Skocz do zawartości

[Amortyzator] Suntour Raidon Air RL vs Raidon RL (sprężyna)


eqc

Rekomendowane odpowiedzi

Koszt - w zależności od kosztu sprężyny, komplet do simsona kosztuje ok 10zł, Stopień skomplikowania - konieczność posiadania klucza 24 albo 22 oczkowego i umiejętność posługiwania sie tym narzędziem, wyjęcie starej,  wsadzenie nowej i tyle w sumie.

 

Czy to sprawdzone rozwiązanie: średnica, długość sprężyny?

Czy te sprężyny mają gradację twardości czy tak o sobie dowcipnie napisałeś jak by to zrobił Mc'Giver?

Sądzisz, że sprężyna od Simsona będzie bardziej miękka niż oryginał, mając na uwadze to, że Simson z listonoszem i torbą rzadko bywa lżejszy od 150kg!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Sprężynę raczej na pewno trzeba będzie obciąć kawałek. Wiele osób w darcie wymieniło na takie sprężyny i były zadowolone, uwzględniając wagę simsona + kierowca, jedna sprężyna to tak cique abaut na 60kg powinna być dobra ale tego nie wiem to trzeba doczytać lub zapytać tych co to robili.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Jako że dwa miesiące temu miałe podobny dylemat z wyborem pomiędzy Raidonem sprężynowym a powietrznym postaram się napisać pare słów na ten temat bo wiem że w sieci nie wiele jest zwłaszacza jeżeli chodzi o wersje sprężynowe.

Do tej pory jeździłem na sztywnym widelcu więc miał być to mój pierwszy amortyzator w związku z tym założyłem że ma kosztować w okolicach 500zł ma mieć piwoty i być prosty w obsłudze, tak abym sam mógł go serwisować. Wybór padł na wersję sprżynową Raidon LO-R kupiłem go za 460zł rocznik 2013 posiada regulację tłumienia odbicia, blokadę skoku i naprężenia wstępnego. Do wersji powietrznej musiałbym dopłacić około 100zł a do tego dochodzi jeszcze pompka za dodatkowe 60-100zł.

Tłumienie odbicia działa w porządku tak samo blokada skoku (na goleni) jednak w tamtym tygodniu zgubiłem gdzieś w trasie plastikowe pokrętło blokady, nowe to koszt około 35zł.

Jeżeli chodzi o naprężenie wstępne to w zasadzie nie działa :) Tzn kręcić pokrętłem można ale w moim przypadku różnica jest prawie nieodczuwalna. Regulacja polega na ściskaniu lub rozprężaniu sprężyny ale jako że jest ona bardzo twarda to w zasadzie nie ma znaczenia jak pokrętło jest ustawione. W ten oto sposób przeszliśmy do największej wady tego amortyzatora czyli twardej sprężyny. Ja ważę 65kg a więc nie dużo i w moim przypadku SAG wynosi około 5mm. Na forum jest kilka informacji o tym aby wyciągnąć elestomer lub go skrócić ewentualnie zalać olejem więc po miesiącu stwierdziłem że czemu nie spóbować. Amortyzator jest prosty jak budowa cepa. Żeby wyjąć sprężynę z elastomerem wystarczy odkręcić śrubę na lewej goleni. Wychodzi sprężyna z elastomerem w środku, nie chciałem żeby amortyzator łatwo dobijał (chociaż przy mojej wadze to i tak chyba mało prawdopodobne :) ) dlatego elastomer skróciłem tak aby jego ściskanie przypadało tylko na jakieś ostatnie 2-3cm skoku a do tego obciałem paski gumy które ma wzdłuż i które działają trochę jak tłumienie cierne w sprężynie co powoduje że amortyzator trochę tępo chodzi. Ponad to całość przesmarowałem zwykłym smarem rozrzedzonym olejem (oryginalnie smaru jest niewiele i jest on dość lepki). Po tych zabiegach amortyzator stał się trochę miększy i czulszy ale cudów nie ma co oczekiwać bo nadal jest bardzo twardy. Genaralnie jak na amortyzator za tą cenę to jestem z niego zadowolony a że wcześniej jeździłem na sztywnym to jego twardość specjalnie mi nie przeszkadza (bo i tak jest lepiej :) ) ale gdybym przejechał się na jakimś amorze z prawdziwego zdarzenia to pewnie stwierdziłbym że to zwykły uginacz :)

 

Jeżeli ktoś ma jeszcze jakieś pytania odnośnie Raidona Coli to służe pomocą.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

nie chciałem żeby amortyzator łatwo dobijał (chociaż przy mojej wadze to i tak chyba mało prawdopodobne :) ) dlatego elastomer skróciłem tak aby jego ściskanie przypadało tylko na jakieś ostatnie 2-3cm

Od tego tam jest tłumik olejowy by wywalić to cholerstwo :P

 

Jeżeli chodzi o naprężenie wstępne to w zasadzie nie działa :)

Działało by gdyby sprężyna była dłuższa a ze nie jest to i nie działa :P Nie było w sklepie wersji z inna sprężyna ? twoje jest ewidentnie za twarda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znalazłem w żadnym sklepie Raidona z różnej twardości sprężynami jest chyba tylko jedna wersja. Już po zakupie pytałem w Eurbike-u  czy ewentualnie można dokupić sprężynę o innej twardości ale dostałem odpowiedź że nie ma i nie wiadomo czy będą. Jedynie gdzie znalazłem jakiś wybór sprężyn to tutaj:
http://activia.sgl.pl/lista/AMORTYZATORY,Sprezyny,196,0,0,0/
ale niestety nie ma do Raidona a w innych modelach do których są dostępne to są chyba inne średnice goleni.

Edytowane przez Puklus
pkt 2i, treść zmodyfikowana przez moderatora.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsumowując, za 100-150zł można:

- kupić "powietrzną" sprężynę i nie siedzieć w garażu

- kupić zmrożnoy temat, zaprosić kumpla i dłubać w garażu przy wymianie sprężyny

- kupić 30 słoików smalcu, 30 bochenków chleba i dostosować swoją wagę do sprężyny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...