Skocz do zawartości

[piasta] opór przy toczeniu.


dominik0987

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

Ostatnio dłubałem trochę przy moim rowerze i przez przypadek zauważyłem, że piasta z przodu kręci się bez problemu a ta z tyłu stwarza taki delikatny opór jednym słowem nie kręci się tak gładko jak ta przednia. Mam piasty Novatec'a wie ktoś o co chodzi? 

Napisano

Jeśli piasta nie jest nowa to może tylko serwisu łożysk potrzebuję. Łożyska kulkowe czy "maszynowe"?

Tylna zawsze jest bardziej obciążana od przedniej więc to nic dziwnego, że pierwsza zacznie się domagać dopieszczenia.

Jeśli łożyska standardowe na kulkach to trzeba rozebrać, wymyć ze starego smaru, posprawdzać stan kulek, konusów i bieżni w korpusie piasty (czy nie ma wżerów), ewentualnie powymieniać co trzeba i złożyć dobrze smarując - opis serwisu piasty znajdziesz bez problemu w internecie.

Jeśli "maszynowe" to podobno też czyszczenie coś daję, ale pewnie mniej bo to są pozamykane "mechanizmy".

Napisano

Maszyna tył i przód dlatego właśnie się zastanawiam dlaczego przód idzie gładko a tył z takim minimalnym oporem, czyli twierdzisz, że wyczyszczenie poprawi toczenie? obejdzie się bez wymiany?  

Napisano

Jak nie jeździły w ciężkim błocie to może to być opór na bębenku, czy to piasta D042SB? jeśli tak to rozbierz ją i sprawdź co stawia opór, u mnie tulejka w bębenku była za słabo wbita.

Napisano

Jeśli nie wyczuwasz oporu na ośce kręcąc nią w palcach to nie ma obaw. Bębenek który "cyka" wytraca cześć energii i to normalne, że piasta szybciej zwalnia.

Dodatkowo w piaście z przodu masz 2 łożyska a w tylnej masz 3 lub 4 w zależności od konstrukcji. W każdym łożysku są jakieś opory chociażby ze względu na lepkość smaru.

Ludzie śmigający na łyżworolkach mogliby się tutaj wypowiedzieć tam ma, to wielkie znaczenie, bo na każdą nogę masz 0d 4-5 łożysk (oni chyba smarują je cienkim olejkiem ale im wolno bo obciążenia rozkładają się inaczej i nie są takie duże ;-)

  • Mod Team
Napisano

Smar smarem ale łożyska maszynowe mają opór na uszczelkach, w zależności od producenta i typu uszczelki opory te są różne, oczywistym jest że 4 łożyska dają większy opór niż 2, bębenek też można nasmarować w różny sposób co wpłynie na opory. Chyba że wyczuwasz ewidentną chropowatość przy kręceniu ośką, słychać trzeszczenie albo są luzy.. wtedy należy zacząć się martwić.

Napisano

Wydaje mi się, że delikatnie wyczuwam taką jakby właśnie chropowatość podczas kręcenia ale przy kręceniu ośką (odkręcaniu, zakręcaniu nic nie wyczuwam) zero oporów. 



moja tylna piasta to nt-802 a przód to nt-751 więc może temu jest różnica? 

  • Mod Team
Napisano

Z tego co zrozumiałem ośka chodzi gładko a chropowatość czuć na bębenku ?

Edit:

najprościej rozebrać piastę, sprawdzić osobno każde łożysko (tu są tylko 2szt) , bębenek przeczyścić i nasmarować. Wszystko się wtedy wyjaśni.

Napisano

Z tego co zrozumiałem ośka chodzi gładko a chropowatość czuć na bębenku ?

Edit:

najprościej rozebrać piastę, sprawdzić osobno każde łożysko (tu są tylko 2szt) , bębenek przeczyścić i nasmarować. Wszystko się wtedy wyjaśni.

 

Tak, dobrze zrozumiałeś, tylko przy bębenku :) a takie pytanie mam bo nie posiadam smaru do piast czy mogę zastąpić to jakimś zwykłym smarem czy musi to być wyspecjalizowany smar?  

  • Mod Team
Napisano

Kup na orlenie puszkę łożyskowego ŁT-43 za 10zeta i będzie w sam raz, sam takim smaruję.

Można też smarować gęstą oliwką np. rohloff, wtedy ciszej cyka, podobno też się sprawdza.

Napisano

ok to teraz takie jeszcze jedno pytanie, jak wyczyścić to wiem bo widziałem filmik (teoretyk :D ) ale jak dobrać się do tych łożysk? bo nie mam pojęcia a nie chce iich uszkodzić

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...