Skocz do zawartości

[rower] Jaki Full 29er


KartofeL

Rekomendowane odpowiedzi

Ostatnio czytam trochę forum, ale niestety mało informacji wyszukałem na temat fuli. Posiadam obecnie stary już rower HT na 26" kołach, osprzęcie z niskiej półki.

Ostatnio miałem okazję przejechać się na kilku fulach i muszę przyznać, że to inna bajka zwłaszcza w moich okolicach gdzie jest dużo podjazdów i zjazdów po lasach.

Na razie robię rozeznanie w co byłoby warto zainwestować. Zastanawiam się czy wybrać HT czy dozbierać do Fula, poza tym warto byłoby zrobić na forum takie kompendium odnośnie fuli.

 

Z ciekawszych propozycji wyszukałem:

 

http://www.canyon.com/_pl/mountainbikes/bike.html?b=3182#tab-reiter2

 

http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Slide-130-29-8-0_id_25897_.htm

 

http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Skeen-8-0_id_25893_.htm

 

http://www.cube.eu/en/bikes/fullsuspension/ams/ams-120-hpa-29/

 

I teraz pytanie co o nich sądzicie, co jeszcze warte jest rozpatrzenia, Felt, Ghost...?

 

Jaki amor jest lepszy Rock Shox Revelation RL vs Sid RL vs Recon Silver TK vs Fox CTD vs Fox Float?

 

Jaki rower jest lepszy Radon Slide 13,6 kg vs Radon Skeen 11,5 kg vs Canyon 12,85 kg vs Cube Ams 13,9 kg?

 

Na co zwracać uwagę?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma czegoś takiego jak lepszy rower czy lepszy amor.  Jest rower który komuś (jeźdźcowi) bardziej pasuje albo nie.

 

Dlatego to co się ciśnie na usta jako pierwsze brzmi "objedź i wybierz to co pasuje najbardziej".

 

Ale to co się ciśnie jako drugie mówi, że z objechaniem Radonów i Canyonów będzie problem.

 

W takiej sytuacji trzeba odwołać się do zdrowego rozsądku, a ten mówi że przy zakładanym budżecie (6-7 k jak  mniemam) oraz zastosowaniu (nic szczególnie technicznego) najlepszym wyborem jest sztywniak.

 

To dlatego, że za tą cenę jest wyższa szansa wyrwania czegoś na osprzęcie wyższym niż podstawowy.  To dlatego również, że duże koło na tyle ułatwia sprawę w terenie, że kwestia zmiękczenia tyłu staje się mało paląca.

 

Jeżeli już koniecznie full i koniecznie ze wskazanych to albo Canyon albo Cube. Imo przy przewidywanych zastosowaniach (a przewiduję las i generalnie spokój na szlaku) nie ma potrzeby inwestowania w coś więcej niż 120 mm, a obie firmy zwyczajnie robią dobre rowery. O ile więc nie schrzanisz kwestii doboru rozmiaru, będziesz zadowolony i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam podobny problem, tylko zastanawiam się nad 2 rowerumi:

 

https://www.canyon.com/_pl/mountainbikes/bike.html?b=3183

 

http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Slide-130-29-8-0_id_25897_.htm

 

Osprzęt podobny największa różnica to amory: FOX i RS

 

 

Jazda głównie lasy, hałdy i czasami Beskidy (rzadko).

 

Jakby ktoś miał Canyona na śląsku w rozmiarze L lub XL to z chęcią bym podjechał przymierzyć.

Mam 188cm i z doborem ramy mam dylemat. Jeździłem trochę na Ninerze WFO rozm. M i nie było tragicznie.

Dotąd jeździłem na sztywniaku 26 rozm 20" i zdawał mi się z leksza za mały, cholernie plecy mnie bolały, zła pozycja.

 

A co do odpowiedzi to jeśli nie chcesz się ścigać to Canyon lub Radon świetny stosunek ceny do osprzętu (jakości), z tym że wg mnie Canyon bardziej uniwersalny.

 

Zwróc jeszcze uwagę na Rose Bike.

 

Też wygląda dobrze.

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spokojnie to u mnie na szlakach nie jest, dlatego właśnie rozpatruję również fule. Mieszkam w Głuszycy (jeżeli ktoś kojarzy z Bike Maratonu) gdzie są strome podjazdy i równie strome zjazdy po kamieniach, konarach itp. Na HT 29er jeszcze niestety nie miałem okazji jeździć jedynie na HT oraz Fulach z kołami 26", ale z początkiem stycznia jeden ze sklepów w okolicy będzie miał testówkę HT 29er wtedy będę miał jakieś pojęcie jak się jeździ z tym rozmiarem kół.

 

Radon ma osprzęt niemalże pełny XT (poza kasetą i łańcuchem) nawet hamulce XT w cenie 1999euro. Ma jeszcze do tego sztycę Rock Shox Reverb.

 

Orbea Occam jest ciekawą propozycją, nie ma takiego osprzętu jak Radon, ale wieczystą gwarancję na ramę i z tego co widzę to SkiTeam jest dealerem. W moim budżecie mieści się: http://www.orbea.com/nl-en/bicycles/occam-29-h50/

 

Coś więcej o mnie. Jeżdżę rekreacyjnie, hobbystycznie, dla zdrowia i dlatego że lubię jeździć. Podczas studiów miałem długą przerwę w jeździe i ostatnio odbudowuję powoli formę.

Mam stary już rower na osprzęcie Alivio kołach 26", amorem sprężynowym więc jak miałem okazję przejechać się fulem o kołach 26" to normalnie niebo a ziemia. Dużo łatwiej pokonuję się podjazdy co mnie zdziwiło, a zjazdy to przyjemność.

Ja na moim rowerze zostawałem daleko w tyle za kuzynem na fulu (myślałem sobie że to wina różnicy w kondycji), ale zamieniliśmy się rowerami i to kuzyn został daleko w tyle więc to zdecydowanie wina roweru.

 

miałem okazję pojeździć na KTMie 17" koła 26" i był odczuwalnie za mały dla mnie http://ktm-bikes.net/rowery-ktm-2011/item/ktm-tour-all-mountain-2011/ktm-lycan-5-0

LaPierre 18" koła 26" - idealny dla mnie (chyba Zesty 214 z 2011r)

Speciallized StumJumper FSR 2011r L koła 29" - tego niestety króciutko dosiadałem (jakieś 20minut) więc nie wyczułem go dobrze, ale chyba taki rozmiar by mi odpowiadał.

 

Mój wzrost 182cm, długość nogi ok 85cm.

 

Wiem że rower trzeba dobrać po odczuciach z objeżdżenia ale czasem jest to niewykonalne. O HT 29er jest na forum dużo napisane, dużo wątków w pomocy w wyborze do jakiejś tam kwoty, a o fulach cisza, domyślam się że to ze względu na ich cenę, ale moim zdaniem przydałby się taki temat o fulach gdzie ludzie tacy jak ja, którzy nie mają styczności ze zbyt wieloma rowerami mogliby poczytać opinie ludzi którzy posiadają takie rowerki lub testowali je, lub ludzi którzy mają większe rozeznanie w sprzęcie i wiedzą czy lepiej zainwestować w lepszy osprzęt czy wieczystą gwarancję, czy w lepsze koła, czy w niższą wagę.

Np gdyby nie forum to nie kupiłbym SPDków, nie ustawiłbym siodełka jak należy i nie odwróciłbym mostka.

 

@saxontychy - dlaczego uważasz, że Canyon jest bardziej uniwersalny? Ten model co podałeś strasznie mi się podoba z wyglądu. Pod względem osprzętu moim zdaniem Radon bije Canyona, ale właśnie nie za bardzo się jeszcze znam, dlatego każda rada jest dla mnie cenna. M.in. nie wiem czy Fox jest warty dopłaty zamiast Rock Shoxa i czy aż na tyle żeby zrezygnować z lepszego osprzętu Radona.

Edytowane przez KartofeL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na odczuwanie roznic i niuansow w geo u ciebie jest za wczesnie - wnioskuje po relacji z odczuc jazd na ww rowerach, wiec wez radona, canyona lub rose, raczej unikaj foxow z przodu, a z iloscia skoku bym nie przesadzal, bo nie sa to konstrukcje ultraefektywne

Edytowane przez nabial
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rose ma też bardzo ciekawą ofertę. Na jaki model zwracać uwagę?

Dlaczego unikać Foxa z przodu?

 

http://www.rosebikes.pl/bike/rose-root-miller-4-2013/aid:590430#9-GZsK-GZsL-GZsM-GZsN-GZsO-GZsP-GZsQ-GZsR-GZsS-GZsT-GZsU-GZsV-GZsW-GZsX-GZsY-GZsZ-GZsa-GZsb-GZsc-GZsd-GZse-GZsf-GZsg-GZsj-GZsi-Gsm0

 

Rose Root Miller osprzęt Sram x9 cena 1849euro - co sądzicie?

Edytowane przez KartofeL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I moje trzy grosze: jeździsz dla przyjemności, nie dla sekund, zapomnij o HT. Zapomnij na zawsze.

Pominę fakt, że nawet część zawodników ze światowej czołówki XC jeździ na full-ach i wygrywa zawody, ale to inne budżety i jednak trochę lepsze maszyny. Co byś nie wybrał z full-i to mniej lub bardziej będziesz zadowolony, o ile wielkość ramy będzie ok (to ważniejsze, niż przerzutka, czy amortyzator).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z rose przemysl jeszcze cos takiego - http://www.rosebikes.pl/bike/rose-mr-big-2-29-2014/aid:652812 bardzo komfortowy rower jak na ht, rama w zadziwiajacym stopniu laczy sztywnosc z tlumieniem, cos wiecej pisalem tutaj - http://www.team29er.pl/testy/1011-test-roweru-rose-mr-big-4

 

czemu nie fox? nie odpowiada mi charakterystyka pracy - albo tepy, albo zapada sie na zjazdach, do tego ryzyko trafienia seryjnie wadliwego egzemplarza, szybkiego zlapania luzow i takie tam...wg mnie do reby nie ma startu, szczegolnie pod katem niezawodnosci w perspektywie czasu, w porownaniu do manitou to 2 klasy nizszy widelec...nie znam osoby, ktora swiadomie po przygodzie z foxem 29" i porownaniem go do konkurencji kupila ponownie amortyzator tej firmy, majac do wyboru cos innego....oczywiscie z pewnoscia sa tacy, ale wiele obstawiam, ze jest to przytlaczajaca mniejszosc

 

 

Edytowane przez nabial
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To, że na zjazdach pełne zawieszenie da Ci lepszy komfort, prędkość i więcej wybaczy to oczywiste ale to samo na pewno nie działa w przypadku podjazdów. Na HT zawsze będziesz robił to lepiej. Różnica o której piszesz wynikała całkiem z czego innego.

 

Szczegółów w tematyce fulli jest naprawdę sporo zarówno tutaj jak i innych forach. Trzeba tylko wiedzieć czego się oczekuje po wypadzie w teren. Jak by nad takim sprzętem były tylko same ochy i achy to już dawno wyparły by HT z gór. Jak na razie tak jeszcze nie jest. I tak ewentualnie był by to pierwszy full a generalnie pierwszy naprawdę porządny rower więc przy doborze odpowiedniej ramy nie ma szans abyś na początek nie był zachwycony. Dylematy odnośnie pracy zawieszenia, czy lepszy Fox, Sid, Reba czy inny Recon zostaw sobie na potem.

 

Co do Fox'a to niestety ale @nabial ma sporo racji. Już wystarczy wspomnieć o serwisie aby to to omijać szerokim łukiem. A już start do konkurencji z Manitou bywa zabawny. Wielu ma Fox'a bo kupili w zestawie i są zadowoleni dopóki nie wymienią na "lepszy model".

Edytowane przez beskid
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio czytam trochę forum, ale niestety mało informacji wyszukałem na temat fuli. Posiadam obecnie stary już rower HT na 26" kołach, osprzęcie z niskiej półki.

Ostatnio miałem okazję przejechać się na kilku fulach i muszę przyznać, że to inna bajka zwłaszcza w moich okolicach gdzie jest dużo podjazdów i zjazdów po lasach.

Na razie robię rozeznanie w co byłoby warto zainwestować. Zastanawiam się czy wybrać HT czy dozbierać do Fula, poza tym warto byłoby zrobić na forum takie kompendium odnośnie fuli.

 

Na co zwracać uwagę?

 

Na rozmiar. Jeśli chcesz fulla 29 koniecznie musisz się przymierzyć wcześniej i przejechać. W sklepie, u znajomego, u kogoś z forum z Twojego miasta. Połowa rozterek zniknie.

Co do osprzętu - moim zdaniem to zawsze sprawa drugorzędna, ważniejsza jest rama. 

Wybór między HT a fullem jest oczywisty - zjazdy to jedno, ale i na podjazdach czasami full jest bardziej efektywny (chyba że podjeżdzasz tylko asfaltami, albo po drodze równej jak stół). W terenie przyczepność fulla może pomóc i na podjazdach.

 

Co do amora to nie sugerowałbym się niczyimi opiniami. 90% to subiektywne opinie, złe wyregulowanie SAGu itd. Podejrzewam, że w "blind test" 7/10 jeźdzców nie odróżniłoby czy jedzie na foxie czy na manitou czy RS. Bardziej obiektywne są za to opinie o serwisie. Zły serwis potrafi napsuć sporo krwi, nie mówiąc o pieniądzach.

 

Nie napisałeś jaki masz budżet.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@nabial - jak miałbym brać jakiegoś HT to budżet wynosiłby ok 4000zł

@beskid - moim zdaniem Fule nie wyprą HT tylko ze względu na cenę, jakby Fule były w cenie HT to większość jeździłaby na Fulach oprócz zawodników w maratonach (mowa o MTB jeździe po górach i lasach)

@saxontychy - przy takich cenach za rower prędko nie będę nic wymieniać

@pietia79 - chciałbym wydać jak najmniej 8000zł to jest mocno naciągany budżet dla mnie, odnośnie podjazdów na fulu to właśnie zauważyłem, że pomaga na nierównościach, koło nie podskakuje, nie ślizga się tylko ciągnie

 

Dzięki wszystkim za rady, o to mi właśnie chodziło, a nigdzie takich informacji nie mogłem znaleźć.

 

Odnośnie objechania jakiegoś Fula 29era to bardzo chętnie tylko nikogo nie znam w okolicy z takim. Może wiecie gdzie takiego wypożyczę? Może gdzieś w górach Izerskich - podobno tam jest nieźle rozwinięta turystyka rowerowa.

 

Jak już wcześniej pisałem jeszcze będę miał możliwość objechania HT 29era i zobaczę jak wrażenia (bo chciałbym wydać jak najmniej, ale mieć rower który daje przyjemność z jazdy, bo na moim obecnym rowerze to bardziej jest walka niż przyjemność, a taką przyjemność z jazdy miałem właśnie na Lapierrze tylko z kołami 26")

 

Odnośnie Foxa to do tej pory myślałem że to lepszy wybór jak Rock Shox albo Manitou, ale dlatego stworzyłem ten temat żeby wyjaśnić takie sprawy.

 

Jeszcze byłbym wdzięczny za wskazanie wartych rozważenia opcji w niedużych pieniądzach, do niedawna nawet nie wiedziałem, że istnieją takie firmy jak Rose, Canyon, Radon czy Orbea.

Jakieś wskazówki co do ramy, geometrii coś co jest przyjemne w jeździe a nie nastawione na wygrywanie maratonów, ale coś na czym łatwo i przyjemnie pokonuje się podjazdy, bo po skatowaniu się na podjazdach nawet najlepszy zjazd nie daje satysfakcji jak organizm jest zbyt zmęczony.

Edytowane przez KartofeL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli rozumiem, że kąty są w miarę ok. na granicy ale ok - w szczególności kąt rury podsiodłowej.

 

Mam pytanie co do skoku. Teraz mam rower ze skokiem przód 120 mm tył 115 mm - po zmianien a'29 - 100 mm. Czy zwiększone koła zniwelują zmniejszony skok zawieszenia?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak i nie. 

Rower ze skokiem 100 mm to rower do ścigania się, więc charakterystyka amortyzacji będzie raczej sportowa. Większy skok jest z reguły zarezerwowany dla przedziału trailowych/ścieżkowych rowerów więc charakterystykę mają trochę inną. 

 

Mnie rower ze skokiem 100 mm czy to 26 czy 29 cali wydaje się tak czy inaczej trochę "twardy". 

W teorii 100 mm najnera powinno odpowiadać trochę większemu skokowi 26tki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@KartofeL jestem zdania abyś się jednak na pełne zawieszenia zdecydował. Przy HT będziesz prędzej czy póżniej żałował. Natomiast skoro było fajnie na Lapierrze 26er to pchanie się w 29er jest moim zdaniem nieporozumieniem. Zwłaszcza w teren o którym piszesz. Dlatego zainteresuj się 27,5 calowymi rowerami. Moim zdaniem to jest właśnie odpowiedni rozmiar a co do cen to bez kłopotu zmieścisz się poniżej tego co zakładasz. Na ten przykład https://www.canyon.com/_pl/mountainbikes/bike.html?b=3281#tab-reiter2
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W górach Izerskich masz przynajmniej dwie wypozyczalnie (Trek i Agang). Ja korzystałem z Treka.

http://www.trek-centrum.cz/rezervace-kol/s-57

Te singletracki nie mają nawierzchni wymagającej fulla, a kręte ścieżki obnażają mniejszą zwrotność 29". Ograniczając prędkość przejedzie to niemal każdy. Nie oznacza to jednak, że nie znajdziesz tam przynajmniej kilku odcinków, na któych można docenić działanie pełnego zawieszenia. Poza tym, to fajna zabawa rosnąca wraz z predkością. Weź kumpla, wypożyczcie np. superfly i fuel, a po 2 godzinach się zamieńcie. Będziesz miał porównanie różnych geometrii i skoków.

 

Trochę bardziej na wschód  są rychlebskie z centrum testowym GT (głównie 26", ale  mają też 29")

http://www.rychlebskiesciezki.pl/pl/centrum-testowe-gt/centrum-testowe-gt

Tam jest gdzie przetestować.

 

Ja kupowałem fulla 29" w 2012 i kolejnego w 2013 i ze skromnego doswiadczenia mogę potwierdzić to, co piszą tobo i nabial.

Kilka podpowiedzi:

fajnie mieć XTR, ale Deore na początek jest ok,

przerzutka tylna Shadow Plus to świetna rzecz,

zawieszenia ABP Treka ,pomimo, że to jednozawias, pracuje dobrze przy hamowaniu i to czuć na zjazdach,

odblokowane zawieszenie na nierównych podjazdach kompensuje nieco braki techniki, niestety nie kompensuje braku mocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@nabial - dzięki za linka, całkiem przydatne informacje

@beskid - to jest całkiem niezła propozycja ten Canyon na 27,5" kołach, osprzęt szału nie robi, ale zły też nie jest i cena kusząca

@SNM - dzięki za linki, jestem pewien że się wybiorę na takie testowanie

 

Co sądzicie o tym co pisał beskid 27,5" koła czy 29"?

Jakie koła lepsze w góry na strome podjazdy niektóre w błocie, niektóre w kamieniach, niektóre w liściach, niektóre po korzeniach i na takie same zjazdy? Raczej nie ma u mnie ciasnych i ostrych zakrętów, zdarzają się takie ale są w mniejszości.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daleki jestem od kategorycznych stwierdzeń. Ja wybrałem bez wahania 29 (192/95cm). Jeśli zwrotności i ewolucje w powietrzu nie są priorytetem, to 29 pięknie idzie po wszelkich nierównościach, kamieniach i generalnie śliskiej nawierzchni, byle sił w nogach starczyło. Ile w końcu mamy tych singletracków? Wiekszość to trasy, na których 29 nie wykaże ułomności.

PS. Jeździłem trochę po Górach Kamiennych i Sowich (Twoje okolice). Na moje oko 29 pasuje tam bardziej, niż 26, czy 27,5.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za rady, teraz jestem pewien że chcę fula 29era.

Doborem rozmiaru jeszcze się zajmę, wybiorę się na testy Treka, ale będę celował w coś jak ten spec: http://www.specialized.com/pl/pl/bikes/archive/2011/sjfsr/sjfsrcomp29er#geometry w rozmiarze L, bo na takim chwilę jeździłem i wydawał się ok.

 

Teraz co sądzicie o Radonie? http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Slide-130-29-8-0_id_25897_.htm rozmiar 18" albo 20"

Czy przyjmują przelewy z konta w złotówkach?

Jaki jest czas oczekiwania?

Czy dają jakieś rabaty?

Czy warto do niego dopłacić względem Canyona: http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Slide-130-29-8-0_id_25897_.htm

 

Radon ma lepsze hamulce, osprzęt i miły dodatek w postaci hydraulicznej sztycy, a droższy jest o ok 800zł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...