Skocz do zawartości

[koło i tarcza] - czy to normalne przesunięcie


ChevLucas

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam, posiadam rower z hamulcami tarczowymi, gdzie same hamulce wymieniłem oryginalne na hydrauliczne Deore, natomiast tarcze zostawiłem.

Zastanawia mnie fakt, że patrząc od góry, np. podczas jazdy patrząc na koła są one przesunięte lekko w lewo względem osi ramy. Ze względu na obecność tarczy na kole szprychy od strony tarczy są krótsze i ustawione bardziej w pionie tak, aby pomieściły się tarcze.

Raczej nie jest to wina ramy czy widelca, bo widelec też kiedyś zmieniałem i nic to nie zmieniło, więc ewentualnie problem tkwi w kołach.

 

Proszę dajcie znać, czy to jest defekt oraz ew. jak to naprawić.

Napisano

Masz tu na myśli tylko przednie koło czy komplet? Moim zdaniem nie powinno tak być, ale kiedyś, jak uczyłem się zaplatać koła zrobiłem taki błąd, że szprychy z prawej strony były o wiele mocniej naciągnięte niż lewe i koło faktycznie przesunęło się w prawo całością (a więc złe wycentrowanie kół), a to nie powinno mieć miejsca. Wstaw jakąś fotkę jak to u Ciebie wygląda.

Napisano

Koło jest wycentrowane i kręci się jak trzeba, ostatnio nawet oddałem do serwisu, żeby mi hamulce odpowietrzył, to i trochę luzu mi usunęli na przednim kole. Problem występuje zarówno z przodu jak i z tyłu. Wygląda to tak, jakby całe koło przesunąć po piaście w lewą stronę. Fotek na razie nie dam rady wrzucić.

Zmierzyłem miarką odległość przy oponie koła od lewej i od prawej strony widelca i różnica to tylko 2 mm. Więc może tylko optycznie to tak dziwnie wygląda.

Napisano

Koło / obręcz ma być centralnie w środku haków ...

 

Logicznym jest że w piastach przednich pod tarcze obręcz nie będzie centralnie miedzy kołnierzami piasty i szprychy w po obu stronach mają różne długości.

Obręcz ma być na środku miedzy końcami osi piasty a nie jej korpusu ... ta zasada odnosi się również do piasty tylnej. 

 

Pozdro

Napisano

Ja mam tak,że jak patrzę na widelec z góry to koło jest przesunięte w stronę tarczy.Koło nie jest symetrycznie w widelcu.Jak nacisnę hamulec to widać jakby się koło uginało.Też chciałem poruszyć tę kwestię ale doszedłem do wniosku że pewnie koło już zakatowane.Sprawdzałem też na rowerze kolegi (rower mało używany) i tam też nie jest symetrycznie,tylko różnica mniejsza.

Napisano

Słowem koło nie do końca zaplecione zgodnie ze sztuka ... 
 

Podczas hamowania w zależności od siły hamowania, jakości koła, jego zaplotu i sztywności amortyzatora da się zauważyć mniejszą lub większą "pracę" koła.

Kwestia jak mocno u ciebie pracuje.

Piasta nie jest idealnie sztywna i hamując naciągają się szprychy z jednej strony co powoduje "przeciągniecie" obręczy w stronę większego naciągu.

Dlatego właśnie koła zaplata się na "krzyże" aby mocniejsze dla tak działających sił. 

 

O dobrze zaplecionym kole da się napisać książkę ... a większość "serwisów" rowerowych z kołami sobie niestety nie radzi.

 

Pozdro 

Napisano

Proszę dajcie znać, czy to jest defekt oraz ew. jak to naprawić.

Jak juz inni napisali to jest defekt - najlepiej zaimprowizowac tzw. dish tool (zobacz Park Tool WAG-4 na przyklad - latwo samemu zmontowac cos co bedzie pelnic ta sama funkcje) zeby sprawdzic dokladnie odleglosc obreczy od koncow osi (ktora powinna byc rowna). Jak jest nierowna, to centrujesz przykrecajac wszystkie nyple szprych z jednej strony ewentualnie odpuszczajac wszystkie z drugiej strony.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...