Skocz do zawartości

[Hamulec tarczowy] Shimano M446 - problem z ocieraniem


M4RCIN

Rekomendowane odpowiedzi

         Witam, mam problem z hamulcami tarczowymi wyżej wymienionego modelu ( właściwie to z przednią tarczą).

Kupiłem rower Genesis Razor X20 - bardzo go sobie chwalę, wszystko gicio.. jest tylko jeden problem - mianowicie kiedy kręcę przednim kołem (ręką) słychać ewidentne tarcie tarczy o zacisk. (przy jeździe kiedy gwałtowniej skręcę również zdarza się "brzdęk".)

         Z początku myślałem ze to dlatego ze rower jest nowiutki (mam go tydzień, przebieg 250 km) i tarcza się ułoży bądź dotrze - nic z tego, jest to samo. I teraz pytanie, czy jest możliwość poluzowania zacisku aby powiększyć szczelinę między klockami?

 

Dodam, że rower jest na gwarancji i być może sprzedali mi wadliwą tarcze, która jest krzywa. 

Nie wiem czy jechać z tym do sklepu gdzie kupiłem rower aby to obejrzeli czy może wystarczy zrobić 2 ruchy kluczem w zaciskach i problem będzie z głowy?

 

Mój zacisk wygląda tak :

 

hamulec-shimano-deore-br-m446-czarny.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz jeszcze się przyjrzałem tej tarczy podczas obrotu - widać ewidentnie "bicie" w lewy klocek zacisku, czyli tarcza jakby była krzywa.

Chyba udam się jednak do sklepu, niech mi to prostują (w miarę możliwości) a najchętniej wydębił bym od nich nową  :laugh:

 

Co o tym myślicie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uderzyłeś o coś czy tak od nowości?

Jeśli od nowości to idź do nich i niech wymienia

 

Wysłane z mojego Nexus 4 za pomocą Tapatalk 4

 

W nic nie uderzyłem, dużo jeżdżę - około 100 km zrobiłem w samych lasach, ale nowa tarcza nie powinna się pogiąć od twardszych terenów w dodatku, że to nie jest rower z Biedronki..  :laugh:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poluzuj śruby zacisku tak by zacisk mogl się poruszyć.

Zaciśnij klamke i trzymając ją dokręcaj poluzowane śruby, najlepiej robiąc to stopniowo, każdą po trochu.

Sprawdź czy obciera i czy szczeliny między klockami a tarczą są w miare równe, jeśli nadal obciera to sprawdz tarcze bo często mają delikatne bicie które przy odrobinie chęci można usunąć nawet bez zdejmowania koła.

U siebie delikatnego bicia tarczy pozbyłem się gołymi palcami.

Może też być tak że podczas montażu tarcza jakoś źle się ułożyła na piaście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poluzuj śruby zacisku tak by zacisk mogl się poruszyć.

Zaciśnij klamke i trzymając ją dokręcaj poluzowane śruby, najlepiej robiąc to stopniowo, każdą po trochu.

Sprawdź czy obciera i czy szczeliny między klockami a tarczą są w miare równe, jeśli nadal obciera to sprawdz tarcze bo często mają delikatne bicie które przy odrobinie chęci można usunąć nawet bez zdejmowania koła.

U siebie delikatnego bicia tarczy pozbyłem się gołymi palcami.

Może też być tak że podczas montażu tarcza jakoś źle się ułożyła na piaście.

 

Zrobiłem tak, jak napisałeś - ale to nic nie dało, ponieważ kiedy odginam tarcze w stronę przeciwną do bicia to z kolei bicie pojawia się z drugiej strony. Najwyraźniej problem leży w zacisku ( za mała szczelina dla tarczy - prześwit dosłownie grubości kartki papieru a to chyba za mało).

 

Można w jakiś sposób oddalić klocki od tarczy z jednej jak i drugiej strony? Przydało by mi się 3-4 mm więcej luzu i problem znikł by na zawsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej brak możliwości ustawienia odległości klocków od tarczy w tym zacisku.

Milimetr mniej więcej powinien wystarczyć do poprawnego działania hebla. Bynajmniej w moim Tektro wystarczy.

A czy klamka działa tak samo jak ta od tylnego zacisku? Nie jest jakaś miękka? 

W tylnym zacisku jest większy odstęp klocków od tarczy?

Jeśli odginasz tarcze i bicie pojawia się po drugiej stronie to znaczy że robisz to zbyt mocno.

Chyba że bicie pojawia się po drugiej stronie osi.

Tarcza jest zamocowana do piasty pewnie czy ma jakiś luz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej brak możliwości ustawienia odległości klocków od tarczy w tym zacisku.

Milimetr mniej więcej powinien wystarczyć do poprawnego działania hebla. Bynajmniej w moim Tektro wystarczy.

A czy klamka działa tak samo jak ta od tylnego zacisku? Nie jest jakaś miękka? 

W tylnym zacisku jest większy odstęp klocków od tarczy?

Jeśli odginasz tarcze i bicie pojawia się po drugiej stronie to znaczy że robisz to zbyt mocno.

Chyba że bicie pojawia się po drugiej stronie osi.

Tarcza jest zamocowana do piasty pewnie czy ma jakiś luz?

 

Obie klamki działają tak samo

Klocki w tylnym zacisku maja większy prześwit względem tarczy (dlatego tam jest wszystko ok)

Bicie jest na odcinku 1-2 cm tarczy w pewnym miejscu, tarcza siedzi mocno, zero luzów.

 

Próbowałem jeszcze wcisnąć tłoczki, tak jak się to robi w samochodzie kiedy wymieniam klocki, i do momentu zaciśnięcia klamki hamulcowej było ok, bo po zaciśnięciu tłoczki już nie odbijają do pozycji wyjściowej tylko zatrzymują się wcześniej (tak jak było przed ich dociśnięciem).  Może są zapowietrzone czy cuś ?

 

edit. Już powoli tracę do tego cierpliwość - to nie jest jakieś mega ocieranie, zupełnie nie hamuje koła podczas jazdy ale jest to nowy rower i chciałbym, żeby wszystko było w jak najlepszym porządku, dlatego chyba pojadę do sklepu gdzie kupiłem sprzęt - jest na gwarancji - niech oni z tym walczą...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli tarcza jest krzywa na tak krótkim odcinku to może byc ciężko ją naprostować ale musiała by być mocno zgięta.

Możliwe też że z zaciskiem coś jest skoro tłoczki mniej się cofają niż w drugim zacisku.

Podjedż z tym do sklepu-serwisu gdzie kupiłeś rower i powiedz że tak jest od nowości niech rzucą na to okiem.

Może jeszcze odkręcić śrubke odpowietrzającą w klamce i wtedy wcisnąć tłoczki, dokręcić śrubke i sprawdzić czy coś się zmieniło.

Tylko uważaj bo z klamki może wylecieć płynu troche.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo tłoczki chyba nie mają odbijać do samego końca. Tarcza ma CL, czy 6 śrub? Może jest źle przykręcona? Jak 6 śrub, to spróbuj odkręcić i przykręcić ją wkręcając po kolei śruby leżące naprzeciwko. Jeśli CenterLock to chyba powinna być równo dociśnięta.

 

Wysłane z mojego Live With Walkman za pomocą Tapatalk 4

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale wy teorie wysnuwacie, aż głowa boli. ;)

 

Jeśli CenterLock to chyba powinna być równo dociśnięta

W jaki sposób taka tarcza może być nierówno dociśnięta?

Weź dwa klucze wyprostuj tą tarczę i po kłopocie, nie kumam po co się bawić w jakieś gwarancje itp.. Inna sprawa, że czasami po prostu nie da się idealnie ustawić zacisku i będzie on minimalnie ocierał, taki urok tarczówek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak źle dokręciłem na 6 śrub to była krzywa, po poprawce nagle się wyprostowała. Przypadek? Może źle się wyraziłem.. Chodziło mi o to, że jeśli to CL, to taki problem(złe dokręcenie) raczej nie będzie miał miejsca.

 

Wysłane z mojego Live With Walkman za pomocą Tapatalk 4

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jutro będę kombinował tymi sposobami które wymieniliście, dzisiaj już niestety nie mam możliwości bo nie ma mnie w domu.

Daje plusy za dotychczasową pomoc i jutro napisze jaki jest rezultat, dzięki :)

 

edit. Tarcza siedzi na śrubach, także też sprawdzę tą opcję czy aby na pewno jest prawidłowo zamocowana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

grzechotnick, kolega napisał, że rower jest nowy.

 

A co do samego problemu:

- jeśli tarcza OCIERA a NIE BLOKUJE koła to dokonuje się jej korekty, szczególnie jeśli bicie jest w jednym miejscu. Nie jest to powód do wymiany tarczy. Jakkolwiek się to wydaje niemożliwie większość nowych tarcz nie jest prosta, bez względu na to czy są już zamontowane czy w pudełkach. Wyginanie palcami nie jest dobrą metodą - lepszy do tego jest klucz nastawny, w którym ustawisz sobie szczelinę na szerokość tarczy i w ten sposób będziesz ją wyginał. Wymaga to trochę wyczucia by się zorientować jakie przyłożenie siły jest odpowiednie by materiał się poddał a nie sprężynował.

- tłoczki hamulca/klocki muszą się ustawić w pozycji roboczej. Do jej osiągnięcia potrzebne jest wysunięcie z korpusu. Tylko w nowym hamulcu tłoczki są schowane w obudowie a klocki przylegają do ścian. Dlatego przy pierwszym naciśnięciu skok dźwigni, ten jałowy, jest większy niż skok roboczy. Po jednym/kilku naciśnięciach, zależnie od modelu hamulca/firmy ruch dźwigni się zmniejsza. 

- jesteś i tak w dobrej sytuacji bo Shimano mają sporą szczelinę roboczą między klockami a tarczą.

- tarczówki Shimano można z reguły używać nawet jeśli tarcza ma niewielkie bicie - ustawienie zacisku trzeba skorygować względem tego "książkowego", czyli "po równo z każdej strony". Korekty dokonuje się przez przesunięcie zacisku po poluzowaniu śrub mocujących zacisk do tarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustawiłem zaciski w troszkę innej pozycji i jak na razie jest OK, wcześniej również próbowałem tej metody ale widocznie w złą stronę szedłem.

Ponadto wyprostowałem tarczę kluczem nastawnym i szpara miedzy klockiem a tarczą jakby się powiększyła.

Przejechałem dzisiaj 60km i wszystko trzyma się kupy, mam nadzieję ze tak pozostanie. Także problem jak na razie uznaję za rozwiązany.

 

Dziękuje za porady, pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...