Skocz do zawartości

[Damper] Powietrzyny do FR


Seba4

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam.

Posiadam ramkę Sign FR w której obecnie jest zamontowany sprężynowy 5th element o długości 200mm. Chciałbym założyć jakiś damper powietrzny aby zwiększyć progresję pracy zawieszenia i zmniejszyć wagę roweru. Czy macie jakieś propozycje takich amortyzatorów o długości montażowej najlepiej 190mm które ogarną mój ten styl jazdy ? Budżetowo pewnie ~ 400zł

PozdRower ;)

Napisano

Tak, tylko nie chcę utopić kasy w coś co przy jeździe fr się za chwilę rozpadnie :/

No to nie pchaj się w coś co do FR jest tak średnio polecane.

A to że coś się nazywa FOX to nie znaczy że wytrzyma to co ty chcesz robić.

Tam masz między innymi FOX Triad.

Od kiedy to Triad jest amorem do FR??

Amor z funkcją Pro Pedal, samo to powinno dac do myślenia o jego zastosowaniu.

Napisano

 

 

No to nie pchaj się w coś co do FR jest tak średnio polecane.

Właśnie mało jest tematów o dampera powietrznych o tym zastosowaniu a wiele osób ich używa ponieważ są bardziej progresywna i lżejsze. Tak z ciekawości, ile można by urwać wagi w porównaniu ze sprężynowym ? 

Napisano

Dużo. Mam i taki i taki i w ręce czuć bardzo dużą różnicę.

Tylko nie rozumiem jednego...

Co ci waga przeszkadza w rowerze do FR.

Zrobisz jak uważasz ale jak to jest faktycznie FR to ja bym się zastanowił.

To że stosują nie znaczy że nie mają z tego powodu problemów np; z krótszą żywotnością, uszczelkami, dobijaniem, itp.....

  • Mod Team
Napisano

 

 

ile można by urwać wagi w porównaniu ze sprężynowym ?

średnio damper sprężynowy waży ok 800g, przeciętny gaziak ok 300 wiec sam widzisz :P

DHX%20AIR%205.0%20spin.jpg

Myślę ze coś takiego by cie interesowało ... dhx ale to droga zabawka ... może maniek metel ? Zwykły damper powietrzny ledwo w enduro wyrabia :P

Napisano

Tą wagę to podałeś ze sprężyną czy bez ? Pół kilo to w sumie dużo jeśli chciałbym złożyć w miarę lekki rower (o ile w tym sporcie można tak to określić) :) Wyrabiać na małych nierównościach nie musi aż tak super, głównie mi chodzi o lądowania.

  • Mod Team
Napisano

I o to właśnie chodzi większość nie ma, albo ma uboga kompresje bez żadnych regulacji :P Wagę podałem kompletnego dampera gotowego do zamontowania, mój waży jakieś 750g, a epicon 330 ... chyba ... nie pamiętam ale przebitka jest 200% prawie zawsze. jeżeli Będzie latał daleko to trzeba pomyśleć o rozbudowanym systemie kompresji.

 

Ale z 400zł to nie bardzo coś upolujesz ...

Napisano

 

 

chciałbym złożyć w miarę lekki rower

Na ramie sing fr? Bierzesz się do tego od d... strony. W tą ramę nie ma sensu ładować dodatkowo kasy, bo nie zmieni to ani wagi, ani geo, ani nie zmieni jednozawiasa w wirtuala.  Moim zdaniem trzeba jeździć na tym co jest i odkładać kasę na lepsza ramę, w okresie jesienno-zimowym za 1500-2000 już można kupić naprawdę sensowną używkę z damperem.

Napisano

Tak ale 2k nie uzbieram a muszę jeszcze złożyć koło i zmienić kilka rzeczy. Sama rama Sign`a wcale nie jest aż taka ciężka ;) Jest opcja żeby jeździć tak jak jest bo 5th nie sprawuje się źle ale damper 190mm daje mi dodatkowe 2.5* na kącie główki więc wcale nie tak mało ;)

Napisano

 

 

Poprzyj to jakimiś obliczeniami

No więc ja to liczyłem tak że oś przedniego koła przyjąłem jako środek okręgu a odległość od osi przedniego koła do środka suportu (70cm) jaki jego promień. Stąd: ( :teehee:  )

Obwód okręgu wynosi 2IIr czyli 6.28*70cm = 440cm 

W takim razie aby zmienić kąt o 1* suport musi pokonać drogę 440cm/360* = 1.2cm

Zakładając że rama ma przełożenie 3.2:1 to skracając damper o 1cm suport pokona odległość 3.2cm

3.2cm/1.2cm = 2.66*

 

Za nieprawidłowe skracanie jednostek przepraszam i jeśli gdzieś popełniłem błąd to proszę mnie poprawić :)

  • Mod Team
Napisano

To ta rama ?

7681.jpg

najlepiej by było znaleźć gotową geometrie w necie :P

 

Wg tego co wiem czyli standardowego dampera 222 w tej ramie ( mylę sie ?) i zamiany do na 190 kąt główki ramy zmieni się o 3.7* tylny wahacza pójdzie w górę o 86mm. Jeżeli oryginalny damper nie jest 222 to wszystko jest źle :D

 

Z rysunku wyszło mi ze główka ma kąt 68-69* co wydaje się być wiarygodne. Rysunek oparłem o zdjęcia znalezione w necie :P

Aby było max dokładnie zrób fote swojej ramy w rozdzielczości ok 1500 tak jak ta wyżej, możliwie najprostopadlej jak sie da :D to w 5 min zrobię poprawny rysunek.

Napisano

 

 

standardowego dampera 222
Oryginalnie tam jest 200mm i kąt główki ma 71* ;) Rama taka jak na zdjęciu, przełożenie jest 3.2. Mam dziwne wrażenie że Twoje obliczenia mogę być błędne ponieważ wtedy ten kąt główki powinien mieć min 67* a wygląda na mniejszy :/
http://www.pinkbike.com/photo/4929180/
  • Mod Team
Napisano

Czyli moja oczna poprawka była prawidłowa wyszło 201 ... zaraz zrobię korektę :P Czekaj to twoja rama czy taka jak twoja ? bo tam jest przerobione mocowanie :P chyba

 

I think i've seen it before ... :P


Nie bez powodu chciałem twoją ramę to co podąłeś to jaką ciekawa przeróbka i cuda wianki wychodzą .... muszę znać konkretne dane a nie ze sobie będę wymyślał ... trochę wyobraźni.

 

Po przerobienie 222 na 200 mamy

- ugięcie wahacza 24.5 mm

- zmiana kąta główki o 1.28*

 

yxgu.jpg

Napisano
ugięcie wahacza 24.5 mm

Dalej nie rozumiem jak Ci to wychodzi skoro przełożenie ramy jest 3.2 i przy skoku tłoka 50mm jest równo 160mm skoku :/

Ten co podałem to przykład w którym długość montażowa dampera wynosi ok. ~ 175-180mm. Porównując to do oryginalnych 200mm i 71* zmiana jest jak dla mnie na pewno dużo większa niż te ~ 1,3* które według Ciebie można uzyskać przy skróceniu długości montażowej dampera o 22mm.

 

Edit. Mam taką ramę z taką samą długością montażową dampera :)

http://images49.fotosik.pl/179/e0dd978df152cfc5.jpg

  • Mod Team
Napisano

Z rysunku wynika ze przekładnia jest 2.5 ... ale rysunek jest na postawie średniego zdjęcia. 

 

Krótszy damper o 10mm to ugięcie wahacza w zależności od przekładnie mi wyszło 2.5cm, rysunek jest niedokładany to ja wiem ale skoro ma przekładnie 3.2 to wahacz pójdzie w górę o 32mm. a to z kolei da 1.68* przy rozstawie osi 1100mm. sprawdź czy taki masz rozstaw czy inny ?


 

 

Ten co podałem to przykład w którym długość montażowa dampera wynosi ok. ~ 175-180mm.

Jeżlei chodzi ci o zdjęcie które podałeś ... to tam jest 222 zakręcony :P

Napisano
Jeżlei chodzi ci o zdjęcie które podałeś ... to tam jest 222 zakręcony

Tak, ale tam jest specjalny adapter który zmniejsza odległość pomiędzy "normalnymi" oczkami wahacza ;)

Przy damperze 200mm mam rozstaw równy 1100mm, przy damperze 190mm rozstaw ma 1120mm :)

 

Edit. Mam Cię :D Ty liczysz dla danych gdzie rozstaw kół jest promieniem okręgu, wtedy faktycznie wychodzi 1.68* :) Ja liczę tak że promieniem jest rozstaw oś przedniego koła - suport gdzie 32mm to odległość jaką pokonuje środek suportu przy ugięciu dampera o 1cm. Przy moim założeniu na każdy centymetr długości dampera przypada kąt 2.66*. Teraz powstaje pytanie które obliczenia są trafione ? Według mnie moje, ponieważ dla Twoich obliczeń można by zrobić rysunek na którym długość dampera pozostaje niezmieniona a tylko oś tylnego koła przesówa się w dół a dla moich punktem obrotu jest punkt łączenia przedniego i tylnego trójkąta ramy.

Napisano

Jakbys byl zainteresowany to ponizej polowy Twojej kwoty mam X-Fusion O2RPV, absolutnie sprawny, nowki nie uzywane tulejki DU, brak tulejek montazowych. Ubiegajac pytanie czy wytrzyma - wytrzyma, przy okazji jest progresywny w odroznieniu od Foxow, ktore dosc czesto przelatuja przez skok. Damper byl calkowicie przeserwisowany, lacznie z komora IFP, zalozone wspomniane tulejki...i nadarzyla sie okazja na nowszy model z blokada, ktorej mi brakowalo.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...