Skocz do zawartości

[hamulce] czym się różnią?


Marian

Rekomendowane odpowiedzi

witam, mam dylemat, stanołem przed kupnem hamulca hydraulicznego na przód i znalazłem dwa hamulce:

 

Shimano Deore LX BR-M585

i

Shimano Hone M601

 

I mam kilka pytań

1. Czym one się różnią?

2. Czy dadzą radę do skoków (lekkich na razie)

3. Jaka max. tarcza do RST Gila Plus TC

4. Czym może grozić wsadzenie zbyt dużej tarczy (np. 203) na tył? (to tak na marginesie)

 

Z góry THX :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. i jeszcze wagą... LX jest nieco lżejszy - przód 182/198, tył 188/207 gramów (według katalogu)

2. -

3. -

4. niczym... jak koło zablokujesz to dalsze zwiększanie siły hamowania nic nie zniszczy - to nie V'ka przecież

tylko po co ciężary wozić... i płacić więcej za większą tarczę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tylko ze tarcza nieco inaczej oddzialuje...bo jak to jest ze amorki lapia luzu od tarcz szybciej niz od V-kow?i na tym i na tym podniesiesz tylne kolo jak chcesz?
Jeszcze nie widziałem żeby ktoś podniósł przednie koło hamując tylnym... ;)

Nie można porównywać działania hamulców tylnych i przednich, bo działa na nie zupełnie inny układ sił.

 

v'ka zupełnie inaczej jest mocowana - 1 śruba + długie ramie, czyli jest dużo miejsca na ugięcie się hampla a nie ramy. Zacisk jest przymocowany 2 śrubami i bezpośrednio działa na ramę.
Coś pokręciłeś... to właśnie V'ki rozginają ramy...

 

Załóżmy że zwiększamy nacisk na klamkę od zera do max.

Hamulec zaczyna hamowac, najpierw lekko, potem coraz bardziej. Siła działająca na hamulec i ramę również wzrasta coraz bardziej...

W końcu następuje zablokowanie koła - rower jedzie poślizgiem...

Dalsze zwiększanie nacisku na klamkę nie zwiększy siły hamowania, bo przecież koło już się nie obraca... więc siła działająca na hamulec i ramę przestanie się zwiększać. Nastąpi jedynie zwiększenie naciągu linki lub zwiększenie ciśnienia oleju (biedne uszczelki :) ), no i tarcza będzie bardziej ściskana, ale to przecież kawałek blachy, jej to nie zaszkodzi.

Co innego w przypadku V'ki - siła hamowania również się nie zwiększy, ale szczęki będą coraz bardziej zgniatać obręcz i rozginać ramę...

 

Działanie przedniego hamulca przebiega w innych warunkach - czym bardziej hamujemy tym bardziej dociskamy koło do ziemi - pomaga nam w tym bezwładność i grawitacja. Dlatego koło nie wpada w poślizg i siła hamowania jest o wiele większa niż tyłu...

Skoro siła hamowania jest większa, to i siła działająca na amora jest większa, a że hamulec tarczowy jest niesymatryczny to wiotki widelec szybko luzów dostaje...

V'ki nie powodują skręcania amora tylko jego symetryczne rozgięcie - siły rozkładają się równomiernie i widelec luzów tak szybko nie dostaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...