Skocz do zawartości

[widelec] karbonowy kilka pytan


vitesse

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

witam

kupiłem karbonowy widelec easton'a ea 90 x

i mam kilka pytan:

czy stery musza być jakies specjalne do karbonowych sterowek ?

- czy dolna miske się nabije tak jak do rur alu czy stalowych ?

- mostek czy musi być specjalny ? skośne mocowanie tak jak w zaciskach sztycy?

- rurze sterowej mam ekspander i rozumiem ze powinien być na wysokości mostka tak bym tylko top cap zmiescil

 

Napisano

Stery takie jakie wymusza rama. Nie ma jakis specjalnych do karbonowych sterowek.

Kolejne pytanie, tak jak powyzej.

Mostek nie musi byc specjalny.

Ostatnie pytanie, zobacz jakie sa zalecenia eastona.

Napisano

Nie ma ogolnych zalecen, zeby dawac podkladki nad i pod mostkiem.

Jezeli takie sa, sa one indywidualnymi zaleceniami producentow.

Jak jeszcze mozna zrozumiec podkladke nad mostkiem, to koniecznosc implementowania takiej pod nim, jest nieuzasadniona.

Napisano

Zainteresowałem się tym, bo właśnie chcę kupić widelec z karbonową sterówką. Trek np zaleca: http://www.trekbikes.com/pdf/carbon_care/10TK_Carbon_Steerer_Info.pdf

 

 


 

BE SURE TO USE A CORRECT HEADSET SPACER CONFIGURATION

Always place at least one 5mm spacer below the stem. This spacer 
rests on top of the bearing cover, which also must be at least 5mm in 
height. Alternately, do not place a spacer group that exceeds 40mm 
in height collectively underneath the stem. With a carbon steer tube, 
always place at least one 5mm spacer above the stem and below the 
top cap. 
DO NOT OVER-TIGHTEN THE STEM BOLTS
The steer tube clamp bolts of a stem are designed to keep the stem 
securely affi xed to the steer tube through any riding condition. 
Consequently, they are very powerful. Although tightening them more 
may seem like a good precaution, over-tightening a stem’s steer-clamp 
bolts can crush the steer tube. Crushing the steer tube can damage the 
headset, the frame, and can cause the steer tube to brake. Always use 
a torque wrench when tightening clamp bolts securing a carbon fi ber 
part, and follow the manufacturer’s recommendations. With a
Bontrager carbon steer tube, never tighten the stem’s clamp bolts to 
more than 55 lb•in (6 Nm).
When properly torquing a stem onto a steer tube, gradually tighten 
each steer tube clamp bolt, alternating back and forth in small 
increments, until both bolts are at the correct torque. Do not tighten 
one bolt all the way before tightening the other, and do not leave the 
bolts at unequal torque values. 
USE ONLY AN APPROVED BONTRAGER STEM
Some stems utilize designs that are not compatible with carbon steer 
tubes. Installing an incompatible stem can create a load point that 
can damage a steer tube, which may lead to a steer tube failure. Trek 
strongly recommends using a Bontrager stem with your fork. Bontrager 
stems have been designed and tested to be compatible with both 
aluminum and carbon steer tubes found on Bontrager forks. Installing 
another brand of stem could cause damage to the steer tube and will 
void the warranty of the fork.
DO NOT USE A STAR-FANGLED NUT
Threadless headset systems use two different methods to adjust 
bearing preload; compression nut assemblies and star-fangled nuts. 
With a carbon steer tube, do not use a star-fangled nut; use only the 
compression nut assembly supplied with the fork. A star-fangled nut 
can score or cut carbon fi bers, which can weaken and damage the steer 
tube.
CHECK YOUR FORK BEFORE EVERY RIDE
As explained in your owner’s manual, you should check the fork’s safety 
before every ride. Look for signs of fatigue and stress and feel for play. 
A hard impact or crash can cause stress or damage to the fork. Do not 
ride a fork that you suspect has been damaged; take the bike to your 
dealer for a thorough inspection.


Aha, a znalazłem to po przeczytaniu artykułu: http://velonews.competitor.com/2010/06/news/steered-wrong-racers-concerned-about-broken-carbon-steerer-tubes_121389



A to co zaleca Specialized:

http://cdn.specialized.com/OA_MEDIA/pdf/manuals/08_Fork_Installation_Guide_r2.pdf

 

 

 

Napisano

wideł to oczywiście ec90x, wczoraj zalozylym i odbyłem pierwsza jazde, chciałbym napisac ze wybiera nierownosci super :) cos jednak jest w tym tłumieniu drgan przez karbon, nie poznaje roweru :) chodz zalozylem tez krótszy mostek o 20 mm ale to chyba nie ma znaczenia, jest sztywniej :)

 

 

a jak z wytrzymaloscia widla moje 90 kg i skoki z krawężnika czy wskakiwanie mu krzywdy nie zrobia ?

  • 3 miesiące temu...
  • Mod Team
Napisano

 

 

ale słyszałem że są one dosyć kruche i wrażliwe na uderzenia.


To najpierw napisz gdzie słyszałeś, że są one kruche i wrażliwe na uderzenia.

Udało mi się złamać jeden widelec węglowy (przełajowy 4ZA), ale najprawdopodobniej posiadał wadę produkcyjną i nie był zbytnio oszczędzany. ;)

Jak nie będziesz walił w niego młotkiem, to zapewne da radę, zwłaszcza w rowerze trekkingowym.

Napisano

To najpierw napisz gdzie słyszałeś, że są one kruche i wrażliwe na uderzenia.

Taka opinia przeleciała mi gdzieś w jakimś filmiku, chyba na youtube, albo w telewizji na Galileo, czy w innym podobnym programie.

Więc jednak złamałeś widelec carbonowy HA!

A udało Ci się też złamać jakiś inny widelec?

Przy okazji zna ktoś ten rower, może coś o nim napisać, choćby na podstawie parametrów, albo firmy?

  • Mod Team
Napisano
Więc jednak złamałeś widelec carbonowy HA!

 

Przecież Ci napisałem, że prawdopodobnie posiadał wadę i nie był oszczędzany. Teraz także mam w przełajce karbonowy widelec i jeżdzę bez jakichś specjalnych obaw, że mi się pokruszy.

A tak na marginesie, gdzie Ty chcesz tym trekkingiem jeżdzić i o jaki rodzaj uderzeń się obawiasz? Kamyki/żwir spod kół, czy jednak będziesz walił w niego młotkiem?

Bottecchia to mniej znana włoska marka, której doświadczenia z karbonem na pewno nie brak.

Napisano

gdzie Ty chcesz tym trekkingiem jeżdzić i o jaki rodzaj uderzeń się obawiasz? Kamyki/żwir spod kół, czy jednak będziesz walił w niego młotkiem?

Planuję użytkować ten rower przez długie lata, a w tym czasie prawdopodobnie rower nie raz mi się przewróci, zaliczę kilka wywrotek, kamienie spod kół też biorę pod uwagę.

Na pewno widelec carbonowy ma ogromną zaletę w postaci lekkości - ten rower Bottecchia 795 jest najlżejszym trekkingiem jaki udało mi się znaleźć w cenie do 2800 zł, w czym niewątpliwą zasługę ma właśnie ten widelec.

Pozostali kandydaci ( http://hematph.bazarek.pl/opis/id,722585/from,ceneo/ i http://www.bikekatalog.pl/2012//rowery/1450/Hercules.PASERO/ ) są dobre 2 kg ciężsi.

Napisano

karbonowe widelce są dosyć często stosowane w górskich maratonach, gdzie nie ma aż tak trudnych warunków. Znoszą na pewno więcej obciążeń, niż przeciętny trekking i jakoś nie widać masowo połamanych egzemplarzy. To nie jest jakaś wydmuszka, która łamie się po najechaniu na krawężnik.

A poza tym połamać można każdy widelec, niezależnie od tego, z czego został zbudowany.

Napisano

Ja bym nie liczyl na "dlugie lata", dla calego roweru...

Ale co do widelca to....

Widelce szosowe sa wykonane z karbonu i montowane nawet w stosunkowo tanich rowerach, podobnie jak takie  widelce sa stosowane w hybrydach, np  Treka, a wlasciciele takich rowerow przewaznie nie maja bladego pojecia o serwisie czy dbaniu o cokolwiek co sklada sie na ich rower.

Po czterech latach pracy i tysiacach takich rowerow nie widzialem jeszcze ani jednej peknietej sztuki.

 

Co do wydmuszki to nie wiem - ciut ponad 500 gramow dla widelca do 29tki to duzo nie jest.

Z drugiej strony takowy widelec ma w ofercie firma Niner, rowniez ze sztywna osia i jedynym zastrzezeniem przy uzywaniu jest rozmiar tarczy, maksymalnie 185 mm.

 

Przez moje rece ni przeszedl jeszcze ani jeden karbonowy widelec zniszczony w wyniku ot zmeczenia materialu, jedynie uszkodzone w wyniku np kolizji drogowej czy glupoty wlasciciela.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...