Skocz do zawartości

[Piasta tylna XT] Luz między bębenkiem, a obudową piasty- jak wyeliminować?


Kowal1986

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

 

Mam pytanie do bardziej doświadczonych:

 

Wczoraj wykryłem luz na tylnej piaście Shimano XT FH-M785 (przebieg tylko 3600km). Początkowo myślałem, że padło łożyskowanie osi, więc piastę otworzyłem (w środku czyściutko, bierznie bez jakichkolwiek znaków zużycia, smar czysty). Wyczyściłem, przesmarowałem wszystko i zabrałem się za skręcanie - problem pojawił się przy likwidowaniu luzu na konusach. dokręcam, dokręcam i nic. dalej wyczuwalny luz a ośka kręci się z oporem. Myślałem, że coś źle robie więc powtarzałem to wielokrotnie i nic.

 

Ostatecznie zauważyłem, że luz jest w innym miejscu. Podczas poruszania ośki porusza się też delikatnie kaseta, co oznacza że luz musi być między bębenkiem, a obudową piasty. Niestety nie mam przy sobie imbusa 14mm, aby odkręcić bębenek, więc na razie dałem sobie spokój.

 

Teraz moje pytanie:

 

Czy możliwe jest, że poluzowała się śruba mocująca bębenek do obudowy piasty?

 

innych pomysłów nie mam. Jak dokupie imbus 14 to spróbuję odkręcić bębenek, ale może macie inne pomysły co może być nie tak?

 

Schemat piasty: http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/FH/EV-FH-M785-3174_v1_m56577569830753751.pdf

 

 

Napisano

Chodzi Ci o pozycję numer 3 z załączonego schematu? (http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/FH/EV-FH-M785-3174_v1_m56577569830753751.pdf)

 

Jeśli tak to jaki cudem krzywa oś może powodować luz miedzy bębenkiem, a obudową piasty? Gdyby oś była by krzywa to chyba objawiałoby się to brakiem możliwości skasowania luzu na konusach, a z tym nie ma problemu. Dodam, że jak złapie ośkę od strony hamulca to nie ma jakiegokolwiek luzu, a od strony bębenaka jest wyczuwalny i widać, że kaseta "chodzi".
 

Napisano

jeśli odkręciłby Ci się bębenek po tak krótkim dystansie to byłby fenomen... Żyj z tym luzem, a jak będzie ci bardzo przeszkadzać, to oddaj do serwisu/zrób to sam i wyjmij cienką podkładkę wewnątrz bębenka..


po dokładne info polecam udać się do google.pl i wpisać serwis bębenka na przykładzie piast shimano :)

Napisano

Trudno będzie mi z tym żyć, bo juz teraz ustawienie hamulca tak, aby tarcza nie brzeczła jest bardzo trudne.Jak odnajdę imbus 14 to odkręcę bębenek i się okaże, co jest nie tak. Osobiście obstawiam, że wytłukl sie wielowpust, na którym osadzony jest bebenek. Byloby to dziwne przy tak malym przebiegu i mojej masie 69 kg.

Napisano

Delikatny luz na bębenku jest normalny. Jeśli jest większy niż norma, to rozkręcasz bębenek i wyciągasz ze środka 1 lub 2 podkładki. Jest ich tam kilka. Tym sposobem kasuje się luz w bębenku. Przy czym oczywiście luz ten występuje tylko na wielowypuście od kasety, wewnętrzny mechanizm nie ma prawa się ruszać. Jeśli rusza się całość to może być pęknięty.

Napisano

Trudno będzie mi z tym żyć, bo juz teraz ustawienie hamulca tak, aby tarcza nie brzeczła jest bardzo trudne.Jak odnajdę imbus 14 to odkręcę bębenek i się okaże, co jest nie tak. Osobiście obstawiam, że wytłukl sie wielowpust, na którym osadzony jest bebenek. Byloby to dziwne przy tak malym przebiegu i mojej masie 69 kg.

Wg mnie jest spora szansa że ten przebieg nie posłużył piaście. Nawet jeśli piasta ta jest "made in Japan" jest niestety prawie na pewno zrobiona z dużo gorszego materiału niż starsze modele xt.

  • Mod Team
Napisano

To jest luz na bębenku czy miedzy bębenkiem a piasta ? Wyjmij oś i zbadaj. Odkręć bębenek, imbusem, chyba 12mm. Jeżeli tam nie ma luzu, na tym połączeniu wszystko jest ok, to winna jest prawdopodobnie oś o czym wspominał już goldbloom.

 

 

wewnętrzny mechanizm nie ma prawa się ruszać.

A no właśnie lub bębenka nie wpływa na łożyska :P

 

Nawet jeżeli bębenek by bł odkręcony i luźny, co po wyjęciu osi ewidentnie będzie widać, to po zakontrowaniu łożysk luzu być nie powinno jednak. Ja jakoś nie bardzo łapie gdzie dokładnie jest ten luz i le go jest.

Napisano

jeśli odkręciłby Ci się bębenek po tak krótkim dystansie to byłby fenomen..

 

A jednak fenomeny się zdarzają :icon_wink: . Ja chyba mam szczęście to nietypowych zdarzeń.

 

Właśnie zlikwidowałem luz. Po prostu odkręcił się bębenek od obudowy piasty. Widać, że ktoś montujący piastę zapomniał jej porządnie dokręcić.

 

Dla uściślenia poluzowała się tulejka gwintowana nr 8 na załączonym schemacie http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/FH/EV-FH-M785-3174_v1_m56577569830753751.pdf.

 

Na szczęście luz ten nie zdołał jeszcze wybić mi wielowypustu, na który montuje się bębenek do piasty. Wszystko skręciłem do "kupy" chodzi gładziutko i bez jakichkolwiek luzów.

 

Najprawdopodobniej feler ten był już od długiego czasu, bo pamiętam, że zawsze ciężko było mi wyregulować tylny hamulec, tak aby nie obcierał o tarczę -  Teraz wiem, że było to właśnie spowodowane tym luzem.

 

 

 

Nawet jeżeli bębenek by bł odkręcony i luźny, co po wyjęciu osi ewidentnie będzie widać, to po zakontrowaniu łożysk luzu być nie powinno jednak. Ja jakoś nie bardzo łapie gdzie dokładnie jest ten luz i le go jest.

 

@Puklus: Właśnie nie było to takie oczywiste. Luz bebęnka względem obudowy piasty był ręką prawie nie wyczuwalny, ale lapiąc ośkę od strony bębenka dokładnie było go czuć, dlatego podejrzewałem luz na łożyskowaniu osi piasty. Dopiero po wielu minutach zabawy zauważyłem, że szarpiąc za ośkę od strony bębenka kaseta zaczeła się delikatnie ruszać, co nakierowało mnie na przyczynę usterki.

Luz ten dało radę zlikwidować po zakontrowaniu łożyska, ale wtedy ośka była tak ściśnieta, że ledwie co się obracała i wszystko by się zatarło po kilku minutach jazdy.

 

 

 

Wesołych Świąt :033:

  • 1 miesiąc temu...
  • 2 miesiące temu...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...