piaseq Napisano 4 Października 2013 Napisano 4 Października 2013 Czołgiem!Jak w temacie. Planuję przesiadkę z umiłowanego sztywniaka na wstrętnego i ciężkiego fulla. Niestety nie mogę się dłużej cieszyć zwinnością i lekkością HT z przyczyn medycznych. Pomóżcie zmniejszyć moje cierpienia i doradźcie co warto kupić w podanym przedziale cenowym. Głownie chodzi o model ramy bo większość komponentów będę wymieniał na bardziej odpowiednie, więc osprzęt wiszący na fabrycznym rowerze jest drugorzędny. Aczkolwiek jeśli będzie dobry to może coś zostanie A teraz jak jeżdżę:- uwielbiam techniczne sekcje, gdzie zwrotny rower z krótką bazą kół rządzi; - zjeżdżam tam, gdzie większość sprowadza; - podjeżdżam, gdzie większość wpycha; - XC; - Maratony Golonki; - dłuższe wyjazdy z asfaltowymi dojazdami po 40-70km w jedną stronę (więc coś co dobrze się zachowuje na szosie); - beskidzka rąbanka (kamienie, korzenie w ogromnych ilościach); - lekkie opony 2,20" to mus. Cieńszych nie założę. Teraz co znalazłem na podstawie wielkości skoku zawieszenia i geometrii oraz masy całości:1. Merida OneTwenty 900D 2013 lub 1000D 2014 (26" koła) - czterozawias z blokadą lub czterozawias z propedalem; http://2014.merida-bikes.com/en_int/bikes/2014/One-Twenty+1000-162.html2. Giant Anthem 3 2014 (27,5" koła) - virtual Maestro z blokadą; http://www.giant-bicycles.com/pl-pl/bikes/model/anthem.27.5.3/17693/74012/3. Centurion Numinis Float 800 (26" koła) - czterozawias typu Float; http://www.centurion.de/pl_pl/bikes/2011/127/MTB+Full+Suspension/Numinis+Float+8004. No własnie? Co jeszcze? Jakie są wady/zalety wymienionych? Który lepszy? Mamy 3 typy zawieszenia i 2 rozmiary kół.Od razu mówię, że 29" nie wchodzi w grę. 26 lub 27,5. Z góry wielkie dzięki za pomoc.
razorjack Napisano 4 Października 2013 Napisano 4 Października 2013 jak uniwersalny, to raczej coś z bardziej płaskim kątem główki 67-68 i stromą podsiodłówką 73-75 i skok 130-150mm, w sumie takich maszyn jest sporo 2013-2014 a i Merida wyżej nie jest czterozawiasem tyko jednozawiasem (faux-bar), Centurion tak samo http://www.canyon.com/_pl/mountainbikes/bike.html?b=3039 http://www.rosebikes.pl/bike/rose-granite-chief-2-583543/aid:583545
piaseq Napisano 4 Października 2013 Autor Napisano 4 Października 2013 jak uniwersalny, to raczej coś z bardziej płaskim kątem główki 67-68 i stromą podsiodłówką 73-75 i skok 130-150mm, w sumie takich maszyn jest sporo 2013-2014 Jazda czymś takim na dojazdówce w góry to będzie chyba z pogranicza ascezy... mylę się?
beardman Napisano 4 Października 2013 Napisano 4 Października 2013 Te canyon'y są całkiem fajne. Jeżdżę na czterozawiasie 160mm/160mm na gumach 2,3 i mi to pasuje. Nie uprawiam jakiegoś ostrego enduro, bardziej allmountain ale w tej chwili nie kupiłbym roweru ze skokiem mniejszym niż 140mm. Nauczyłem się na tym jeździć i śmiga mi się całkiem wygodnie. W tym roku przejechałem nawet całe "okolo Tatier" (300 km po asfalcie) i nie miałem problemów z dotrzymaniem kroku znajomym "szosowcom". Jeśli chcesz zobaczyć jak chodzi zawieszenie 4-zawiasowe to zapraszam na jakiś wspólny wypad. Pozdrawiam
razorjack Napisano 4 Października 2013 Napisano 4 Października 2013 Jazda czymś takim na dojazdówce w góry to będzie chyba z pogranicza ascezy... mylę się? a czemuż to? stroma podsiodłówka (74-75) jak najbardziej sprzyja podjazdom, a jednocześnie po użyciu sztycy teleskopowej siodełko w ogóle nie przeszkadza na zjeździe. czy chodzi Ci o płaski kąt główki? powoduje to wysunięcie przedniego koła bardziej do przodu wszak - a to przesuwa środek ciężkości do przodu - tak samo pomaga na podjeździe. a na samym podjeździe włączasz platformę/tłumienie w damperze i jedziesz, na fullu znacznie łatwiej robi się podjazdy niż na HT. znacznie większą różnicę na podjazdach będziesz miał zależnie od opon, czy będą to lekkie szmatki 500-600g czy może coś na bielską rąbankę >800-900g
piaseq Napisano 4 Października 2013 Autor Napisano 4 Października 2013 znacznie większą różnicę na podjazdach będziesz miał zależnie od opon, czy będą to lekkie szmatki 500-600g czy może coś na bielską rąbankę >800-900g Kenda Karma DTC 2.20". Na tym jeżdżę. 650g/szt. Lekko się toczą, więc opony to nie problem. Nigdzie nie mogę znaleźć info czy te nowe Canyony są z kołami 26" czy też 27,5"...
Mod Team durnykot Napisano 4 Października 2013 Mod Team Napisano 4 Października 2013 Seria Nerve to 26", 27,5- seria Spectral. jak uniwersalny, to raczej coś z bardziej płaskim kątem główki 67-68 i stromą podsiodłówką 73-75 Dokładnie- choć 69/73 też jest w miarę. Jazda czymś takim na dojazdówce w góry to będzie chyba z pogranicza ascezy... mylę się? Mylisz się- przy prawidłowo dobranym rozmiarze i setupie nawet przy 66,5/74 całkiem nieźle się podjeżdża.
ro35 Napisano 4 Października 2013 Napisano 4 Października 2013 jak oglądasz zagramanicznego canyona, to po sąsiedzku masz solidnego voteca, np. vx120 comp: http://www.votec.com/bikeshop/mountainbikes/vx120-comp/1_1.html można u sąsiadów kupić jakieś za jakieś 200 ojro mniej od sugerowanej ceny
piaseq Napisano 4 Października 2013 Autor Napisano 4 Października 2013 jak oglądasz zagramanicznego canyona, to po sąsiedzku masz solidnego voteca, np. vx120 comp: Taki Canyon z tego co widzę. W sumie właśnie coś takiego by pasowało. Na 120mm z tyłu ogarnę wszystko. Gdyby to miało koła 27,5 do tego byłoby nieźle. W sumie teraz patrzę, że nie napisałem ważnej rzeczy: Wzrost:186cm Waga:85kg Dotychczasowy rozmiar 20", długość TT: 605mm+mostek 120mm, sztyca bez offsetu. Myślę ciężko czy ten Anthem 2014 27,5" by nie był głupi biorąc pod uwagę zmianę widelca na coś regulowanego w stylu Revelation 100/130mm.
razorjack Napisano 4 Października 2013 Napisano 4 Października 2013 u sąsiadów jest sporo 'tanich' firm (tańszych, bo sprzedają np. wysyłkowo pomijając marże dla sklepów) Canyon (ten ma nawet już dystry/dealera w PL), Rose, YT Industries kolejne w dobrych cenach to właśnie Votec, Radon, Carve
piaseq Napisano 4 Października 2013 Autor Napisano 4 Października 2013 u sąsiadów jest sporo 'tanich' firm (tańszych, bo sprzedają np. wysyłkowo pomijając marże dla sklepów) Canyon (ten ma nawet już dystry/dealera w PL), Rose, YT Industries kolejne w dobrych cenach to właśnie Votec, Radon, Carve To bardzo istotne info. Wielkie dzięki. Patrzę co mają.
razorjack Napisano 4 Października 2013 Napisano 4 Października 2013 Taki Canyon z tego co widzę. W sumie właśnie coś takiego by pasowało. Na 120mm z tyłu ogarnę wszystko. Gdyby to miało koła 27,5 do tego byłoby nieźle. W sumie teraz patrzę, że nie napisałem ważnej rzeczy: Wzrost:186cm Waga:85kg Dotychczasowy rozmiar 20", długość TT: 605mm+mostek 120mm, sztyca bez offsetu. Myślę ciężko czy ten Anthem 2014 27,5" by nie był głupi biorąc pod uwagę zmianę widelca na coś regulowanego w stylu Revelation 100/130mm. cóż, rozmiar to bardzo osobista sprawa i sporo zależy od stylu. ja jak przesiadłem się na fulla o większym skoku (145mm) to wziąłem ramę L (długie L), i niestety po pół roku, kiedy zacząłem jeździć w górach, styl jazdy się trochę zmienił, a umiejętności mocno podniosły okazało się że rama jest za długa - na stromych zjazdach nie miałem tak dużo miejsca pod tyłkiem na manewry jak bym chciał. teraz jeżdżę na Norco Range rozmiar M, które ma TTH 590mm i mostek 50mm (wzrost 181cm) i w sumie mógłbym mieć ramę o ten 1-2cm dłuższą (dla lepszej stabilności), wtedy dałbym mostek 30mm w każdym razie moja pozycja na pewno nie jest tak 'rozciągnięta' i aerodynamiczna jak na rowerach XC, ale nie zależy mi na takiej, nie ścigam się na płaskim chcę rower który podjedzie (stroma podsiodłówka powoduje że jesteś bardziej nad korbami, a środek ciężkości jest bardziej z przodu) i dobrze zjeżdża. przy takim użytkowaniu roweru, ciekawszym parametrem jest reach - odległość, w rzucie na ziemię, między suportem a główką - czyli dwoma punktami o które się opierasz na zjeździe.
piaseq Napisano 4 Października 2013 Autor Napisano 4 Października 2013 cóż, rozmiar to bardzo osobista sprawa i sporo zależy od stylu. ja jak przesiadłem się na fulla o większym skoku (145mm) to wziąłem ramę L (długie L), i niestety po pół roku, kiedy zacząłem jeździć w górach, styl jazdy się trochę zmienił, a umiejętności mocno podniosły okazało się że rama jest za długa - na stromych zjazdach nie miałem tak dużo miejsca pod tyłkiem na manewry jak bym chciał. teraz jeżdżę na Norco Range rozmiar M, które ma TTH 590mm i mostek 50mm (wzrost 181cm) i w sumie mógłbym mieć ramę o ten 1-2cm dłuższą (dla lepszej stabilności), wtedy dałbym mostek 30mm w każdym razie moja pozycja na pewno nie jest tak 'rozciągnięta' i aerodynamiczna jak na rowerach XC, ale nie zależy mi na takiej, nie ścigam się na płaskim chcę rower który podjedzie (stroma podsiodłówka powoduje że jesteś bardziej nad korbami, a środek ciężkości jest bardziej z przodu) i dobrze zjeżdża. przy takim użytkowaniu roweru, ciekawszym parametrem jest reach - odległość, w rzucie na ziemię, między suportem a główką - czyli dwoma punktami o które się opierasz na zjeździe. Ustawienie roweru to już inna kwestia. Generalnie ogarniam temat techniki jazdy dość dobrze. Na razie zbieram marki i modele oraz generalnie które zawieszenie i jaki skok. Genialnym rozwiązaniem dla mnie byłby rower XC ze skokiem 120mm z tyłu i regulowanym między 120-150 widelcem z przodu. Wypatrzyłem takie coś jak Revelation RCT3 i chory jestem na jego punkcie Obecnie mam Meridę HFS 5000D z Reconem 85-130mm na U-Turnie i to coś jest naprawdę szybkie. Normalnie mam ustawione na 100mm ale jak jest coś gorszego do podjechania to czasem go skręcam na mniej. Jak są jakieś chore zjazdy typu żółty z Łysej Hory to wtedy idzie w ruch 130mm. Jedynym fullem jakiego ujeżdżałem dłużej to Scalpel ale to coś ma typowo ściganckie zawieszenie. Twarde jak beton i zaczyna działać dopiero jak się jedzie ze 30km/h przy czym akurat o to nie trudno. Niestety na rąbankę w Beskidzie Śląskim, Żywieckim, Małym itp jest to za delikatny rower i wolałem go sprzedać niż rozwalić. Dzięki temu tematowi obejrzałem znacznie więcej modeli niż by mi wpadło do głowy.
piaseq Napisano 5 Października 2013 Autor Napisano 5 Października 2013 Chyba zostanę jednak przy kołach 26". 27,5" odłożę do momentu jak będzie już popularne i łatwo dostępne. http://2014.merida-bikes.com/en_int/bikes/2014/One-Twenty+1000-162.html Ciekawy jestem jak takie zawieszenie się sprawuje. 120mm powinno wystarczyć. Do przodu Revelation 120/150 i prawie Enduro. Komentarz?
beardman Napisano 5 Października 2013 Napisano 5 Października 2013 Nie wiem czy wrzucenie widelca 150 do tej ramy jest dobrym rozwiązaniem. Zrobi Ci się chopper z roweru i ryzykujesz połamanie ramy. Niby tylko 2cm ale rama już jest pochylona do tyłu. Wątpię, żeby producent dopuszczał taką możliwość w ogóle. Z większym skokiem masz modele "one-forty", a do enduro "one-sixty". Pozdrawiam
Rulez Napisano 5 Października 2013 Napisano 5 Października 2013 One-forty jest z zawiasem virtual i kółkiem 27,5" i to jest coś w co warto inwestować, w przeciwieństwie do jednozawiasa 0ne-twenty z kółkiem 26" ...
piaseq Napisano 5 Października 2013 Autor Napisano 5 Października 2013 One-forty jest z zawiasem virtual i kółkiem 27,5" i to jest coś w co warto inwestować, w przeciwieństwie do jednozawiasa 0ne-twenty z kółkiem 26" ... Jest tylko problem taki, że 1-40 to już taki enduro bardziej. Mnie zależy na czymś bardziej XC/maraton//trochę trail. 1-20 wydawała się dobra do tego. Nie wiem czy wrzucenie widelca 150 do tej ramy jest dobrym rozwiązaniem. Zrobi Ci się chopper z roweru i ryzykujesz połamanie ramy. Niby tylko 2cm ale rama już jest pochylona do tyłu. Wątpię, żeby producent dopuszczał taką możliwość w ogóle. Obecny HT Merida 5000D jest przewidziany do skoku 80-100mm, poprzednia Merida Matts 700 również. 9 lat śmigałem najpierw z Psylo U-Turn a od 2008 z Reconem 351, który ma skok 85-130mm. Normalnie jeżdżę na 100mm. Więcej wrzucam czasami na zjazdy. Ani jedna ani druga rama nawet nie myślała pękać a te mają mocniejsze główki, więc to chyba nie będzie problemem. Do tego porównując geo 1-20 i 1-40 widać, że to prawie ta sama rama z większym skokiem i dłuższym widelcem, przez co kąt główki jest o 2 stopnie luźniejszy. Nie wydaje mi się, żeby cokolwiek mogło pękać od sporadycznego podniesienia amora na 150mm.
Rulez Napisano 6 Października 2013 Napisano 6 Października 2013 Skoro nie masz wielkich oczekiwań co do zawieszenia to bierz Meridę, w końcu to Ty będziesz na niej jeździł, możesz tam również wsadzić co uważasz za stosowne, kto Ci może zabronić poeksperymentować.
piaseq Napisano 6 Października 2013 Autor Napisano 6 Października 2013 Skoro nie masz wielkich oczekiwań co do zawieszenia to bierz Meridę, w końcu to Ty będziesz na niej jeździł, możesz tam również wsadzić co uważasz za stosowne, kto Ci może zabronić poeksperymentować. Właśnie o to chodzi, że chciałbym wiedzieć dlaczego zawieszenie w Meridzie nie jest polecane na tle tych innych modeli. Czym się będzie to różniło. W tym cały problem właśnie. Geometria i typ roweru mi pasuje.
Rulez Napisano 6 Października 2013 Napisano 6 Października 2013 Taaa, jest tu trochę czytania, czasem można się pogubić, ale nie będziemy się powtarzać : http://www.forumrowerowe.org/topic/2380-tylne-zawieszenia-kompendium/
Mod Team anarchy Napisano 6 Października 2013 Mod Team Napisano 6 Października 2013 No tak.... jak sami potrzebujemy fula 26 to innym tez MUSIMY doradzić 26 A tak w temacie lub całkiem po prywacie - z wielką chęcią takiemu Młodzikowi z Ambicjami jak Ty Piaseq sprzedam swojego Speca. Jest dokładnie taki jak potrzebujesz.Stumpjumper FSR Pro, 12 cm skoku z tyłu plus brain który odwali za Ciebie połowy roboty a do tego dołożę na przód wyśnionego powietrznego RVLa z regulowanym skokiem 120-150mm.W przeciwieństwie do Ciebie najeździłem się fulami 26 po Górach i chcę zmienić na średnie koło (mając za sobą dwa lata jazdy na 27.5"). Speca mam z Warszawy ze sklepu, pierwszy właściciel i rower (w sumie rama i wideł) ma za sobą raptem koło 3-5tys km (tylko jakich tysięcy )
piaseq Napisano 6 Października 2013 Autor Napisano 6 Października 2013 Taaa, jest tu trochę czytania, czasem można się pogubić, ale nie będziemy się powtarzać : http://www.forumrowerowe.org/topic/2380-tylne-zawieszenia-kompendium/ Dzięki, czytam.
Mod Team durnykot Napisano 6 Października 2013 Mod Team Napisano 6 Października 2013 Chwileczkę,chwileczkę... co to za kryptoreklama,Anarchy? Pytam się ja? chciałbym wiedzieć dlaczego zawieszenie w Meridzie nie jest polecane na tle tych innych modeli Zawieszenie takie jak w Meridzie powoli odchodzi do lamusa z paru przyczyn: - usztywnia się przy hamowaniu ( to fakt) - buja ( to już nie fakt) - nie jest tak czuła jak czterozawias ( w pewnych aspektach to fakt) - ugięcie wyzwalane jest "od góry" ( czyli przez rowerzystę),a w czterozawiasach - od dołu ( czyli przez nierówność). W praktyce wygląda to tak,że Merida ugnie się po zjechaniu z przeszkody,a np. Spec Anarchy - podczas najeżdżania na przeszkodę. Niektórym to przeszkadza, niektórym nie. Najbardziej irytującą cechą zawieszenia stosowanego w Meridzie jest usztywnianie się podczas hamowania- szczególnie odczuwalne podczas zjazdów po korzeniach i kamieniach- czterozawiasy są zdecydowanie lepsze pod tym względem. - kopie w korby ( tzw pedal kickback) - to nie zawsze jest fakt. Zresztą jeździłem na klasycznym czterozawiasie,który kopał jak kibol na ustawce. O Meridzie Łantłety... Rama jest dobrze wykonana, tył jest dosyć sztywny,lakier nie najgorszy. Zawieszenie ma liniową charakterystykę, jest dosyć czułe ,szczególnie w środkowej fazie ugięcia. Małe nierówności są średnio wyłapywane, przy prawidłowo dobranym ciśnieniu tłumik pracuje do ok. 75 % skoku, później dosyć mocno się utwardza. Przy zakładanym skoku bardzo dobrze podjeżdża ( brak myszkowania), nieźle zjeżdża i ,niestety, jest trochę ospała przy ciasnych skrętach. Podjazdy do ok. 20-25% można podjechać na otwartym tłumiku bez objawów choroby morskiej, podjazdy pokonywane z blatu lepiej pokonać na włączonej platformie. Generalnie rower średniej klasy, dobrze wykonany i całkiem fajnie jeżdżący. Niestety zawiecha czasem nie nadąża. Założenie widelca o skoku 140 wypłaszczy kat o jakieś 0,7 stopnia- dramatu nie ma. Konkludując ,prywatnie zaczekałbym, dozbierałbym i kupiłbym Meridę ŁanForti. Ale ŁanTłenti też jest dobrym wyborem. PS. Anarchy i Rulez są opłacani przez Speca i przez to nie mogą być obiektywni
Rulez Napisano 6 Października 2013 Napisano 6 Października 2013 Jak bym był opłacany przez Speca to bym nie napisał, że Spec to qrewska firma ponieważ nie robi rowerów z kółkiem 27,5" , a tak właśnie twierdzę
piaseq Napisano 6 Października 2013 Autor Napisano 6 Października 2013 No tak.... jak sami potrzebujemy fula 26 to innym tez MUSIMY doradzić 26 A tak w temacie lub całkiem po prywacie - z wielką chęcią takiemu Młodzikowi z Ambicjami jak Ty Piaseq sprzedam swojego Speca. Jest dokładnie taki jak potrzebujesz. Stumpjumper FSR Pro, 12 cm skoku z tyłu plus brain który odwali za Ciebie połowy roboty a do tego dołożę na przód wyśnionego powietrznego RVLa z regulowanym skokiem 120-150mm. W przeciwieństwie do Ciebie najeździłem się fulami 26 po Górach i chcę zmienić na średnie koło (mając za sobą dwa lata jazdy na 27.5"). Speca mam z Warszawy ze sklepu, pierwszy właściciel i rower (w sumie rama i wideł) ma za sobą raptem koło 3-5tys km (tylko jakich tysięcy ) Ciekawy jestem ile Ty w tych górach Masterze jeździsz, żeby innych szkolić? Codziennie robisz trasę dla podszlifowania techniki? Szukasz sobie nowych ścieżek po pracy? Czy tylko gadasz? A prawda jest taka, że Twoje ograniczenie sięga zenitu. Można Cię pokazywać innym jako przykład zarozumialstwa i samouwielbienia. Gdybyś choć trochę szacunku miał do innych to sprawdziłbyś, że ten temat ROZPOCZĄŁEM JA i proszę w nim o PORADĘ. I to MNIE tu doradzają bo się na fullach nie znam a muszę takiego kupić ponieważ kręgosłup nie wytrzyma dłużej sztywniaka. Więc moja prośba: daruj sobie.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.