Skocz do zawartości

[TOP lista] Sprzęt który zmienił świat rowerowy.


Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team

Serwus

Podobnie jak ten temat: http://www.forumrowerowe.org/topic/147027-ciekawostka-kultowe-rowery/ można by spróbowac wymienic listę sprzętu, częsci czy nawet technologii które mocno wpłynęły na świat rowerowy.

Moi faworyci z działu "części" (na początek): RockShox RS 1 i Cannondale Lefty, szczególnie RS-1 (i MAG) - nic już potem nie było takie samo :)
I jeszcze...przytaczany pobocznie w wątku o kultowych rowerach - opona WTB nanoraptor - pierwszy model 29" na rynku.
I naturalnie SZARAK - czyli XTR z grupy 950 - nieprzerwanie na piedestale od 1996 do 2002. Do dziś w wielu rowerach, lekka, trwała i innowacyjna jak na tamte czasy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie rowerowy świat zmieniają wyłącznie technologie i innowacyjne rozwiązania (które po pojawieniu się w ofercie jednej firmy, pojawiają się u konkurencji w zmienionej formie, a po czasie ewoluują), a nie konkretne modele sprzętu. I tak trzymając się tematu MTB i zastosowania w wyścigach oto moje TOP5:

1. Przerzutki (jeżeli chodzi o rozwój przerzutek to myślę, że malutką rewolucję spowodowała technologia Shadow). Mówiąc o przerzutkach warto wspomnieć o Sramowskich GripShiftach.

2. Amortyzacja, tutaj wystarczy podać link do tego filmu - 

 (tematem, na długi i interesujący artykuł jest rozwój tylnego zawieszenia w rowerach).

3. Pedały zatrzaskowe

4. Opony bezdętkowe/szytki MTB

5. W sumie nie wiem... zastosowanie włókien węglowych w kolarstwie (ramy, kierownice, itp.), ze względu na ciekawe właściwości (sztywność, ale jednocześnie tłumienie drgań, niska waga).

 

To tak na szybko, bez czego obecnie nie wyobrażam sobie efektywnej jazdy w górach. Pomyśleć, że na komunię dostałem sztywniaka z GripShiftami 18 sp. Takim sprzętem jeździło się po Beskidach i jakoś to wtedy człowiekowi nie przeszkadzało, że po 5 km odpadały nadgarstki i każda wyprawa kończyła się obitymi kolanami...

 

PS. Zapomniałbym o tarczowych hamulcach hydraulicznych :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kłaniam,

 

Jest takich zestawień, robionych przy okazji rozmaitych okazji od młotka.

 

... ale w sumie czemu nie jeszcze jedno :) ?

 

Kmienie milowe to:

 

1. Indeksowane przerzutki.

2. Hamulce tarczowe.

3. Ahead

4. Zawieszenie przednie.

5. Szerokie, terenowe opony.

 

Szacunek...

I.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

No tak Pany, ale tu nie chodzi i ogólniki a konkretne modele, części, technologie. Trochę głębiej i precyzyjniej poproszę (tekst jak w niemieckich filmach heh):)
Tak jak RS1 otworzył drogę amortyzacji (choc MAG spopularyzował), tak np SID (naturalnie niebieski) zawładną trasami wyścigów na wiele lat.
Elastomer -to był przebój (Manitou, tylko który model?) ale dziś już nieobecny. Przełom czy tylko krok w ewolucji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kłaniam,

 

Dziekujemy autorze za doprecyzowanie.

 

Detale zatem i faktyczne przełomy i rewolucje.

 

 

(kolejność przypadkowo/chronologiczno/niechronologiczna)

 

 

1. Szybkozacisk. 8 Lutego 1930 patent, produkcja rozpoczęta 1933. Pierwsza z wielu genialnych innowacji Tullio Campagnolo.

 

big_quick_release_campagnolo.jpg

 

 

 

2. Przerzutka pantografowa Campagnolo Gran Sport 1020. Prototyp 1949, wprowadzone do produkcji 1950.

 

1stCampyGranSportRDNOS.jpg

 

More to follow...

 

Szacunek...

I.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Amorki serii Rock Shox Judy.Rządziły w XC przed SIDEM i gdy jeszcze raczkował.https://www.google.pl/search?q=rock+shox+judy+1995&client=opera&hs=NeT&channel=suggest&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=bB4_Uq6aKYiLtAaaxIHIDQ&ved=0CDkQsAQ&biw=1332&bih=701&dpr=1

 

Moje niespełnione"marzenie ściętej głowy" lat 90'tych żółty RS JUDY SL;

Foto-YZQXDJES.jpg

 lub

$(KGrHqV,!lMFGTkQzuSLBRp(fbM-)Q~~60_35.J

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

która zapoczątkowała erę pedałów zatrzaskowych w mtb

Bym się nie zgodził.

Można przyjąć,że Scott wprowadził namiastkę zatrzasków w 1990 roku

history_clipless_pedals_scott_usa_mtb_pe

Shimano zaś oficjalnie wprowadziło system SPD w tym samym roku- model PD-M737 ( grupa Deore XT)

737-top1.jpg

 

.Warto dodać ,że pierwsze zatrzaski zostały opracowane w 1895 przez Charlesa Hansona i działały podobnie do obecnych systemów.

ph_first.jpg

 

A pierwsze profesjonalne zatrzaski ( wprawdzie szosowe) wprowadziła firma Look w 1984.

Te Onzy to chyba 1994 rok.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Pierwsza rowerowa opona pneumatyczna* - wymyślona przez Johna Boyda Dunlopa (ówczesnego chirurga zwierzęcego :D), dla swojego syna Juniora w 1880r. Dunlop Junior narzekał na niekomfortową jazdę i bóle głowy po przejażdżkach swoim trójkołowcem, na tzw. "pełnej gumie", po dziurawych ulicach Belfastu. Tato Dunlop, jako że było mu żal chłopaka, zaczął kombinować ze starym wężem ogrodowym, którego przyciął na odpowiednią długość, założył na odpowiednio przygotowaną, jeszcze wtedy drewnianą (!) obręcz i wypełnił najpierw wodą, a po niepowodzeniach powietrzem.

John Dunlop Junior na swoim rowerze.
john-dunlop-jr.jpg

*pneumatyczną oponę opatentował już wcześniej (bo już w 1845 roku, w Londynie) szkocki inżynier Robert William Thompson, jednak jej przeznaczenie (powozy konne, pojazdy mechaniczne) i konstrukcja były zupełnie inne. Więcej do poczytania tutaj.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Shimano zaś oficjalnie wprowadziło system SPD w tym samym roku

1990? Na pewno nie. XT m737 weszło na rynek w '94, te pedały nie miały loga XT czy XTR, były po prostu najwyższym modelem dla obu grup.

Onza zaś pochodzi z '93 roku, więc było nie było, to pierwsze, prawdziwe pedały zatrzaskowe mtb.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem stare katalogi Shimano. O ile w 1990 o PD-M737 nie znalazłem żadnych wzmianek, o tyle w tym na 1991 się znajdują.

 

I myślę, że warto dopisać tu jeszcze:

 

1. V-Brake. Tak jak dzisiaj na dobre wyparły je tarcze, tak one kiedyś wyparły canti.

2. Stary Rock Shox Pike. Chyba nigdy wcześniej, i nigdy później, nie wprowadzono widelca, który znajdowałby swoje zastosowanie w tak wielu miejscach. I z pewnością był sporą cegiełką dla rozwoju nurtu enduro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgłupiałem jeśli chodzi o pedały. ;)

Natomiast pike,  moim zdaniem już wcześniej pokazano podobny widelec - Rock Shox Psylo. bB napisał wtedy coś w stylu, że to pierwszy widelec na którym nie wystartuje żaden zawodnik, ani w XC, ani w DH. Można powiedzieć, że był to kamień milowy, jeśli chodzi o widelec do szeroko pojętego enduro i turystyki górskiej. Rok 2001. 

zeskok.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marzocchi bomber z1.. 

 

Historia Prawdziwej Rowerowej Amortyzacji zaczęła się wraz z pomarańczową zet jedynką. 

Skok 100 mm, "frirajdowy" sprzęt. Na początku dwa mocowania do tarczy. Dwa osobno regulowane tłumiki, kąpiel olejowa i niesamowita czułość, której nie posiadał żaden równieśnik bombera a i dziś jest w tym względzie niedościgły. 

Konkurencja musiała się starać kilka lat żeby przynajmniej się zbliżyć do kultury pracy tego widelca. Zbliżyć się, a nie osiągnąć taki poziom.

Miałem wypust z1 z rocznika 2001 i posiadany tuż przed nim rs judy xc z hydracoilem był przy nim "rzadziakiem". 

Dwa lata temu kupiłem do mieszczucha "setkę", miała 15 lat i dopiero chwilę po zakupie uszczelki zaczęły się pocić. :)

 

Dziś mankamentem - bo obecne widelce są pod tym względem lepsze - mogłaby być jego sztywność i krótki skok. Na polu bitwy tak czy inaczej "pomarańczka" bez problemu "zagięłaby" większość widelców. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do zatrzasków to jako takie pierwsze działające rozwiązanie to cliplessy Cinello M71 z lat 70 ;) . Z tym że ich wadą była nie możliwość szybkiego wypięcia. . Shimano patent na pedały mtb mają z listopada 1990 roku, tylko nie potrafię znaleźć żadnych zdjęć, czy też skanów patentów. A i ktoś młodemu powie po co w grupie XT w 90 roku była ta "płetwa rekina"? No chyba nie z powodów aero.

Ps. Pewnie jak zwykle poprzez swoje niezamierzone mniej lub bardziej  napisałem coś niedorzecznego. Także jak coś nie krzyczeć, poprawiać :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem dwa psylo, xc i sl. Były o wiele lepsze od pozostałych modeli rs, zdecydowanie bardziej zaawansowane, dużo więcej ustawień i możłiwości dopasowania do potrzeb, system regulacji skoku. Ale i tak bomber był przy nich "koncertowy", psylo to jedynie "barowa chałtura" :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając jeszcze do pedałów,oto grupa XT A/D 1992 i pierwsze zatrzaski.Również w  tym samym roku Shimano zaprezentowało complete new "race" oriented group czyli XTR;

 

92XT.jpg

 

92XTR.jpg

 

Edit;z wypisu grupy xt 1990r:

>Pedals: PD-M730 (toe clip optional) and PD-M735 (wedge with toe clip) versions and PD-M737 clipless pedal<

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...