Skocz do zawartości

[piasta] Shimano Alfine 8


thetere

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Zamierzam w przyszłości nabyć rower na tej piaście, nurtuje mnie jedna kwestia. Jak przełożenia w piaście mają się do klasycznych kaset ?? Jeżeli na alfine nałożę zębatkę np:18t to jakie mniej więcej koronki na kasecie by odpowiadały tym 8-u przełożeniom ?? Czy biegi będą szły w górę od tych 18t czy w dół ?? a jeśli w obie strony to które przełożenie odpowiada klasycznej 18-stce z kasety ??

Napisano

Jasne, że w górę i w dół bo tak to by to nie miało sensu.

Alfine 8sp ma rozpiętość przełożeń na poziomie 307%. Teoretycznie przy zębatce 20t odpowiada kasecie 12-38t. Dla porównania Rohloff ma 526%, a Alfine 11sp 409%.

Napisano

A jak to się liczy ?? Jeżeli jakaś piasta ma rozpiętość od 0,50 do 1,80 to zakładając że mam nałożoną zębatkę 18t, najcięższy bieg będzie odpowiadał równaniu ( 18/1,8=10 ) ??

Napisano

Zębatka 18, a co na korbie?

Liczy się prosto: (przednia/tylną)*przełożenie aktualnego biegu

 

Czyli jeżeli z przodu jest 36, z tyłu 18, to główne przełożenie jest 2. Czyli dla piasty 0,5-1,8 mamy 1-3,6 co odpowiada kasecie 36-10 i przedniej zębatce 36.

 

Jasne, że w górę i w dół bo tak to by to nie miało sensu.

Nie takie jasne, są piasty które nie posiadają niższych biegów niż 1:1. Ale to u nas egzotyki i chyba tylko do 5 biegów.
Napisano

 

Czyli jeżeli z przodu jest 36, z tyłu 18, to główne przełożenie jest 2. Czyli dla piasty 0,5-1,8 mamy 1-3,6 co odpowiada kasecie 36-10 i przedniej zębatce 36

Pierw dzielę jedno przez drugie, potem rozpiętość mnożę przez wynik, a następnie mnożę przez 10 ??

 

Ja myślałem, że da się to policzyć bez udziału korby, trochę inaczej to będzie wyglądać niż w tradycyjnym rozwiązaniu bo niezależnie czy z przodu mam 26,36 czy 48t najcięższe przełożenie z tyłu to 11t. A idąc tokiem przedstawianego wyżej równania to w przypadku jazdy z przodu na 36t najcięższe przełożenie na piaście biegowej ( 0,5-1,8 ) można porównać do kasety 10-36, nie mniej założę blat 48t to już wynik nie będzie taki sam i będzie odpowiadał kasecie innej rozpiętości.

Napisano

Kwestia co chcesz policzyć, jeżeli rozpiętość przełożeń to dzielisz najszybsze przez najwolniejsze:

-korba 22-32-42 i kaseta 34-11 ma: 42/11 : 22/34 = 5,9 czyli 590%

-sama kaseta 34/11 = 3,09 czyli 309%

-alfine 8 1,615/0,527 = 3,06 czyli 306% (katalogowo podają 307%)

 

Jeżeli chcesz mieć odniesienie do przełożeń, to trzeba uwzględnić korbę i tylną zębatkę. Jak chcesz mieć odpowiednik 42/11 na najszybszym biegu alfine8 to główne przełożenie musi być 2,364, przy koronce 18t korba musi mieć 42,5. Najbliżej będzie zestaw korba 52, koronka z tyłu 22.

 

W Alfine8 najcięższe przełożenie to 1,615, ale bez uwzględnienia korby i tylnej zębatki nie ma jak porównać z tradycyjnym napędem.

Jeżeli na alfine nałożę zębatkę np:18t to jakie mniej więcej koronki na kasecie by odpowiadały tym 8-u przełożeniom ??

Żeby na to pytanie odpowiedzieć, trzeba podać jaka zębatka jest na korbie. Jeżeli ma to być 48, to główne przełożenie będzie 48/18=2,66(6), czyli najwolniejszy bieg 1,405, najszybszy 4,306(6). Przy zachowaniu korby 48 kaseta powinna mieć zębatki 34,164 - 11,146, z istniejących najbliżej jest 34-11. Jak poszczególne biegi się rozkładają, to już nie chce mi się liczyć ;)
Napisano

A jak to się liczy ?? Jeżeli jakaś piasta ma rozpiętość od 0,50 do 1,80 to zakładając że mam nałożoną zębatkę 18t, najcięższy bieg będzie odpowiadał równaniu ( 18/1,8=10 ) ??

 

Rozpętość koledzy już podali, a tobie chodzi o odpowiednik. Nie dzielisz a mnożysz. Przy 18z będzie 18*.526=9 - 18*1.625=29, czyli wychodzi jak kaseta szosowa. Przy 20z masz 10-32, a dopiero przy 23z (w sklepach nie udało mi się znaleźć ale natrafiłem na informację że ta od nexusa pasuje) wychodzi Ci ładne górskie 12-37 i właściwie innej zębatki do alfine 8 bym nie pakował, chyba, że chcesz używać mniejszej korby od Alfine. Tak jak to już było napisane potrzebne Ci znać przełożenie a nie odpowiednik. Osobiście wolał bym większy blat (alfine 45z) i większą zębatkę ze względu na:

1. Mniejsze zużycie łańcucha (mniejszy kąt pracy na zębatkach)

2. Lepsza transmisja mocy.

Oczywiście większy blat to większa masa, ale czy aż tak wiele większa?

 

Zastanów się jeszcze, czy aby nie chcesz alfine 11. Rozumiem, że kryterium cenowe gra role, a to praktcznie wzrost o 100% ceny, ale rozpiętość znacznie wieksza, na tyle, by można było by wpakować do 29era i pojechać w góry, a wagowo, według tego co znalazłem w opisach, to tylko 50-80g więcej.

 

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk 4

Napisano

Dokładnie mi chodzi tylko o odpowiednik kasety do danej piasty biegowej z określoną zębantą nałożoną na niej. I tylko tyle. Nie rozumiem jakie znaczenie ma tu korba, przecież w tradycyjnych rozwiązaniach niezależnie czy korbę mam 10,20 czy 60t, niezależnie czy koła są 16" lub 28", kasata zawsze pozostaje ta sama np: 11-32. I prawdopodobnie w piastach też tak jest, bez względu od zastosowanego blatu korby -  no bo przecież trybiki w środku nie powiększają się ani nie pomniejszają. Normalnym jest że przełożenie 48-11 jest różne od 36-11 ale tak jak napisałem wyżej nie chodzi mi o przełożenia tylko zwykły odpowiednik kasety.

 

 

Nie dzielisz a mnożysz.

Chyba raczej dziele

tobie przy 20t i rozpiętości 0,53 - 1,62 wychodzi odpowiednik kasety 10-32 (mnożenie )

a jeśli podzielimy wynik wychodzi 12-38 - i z takim odpowiednikiem można się częściej spotkać na forach internetowych, nawet w teście na BikeBoard też widnieje taka wartość.

 

Zresztą przy mnożeniu współczynnik rozpiętości mniejszy od 1 - w tym wypadku 0,53 oznaczałby najcięższe/najszybsze przełożenie, co może wydawać się dziwne w odniesieniu do piast Rohloffa które to mają 11 przełożeń mniejsze bądź równe liczbie 1 - co w praktyce oznaczałoby bardzo twardą piastę i konieczność stosowania dużej zębatki z tyłu i małej na korbie - ale przeglądając google takich rozwiązań nie widziałem.

 

 

Zastanów się jeszcze, czy aby nie chcesz alfine 11. Rozumiem, że kryterium cenowe gra role, a to praktcznie wzrost o 100% ceny, ale rozpiętość znacznie wieksza, na tyle, by można było by wpakować do 29era i pojechać w góry, a wagowo, według tego co znalazłem w opisach, to tylko 50-80g więcej.

Ja chciałbym bardzo Nuvinci 360 - cena na ebayu przystępna w odniesieniu do konkurencji. A wracając do Alfine 11 to przeczytałem na tym forum, że ma ona zwiększony zakres cięższych przełożeń względem "ósemki", i w cięższy teren nadaje się tak samo jak tańszy model - i to by się zgadzało bo rozpiętość jedenastki to 0,53-2,15

Napisano

Mój błąd, istotnie powinno się dzielić, w tym momencie w Alfine 11 rosną twarde przełożenia, ale przecież można założyć większą zębatkę i mniejszy blat by to skompensować. Co do samej korby przy przełożeniach, to 20z z tyłu i 39z korba da ten sam efekt co 23z i 45z korba, tyle że w drugim przypadku będzie efektywniejsze przekazanie mocy na koło. Wszystkie kombinacje możesz sobie sprawdzić tutaj, jak również porównać później wyniki z Alfine 11.

 

Wysłane z mojego ASUS Transformer Pad TF700T przy użyciu Tapatalka

 

Napisano

Tylko co daje odpowiednik kasety? Koniec końców i tak się liczy całość, czyli jakie mamy przełożenie najlżejsze i najcięższe. Tak samo liczysz dla kasety i korby, tak samo dla piasty wielobiegowej.

Jak ktoś lubi, to może faktycznie przeliczyć sobie na odpowiednik kasety dzieląc zębatkę przez bieg piasty. Tylko ja bym nie obcinał przecinków, bo robi się zbyt niedokładnie.

 

Przy 18z będzie 18*.526=9 - 18*1.625=29, czyli wychodzi jak kaseta szosowa.

Nie wychodzi jak szosowa. Zupełnie inne zestopniowanie. Typowe kasety szosowe nie przekraczają zakresu 250%. Piasta wielobiegowa ma stałe zestopniowanie i zmiana zębatek nic nie zmienia.
Napisano
Chyba raczej dziele tobie przy 20t i rozpiętości 0,53 - 1,62 wychodzi odpowiednik kasety 10-32 (mnożenie )

i to rozumiem ale jak ten wynik ma się do koronki korby? Jeśli np. do piasty Inter 3 (0,73 - 1,00 - 1,36) założymy koronkę 18T to przedział "koronek" wyjdzie nam 24,65 - 18 - 13,23 tak? I teraz aby sprawdzić stosunek przełożenia przy różnych rozmiarach tarcz korby wystarczy zrobić to w tradycyjny sposób dzieląc tarcze przez koronki czyli tak ja się to robi przy zwykłych zewnętrznych przerzutkach czyli dla tarczy 42T będzie to 1,70 - 2,33 - 3,17 Tak?

Napisano

Shimano Alfine 8 ma następujące przełożenia:

 

Gear Ratio 1 - 0.527
Gear Ratio 2 - 0.644
Gear Ratio 3 - 0.748
Gear Ratio 4 - 0.851
Gear Ratio 5 - 1
Gear Ratio 6 - 1.223
Gear Ratio 7 - 1.419

Gear Ratio 8 - 1.615

 

Aby obliczyć przełożenie końcowe trzeba wziąć pod uwagę kombinację zębatek na korbie i piaście.

Przykładowo z przodu 32 z tyłu 18 daje przełożenie 32/18 = 1,77x

1,77 mnożymy przez każdy bieg Alfine i wychodzi mniej więcej...

 

Gear Ratio 1 - 0.93
Gear Ratio 2 - 1.13
Gear Ratio 3 - 1.30
Gear Ratio 4 - 1.50
Gear Ratio 5 - 1.77
Gear Ratio 6 - 2.16
Gear Ratio 7 - 2.49

Gear Ratio 8 - 2.84

 

Dla porównania tego z klasyczną kasetą trzeba szukać X z równania:

 

Bieg 1: 32 / X = 0,93 co daje X = ok 34 zęby

Bieg 2: 28

Bieg 3: 24,6

Bieg 4: 21

Bieg 5: 18

Bieg 6: 15

Bieg 7: 13

Bieg 8: 11

Czyli aby mniej więcej pokryć zakres oraz stopniowanie przełożeń Afine 8, tradycyjna kaseta powinna mieć zębatki 34-28-25-21-18-15-13-11 przy korbie z zębatką 32 :)

 

Jeśli coś pomyliłem to napiszcie :P

Pozdr.

Napisano

seb2k6 dzięki, teraz wszystko mi się wyjaśniło, nawet sam zabrałem się w excelu do obliczeń

 

 

Czyli aby mniej więcej pokryć zakres oraz stopniowanie przełożeń Afine 8, tradycyjna kaseta powinna mieć zębatki 34-28-25-21-18-15-13-11 przy korbie z zębatką 32

Wytłuszczonego nie musiałeś dodawać, bo wynik wychodzi taki sam zarówno dla blatu 48t na korbie jaki i 26t - czyli 11-34 na kasecie ( licząc twoim sposobem ). Nawet licząc moim prostym równaniem ( ilość ząbków na piaście / na współczynniki rozpiętości przełożeń ) odpowiedzi jest taka sama 11-34. Reasumując, skoro wynik jest wszędzie taki sam, toteż element korby w całym równaniu jest zbędny przy obliczaniu odpowiednika kasety dla danej piasty biegowej

Napisano

Rzeczywiście sprawdziłem sobie i masz rację... dla kombinacji 48/18 wychodzi tak samo. Może jednak my coś źle obliczamy? Bo zmieniając zębatkę z przodu zmienia się główne przełożenie. Na biegu 5 piasta ma przełożenie 1x więc powiedzmy, że jest na tym biegu neutralna i 32/18 = 1,77x a 48/18 = 2,66x. Ten sam bieg a różne przełożenie.

Załóżmy, że mamy tą naszą 8 biegową kasetę 11-34 i z przodu tradycyjną, 3-blatową korbę. Każdy wie, że jest kolosalna różnica

między 22x34 a 42x34. Jak to więc możliwe, że przy piaście Alfine zębatka z przodu nie ma znaczenia??

Już się sam zagubiłem :D

Napisano

 

 

Na biegu 5 piasta ma przełożenie 1x więc powiedzmy, że jest na tym biegu neutralna i 32/18 = 1,77x a 48/18 = 2,66x. Ten sam bieg a różne przełożenie.
To nie jest ten sam bieg, przy zmianie zębatki korby stosunek przełożeń się zmienia. Chyba, że nie do końca rozumiem twoje pytanie?
Napisano

Przełożenie to wynik kombinacji zębatek przód + tył. Każdy bieg ma jakieś przełożenie. Jeśli mamy dwie kasety 8 biegowe z różnym rozkładem zębatek np 11-34 w jednej i 12-26 w drugiej to mimo, że obie kasety mają biegi nr 1 i nr 8 to na tych biegach będzie różne przełożenie. Pisząc "bieg" mam na myśli nr zębatki na kasecie albo nr biegu w piaście Alfine. Inaczej mówiąc "bieg", który ustawiamy na manetce :)
 

Napisano

Nadal nie kumam czego nie rozumiesz? Bieg który ustawiasz na manetce jest zależny od ilości zębów zarówno z przodu jak i z tyłu, trudno żeby przełożenia się nie zmieniał gdy zmienia się koronki, o to w tym wszystkim chodzi.

Napisano

A czemu miała by się zmieniać? Jeżeli z tyłu pozostaje ta sama koronka w tym przypadku 18T to nic się nie zmienia, zupełnie jak byś założył kasetę 11-34. Pomyśl o tym jak o zwykłych przerzutkach zewnętrznych, jak zakładasz kasetę 11-34 to przy zmianie przednich biegów nic się nie dzieję z tylną kasetą tylko zmienia się stosunek przełożeń, chyba jest to logiczne? Jak zmienimy koronkę na piaście z 18T na 22T wtem robi nam się kaseta 14-42 Tak?

Napisano
jak zakładasz kasetę 11-34 to przy zmianie przednich biegów nic się nie dzieję z tylną kasetą tylko zmienia się stosunek przełożeń, chyba jest to logiczne

 

Owszem logiczne, nie do końca o to pytałem ale nieważne już.

Napisano

hahaha... Nie odpowiadam za sprzedawców z przypadku ;) Oczywiście może polecić Alfine 8 ale dla pierwszego z koronką 18T i korbą 32T a dla drugiego z koronką 18T i korbą 48T

 

hmm... znikające posty :huh:

Napisano

Ale ja pytam o to czemu zawsze nam wychodzi kaseta 11-34 niezaleznie czy z przodu damy 32z czy 48z czy 500z :)

Nie do końca bo przy zmianie tylnej zębatki mamy odpowiednik:

alfine8 alfine11

18z 34 - 11 34 - 8

20z 38 - 12 38 - 9

23z 43 - 14 43 - 10

25z 47 - 15 47 - 11 (stosując zębatke do SRAM, ale moment jest powyżej wartości przewidzianych przez konstruktorów shimano).

Przy 29'' kołach najbardziej rozsądnym rozwiązaniem wydaje się alfine 8 i 20z z tyłu, w góry alfine8 23z z tyłu. alfine11 z 25z wydaje się być opcją nie do przebcia dla kogoś kto może pozwolić sobie na zajechanie 300 funtów, albo cieszyć się dłuższą pracą przy słabszej nodze i częstszym serwisowaniu niż raz na dwa lata.

 

Wysłane z mojego ASUS Transformer Pad TF700T przy użyciu Tapatalka

 

 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...