Skocz do zawartości

[rama] Jak sprawdzić, czy rama jest prosta?


b4tut4PL

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

Ostatnio miałem niemiłe zdarzenie. Wjechał we mnie samochód, kiedy przejeżdżałem przez skrzyżowanie. Uderzył zderzakiem w przedni akortyzator (przynajmniej tak sądzę). Amortyzator, koło, hamulec i błotnik przedni na pewno do wymiany, tylko nie wiem, jak sprawdzić, czy czasem rama nie jest krzywa lub jakoś naruszona. Nie mogę na razie się przejechać i sprawdzić zakłądając przednie koło i amor, ponieważ czekam co mi odpowie ubezpieczyciel. W "serwisie" powiedzieli, że ramy teraz nie sprawdzą, bo nie mogą założyć koła i amortyzatora. Macie może jakieś sposoby, żeby sprawdzić, czy z ramą jest wszystko w porządku (rower trekkingowy)?

 

Z góry dziękuję ;)

 

 

 

Napisano

Skrzywienie ramy można sprawdzić np.żyłką wędkarską lub nową linką przerzutki biorąc za punkt zaczepienia główkę ramy i tylne haki.Różnice w odległości żyłki od ramy w danym punkcie na drodze od główki do haków tylnego koła da nam pogląd na "prostość" ramy.

Napisano

@miskov17

No właśnie o to chodzi, że nie moge wsadzić na razie koła i amoru, bo nie wiem, co jeszcze sobie wymysi ubezpieczyciel ;)

 

@ronina

sprawdzić tak jak tutaj, tylko żyłką?

294698e62b7de2e963521d44f85de2458c88080b

Bo tak na oko to nic nie widać. Ale jak to się mówi: Na oko to chłop w szpitalu umarła :)

 

@Krzysiek22

nie mam jak sprawdzić, bo nie mam danych producenta

Napisano

Tak jak na fotce.Oczywiście z obu stron ramy.Szukaj też ew. pęknięć ,obejrzyj spawy.Po kolizji a autem kup sobie raczej nowy(inny) rower.

  • Mod Team
Napisano

Tu masz bardzo dobre kompendium wiedzy jak sprawdzić czy rama nadal jest prosta, czy haki są równoległe, czy nie ma przesunięcia osi względem głównej osi roweru (brak prostopadłości).
Klasyk klasyków czyli Sheldon Brown: http://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html#symmetry

Co do mierzenia linki/żyłki od np podsiodłowej weź linijkę z dobrze widoczna podziałka a jeszcze lepiej suwmiarkę - jeżeli wszystko zrobisz tak jak trzeba pomiary będą naprawdę wiarygodne. Linkę załóż po wewnętrznej stronie haków (!) czyli dokładnie tak jak opiera się piasta w ramie.
Powodzenia.
(a co do sterówki - obejrzyj bardzo dokładnie rurę górną i główną tak w okolicy 10cm od sterówki czy nie ma minimalnego wybrzuszenia, lub fali na farbie. Ewentualnie przystaw prostą, długą linijkę "na sztorc" dla pewności)

 

Napisano

Ok, jak wyleczę bark to posprawdzam ;)

 

A takie pytanie troche z innej beczki:

Jeżeli rama okazałaby się krzywa to według was lepiej kupić nowy rower, czy kupić ramę i pozostałe zepsute części?

Rower ogólnie ma nieco ponad rok, przejechane może z 2k km, na całym osprzęcie alivio. Do wymiany na pewno jest przednie koło, tylne do centrowania, widelec, hamulec i błotniki.

Napisano

Koszt naprawy, przełożenia wszystkiego może wzrosnąć do poziomu ceny nowego roweru. Ja bym się nie zastanawiał, próbował wyssać jak najwięcej od ubezpieczyciela i zakupił nowy rower :)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...