Skocz do zawartości

[korba] Zmiana korby.


Deter

Rekomendowane odpowiedzi

W moim krossie mam korbę 26-36-48 i chciałbym zmienić na 22-32-42. Czy będę musiał obniżać przerzutkę - bo na mniejszych tarczach niżej będzie łańcuch, czy wystarczy tylko wymienić korby?

 

Przy okazji chciałbym zapytać jakie polecilibyście korby właśnie w tym rozmiarze do około 150 zł?

 

Z góry dziękuję, pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam sie ze przy takim zabiegu , to bedziesz musial zmienic i przednia przerzutke. na pewno czeka cie jej ponowna regulacja.Mysle ze lepszym rozwiazaniem bys mial korby z baltem 44. No i na 100% przy zmianie korby czeka cie zmian suportu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerzutka do wymiany, łańcuch do skrócenia. Dodatkowo musisz się liczyć z tym, że kadencja znacznie Ci wzrośnie. Rozwiązanie dobre, jeżeli jeździ się rowerem z dużym obciążeniem. Ale tutaj jest pewien haczyk. Będziesz miał tendencję do jeżdżenia na mniejszych koronkach, co przy typowej kasecie trekingowej/mtb oznacza ich szybsze zużycie. Dlatego lepiej jest zmienić najpierw kasetę na na taką, która najmniejszą koronkę ma 14 (Shimano, seria HG-50/53) lub 16 (Miche robi takie kasety, stosunkowo dobra cena) i pozostać przy korbie 48, niż zmnieniać korbę na 42 i jeździć na koronce 11.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

No i na 100% przy zmianie korby czeka cie zmian suportu.

A to niby czemu?

 

Przerzutka do wymiany

Nie wiemy co On tam ma, może nie koniecznie. Obie korby mają pojemność 20T, więc może wystarczyć tylko obniżenie przerzutki na ramie co będzie konieczne, ale sama przerzutka powinna obsłużyć zakres - oczywiście żeby się upewnić musi podać co to za przerzutka.

Z resztą się w pełni zgadzam, tylko, że:

Korba 48 sugeruje rower cross/trekking, zakładanie korby 42 to trochę takie dziwne. No chyba że to ma pójść w stronę 29er i jazdy w ciężkich warunkach terenowych. Wtedy nawet 42 może się okazać za duże.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy okazji chciałbym zapytać jakie polecilibyście korby właśnie w tym rozmiarze do około 150 zł?

Z osłoną czy bez ma być korba? Ile masz wzrostu, ewentualnie długość nogi?

Obawiam sie ze przy takim zabiegu , to bedziesz musial zmienic i przednia przerzutke.

Może tak, może nie.

No i na 100% przy zmianie korby czeka cie zmian suportu.

Niekoniecznie choć warto suport wymienić przy okazji.

Dodatkowo musisz się liczyć z tym, że kadencja znacznie Ci wzrośnie.

Bez przesadyzmu, przełożenie spada o ok 10% i o tyle wzrasta kadencja, to nie jest znaczny wzrost. Aby tego uniknąć wystarczy jeździć koronkę niżej niż obecnie.

Będziesz miał tendencję do jeżdżenia na mniejszych koronkach, co przy typowej kasecie trekingowej/mtb oznacza ich szybsze zużycie.

Przy założeniu jazdy na jednaj koronce to i owszem.

Dlatego lepiej jest zmienić najpierw kasetę na na taką, która najmniejszą koronkę ma 14 (Shimano, seria HG-50/53)

Z tanich kaset ma 14-25, a ta kaseta zabiera 3 miękkie koronki 26-30-34 w stosunku do 11-34
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy założeniu jazdy na jednaj koronce to i owszem.

W jeździe miejskiej korzysta się zwykle z trzech przełożeń. Poza miastem zapina się jedno przełożenie i się leci... Takie mam doświadczenie po 6000 tyś km. Jedna z koronek była zużyta znacznie bardziej niż pozostałe. Teraz jeżdżę na ciutkę innej kasecie, używam większych koronek. Zużywają się dużo wolniej niż mniejsze.

 

Z tanich kaset ma 14-25, a ta kaseta zabiera 3 miękkie koronki 26-30-34 w stosunku do 11-34

Na nizinach, przy jeździe miejsko-drogowej, przełożenie 28x30-32 jest zupełnie wystarczające, a przełożenie 22x34 to pedałowanie w miejscu, nawet przy kole 28". Niepotrzebne zupełnie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w mieście używam 4-5 (36x13-14-15-16-17 lub 48x16-17-19-21) poza miastem w zasadzie ten sam zakres. Jeżdżę na całej kasecie.

 

Co do utraty 26-30-34 to chodzi mi o utratę ich z wykorzystaniem blatów 36 i 48

 

Póki co nie wiemy co autor chce osiągnąć i gdzie jeździ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Na nizinach, przy jeździe miejsko-drogowej, przełożenie 28x30-32 jest zupełnie wystarczające, a przełożenie 22x34 to pedałowanie w miejscu, nawet przy kole 28". Niepotrzebne zupełnie.

Bo ono nie służy do jazdy w mieście, tylko do wydostania się, przedarcia się przez np. kamienie, duże korzenie, ogólnie kawałek terenu który nas wychamował praktycznie do zera (miejskie torowiska się w to nie łapią)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No bezprzesady. Jeździłem po kampinosie rowerem trekingowym, z korbą trekingową i ten zakres przełożeń jest zupełnie wystarczający, a poza wyjątkowymi przypadkami zupełnie zbędny. Jedynie do czego jest potrzebne takie przełożenie to wspinanie się pod strome wzniesienia. Wspinanie się rowrem trekingowym (komfortowym crossem) pod wzniesienia wymagające blatu 22 i koronki 30-34 jest conajmniej ryzykowne... Jeżdżąc rowerem mtb w lesie nie korzystam z blatu 22, ani koronek większych niż 25, poza wyżej wspomnianym przypadkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może po kolei bo widzę, że kilka pytań się pojawiło :)

Wysokość ciała 167 cm

Długość nogi od pięty do spojenia łonowego 79-80 cm

Mój rower http://www.######.pl/product-pol-27834-Rower-Kellys-NEOS-red-2012.html - z tym, że kasetę mam 11-28.

Jeżdżę w zależności od tego gdzie częściej mieszkam. Przynamniej raz w tygodniu, albo na święta, jak jestem w domu rodzinnym pod Jelenią Górą to jest kilka górek i kilka wzniesień, na których 26x28 jest za twarde, no i na drogach leśnych też jest czasami pagórkowato. Reszta nawet jeśli jest po płaskim (Wrocław), to i tak nie wykorzystuję blatu 48. Przy 36x11 mogę kręcić 41-42/km co i tak jest tylko teorią, bo w praktyce jeżdżę najczęśniej po płaskim w przedziale 20-30 km/h.


Myślałem taż nad tym, żeby po prostu zamiast korby kupić sobie tarczę 22, zostawić 36 i wywalić 48 (bo nie używam) - ale to chyba też nie jest prosty i najlepszy sposób?

 

PS

W załączniku przesyłam wykres wysokości przy których jest trochę za twardo na 26x28.

post-169023-0-93994300-1378558206_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na dobry początek polecam sobie sprawdzić jakie zębatki dadzą jaki efekt. Można sobie pokombinować i porównać. http://www.gear-calculator.com/#

Obecny zestaw 48x36x26 i 11-28 daje minimalne przełożenie 0,93

Zestaw 48x36x26 i 11-34 daje minimalne przełożenie 0,76 tj półtora biegu lżej

zestaw 44x32x22 daje minimalne przełożenie 0,79 tj jeden bieg lżej

Zestaw 44x32x22 i 11-34 daje minimalne przełożenie 0,65 tj blisko trzy biegi lżej

Osobiście bym zaczął zmiany od kasety na 11-34 lub 12-36 CS-HG61 - kaseta 12-36 to ok pół biegu lżej niż 11-34 i jeżeli to będzie za mało to wtedy korbę.

 

Jeżeli zaś będziesz zmieniał korbę to bierz taka z ramionami 170mm i na mocowanie octalink bo jest sztywniejsze niż kwadrat.

Np. coś takiego 150zł z suportem http://allegro.pl/korba-shimano-fc-m442-44x32x22-octalink44x32x22-i3509419320.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ mapmen

Ten świetny kalkulator, znam go i często cuduję :)

 

Koszt korby, którą podałeś jest podobny do kasety 12-36. Przyznam, że podoba mi się stopniowanie w tej kasecie - jedyny mały minusik to rzadsze zespolenie koronek niż w 11-28. Jednak 26x36 to mniejsze przełożenie od 22x28 no i nie muszę się martwić, że będę nowa korba będzie wymagała jakichś poprawek, ustawiania itd.

 

Ale czy moja przeczuta obsłuży koronkę 36? Doszperałem się informacji, że najwyżej 34..

 

PS

Z kasetą mam taki mały problem, że ostatnio ją za mocno zakręciłem i chyba będę musiał pojechać do serwisu bo sam jej nie mogę odkręcić :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinieneś mieć długi wózek w przerzutce, wtedy obsłuży. Tylko trzeba będzie wymienić łańcuch bo ten będzie za krótki.

 

 

http://www.roweroteka.pl/_var/gfx/d1c81a36ea124c311bf3560a3a1b54f7.jpg

Taką mam przerzutkę. A do 11-34 też trzeba nowy łańcuch? Obecnie mam 114 ogniw.

 

PS

Przy okazji żeby nie zakładać nowego tematu - jest jakiś prosty sposób na odkręcenie mocno zakręconej kasety?:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z długością łańcucha to mam małą zagwozdkę.

Tutaj jest napisane, że ma 114 ogniw. http://www.######.pl/product-pol-27834-Rower-Kellys-NEOS-red-2012.html

Tyle tylko, że ja mam kasetę 11-28, a nie 11-34 jak w tej specyfikacji. Ręcznie ogniw u siebie nie liczyłem. Możliwe, że łańcuch też jest inny skoro kaseta również.

 

Będę w serwisie żeby okręcili mi kasetę (podejrzewam, że zwyczajnie za mocno dokręciłem ostatnio) to zapytam czy obsłuży mi 36 albo 34 zęby.

 

Tak czy siak, w takiej konfiguracji duży blat będzie zbędny i chyba go ściągnę :devil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...