Skocz do zawartości

[amortyzator] Reba ilość oleju w dolnych lagach - nowe modele vs stare


Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team
Napisano (edytowane)

Uszczelki kurzowe wystrzeliwują przeważnie jeśli w dolnej ladze wzrośnie ciśnienie przez np. wydostanie się oleju z tłumika albo powietrza ze sprężyny. Z której strony Ci wywaliła?

Nalewając więcej oleju po prostu zastępujesz powietrze olejem, więc nie powinno się tak dziać, bo miejsca jest tam aż nadmiar.  

Robiłem już tak 2 amorki z pustymi dolnymi lagami, jednego sida i jedną rebę w obu nic złego się nie działo, z czego rebę katowałem ostrym uginaniem.

 

michalj - akurat u ciebie już omawialiśmy że była to sprawa złej kolejności pompowania, ale od tamtego czasu śmiga bez problemu?

Edytowane przez Maniak
Napisano

Nie ucieka powietrze i uszczelka też nie wyskakuje  :sweat:

 

Nie rozumiem jakie ma znaczenie dla uszczelki na dolnym tłoku czy ma 150psi tylko w negatywnej czy też w obu, bo akurat tłok w negatywnej (dolny) nie ma nic do ciśnienia w pozytywnej (oprócz większego skoku trzpienia). Najważniejsze, że działa :)

Napisano

To ciekawe, bo ja wlałem po 15ml (Reba RL 2012 29") i jest ok. Lewą uszczelkę wywaliło mi po nabiciu jedynie komory negatywnej.

Poprostu masz dluższą więc i wiekszą objętościowo dolną lage. Ja mam 26''

 

 

Uszczelki kurzowe wystrzeliwują przeważnie jeśli w dolnej ladze wzrośnie ciśnienie przez np. wydostanie się oleju z tłumika albo powietrza ze sprężyny. Z której strony Ci wywaliła?

Nalewając więcej oleju po prostu zastępujesz powietrze olejem, więc nie powinno się tak dziać, bo miejsca jest tam aż nadmiar.  

Robiłem już tak 2 amorki z pustymi dolnymi lagami, jednego sida i jedną rebę w obu nic złego się nie działo, z czego rebę katowałem ostrym uginaniem.

 

michalj - akurat u ciebie już omawialiśmy że była to sprawa złej kolejności pompowania, ale od tamtego czasu śmiga bez problemu?

 

Uszczelka wystrzeliła po stronie tłumika. Odrazu mówie że blokada normalnie działa, a po zdjęciu dolnych goleni żadnych wycieków nie stwierdziłem.

Wiec na pewno olej z tłumika nie poleciał na dół !

Wszystko sie zgadza... powietrze zastępujesz olejem... tylko widocznie 15ml to juz za duzo...

Po kilku solidnych ugięciach ten olej nie ma się gdzie podziać więc skończyło sie wywaleniem uszczelki.

Wlalem po 5ml do obydwu goleni i wszystko wróciło do normy.

Napisano

ja mam sida z 2010 roku i wlałem przy serwisie po 17ml jednak po spuszczeniu powietrza i ugięciu amortyzatora do końca wystrzeliła mi uszczelka kurzowa po stronie tłumika. Nie podejrzewam uszczelek żadnych ponieważ wymieniłem wszytskie jakie tylko są w amorku i raczej po dwóch dniach by nie spłyneło tyle oleju żeby blokada działała idealnie i jednocześnie było za dużo oleju w ladze. Myslę, że coś jest z tym miejscem w lagach. Po prostu jest tam za mało miejsca na ≈15ml oleju.

  • Mod Team
Napisano (edytowane)

Nikt nie napisał że koniecznie należy lać równe 15ml, wyraziłem natomiast wątpliwości dotyczące ilości 5ml, która wydaje się być ilością niewystarczającą. Mam możliwość sprawdzenia tego na Rebie RL 2012, dokładnie takiej jak ma gkamyk. Postaram się sprawdzić do jakiej ilości można bezpiecznie napełniać lagi, być może okolice 10ml będą właściwsze a to i tak 2x więcej niż fabrycznie.

Jeśli okaże się że amor nie przyjmuje nic ponad to co zaleca instrukcja (w co wątpię bo zapas musi być) okazało by się to straszną lipą ze strony RS bo co za problem przygotować komorę na 15-20ml oleju. Tak im szkoda oleju i czy tak gonią za wagą :/ ? 

Jak na razie zrobiłem doświadczenie z 15ml i u mnie 2 na 2 amory przyjęły tą ilość bez problemów. 

Edytowane przez Maniak
Napisano

to, że ograniczają aby mniej oleju się mieścilo by mnie nie zdziwiło ponieważ teraz większość prodecuentów celowo postarza swoje wyroby aby taki Pan Kowalski zamiast cieszyć się jazdą przez przykładowo lat 5 wrócił do sklepu za rok i kupił kolejny amorek/przerzutke itp.

Napisano (edytowane)

Panowie,zrobiłem już po serwisie ok 1000 km i 15ml z dołu + 6ml u góry sprawdza się świetnie. Wszystko chodzi jak należy (Reba 2012 29").

 

Edytowane przez tor23
  • 3 tygodnie później...
  • Mod Team
Napisano

Wczoraj robiłem serwis mojej Reby RL 100 - 2012

Po Waszych sugestiach dałem po 15ml oleju do dolnych lag.

Po złożeniu i kilkukrotnym naciśnięciu wystrzeliła mi uszczelka kurzowa.

Zatem w tym modelu musi być zgodnie z instrukcją po 5ml. Po poprawieniu tego błędu wszystko wróciło do normy.

Wczoraj wziąłem rebę identyczną jak twoja do której wlałem po 15ml, spuściłem powietrze uginałem do oporu, dopompowałem i skakałem na niej po podwórku przez 20min, zero problemu. Jedyna kwestia to skok ustawiony na 120mm więc w sumie istotna.

Moje pytanie natomiast jest takie, czy przy składaniu amora, po zalaniu dolnych lag, ścisnąłeś obie połówki ze sobą do końca i skręciłeś czy tylko do momentu aż pojawią się śruby? Bo jeśli nie cofnąłeś lag do końca zamknąłeś w środku sporo powietrza, które mogło wypchnąć uszczelki

Napisano

Tak myślę, czy jeśli przed skręceniem, skompensuje się golenie do końca, to brak powietrza nie będzie upośledza pracy widelca ? ( coś na zasadzie uczucia większego ciśnienia w komorze negatywnej )

  • Mod Team
Napisano

Instrukcja zaleca wcisnąć lagi aż do oporu. Zerknij do manuala:

  1. Position the upper tube assembly horizontally then slide the lower leg assembly onto the upper tube assembly until it stops and the spring and damper shafts are visible through the shaft bolt holes (Dual Air, Air U-Turn, and Dual Position Air spring shafts should extend through the shaft bolt hole). Wipe all excess oil from the outer surface of the lower legs. Be careful not to spill any oil from the lower leg as you install it onto the upper tubes. 

Natomiast to chyba i tak za małe ilości powietrza żeby aż tak psociło, w jedną czy w drugą stronę, ciężko powiedzieć ale chciałbym też sprawdzić taką możliwość. Nie mam teraz podkładki do przestawienia tej reby na 100mm żeby sprawdzić jak się zachowa. Dobrze byłoby ustalić ilość która pomaga a nie naraża na takie historie.

Napisano

No właśnie nie twierdze że ta jest, tylko tak się też zastanawiam.

Robiłem już kilka serwisów Reby, Revelationa i Lyrika i nie przykładałem do tego uwagi.

Musze przy najbliższym serwisie zrobić takie kombinacje :thumbsup:

Napisano

Nie mogę jednoznacznie stwierdzić czy poprawiało to działania czy nie, albo czy wydłużył się czas miedzy okresami serwisu.

 

Nie chcę wkładać kija w mrowisko, ale śmiem twierdzić, że olej w dolnych lagach nie wiele daje...

Ważniejsze są nasmarowane gąbki i uszczelki kurzowe.

Jeśli nie przechylimy roweru do góry kołami co jakiś czas, to olej sam w sobie nie nasmaruje górnych goleni tylko poprzez pracę.

  • Mod Team
Napisano

I tak i nie. Z pewnością swoje zadanie ma skoro musi tam być. Pamiętaj że, ślizgi są dwa, dolny i górny. Górny jest smarowany z nawilżanej gąbką goleni, dolny musi być smarowany z oleju który jest na dnie, goleń dochodzi do końca, zanurza się w nim i zaciąga go do góry. Nie bardzo widzę inną możliwość, a żadna instrukcja nie każe amorka odwracać co jakiś czas po to aby olej spłynął, to raczej patent samych użytkowników.

Przy rozbieraniu amorka z 5ml, wychodzi oleju naprawdę na jedno "kaszlnięcie" nim, szkoda że nie mam fotki (postaram się o nią) ale to śmiesznie mała ilość, moim zdaniem taka objętość oleju nie ma szans na spłynięcie przy odwróceniu amorka i solidne nasączenie gąbek, rozlezie się po ściankach i nawet nie doleci. Kolejna sprawa to wytarcia spotykałem nie tylko na wysokości górnego ślizgu i uszczelek kurzowych ale też na wysokości dolnych ślizgów. Moim zdaniem to ewidentnie zasługa kiepskiego smarowania olejem z dołu którego albo nie było wcześniej i go dolano albo miał te przepisowe 5ml ale to za mało aby lagi do niego dosięgały przy ugięciu.

Oczywiście to tylko teoria. Przydałby nam się taki widelec do jej sprawdzenia tego :002:   :

2k2o.jpg

Napisano

Zapewne jest tak jak piszesz, mnie poprostu zastanawiało jako to jest, że te 15ml oleju tak się zanurza w tym oleju i podchodzi tak do góry.

Objętość dolnych goleni jest na tyle duża, że te 15 ml oleju zajmuje jakieś 5, może 7 cm od dołu goleni ? Natomiast górna podczas maksymalnego ugięcia nie dochodzi do samego dołu, a nawet mało tego - jeśli już to jak często pracuje całym skokiem ?

 

Ale jak piszesz kolego Maniak, po coś ten olej tam jest :thumbsup:  Nie odważył bym się go tam nie nalać... :teehee:

  • Mod Team
Napisano

Oczywiście że górne lagi nie dochodzą do samego dołu aczkolwiek taka możliwość chyba istnieje przy jakimś ekstremalnym ugięciu bo jednak na dnie leżą gumowe odbojniki ochronne ale w sumie to szczegóły.

Właśnie może część problemu jest zasługą źle ustawianych ciśnień, widelec zbyt rzadko pracuje z  sub-maksymalnym skokiem przez co smarowanie jest słabsze? To też ciekawa możliwość. 

Niestety do wnętrza lag nie można zajrzeć tak aby ustalić poziom oleju, trzeba by to było policzyć z wymiarów do jakiej wysokości sięga w spoczynku i pod pełnym ugięciem.

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

To ja się dorzucę z potwierdzeniem teorii spiskowej. RS Recon Gold TK oem, od nowości było tak sucho że m.in blokada zaczynała działać w połowie skoku.

Tak wygląda po ok 1,5kkm jazdy na oryginalnym "smarowaniu". Teraz mam ustawione 120mm skoku i ze spokojem wlałem 16ml do jednej i 17ml oleju do drugiej lagi, uszczelki kurzowe jak przyspawane;)

dsc03933.jpg

 

Napisano

 

 

Teraz mam ustawione 120mm skoku i ze spokojem wlałem 16ml do jednej i 17ml oleju do drugiej lagi, uszczelki kurzowe jak przyspawane;)

 

16,17ml? to przypadkowe ilości czy z czegoś to wynika?

  • Mod Team
Napisano

 

 

Chciałem sprawdzić czy przekroczenie wartości 15ml o których mowa w temacie czymś grozi

Grozi ochlapaniem  olejem lekko. Za dużo oleju to za duże ciśnienie i ostatecznie wydmucha ci uszczelkę kurzową :P

 

Za zalewam tak iż bez powietrza ( sprężyny w wersji coil) zsuwam golenie do oporu. Cofam trzpienie sprężyny i tłumika i leje oleju do pełna. Mam pewność ze nie jest ani za mało ani za dużo. w moim przypadku było to 16ml tłumik i 23ml sprężyna, tylko ja nie mam reby tylko revela.

Napisano

 

 

Za dużo oleju to za duże ciśnienie i ostatecznie wydmucha ci uszczelkę kurzową

Po wlewaniu oleju również ścisnąłem golenie do oporu i nic się nie uroniło, więc na wydmuchanie uszczelek kurzowych nie liczę  :thumbsup: (mam nadzieję, że słusznie)

Przy okazji zaleje do momentu aż zacznie się wylewać i zobaczę ile się da upchnąć pod korek.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...