Skocz do zawartości

[hamulce] xt m785 - jakie tarcze, jakie klocki do 29era


tiomek

Rekomendowane odpowiedzi

Przymierzam się do zakupu 29era, na pewno do wymiany od razu pójdą hamulce na xt m785. Mam teraz takie niewiadome:

- z tyłu tarcza 180, ale z przodu 180 czy 200?

- tarcze RT76 czy RT86 z kanapkowo włożonym aluminium w tarczę?

- klocki żywiczne czy metaliczne?

 

Zależy mi na "miękko" działającym hamulcu - czyli dobrej modulacji, żeby nie "rwało". Rower ma mieć charakter trajlowy, na pewno nie będę męczył go na ekstremalnych zjazdach DH, ale też chciałbym czuć się pewniej, niż na zwykłym ściganckim XC. Jest prawdopodobne, że na wakacjach pojedzie ze mną w góry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Tarcza 180, na tył można dać 160 nawet, to na tyle mocny hamulec ze chyba nie ma sensu 180 na tył pchać. Tarcze chyba bez większej różnicy która, a klocki żywiczne są ok ale szybko z nimi sie zaczynają problemu typu osłabienie siły, skrzypienie i takie tam. Metaliczne działają lepiej i stanowczo ostrzej jak się nagrzeją na zimno są raczej słabe. Oczywiście shimano bo innych nie testowałem.

 

Hamulec shimano ogólnie jest miękki bardzo fajnie wyczuwać momenty hamowania tak że powinieneś być zadowolony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daj 200, będzie większy spokój. 11% siły tylko przybędzie względem 180, więc modulacja znacznie nie ucierpi, a pojemność cieplna sporo większa. 160 jest dobre do xc, a nie do "pewniejszego" roweru trail, więc na tył zostań lepiej przy tych 180

Edytowane przez derwisz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Puklusie drogi, skoro kolega jako jedną z opcji wymienił 200, to mniemam, iż rower jego jest gotowy taki rozmiar łyknąć. A skoro rower ma być pewny, do tego z przeznaczeniem ścieżkowaca, to tarcza 200mm jest absolutnie na miejscu. Zdarzało mi się zagrzać 180tki do tego stopnia, że musiałem stawać, żeby ostygły


Jasinski, ważysz 100kg+? Wiesz ty o czym mówisz? Nie chodzi o siłę, lecz o pewność, czyli pojemność cieplną.

Zwłaszcza że minusem jest tylko waga. Nawet nie bardzo można powiedzieć, że łatwiej pogiąć, bo tarcze shimano na pająk są baaardzo wytrzymałe.

Edytowane przez derwisz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tyłu sprawa jest prosta, bo najprawdopodobniej nie da się założyć mniejszej tarczy niż 180. Z przodu jest fox z goleniami 32, na stronce piszą, że do takich widelców tarcza 200 jest ok. Ja ważę mało, max 70 kg + ekwipunek. Mało prawdopodobne, że będę jeździł w deszczu bo tego nie lubię, ale kałuż nie uniknę. Co myślicie o tarczy z przodu 200 + klocki żywiczne z radiatorem? Myślę o tych żywicznych, bo na pewno będę miał krótkie wypady i nie chcę się denerwować na niedziałające hamulce na początku. Natomiast tarcza 200 - z uwagi na pojemność cieplną, która pozytywnie wpłynie przy dłuższych zjazdach. Czy są jakiekolwiek minusy tarczy 200, nie licząc masy? Siła większa, czyli gwałtowność hamowania też, ale jak dam żywiczne to spoko? Czy większa tarcza przyczyni się do szybszego zużycia widelca?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Moim zdaniem lepsza opcja to tarcza 180 i klocki metal. Taki set właśnie mam, też ważę ok. 70kg i nigdy nie miałem kłopotów nawet na długich zjazdach. No i to nie jest tak że  metaliki są słabe na zimno i dopiero po rozgrzaniu łapią siłę. Na zimno metaliki są silne, po rozgrzaniu silniejsze. No i starczają na ~ 2 razy dłużej niż żywiczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rowniez popieram kolegow wyzej.

 

Zestaw 180/160, plus klocki metal, gdzie waze 80kg w rowerze XC sa w zupelnosci wystarczajace.

 

Tarcza 200 to bardziej obciazony widelec, jest bardziej podatna na skrzywienia, choc na pajaku pewnie nie, lecz cena ;)

 

Mialem porownanie klocki zywiczne do metalu, a wiec metal na zimno jest mocny, ale na cieplo jest kosa.

 

Zywica na poczatku jest ok, pozniej zaczynaja sie schody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Miedzy tarczami 180 a 200 nie ma szokującej różnicy w sile, jest wyczuwalna, pewnie nie na każdym hamulcu, na pewno 200 ma większą pojemność cieplną co sie przydaje przy dużych zjazdach, jak nie planujesz takowych nie me sensu zakup takiej tarczy.

 

Prędzej jak już to klocki z radiatorami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem umysł ścisły i sobie to obliczyłem. Jeżeli chcę, żeby rower 29'' z tarczą X mm hamował tak samo jak rower 26'' z tarczą 180 mm, muszę zamontować w nim tarczę o wielkości równej X = (29/26)x180mm = 200,8mm. Mam pytanie do osób polecających tarczę 180 mm, na kołach jakiej wielkości jeździcie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

140 na tyle, sam miałem wsadzać jednak miałem komplet 160 i tak zostało.

 

Tutaj trzeba pomyśleć tak: Czy będę robił dłuuugie i w miarę strome zjazdy, wazę sporo i mogę zagotować hamulce ?

- tak, to bierzemy 200 i sie nawet nie pytamy

- nie, to przód 180 tył 160

 

Dlaczego ? Jest kilka powodów, duża tarcza potrafi zadzwonić, irytujące, łatwiej ją pogiąć, nawet jej nie dotykając :P Bardziej daje widelcowi w piec i ramie także, przy widelcach typu np Duro czy nie daj boże XCR kończyło się połamanymi widelcami. Tu mamy Foxa wiec obaw nie ma, Jenak skoro zwykłe hamulce V brake czy nawet Cantiliver, zablokują koło bez problemu jak sa ustawione ... to po co tarcze 200 czy 180 ?? Jak go nie widzę, z przodu ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z Tobą i faktycznie muszę sobie sam odpowiedzieć, czy jestem w stanie zagotować hamulce :) Z ankiety na emtb, większość osób w rowerach enduro stosuje przód 200, tył 180, a enduro to raczej zjazd. 

 

Brat ma rower 29 kross unplugged, tarcze przód 180, tył 160, juicy 3, klocki zdaje się, że metaliczne - niestety ale taki układ jest dla mnie niewystarczający, bo V-brake XTR z dobrymi klockami są mocniejsze. Stąd te całe dywagacje, czy by może nie dać 200 do przodu. Czy znajdzie się ktoś, kto potwierdzi z doświadczenia (lub zaprzeczy), że tarcza 180 w rowerze 26" daje tyle samo siły co 200 w 29erze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz pamiętać, że koła 29 kręcą się wolniej niż 26, stąd nie do końca tak to wychodzi. Ale faktycznie, z punktu widzenia fizyki, hamulec na tej samej tarczy w kle 29 będzie słabszy. Ale pamiętaj, że xt to żylety, konkretne, nie sugeruj się nieprodukowanymi od dawna j3, zapewne w znacznym stopniu wyeksploatowanymi. Przy twojej wadze muszę odwołać moje wcześniejsze twierdzenia, 203 z przodu ma sens przy osobach 85+. W twojej sytuacji wziąłbym komplet 180. Tak jak mówili koledzy, starczyłoby spokojnie 180/160, a zapewne nawet 160/140, jeśli chodzi o siłę. Ale jeśli nie chcesz przegrzać tarczy na zjeździe, lepiej poniżej 180 nie schodź. Ludzie zapominają, że to co sprawdza się w xc, w górach leży i kwiczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na Mazowszu wystarczy spokojnie 160/140 na klockach żywicznych.

W Górach Świętokrzyskich nie wyobrażam sobie efektywnie hamować na zestawie mniejszym niż 180/160. Przy fullu zauważyłem, że całkiem nie najgorszym pomysłem byłoby dać 180/180 (wydaję mi się, że w tym przypadku dużo więcej hamuje się hamulcem tylnym niż w rowerze HT).

Ten sam zestaw sprawdził się również w Karpaczu (klocki metaliczne).

 

Podsumowując - uniwersalny zestaw to 180/160 z półmetalikami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam,  podepne sie do tematu z ta roznica ze chodzi o kola 26.

Kupilem hamulce xt  785, w komplecie sa klocki metaliczne z radiatorami F03C,  do pelni szczescia brakuje tarcz, nie chcialbym przeplacac, ale jednoczesnie chce osiagnac maksymalny efekt bo troche waze, a z tego co czytam te hamulce stac na wiele. Tarcze beda w rozmiarze 180/160  Czy wg Was warto doplacac za  Ice tech??  czy ta technologia znaczaco polepsza jakosc dzialania?  Rower to merida 99,   moja waga 90+ ,  jezdze o kazdej porze roku po trojmiejskich lasach.

wielkie dzieki za pomoc

pozdrower

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...