Laos Napisano 20 Sierpnia 2013 Napisano 20 Sierpnia 2013 Witam Jak poznać czy rama jest aluminiowa czy stalowa ? Pytanie wydaje banalne, jeżeli mamy rozbudowane geometryczne kształty, które widziałem tylko przy ramach aluminiowych. Stalowe przeważnie składają się z prostych rurek. Ale są też takie aluminiowe, które też składają się z prostych rurek. Jak poznać bez zdrapywania lakieru ? Czasami na Allegro są rowery jakiś rzadkich marek, których stron nie można odnaleźć lub też tak stare rowery, że już nie ma ich na stronach firmowych i specyfikacji nie można odnaleźć.
Kekacz Napisano 20 Sierpnia 2013 Napisano 20 Sierpnia 2013 Magnes pomoże A na odległość czyli np. na zdjęciach, w znakomitej większości przypadków, rurki stalowe maja mniejsze średnice niż aluminiowe.
DUDeczek Napisano 23 Sierpnia 2013 Napisano 23 Sierpnia 2013 Ramy aluminiowe mają duże szerokie spawy a stalowe małe
cienkun Napisano 23 Sierpnia 2013 Napisano 23 Sierpnia 2013 Często, zwłaszcza przy starszych konstrukcjach, wychodził jeden model ramy w dwóch wariantach - spawany z rurek alu i ze stalowych. Na zdjęciu, gdy nie ma widocznych oznaczeń, nie odróżnisz. Z tymi spawami, to bym się nie sugerował...
Mod Team Maniak Napisano 23 Sierpnia 2013 Mod Team Napisano 23 Sierpnia 2013 Przede wszystkim rury w ramach aluminiowych mają dużo większe średnice, bo jest to w pewien sposób wymóg konstrukcyjny, takie ramy bardzo łatwo odróżnić. Po drugie w przypadku starych ram z pierwszych wypustów w których producenci jeszcze nie przewymiarowywali rur, jako że są to stare ramy na bank znajdziemy ogniska korozji, aluminium nie koroduje na rudo. Po trzecie magnes. Czy coś więcej sie da? Nie mam pomysłów.
vitesse Napisano 25 Sierpnia 2013 Napisano 25 Sierpnia 2013 waga alu będzie lżejsze i większe srednice rur zwłaszcza przy hakach to można poznac wieksza ilość materialu, ramy stalowe nie maja odkręcanego haka przerzutki, przynajmniej z taka się niespotkalem
Mod Team Maniak Napisano 25 Sierpnia 2013 Mod Team Napisano 25 Sierpnia 2013 Mam ramę stalową z wymiennym hakiem, o powiększonych przekrojach z hydroformowanych potrójnie cieniowanych rurek lżejszą niż większość aluminiaków To trochę burzy Twoją teorię
vitesse Napisano 26 Sierpnia 2013 Napisano 26 Sierpnia 2013 to rarytas kolega raczej na taka nietrafi, niechce kupic
porcelanowy Napisano 26 Sierpnia 2013 Napisano 26 Sierpnia 2013 Powitoł Czy mufy jako łącznik są jednoznaczym wyznacznikiem stali? Alu z mufami się nie zdarza, dobrze mniemam?
RafalSBK Napisano 26 Sierpnia 2013 Napisano 26 Sierpnia 2013 ale dużo sposobów na rozróżnienie się znalazło, a ja dodam jeden od siebie Bierzesz szlifierkę kątową, przykładasz do ramy, jak lecą iskry to stal, a jak szary pyłek to alu Ps. założę się że nikt by na to nie wpadł, a może autor chce wytachać ramę na złom, ale nie wie czy mu się opłaca
Kekacz Napisano 26 Sierpnia 2013 Napisano 26 Sierpnia 2013 ale dużo sposobów na rozróżnienie się znalazło, a ja dodam jeden od siebie Bierzesz szlifierkę kontową, przykładasz do ramy, jak lecą iskry to stal, a jak szary pyłek to alu Ps. założę się że nikt by na to nie wpadł, a może autor chce wytachać ramę na złom, ale nie wie czy mu się opłaca Gdybyś dokładniej wczytał się w tekst autora to zauważyłbyś takie zdanie: Jak poznać bez zdrapywania lakieru ?I co to jest szlifierka kontowa? Obrabia się nią środki finansowe w banku?
cienkun Napisano 26 Sierpnia 2013 Napisano 26 Sierpnia 2013 ramy stalowe nie maja odkręcanego haka przerzutki, przynajmniej z taka się niespotkalem A co mają haki, do materiału? Pierwszy przykład z brzegu, że tak nie jest. romet Zdjęcie zapożyczone od kolegi Wiewiór z tematu http://www.forumrowerowe.org/topic/103354-rower-romet-29er-czyli-pretekst-do-dyskusji-o-stali/
Mod Team adamos Napisano 26 Sierpnia 2013 Mod Team Napisano 26 Sierpnia 2013 ale dużo sposobów na rozróżnienie się znalazło, a ja dodam jeden od siebie Bierzesz szlifierkę kontową, przykładasz do ramy, jak lecą iskry to stal, a jak szary pyłek to alu I co to jest szlifierka kontowa? Obrabia się nią środki finansowe w banku? He he he Szlifierka kontowa to "twoja" dziewczyna/żona/konkubina - obrobi i wyszlifuje konto aż do gołego Wysłane z Commodore C64
Walter Napisano 1 Września 2013 Napisano 1 Września 2013 Rozpoznawanie materiału ramy: 1. Zazwyczaj alu mają większe przekroje 2. Zazwyczaj alu mają grube spawy. Jednak mogą być szlifowane i wyglądają jak lutowana stal. Ogólnie kształty spawu w stali i alu wyglądają inaczej jednak potrzeba doświadczenia żeby oceniać. Spaw alu zazwyczaj ma grubą łuskę i jest stosunkowo szeroki, spaw na stali może być gładki bądź mieć drobną łuskę i jest stosunkowo wąski. 3. Ramy w starych rowerach alu też były na mufach, jednak są to inne mufy niż przy stali. Stalowe są cienkie i proste, alu są często stożkowe i grubsze. 4. Haki są odmienne. Aluminiowe są grubsze i muszą być spawane chyba że rower jest na mufach, ale to widać wyraźnie. Stalowe haki są cieńsze i ogólnie drobniejsze i często są lutowane (szczególnie w starych rowerach), więc nie ma spawu, mogą być też spawane będzie to wyraźnie widoczne. Tak jak wspomniano wcześniej w stalowych hakach hak przerzutki zazwyczaj jest na stałe. 5. Grubości ścianek mufy suportu i rury sterowej przy alu są znacząco większe niż przy stali, oraz krawędzie będą szare, srebrne. 6. wszystkie gadżety przyczepione do ramy też wskazują rodzaj materiału. W niektórych ramach alu haki przedniej przerzutki i opory pancerzy są nitowane, normalnie są spawane. Spawy przy tych drobiazgach są grube. W stalowych ramach zazwyczaj lutuje się drobiazgi, więc nie widać żadnych zgrubień, lub się spawa wtedy widać, jednak spawy są drobniejsze niż przy alu. 7. O takich rzeczach jak inny kolor rdzy i tlenku alu nie powinienem pisać ze względu na oczywistość. To tak po krótce. Wiele cech nie jest jednoznacznych i trudno oceniać ze zdjęć.
Tofi Napisano 1 Września 2013 Napisano 1 Września 2013 2. Zazwyczaj alu mają grube spawy. Jednak mogą być szlifowane i wyglądają jak lutowana stal. Ogólnie kształty spawu w stali i alu wyglądają inaczej jednak potrzeba doświadczenia żeby oceniać. Spaw alu zazwyczaj ma grubą łuskę i jest stosunkowo szeroki, spaw na stali może być gładki bądź mieć drobną łuskę i jest stosunkowo wąski.Raz, że nie mogą być szlifowane, a dwa, to po kształcie spawu to można co najwyżej rozpoznać metodę spawania, lub niezgodności spawalnicze, a nie materiał. Najprostsze jest odkręcenie tylnego koła - pod nakrętką zawsze schodzi lakier. Inna metoda, to najzwyklejszy magnes. Wysłane z mojego ASUS Transformer Pad TF700T za pomocą Tapatalk 4
Tofi Napisano 2 Września 2013 Napisano 2 Września 2013 To chyba raczej w drugą stronę będzie łatwiej - podaj jakąś normę spawalniczą która nie kwalifikuje szlifowanego spawu jako niezgodności spawalniczej. Sprawa prosta: szlifowany spaw i rama ląduje w złomie. Wysłane z mojego ASUS Transformer Pad TF700T za pomocą Tapatalk 4
cienkun Napisano 2 Września 2013 Napisano 2 Września 2013 szlifowany spaw i rama ląduje w złomie. yyyy , czy w takim razie większość ram Kleina powinna wylądować na złomie?
Kiciok Napisano 2 Września 2013 Napisano 2 Września 2013 @@cienkun, Wyrób sobie nawyk scrollowania postów Tofika Co do tematu - stary, niezawodny magnes. Nie ma co kombinować.
RafalSBK Napisano 2 Września 2013 Napisano 2 Września 2013 A ja mam ramę alu do DH i w kilku miejscach spawy były szlifowane, jakoś to się trzyma i nie pęka. Swoim klientom też mówię że spawów się nie szlifuje bo to obniża wytrzymałość i takie tam, ale główną przyczyną tego, że sam nie szlifuje spawów to po prostu moje lenistwo. Nie ma to jak zadać głupie pytanie i więcej się nie pokazać, a inni niech się spierają Magnes, wiadomo, a jak chcesz sprawdzić ramę z allegro to zapytaj sprzedającego, a nie na forum.
Tofi Napisano 2 Września 2013 Napisano 2 Września 2013 szlifowany spaw i rama ląduje w złomie. yyyy , czy w takim razie większość ram Kleina powinna wylądować na złomie?Nie wiem, czy zdajesz sobie sprawę z tego, że spaw można położyć ideanie gładki. Wszstko w rękach spawacza lub umiejętnościach ustawiacza, jeżeli rama jest spawana w celi. Zwłaszcza ramy aluminiowe powinny mieć gładkie spawy ze względu na technikę spawania aluminum. Wysłane z mojego ASUS Transformer Pad TF700T za pomocą Tapatalk 4
cienkun Napisano 3 Września 2013 Napisano 3 Września 2013 Nie wiem, czy zdajesz sobie sprawę z tego, że spaw można położyć ideanie gładki. Wszstko w rękach spawacza lub umiejętnościach ustawiacza, Specjalnie poszukałem: http://www.rower.com/archiwum.php?art=213 Stosował on unikalną metodę spawania TIG z tzw. rozlaniem spawu. Następnie miejsca spawane były szlifowane.
Mod Team adamos Napisano 3 Września 2013 Mod Team Napisano 3 Września 2013 Spawy w ramach aluminiowych były, są i będą szlifowane, co nie zmienia faktu, że takie szlifowanie może osłabić spawy. Wszyscy pamiętamy pękające niegdyś na łączeniach ramy Cannondale - to ponoć właśnie było przez złą obróbkę łączeń - już na zimno. Podobno w latach 90-tych Trek i Raleigh również próbowali, ale Klein był i chyba nadal pozostaje niedoścignionym wzorem. Obecnie ramy angielskiego Boardman'a maja takie super-gładkie łączenia. Kiedyś, gdzieś wyczytałem że obecnie wygładzanie spawów odbywa się na gorąco, podczas spawania, co aż tak bardzo nie osłabia konstrukcji. Jedni producenci to dodatkowo szlifują, inni nie - pozostaje tylko równiejszy, bardziej gładki od standardowego spaw. Różnice są zwykle widoczne gołym okiem.O tym jak rozpoznać czy rama jest aluminiowa, czy stalowa już praktycznie wszystko zostało napisane, łącznie z bezpośrednim zapytaniem producenta/sprzedawcy jeśli ramę kupuje się on-line. CannondaleBoardmanKTM
Walter Napisano 3 Września 2013 Napisano 3 Września 2013 @@cienkun, Wyrób sobie nawyk scrollowania postów Tofika Co do tematu - stary, niezawodny magnes. Nie ma co kombinować. Również przyjmuje do wiadomości! Magnes ma tą wadę że słabo działa przez allegro
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.