Skocz do zawartości

[szosa] pomoc w przegladzie nowo kupionej kolarki


Rocco26l

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam.

Kupilem ciekawa kolarke Gianta na osprzecie shimano sora. Po skreceniu kolarki i przejechaniu paru kilometrow stwierdzam ze jest to wymiany lancuch i regulacji wymagaja przerzutki i to potrafie ogarnac. Chcialbym jeszcze prosic o porade na co mam jeszcze zwrocic uwage i jak sprawdzic zuzycie poszczegolnych elementow takich jak korba i kaseta i kola. Jest to moja pierwsza kolarka i chcialbym ja dopracowac przez zime

pozdrawiam.

Napisano

A po czym stwierdzasz że jest do wymiany łańcuch ? Bo zawyczaj takie stwierdenie pada gdy przeskakuje on przy nacisku na pedały... jeżeli tak doszedłeś do tego wniosku to znaczy że kasetę też masz do wymiany bo te dwa elementy zazwyczaj idą ze sobą w parze ;) ogólnie co do kasety (i korby) możesz też przyjżeć się zębom czy nie są zbyt zaostrzone, jak są to wymiana ;)

Napisano

stwierdzilem tak poniewaz: co do lancucha to nie wiem czy to dobrze opisze ale co drugie oczka w lancuchu sa bardzo rozbite na boki a co do kasety to zabki sa zaostrzone ale nie na ostro z bocznych stron tylko od strony frontu. Czym moze byc spowodowane takim zuzyciem???

Napisano

tarcze korby moim zdaniem lepiej. Nie mam bardzo porownania jak wygladaja nowe i nie wiem jak wygladaja do wymiany. Jestem swiezak jesli chodzi o kolarki wiec dopiero sie ucze. Kupujac uzywany sprzet trzeba zawsze liczyc sie z kosztami. Napiszcie jeszcze co musze sprawdzic...

jakies lozyska w kierownicy w korbie czy w kolach...

I gdzie moge poczytac o rodzajach lancuchow i kaset pasujacych do mojej kolarki???

tarcze korby moim zdaniem lepiej. Nie mam bardzo porownania jak wygladaja nowe i nie wiem jak wygladaja do wymiany. Jestem swiezak jesli chodzi o kolarki wiec dopiero sie ucze. Kupujac uzywany sprzet trzeba zawsze liczyc sie z kosztami. Napiszcie jeszcze co musze sprawdzic...

jakies lozyska w kierownicy w korbie czy w kolach...

I gdzie moge poczytac o rodzajach lancuchow i kaset pasujacych do mojej kolarki???

Napisano

 

gdzie moge poczytac o rodzajach lancuchow i kaset pasujacych do mojej kolarki

Na tym forum - wystarczy użyć szukajki. A jak nie chcesz szukać, to wymień na identyczne z tymi co masz, tyle że nowe.

 

Napiszcie jeszcze co musze sprawdzic...

jakies lozyska w kierownicy w korbie czy w kolach...

Generalnie jak w każdym używanym rowerze po zakupie. Do sprawdzenia (najlepiej w połączeniu z samodzielnym serwisem) jest praktycznie wszystko. Zużycie klocków hamulcowych, stan ogumienia, wytarcie rantów obręczy, napięcie szprych, stopień rozcentrowania kół, zużycie suportu, łożyska piast, bębenek, łożyska sterów, przerzutka przód i tył, manetki.

Na Twoim miejscu zacząłbym od wymiany napędu i linek oraz przesmarowania łatwo dostępnych łożysk (podejrzewam, że do bębenka tak łatwo się nie dostaniesz, ale do łożysk w pedałach czy piastach nie powinno być problemu).

Napisano

Jesli chodzi o kola, opony i hamulce to mam po jednym sezonie. Kaseta do wymiany i lancuch. Manetki i linki tez wygladaja na nowe. Jak sprawdzic zuzycie suportu tak na oko i pozostale lozyska???

Napisano

Nie wiem, czy masz narzędzia, żeby bawić się w demontaż/serwisowanie suportu, co byłoby najlepsze przy zakupie użwanego roweru.

 

Jak chcesz sprawdzić "na oko", czyli bez rozkręcania, to postaw rower na stojaku (lub do góry kołami), zdejmij łańcuch i zakręć, jeśli korba kręci się bez wyraźnych oporów i nie słychać żadnych niepokojących odgłosów (chrobotanie, skrzypienie, piski, tykanie, ocieranie itp.) to powinno być ok. Sprawdź jeszcze czy korba nie rusza się "na boki". Na koniec zafunduj sobie przejadżkę i wsłuchaj się, czy pod obciążeniem nie słychać niepokojących odgłosów z okolic suportu (czasami można też wyczuć pod stopą).

Co do pozostałych łożysk to podobnie - "na oko" możesz tylko posłuchać, czy nie dobywają się z nich jakieś dziwne dźwięki. Polecałby jednak poświęcić jeden wieczór, rozebrać, wyczyścić, oblookać dokładnie i jak nie widać nadmiernych śladów zużycia (np. korozja misek) to przesmarować i poskładać do kupy. Wtedy przynajmniej wiesz na czym jeździsz.

 

Napisano

Czy lozyska mozna wyczyscic w nafcie??? I jakim smarem je pozniej wysmarowac i czy tego samego smaru uzywa sie do smarowania lancucha ???

I czy suport tez mozna czyscic w nafcie i smarowac ???

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...