haczysz. Musisz sprawdzić swoją anatomię podczas pedałowania, bo to może być przyczyną. Źle zaprojektowana rama też może dawać taki objaw, ap rzez to za szerokie widełki w miejscu gdzie mijają się z nimi stopy. Jeżeli dasz radę to spróbuj wsiąść na kilka rowerów szosowych i zobaczyć, czy ten problem nadal występuje. Pedały też mają różne odległości względem gwintu, więc to też może być przyczyną. Najgorsza opcja to jeżeli te wszystkie czynniki się nałożyły na siebie. Wtedy możesz nie dojść dlaczego tak jest, bo nic z tych rzeczy nie będzie przeważające. http://www.indoorcycling.pl/rowery/tomahawk-ic3/przeglad/311-co-to-jest-wspolczynnik-q-i-jaki-ma-wplyw-na-cwiczacych-i-wlascicieli-klubow
Olek1987 Napisano 15 Stycznia 2014 Autor Napisano 15 Stycznia 2014 To na pewno jest zwiazane z anatomia niestety. Wspominasz o różnych odległościach w pedałach względem gwintu ... jest ktoś w stanie odpowiedzieć przy którym modelu pedałów szosowych ta odległość jest największa ? Myślę jeszcze nad stabilizatorem stawu skokowego, może coś pomoże
lyndowss Napisano 15 Stycznia 2014 Napisano 15 Stycznia 2014 jest ktoś w stanie odpowiedzieć przy którym modelu pedałów szosowych ta odległość jest największa Nie, bo producenci są różni i nikt nie podaje tego parametru. Jedyne co możesz zrobić to wybrać pasujące Ci pedały, a potem podzwonić po sklepach i prosić, żeby Ci zmierzyli. Ocenić możesz to wtedy tylko typu większy, mniejszy, największy. Poza tym to zależy od tego gdzie położysz stopę i gdzie powinieneś na pedale kłaść stopę, bo różne pedały to i różne pomysły. Jedne będą miały długi gwint, ale małą stopkę, a inne krótki gwint, ale długą stópkę. Jeżeli wiesz, że to anatomia to zajmij się tym, bo nawet gdyby Ci to nie pomogło i dalej po wyleczeniu byś ocierał to i tak od tego powinieneś zacząć, bo coś jest nie tak.
tobo Napisano 15 Stycznia 2014 Napisano 15 Stycznia 2014 Możesz między pedał a korbę włozyć pierścienie dystansowe, np takie jakie są dodawane do korb Srama/Truvaotiva. Jeden pierścień to 1 mm, może niedużo ale zawsze coś. Pedały szosowe Shimano Dura Ace są dostępne z chyba wiema długościami osi, pytanie czy będziesz miał dostępną taką opcję i czy stać Cie na te pedalce, które tanie nie są. Inna opcja to wytoczenie osi u tokarza, myślę że jest to wykonalne raczej bez problemu, w takim przypadku możesz wybrać odpowiednią długość. Buty/bloki szosowe Shimano mają pewien zakres przesunięcia bloku, kilka mm, możesz z tego skorzystać. Do tego dochodzi możliwość przerobienia podeszwy buta tak by przesunąć w niej otwory montażowe dla bloków - możesz użyć albo oryginalnego wkładu gwintowanego albo zamontować inny.
Olek1987 Napisano 16 Stycznia 2014 Autor Napisano 16 Stycznia 2014 @tobo a możesz podpowiedzieć gdzie znajdę takie dystanse ? albo chociaż podrzucić jakąś fotkę jak to wygląda ? Dzieki wszystkim za odpowiedz
tobo Napisano 16 Stycznia 2014 Napisano 16 Stycznia 2014 Te dystanse są w zestawach z korbami SRAM. Ich średnica wewnętrzna jest trochę większa niż średnica gwintowanej części osi. http://forums.cervelo.com/forums/t/9516.aspx W jednym z postów w tym temacie jest zdjęcie korby z napisem Sram i na tym zdjęciu widać też podkładki. Od biedy możesz pójść do sklepu z artykułami metalowymi/ze śrubami i tam znaleźć jakąkolwiek podkładkę o grubości np 1 mm i średnicy wewnętrznej jak wyżej (o mniejszej będziesz musiał piłować) a następnie (ponieważ przy tej średnicy otworu cała podkładka będzie proporcjonalnie duża) zeszliwować zewnętrzną krawędź tak by ścianka miała powiedzmy 2 mm. Dystrybutorem Srama jest Harfa Harryson z Wrocławia, jeśli półśrodki Ci nie pasują możesz pytać u nich, na 100 procent takie mają. Długość gwintowanej części osi to jakieś 10 mm, więc - wydaje mi się - możesz użyć z tego ze trzy mm na odsunięcie pedału od korby. Można ryzykować i więcej - ale właśnie ryzykować.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.