Skocz do zawartości

[Rama]Rama roweru typu full


Diagnose

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam szanowne grono.Czy rama w rowerze typu full nie będzie pochłaniała za dużo energii jeżdżąc po płaskim terenie?Cały czas zastanawiam się czy hardtail czy full.W sumie większość czasu jadę po płaskim ale zdarzy się też teren.Jutro chce zamówić Canyona AL SLX 7.9 http://www.canyon.com/mountainbikes/bike.html?b=3173, ale jeszcze dzisiaj dopadły mnie przemyslenia czy będzie dobry.Przepraszam jeśli męczę.

Napisano

Ja zmieniłem z HT Na FS, a moja jazda po samym terenie, to jakieś 30%. Powiem szczerze, że przy jeździe po płaskim nie odczuwam różnicy w swojej wydajności. Po tym jak spróbowałem FS nie ma szans, że wrócę do HT, ponoć większość tak ma.

Napisano

Jeśli rama nie posiada amortyzatora z efektywnym systemem redukcji bujania czy z blokadą gdy amortyzacja nie jest potrzebna wtedy efektywność zostanie upośledzona.

Najefektywniejszym sposobem likwidacji bujania jest amortyzacja z blokadą. 

Fox produkuje amortyzatory z taką blokadą, jest to analogia do blokady jaką posiada amortyzator w rowerze który wskazałeś.

Oprócz tego Fox produkuje amortyzatory platformowe, mające w nazwie "rp", platforma w mniejszym lub większym stopniu ogranicza bujanie, a efektywność tego ograniczenia zależy od systemu który posiada rama i fabrycznych ustawień samego amortyzatora.

 

Jeśli "jazdna na płaskim" oznacza asfalt lub płaskie odcinki w terenie (czyli niezbyt wyboiste) amortyzowana rama jest zbędna. Chyba że zależy Ci na komforcie - asfalt może być dziurawy, płaskie odcinki terenowe też mogą być mniej lub bardziej garbate - wtedy amortyzacja przydaje się nawet jeśli jest "płasko". 

W rowerze ze sztywną ramą komfort można uzyskać przez zastosowanie opony o dużej objętości/wysokości, przez stosowanie karbonowej sztycy. W pewnym stopniu wpływa na to także materiał ramy (karbon - ale Ty chcesz aluminiaka), konstrukcja siodła (rodzaj prętów oraz grubość wyściółki siodła - z tym że ostatni aspekt trzeba rozpatrywać ostrożnie, bo siodło wyściełane dla wielu oznacza dolegliwości). Najwydatniejszą amortyzację zapewnia jednak odpowiednia opona i ciśnienie w niej.


Co do poczucia (i realnej) wydajności to trochę "szara strefa", bo to niejednokrotnie kwestia odczuć a nie samej "szkodliwości" amortyzacji. 

Jeden przejedzie dany odcinek "na sztywno" bez skutków ubocznych, drugiego to że go wytrzęsie wpłynie negatywnie na efektywność. 

Przerobiłem wszystkie chyba możliwości (rower mtb bez amoryzacji, z widelcem amortyzowanym, rowery fs ze skokiem od 100 do 180 mm skoku zawieszenia, szosa) i mieszkając w górach, spędzając 50 procent czasu w terenie i mając środki i miejsce na tylko jeden rower - wybrałem rower fs. 

Poruszając się sporo w terenie na obszarze nizinnym (teoretyzuję bo w takim rejonie nie mieszkałem) także raczej wybrałbym rower fs, z małym skokiem, gdyż ważny dla mnie jest komfort, którego żadna opona czy inna "amortyzacja" nie zaoferuje w takim stopniu jak rama z zawieszeniem.

 

Zasugerować Ci coś sensownego jest trudno - najłatwiej wybrać testując obie opcje. 

 

Obecnie posiadam rower fs z bardzo miękko zestrojonym zawieszeniem, pozbawionym blokad - jednak gdy dojeżdżałem nim do pracy (wyłącznie asfalt) był to wrzód na tyłku. Na asfalcie przydawały się blokady. 

Jeszcze takie spostrzeżenie: jeśli rower amortyzowany nie posiada takiego samego systemu z przodu i z tyłu (czyli blokada przód i tył o takim samym poziomie usztywniania) to rower upośledza dynamiczną jazdę. Gdy damper był bez blokady a przód ją miał to i tak z niej nie korzystałem bo mijało się to z celem. 

Jeśli wybierzesz rower z blokadą z przodu i platformą z tyłu to może się okazać że amortyzatory nie będą podobnie zestrojone, np platforma będzie za słaba i zawieszenie nadal, choć mniej, będzie pracować.

Napisano

Albo rama która ma jakiś system antybujakowy, np z GT z i-drivem bardzo skuteczne, zwłaszcza razem z dobrym damperem.

Nie tylko GT miało taki system, wiem że jeszcze jakieś dwie inne firmy używają tego patentu, ale nie pamiętam już które.

 

Sam mam GT o skoku 228mm z i-drivem i 6-wayem z spv, i bujanie całkiem wyeliminowane. Z przodu przy podjazdach skręcam mocniej wolną kompresję. Da się zmontować nawet zjazdówkę o dużym skoku, która nie buja przy pedałowaniu. Wtedy przeszkadzać może tylko geometria.

 

Jak dla Ciebie to najlepiej jakiś fs o niedużym skoku, z dobrą amortyzacją, a od siebie polecę coś z GT, nie jest tego za wiele na naszym rynku, ale warto poszukać.

 

Napisano

Najfajniejsze jest uczucie i najbardziej czuć różnicę kiedy zamieniam się na chwilę z kumplem rowerami, mój 26er FS i Jego 29er HT. Choćby 29er był ze złota to za nic nie zamieniłbym go za mój rower :) Wiadomo, że na FS najfajniej jest w lesie, na szutrach i kamienistych drogach, ale taką ramę można też docenić w mieście. Jazda po płytach, brukowanych ulicach itp. to sama radość, nie mówię już o spontanicznych skokach z różnego typu podwyższeń :)

Napisano

Ja bym tak nie przesadzał z wychwalaniem fulla. W zeszłym roku kupiłem fulla, kiedy już entuzjazm opadł zacząłem dostrzegać że wcale nie jest taki super. Owszem, daje frajdę z jazdy, ale na sztywniaku też można się fajnie pobawić. Jakbym miał wybierać jeden rower, to nie wiem czy zdecydowałbym się na fulla... na szczęście nie mam takich dylematów. :D Na chwilę obecną najbardziej optymalny wydaje mi się sztywniak z porządnymi oponami i myk-mykiem, wszystko co ogarniam na fullu na nim też, szybkość niewiele mniejsza, fun jest. 

A fulla nie mam jakiegoś super ciężkiego i bujającego, tylko porządne AM/enduro 145mm/150mm.

Napisano

Tył ma platformę - ogranicznik bujania który nie jest jednak "usztywniaczem".

Z przodu niepełna blokada ze szczątkowym ugięciem.

Napisano

Model 2014 - jeżeli jest papier,to cena 5999 jest więcej niż atrakcyjna.

Reba ma blokadę,fox platformę.

 

Camber to ścieżkowiec w góry,czy nadaje się jako uniwersalny rower na płaskie..........

Napisano

Jeśli autorowi tematu zależy na sztywnym zawieszeniu to ani przód ani tył nie mogą zostać tak ustawione ze względu na filozofię konstrukcji obu amortyzatorów. 

Jeśli będzie siedział na siodle to raczej zawieszenie nie powinno pracować (z moimi Foxami było różnie), natomiast "w korbach" mniejsze lub większe pompowanie zostanie - oczywiście nie w takim stopniu jak przy otwartych "blokadach".

Napisano

Na chwilę obecną najbardziej optymalny wydaje mi się sztywniak z porządnymi oponami i myk-mykiem,

Możesz rozwinąć tą myśl ? Sam aktualnie zastanawiam się nad zmianą ramy na fulla ale coś cały czas mnie trzyma przy tym co aktualnie posiadam.

Napisano

Witam szanowne grono.Czy rama w rowerze typu full nie będzie pochłaniała za dużo energii jeżdżąc po płaskim terenie?Cały czas zastanawiam się czy hardtail czy full.W sumie większość czasu jadę po płaskim ale zdarzy się też teren.Jutro chce zamówić Canyona AL SLX 7.9 http://www.canyon.com/mountainbikes/bike.html?b=3173, ale jeszcze dzisiaj dopadły mnie przemyslenia czy będzie dobry.Przepraszam jeśli męczę.

Jeśli nie chciał byś strat energii, to musiał byś szukać jakiegoś ściganckiego (o małym skoku) fulla ze skutecznymi blokadami - z Canyona jest to np. coś takiego :

http://www.canyon.com/mountainbikes/bike.html?b=3173

Z Meridy takiego :

http://www.rowerymerida.pl/produkt657/big-ninety-nine-900-rower-merida.html

 

Canyon HT którego wybrałeś jest jednak dobrym wyborem, i radzę przy nim pozostać.

Napisano

Witam szanowne grono.Czy rama w rowerze typu full nie będzie pochłaniała za dużo energii jeżdżąc po płaskim terenie?Cały czas zastanawiam się czy hardtail czy full.W sumie większość czasu jadę po płaskim ale zdarzy się też teren.Jutro chce zamówić Canyona AL SLX 7.9 http://www.canyon.com/mountainbikes/bike.html?b=3173, ale jeszcze dzisiaj dopadły mnie przemyslenia czy będzie dobry.Przepraszam jeśli męczę.

 

Mieszkasz w pobliżu gór. Kiedyś możesz zacząć odczuwać brak pełnego zawieszenia...

 

Napisano

Zostanę przy HT Al SLX 7.9.W sumie roweru nie kupuje na całe życie,a z drugiej strony jeżdżę w wiekszości po płaskim, i jak to mówi cytat z jednego z filmów " bo  ja lubię zapier....." więc powinno być ok.

Napisano

A ja właśnie wróciłem z lasu ;-) Nie chcę już HT ;-) Radzę się przejechać na jakimś FS i jeżeli nie masz ptoblemu z tym, że to więcej kosztuje, to gwarantuję, że zdecydujesz się na FS ;-)

 

Wysłane z mojego LG-D802 przy użyciu Tapatalka

 

 

Napisano

Wzrost wzrostem ale Twoja i właściciela waga ma znaczenie. Tzn to jak amortyzator i damper został ustawiony... tak mi się wydaje nie mam jeszcze fulla.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...