Skocz do zawartości

[konserwacja] Amortyzator manitou minute


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam jestem posiadaczem od ponad 2 lat amortyzatora manitou minute 100mm z blokadą skoku. Przeczytałem chyba całe forum ale nie znalazłem odpowiedzi. Jak konserwować amortyzator czy wystarczy do niego tylko brunox czy jakoś inaczej. Dodam, że w ciągu tych 2 lat nic przy nim nie robiłem oprócz mycia zwykła wodą

 

 

Z góry dziekuję za rady

 

 

 

BTW mógłby by być jakiś podpięty temat o konserwacji amortyzatora tak jak jest z łańcuchem :)

  • Mod Team
Napisano

 

 

Z góry dziekuję za raty

 

Z ratami to do Providenta.

 

Po dwóch latach wypadałoby:

- wymienić olej w dolnych goleniach

- wyczyścić i nasmarować komorę powietrzną i sprężynę wspomagającą ( stalowa)

- wymienić olej w tłumiku

- nasączyć gąbeczki w uszczelkach

 

Brunox raczej nie jest dobrym rozwiązaniem- przyśpiesza wymywanie oleju z gąbeczek.

 

Serwis Minutki jest prosty i zajmuje ok. 1 godziny. 

 

  • Mod Team
Napisano

Do tłumika- Motorex Fork Oil 

http://allegro.pl/motorex-olej-do-amortyzatorow-1l-rozne-gestosci-i3636997261.html

Teoretycznie Manitou zalewa amorki olejem klasy SAE 5W,ale jeśli chcesz nieco zmienić charakterystykę amorka ,mozesz wlać olej o innej gęstosći

Do goleni dolnych- Motorex SemiBath

http://allegro.pl/motorex-semi-bath-olej-do-amortyzatorow-manitou-i3668056809.html

Możesz też zakupić nieco smaru do sprężyny wspomagającej i do posmarowania trzpieni. Zasadniczo powinien to być Manitou PrepM

http://www.chainreactioncycles.com/pl/en/manitou-m-prep-grease/rp-prod36081

ale w Polsce go raczej nie zakupisz- można więc zakupić jakiś zamiennik

http://allegro.pl/rsp-slick-kick-bezlitowy-smar-do-amortyzatora-50ml-i3664365867.html

 

 

Napisano

super :) dziękuję bardzo. Po takim serwisie, jak należy o niego dbać? Czy trzeba go potem jakoś smarować po górskiej jeździe ? Zawsze tylko myłem rower i smarowałem napęd.

  • Mod Team
Napisano

Wystarczy przetrzeć górne golenie wilgotną,miękką szmatką. Generalnie amorki,jeśli są odpowiednio użytkowane i serwisowane, nie wymagają superekstrahiper czynności konserwacyjnych. To ,co robiłeś do tej pory , w zupełności wystarcza.

Napisano

To tak zawsze robiłem :) czytałem na forum że smaruja brunox dobrze, że założyłem temat, bo sam bym to kupił zamiast zrobić mu serwis :) Bardzo jestem wam wdzięczny za pomoc :)  Mam tylko jeszcze jedno pytanie zalewając mu gęstszy olej np 7,5 W czy 10W to  jak zmienię jego pracę ?

  • Mod Team
Napisano

Spowolnisz tłumienie kompresji i tłumienie odbicia. Gęstszy olej może być zalecany dla cięższych rowerzystów lub dla takich,którzy chcą mieć po prostu "wolniejszy" amorek. Jednak w większości przypadków przynosi to jedynie rozczarowanie i konieczność kupienia drugiej butelki z olejem.Jeśli masz tłumik ABS+ ,możesz wykorzystać serwis amorka do zmiany charakterystyki tłumienia kompresji .

Napisano

ważę około 100kg :) ale dotychczas bylem bardzo zadowolony z jego pracy :) ABS+ mam, w takim razie nic nie będę zmieniał :) jak spadnie śnieg to zajmę się jego serwisem :) jeszcze raz dziękuje za rady ;) Miłego weekendu ! :)

  • 3 miesiące temu...
Napisano

Jeśli chodzi o sprężynę Minute, to ten smar użyty z umiarem w niczym nie zaszkodzi pracy amora. sprężynie też nie zaszkodzi ...

Ale jeśli chcesz smar do amortyzatora, to Velo ma taki :

http://velo.pl/akcesoria/srodki-do-konserwacji/rst/smar-do-widelcow-rst

 

Co do smaru PrepM, to jest dostępny tu :

http://www.chainreactioncycles.com/pl/en/manitou-m-prep-grease/rp-prod36081

Jednak jest dosyć ciągliwy, na sprężynę może być, ale do posmarowania ślizgów dobrze jest go wymieszać z olejem.

Napisano

Dzięki.

Jak to zwykle bywa z preparatami rowerowymi cena przeszacowana kosmicznie.Przypuszczam że dla innej branży fabryka opycha te mazidła dużo taniej.

 

Do rzeczy. Mam do serwisowania dwa w porywach do 3 amortyzatorów. Zakładając ze serwis robię raz na rok to ceny tych mini tubek są niedorzeczne.

 

Jak na tle motorexa sprawuje się smar, podany wcześniej przez Durnykota 

http://allegro.pl/rsp-slick-kick-bezlitowy-smar-do-amortyzatora-500g-i3932356258.html

 

Pozdr

  • Mod Team
Napisano

Jak myślisz? 

Na sucho to mało rzeczy działa jak należy. Smar na sprężynie ma zminimalizować tarcie między zwojami sprężyny a wewnętrzną powierzchnią goleni górnej.

Napisano

No właśnie.

Wiem że producenci zalecają, i są specjalne smary ....

 

Kilka sezonów temu postanowiłem podczas przeglądu nie smarować sprężyny.

W moim przypadku (Marzocchi, Manitou) okazało się, że nie ma to żadnego znaczenia na pracę, czy na samą sprężyne.

 

Jesli ktoś ma specjalnie kupować smar w tym celu, to może warto się zastanowić.

 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...