Skocz do zawartości

[Amortyzator] Suntour Epicon RLD SF9 - Traci ciśnienie


Pymyn

Rekomendowane odpowiedzi

Więc posiadam Epicona RLD od sierpnia 2010 roku. Przejechane 7000km. Rozebrany tylko raz w celu zmiany skoku i regularnie dolewany olej do komory powietrznej.

 

Problem jest taki, że amortyzator traci ciśnienie i staje się zbyt miękki. Olej wlany do komory powietrznej to olej przekładniowy 80W. Kiedyś był tam zwykły olej silnikowy 15W i nawet na nim działało bez zarzutu.

 

Teraz sytuacja wygląda tak, że wlałem olej przekładniowy do komory powietrznej około 10 sierpnia, 2 tygodnie temu. Dziś niemal już cała jego ilość spłynęła w dół goleni i wylatuje po odkręceniu śruby na samym dole. Olej nie uszczelnia więc i powietrze ucieka bardzo szybko w dół. Przy odkręcaniu imbusowej śrubki muszę uważać bo zawsze wystrzeliwuje w podłogę.

 

Część oleju również wydostaje się ponad uszczelkę kurzową i jest widoczna na anodowanej goleni.

 

Zdjęcia:

 

Całość: http://img.photobucket.com/albums/v284/Pymyn/Bike/Bike%202013/calosc.jpg

Dół: http://img.photobucket.com/albums/v284/Pymyn/Bike/Bike%202013/dol.jpg

Komora: http://img.photobucket.com/albums/v284/Pymyn/Bike/Bike%202013/srodek.jpg

 

 

Jak temu zaradzić ?

 

 

Edytowane przez Pymyn
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już odsłaniasz komorę, to wokół powinieneś mieć czyściutko a widzę mnóstwo piachu. Wystarczy jedno ziarenko piasku, które wpadnie Ci do komory i dostanie się między oring abyś miał problem o jakim piszesz. Oleju na moje oko jest za dużo, ale skoro masz nieszczelności, to się nie dziwie, że tyle tego lejesz. Zazwyczaj starcza kilka kropel, tak aby komora była wilgotna (w RockShox ok. 5ml).

 

Wykręć sobie zawór (wkład wentyla) i oczyść go. Jednak przenikanie oleju do dolnych lag sugeruje problem głębiej.
Pozostaje Ci rozebrać komorę powietrzną i sprawdzić czy nie ma nigdzie rys, oczyścić wszystko i nastawiać się na wymianę uszczelek na nowe.

Edytowane przez Centek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z piachem to wiem. Po prostu jeszcze nie przetarłem tego rowka. Co do oleju to nigdy nie odczuwałem jakiejkolwiek różnicy gdy było tam 5,10 czy 15ml. Problem pojawiał się dopiero jak trochę się przesadziło z jego ilością. Jeżeli było go za dużo to amortyzator mnie wykorzystywał pełnego zakresu skoku.

 

Myślę, że na początek wymienię uszczelkę na tłoczku.



W trakcie demontażu okazało się, że wewnątrz goleni było jeszcze z ponad 200 ml oleju.

 

Na dodatek olej jeszcze wycieka z kartridża olejowego bo poleciało z 50 ml. Masakra, ale tym zajmę się później.

 

 

Uszczelka wygląda tak:

 

http://img.photobucket.com/albums/v284/Pymyn/3.jpg~original

 

http://img.photobucket.com/albums/v284/Pymyn/2.jpg~original

 

http://img.photobucket.com/albums/v284/Pymyn/1.jpg~original

 

Czy ktoś wie gdzie takie coś w ogóle dostać ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym olejem w komorze powietrznej zasada jest prosta: im mniej tym lepiej. Za dużo oleju zmniejsza objętość powietrza jaką możesz wtłoczyć do komory i tak jak piszesz tracisz na skoku, bo olej nie jest ściśliwy.

Może oczyszczenie wszystkiego i ponowne złożenie coś da. Wyczyść wszystko co siedzi w komorze powietrznej i poskładaj na minimalnej ilości oleju. Może ten element z uszczelką miałeś włożony odwrotnie niż powinien być? Jest taka szansa? Bo uszczelka ma kształt trapezoidalny i jej kierunek ma znaczenie.

 

12206272.jpg

Edytowane przez Centek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Regulamin pkt. 2i

 

Na tym zdjęciu część uszczelki o większej średnicy skierowany jest w prawo jeżeli dobrze widzę. W sumie tutaj jest tak samo: http://img19.imageshack.us/img19/7060/r5n0.jpg

 

 

No to masz rację. U mnie było na odwrót. Uszczelka węższą średnicą skierowana była w prawą stronę. Szkoda tylko, że teraz to zauważyłem bo już przełożyłem starego, sprężynowego suntoura do roweru. Jeszcze tylko zajmę się tym kartridżem, wymienię olej na jakiś 2.5W w tygodniu.

Edytowane przez Piksel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy w ten tłoczek musi być wciśnięta końcówka wałka na którym umieszczona jest sprężyna ? Ponieważ włożyłem to luźno i po ugięciu amortyzatora na 1 cm słysze stuk. Na dalszej części skoku amortyzator działa jak należy.

 

 

Po wymianie oleju na 5W w kartridżu amortyzator jest o wiele czulszy. NIe działał tak nawet za nowości. Naprawdę miło jestem zaskoczony : p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszesz, że wymieniłeś olej w kartridżu i chodzi o niebo lepiej, ale słyszysz stuk. Jak później się okazało stukanie powodował pęknięty kartridż ?? Kiedy w takim razie się uszkodził, bo przecież nie wymieniałeś oleju w pękniętym kartridżu ??

Ja miałem to samo, podczas dobicia szlag trafił kartridż identycznie jak u Ciebie, poratował mnie  Pan Piotr www.activia.sgl.pl. Mam teraz mały tuning i kartridż od axona. Wejdź na stronę i popytaj, może coś ma.

 

Edit:

 

Fenthin, masz po raz drugi :P
82r5.jpg

Edytowane przez crupez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam zielonego pojęcia jak to pękło. Napisałem  do eurobike czy jest możliwość kupna kartridża.

 

@Crupez

 

Dzięki za pomoc. Faktycznie jest w ofercie kartridż olejowy do Epicona RLD Kolekcja 2011, ale jeżeli chodzi o różnice między 2010 czy 2011 to nie ma prawie żadnej prócz złotej nakrętki od wentyla komory powietrznej. Szkoda tylko, że to cholerstwo 230 zł. Przed tegorocznym sezonem widziałem starsze modele Epiconów m.in SF9 za 500-600 zł na allegro.

 

I jak chodzi kartridż z Axona ? Identycznie jak ten z Epicona ?

Edytowane przez Pymyn
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi się udało kupić sporo taniej, miałem po prostu szczęście. Myślę, że nie ma co offtopować, ale skoro pytasz to napiszę. Wg mnie charakterystyka pracy jest taka sama, zakres regulacji tłumienia odbicia taki sam (a było napisane na forum inaczej jak czytałem tematy o Axonie). Można tłumienie praktycznie wyłączyć i można zrobić muła :) Blokada chodzi troszkę inaczej niż w Epiconowym kartridżu, jest taka jakby sztywniejsza (pewnie zależy od rodzaju i ilości oleju). Poza tym tłumik z axona wydaje inne odgłosy niż ten z epicona, nie chlupocze i bardziej świszczy :) Jak dla mnie zmiana mimo tego, że wymuszona, to na plus, a najważniejszy powód to ten, że nowy kartridż nie ogranicza mi skoku po jakimś czasie tak jak to było w epiconowym tłumiku. Trzeba było rozebrać i przelać olej z góry na dół kartridża. Prawdopodobnie przez to pękł mi i Tobie kartridż, bo ograniczyło Ci skok i myślałeś, że masz jeszcze zapas skoku, a tak naprawdę tafla oleju w tłumiku biła o dekiel i to spowodowało pęnięcie... Jak nie apisałęm do końca jasno, to sory, ale wyje***y jestem jak koń po westernie :)

Edytowane przez crupez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uszczelkę kupiłem za 7 zł w sklepie z uszczelnieniami. Nie jest identyczna. Wewnętrzna średnica jest taka sama jak oryginału, jest znacznie wyższa, ale mieści się na tłoczku. Jest znacznie mniej elastyczna, podgrzałem ją do 100~ stopni w piekarniku, dopiero wtedy weszła na tłoczek. Zewnętrzna średnica była większa, ale starłem ją na papierze ściernym do momentu gdy tłoczek chodził z większym oporem niż na zużytej uszczelce. Tłoczek z uszczelką musiałem wciskać znaczną siłą do środka. Nie chciałem ścierać uszczelki zbyt mocno aby znowu nie było wycieków. Nalałem oleju może z 5ml jak na razie 3ci dzień trzyma bez problemu przy 85~psi.

 

Zastanawia mnie tylko jedna rzecz. Uszczelka poruszając się ze zwiększonym oporem powinna chyba  po jakimś czasie ulec dotarciu dzięki czemu amortyzator powinien płynniej chodzić ? Na mniejszych nierównościach trochę gorzej wyłapuje jak przed wymianą.

 

Uszczelki (niebieska to nowa):

 

http://smg.photobucket.com/user/Pymyn/media/Bike/Bike%202013/Epicon/DSC02533.jpg.html

Edytowane przez Pymyn
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli to dobra uszczelka to nie zetrze się tak szybko. Prędzej wyrzucisz amortyzator niż ona się dotrze i będzie pracować jak stara. Poza wymiarami to materiał jest taki sam? Z tego co mówisz i co widać na zdjęcia. Jednak zdjęcia mogą być mylące. Ta nowa uszczelka jest plastikowa, a poprzednia (oryginalna) jest gumowa. Czy mam rację?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

No to mały update.

 

 

Uszczelka trzymała do 10 dni jakoś, później trzeba było dolewać oleju i tak w kółko. Kupiłem ją w sklepie z uszczelnieniami. W motoryzacyjnych nigdzie choćby podobnych nie mieli. Moim zdaniem najpewniejszym rozwiązaniem byłoby kupno oryginalnej uszczelki z eurobike. Epicon leży teraz w kącie. Można też spróbować wsadzić tam oring, lecz gwarancji nie daję. W rebie są same oringi i żaden nie puszcza, ciśnienie od miesiąca bez najmniejszych spadków. Nie wiem czemu suntour zastosował uszczelkę, którą dostać identyczną jest chyba niemożliwe.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...