mudia Napisano 20 Września 2013 Udostępnij Napisano 20 Września 2013 Jestem posiadaczem Fox'a Talas'a RLC 2009 OB. Jako że na amorze jeżdżę już cały sezon postanowiłem go przeczyścić i wymienić olej w komorze z tłumikiem. Chcąc aby amortyzator był czulszy na małe nierówności postanowiłem użyć rzadszego oleju do komory tłumika - Motorex 2,5W. Niestety nie zauważyłem żadnej różnicy w pracy na plus, a uzyskałem za to odgłosy ssania i mlaskania przy co większych nierównościach (tego efektu akurat się spodziewałem). W związku z tym serwisem mam kilka pytań, na które może będziecie znali odpowiedź. 1) Czy zmiana oleju na rzadszy powinna uczynić amortyzator czulszym? Nie spodziewałem się wielkiej zmiany, ale uważam że powinienem zauważyć jakąś różnicę w pracy. 2) Z lagi z tłumieniem wypuściłem ok 80 ml oleju (zgodnie z instrukcją wypuściłem także olej z samego tłumika otwierając "skrzydełka" i pompując go kilka razy - open bath), podczas gdy instrukcja wyraźnie mówi, że powinno być tam 160 ml. Czy popełniłem gdzieś błąd, czy w ladze mogło być zbyt mało oleju? 160 ml weszło do lagi bez problemu i nie widzę, aby amortyzator miał jakieś problemy z działaniem. Może powinienem wlać do środka tylko 80 ml (wbrew dokumentacji FOX'a - http://service.foxracingshox.com/consumers/Content/Service/oil_volumes.htm). Amor był kupiony jako wyjęty z roweru testowego i wyglądał jak nówka, więc podejrzewam, że był to olej wlany przez producenta. 3) Czy przyczyną, że nie odczuwam różnicy w działaniu może być różnica w ilości oleju przed i po serwisie? Jeśli po serwisie jest więcej oleju, to będzie w tej ladze mniej powietrza, a to może powodować, zmianę charakterystyki pracy, ale czy będzie to w ogóle odczuwalne? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 20 Września 2013 Mod Team Udostępnij Napisano 20 Września 2013 Przede wszystkim musisz przyjąć,że w przypadku amortyzatorów parametr "lepkości" ,czy też, jak się u nas przyjęło, gęstości,określanej literką W- Weight ( czyli wg normy SAE) ma zupełnie drugorzędne znaczenie. Dobierając olej musisz się kierować lepkością określaną wg normy ISO ( viscosity) ,oznaczanej parametrem cSt@40C lub, rzadziej , mm2/sec. Oleje o takiej samej lepkości SAE mogą mieć różną lepkość cSt. Oleje o wyższej lepkosci SAE mogą mieć niższą lepkosć ISO Przykładowo Motorex 5W ma lepkość cSt 22,6, a olej Castrol Fork Oil 10W- 15.0 cSt Tak więc dobierając olej do amorka musisz kierować się parametrem cSt- źle dobrany olej może ( i często powoduje) nieprawidłowe działanie układów tłumienia ,zarówno kompresji jak i odbicia. Zastosowany przez Ciebie olej ( Motorex 2,5W) ma lepkość na poziomie 15,1 cSt, dedykowany olej Fox Green- 47 cSt. To mogłoby tłumaczyć brak poprawy czułości amorka i dodatkowe atrakcje akustyczne. IMO powinieneś wlać 160 ml oleju. Sam fakt,że amorek był zdjęty z nowego roweru o niczym nie świadczy.Zresztą 80 ml oleju w tłumiku to "nieco" za mało. Brak poprawy czułości wynika, wg mnie, z niewłaściwego oleju. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szymon90 Napisano 20 Września 2013 Udostępnij Napisano 20 Września 2013 Co do ilości oleju, to gdy pierwszy raz przeprowadzałem serwis w swoim foxie okazało się, że w ladze z komorą powietrzną nie mam ani kropli oleju a powinno tam być o ile dobrze pamiętam 30 ml, także lej tyle ile jest napisane w tabelce foxa i nie zwracaj uwagi na to ile starego oleju wylałeś. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mudia Napisano 20 Września 2013 Autor Udostępnij Napisano 20 Września 2013 Przede wszystkim musisz przyjąć,że w przypadku amortyzatorów parametr "lepkości" ,czy też, jak się u nas przyjęło, gęstości,określanej literką W- Weight ( czyli wg normy SAE) ma zupełnie drugorzędne znaczenie. Dobierając olej musisz się kierować lepkością określaną wg normy ISO ( viscosity) ,oznaczanej parametrem cSt@40C lub, rzadziej , mm2/sec. Oleje o takiej samej lepkości SAE mogą mieć różną lepkość cSt. Oleje o wyższej lepkosci SAE mogą mieć niższą lepkosć ISO Przykładowo Motorex 5W ma lepkość cSt 22,6, a olej Castrol Fork Oil 10W- 15.0 cSt Tak więc dobierając olej do amorka musisz kierować się parametrem cSt- źle dobrany olej może ( i często powoduje) nieprawidłowe działanie układów tłumienia ,zarówno kompresji jak i odbicia. Jestem świadomy, że nie należy kierować się oznaczeniami z opakowań i kierowałem się wartościami z kolumny cSt 40'. Celowo dobrałem olej dużo rzadszy, aby jego przepływ wywoływał mniejszy "opór". Zgodnie z przewidywaniami musiałem podkręcić kontrolę odbicia i pojawiły się przewidziane odgłosy. Mimo, że opór jest mniejszy (co potwierdza konieczność dokręcenia kontroli odbicia) nie ma to zauważalnego wpływu na czułość. Zastosowany przez Ciebie olej ( Motorex 2,5W) ma lepkość na poziomie 15,1 cSt, dedykowany olej Fox Green- 47 cSt. To mogłoby tłumaczyć brak poprawy czułości amorka Brak poprawy czułości wynika, wg mnie, z niewłaściwego oleju. Założyłem, że olej o mniejszej lepkości uczyni amortyzator czulszym. Czyżbym przyjął złe założenie? Wydaje mi się, że wlanie takiego samego oleju, co przedtem nie zmieni charakterystyki pracy widelca, a tę właśnie chcę zmienić. Jaki olej byś polecił, aby uczynić amortyzator bardziej czułym? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 21 Września 2013 Mod Team Udostępnij Napisano 21 Września 2013 Mając na względzie zbyt niski poziom oleju,zacząłbym od wlania właściwej ilości dedykowanego oleju. Foxy raczej nie lubią innych ,niż oryginalne. olejów. Inną sprawą jest ,że Talasy nie są mistrzami w czułości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.