Skocz do zawartości

[napęd] wyginanie łańcucha, pękanie haka


Luk33

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mój problem polega na tym, że złamałem już 3 hak przerzutki w tym sezonie.

Nie jestem pewny na którym biegu dochodzi do tego. Na pewno przyczyną nie jest uderzenie.

Przerzutka ustawiona jest dobrze, kółeczka przerzutki wydają się pracować w linii prostej, choć wózek lekko się powyginał w dolej części. Przy okazji dochodzi do wyginania łańcucha, jak na foto.

Czy ktoś może spotkał się takim problemem lub może mi wskazać prawdopodobną przyczynę? Chyba nie jest to już przypadek?

3tl1dcf3xih8.jpg

Napisano

Przerzutka nie wpada w szprychy ? jakie ma ułożenie przy ustawieniu ma największą koronkę kasety ? przyczyną może też być "zaciąganie" łańcucha z przodu ...

Napisano

Staram się zmieniać z rozwagą. Charakterystyczne strzelanie łańcucha zdarza mi się bardzo rzadko. Jak już pisałem na oko nie widzę skrzywienia kasety.

 

Przerzutka nie wpada w szprychy. Kółeczka przerzutki są równoległe do kasety. Za to zaciąganie łańcucha  zdarza mi bardzo często. Zmieniłem z przodu zębatkę 22 na 24 i wydawało mi się, że jest lepiej, ale nadal nie idealnie.

 

Jeżdżę na dwóch łańcuchach i z tego, co widzę drugi łańcuch też jest lekko skrzywiony. Wymieniałem w nim kilka sworzeń tych najbardziej pokrzywionych po ostatnim zgrzycie, ale jak widzę łańcuch ma jeszcze mikro skrzywienia. Powoduje to lekkie strzelanie przy wolnym kręceniu korbą.

 

 

 

Napisano

A nie jest tak ze masz zle wyregulowana lub wrecz nie odpowiednia przednia przerzutke i w trakcie zmieny biegow z przodu, powoduje zakleszczenie sie lancucha, pomiedzy wozkiem przerzutki, a ktoras z koronek (zebatek) korby i stad te skrecenia sie lancucha a w efekcie zerwania ??

Napisano

Sam już nie wiem.

Szczerze nie wiązałem tego z przednią przerzutką, ale fakt jest taki, że mam z nią problem.

Przerobiłem korbę 3 rzędowa na 2 i powiem, że od początku miałem problem z odpowiednią regulacją. Kiedyś tu nawet o tym pisałem, ale wszyscy nie zapewniali, że to tylko kwestia regulacji. Ja tak idealnie nie wyregulowałem tego do dzisiaj i czasami muszę się bić z przodem by przerzucić.

 

Napisano

Prawie na pewno urywanie haka związane jest z zaciąganiem łańcucha, przednia przerzutka dobrze wyregulowana ?

Skrzywiony łańcuch w żadnym wypadku nie powinien być używany

Dodatkowo "przerobienie" korby zmieniło linię łańcucha ....

No i mamy cały obraz qupy którą masz w Swoim rowerze ...

Napisano

Wyregulowana na tyle ile potrafię. Działać działa, ale do ideału brakuje. Nie wiem, co jest tego przyczyną.

Linia łańcucha się nie zmieniła, bo wywalenie blatu tego nie powoduje. Na skrajnych przełożeniach nie jeżdżę.

Zaciąganie na pewno nie jest bezpośrednią przyczyną, bo nigdy nie zdarzyło mi się, by hak strzelił w trakcie przerzucania z przodu. Jedynie może mieć to wpływ na łańcuch i krzywić go, ale w sumie ciężko mi w to uwierzyć. Mam wrażenie, że do skrzywienia dochodzi z tył i w tym samym momencie pęka hak.

 

Zamówiłem nowy łańcuch i zobaczę, co będzie się z nim działo.

Napisano

Linia łańcucha korby to środek między skrajnymi zębatkami, powinien pokrywać się ze środkiem kasety, wywalenie blatu właśnie powoduje zmianę środka tej korby, teraz jest między dwiema pozostałymi zębatkami ...

Napisano

W moim przypadku linia jest jak najbardziej w porządku i nie ma mowy o jakiś wielkich krzyżowaniach łańcucha.

Mufa 73 i 1 podkładka po stronie prawej. Moim zdaniem jest to środek kasety.

 

Napisano

Podkładkami czyli dołożyć jeszcze jedną podkładkę z prawej, a co z lewą stroną ?, nie da si ę tak zrobić ponieważ łożyska zbytnio się rozejdą ... nie jest ważne Twoje zdanie, tylko to co jest faktycznie.

Za to faktycznie jeździsz na krzywym łańcuchu, skąd takie głupie pomysły przychodzą do głowy ?

Napisano

Raczej usunę podkładkę z prawej strony i dam ją na lewą, by korbę przybliżyć do mufy. Tyle, że taki zabieg jest uzależniony od konstrukcji ramy, średnicy rury podsiodłowej. Jak bym miał dokładać po prawej stronie to bym dopiero rozwalił linie łańcucha i zrobił takie  przekosy, że faktycznie nie dałoby się tym jeździć. Zresztą tak, jak już mówiłeś po prawej stronie nie da się nic dodać.

Jak już pisałem przy usunięciu największego blatu i zastosowaniu dwóch zębatek młynek i środek linia łańcucha jest akceptowalna i nie ma wpływu na pracę napędu. Chyba, że ktoś piłuje na największych zębatkach przód -tył.

Napisano

Skoro usunąłeś blat, to linia łańcucha przesunęła się w stronę ramy, wyjmowanie podkładki z prawej strony to najgłupszy pomysł na jaki można wpaść.

Napisano

Też mam korbę dwublatową na bazie m590 i nie mam takich problemów. Trudno coś stwierdzić niewidząc jak to działa. Może przyczyna leży w tylnej przerzutce? Wymontuj ją, sprawdź czy nie ma zbyt dużych luzów, czy przesuwa się płynnie, czy kółeczka kręcą się płynnie. A może tylny trójkąt ramy jest krzywy?

Napisano

W mojej ocenie przerzutka jest jest ok. choć dostało jej się po ostatnich przygodach z hakiem. Tylny trójkąt na oko, również wygląda w porządku.

Powiedz mi, czy jeździsz obecnie z rockringiem, czy bez.

Ja od początku przeróbki mam problem z wyrzucaniem łańcucha na zew, kiedy przełącza się z małej tarczy na dużą. Wydaje mi się, że wtedy może dochodzić do krzywienia się łańcucha. W moim przypadku regulacja przerzutki nie pomaga, jedyną receptą jest na to założenie rockringu do którego własnie zamierzam wrócić.

Napisano

Nie mam rockringu. Mimo to łańcuch nigdy nie spadł mi poza korbę. Przerzutke przednią mam FD-M591. A jakie masz zębatki? Czy mają wycięcia i piny do zmiany przełożeń? Może masz za długie śruby mocujące zębatki? Może już przesadzam z domysłami ale nie mam pomysłów co może powodować takie efekty...

Napisano

Kiedyś już były dywagacje na forum na ten temat i wyszło, że muszę mięć źle wyregulowana przerzutkę. Ja twierdze, że lepiej nie da się wyregulować. Kilka osób na forum również miało taki problem jak ja. Ty masz większe, zębatki, a to zmienia postać rzeczy. 

Ja mam zębatki od korby  SLX M665, czyli dedykowane do dwurzędowych korb. W oryginalnej  M665 jest rockring.

Założę nowy łańcuch, rockring i mam nadzieje, że do końca sezonu dojadę. W nowym trzeba pomyśleć o normalnym napędzie 2x10.

Napisano

Linię łańcucha masz ok, zdjąłeś jeden blat więc nic sie nie zmieniło (chyba że już było źle). Zaciąganie nie sądzę żeby łamało hak, prędzej przerzutkę tylną byś skasował, btw zaciąganie jest spowodowane też różnicą zużycia pomiędzy łańcuchem a blatami, łańcuch sie klinuje na zębach i przerzutka nie daje rady go ściągnąć i korbą podciągasz, wtedy wózek ciągniesz do przodu czym raczej haka nie złamiesz.

Spróbuj ustalić jak jest hak złamany bo jak na bok to obstawiał bym krzywy łańcuch, jadziesz i trafia na krzywe ogniwo, spada z kółka przerzutki i zmienia sie samoistnie bieg w stronę w którą przerzutkę trzyma linka i przy obciążeniu cała siła idzie na hak który nie wytrzymuje.

A jeszcze coś, nie byłbym taki pewien czy przerzutka przednia dwubiegowa pasuje do korb na 3 rzędy, wg mnie już lepiej by było uzywać trzybiegowej i śrubą regulacyją po prostu zablokować trzeci bieg.

Napisano

Tylko zadaje obie pytanie, co mi łańcuch krzywi?  Gdyby to był jeden to bym to sobie jakoś wytłumaczył, ale obydwa mam skrzywione. Po przejściu z 26 na 29 musiałem łańcuchy przedłużyć, może tu coś spaprałem? Haki złamane już niestety wywaliłem.

Przerzutkę to nawet wymieniałem z 3 na 2, bo byłem pewny, że może być tylko lepiej.

Napisano

1. Linia łańcucha po usunięciu blatu jest zła.
Masz mufę 73mm i nie masz możliwości skorygowania tej linii łańcucha. Przy mufie 68mm przekładasz podkładkę z lewej strony na prawą i działa.
Sam mając korbę 3-blatową 22-32-44T z suportem 113, po przerobieniu na korbę dwu blatową 22-36T stosowałem suport 118mm i wtedy napęd działał prawidłowo.
W jaki sposób pozbyłeś się luzu, kóry powstał na śubach trzymających zębatki po usunięciu blatu?

2. Przerzutka przednia dwubiegowa współpracuje bez problemów z manetką 3-biegową przy korbie na dwa blaty. 
Natomiast gdybyś chciał zamontować przerzutkę dwu-biegową z manetką 3-biegową do korby 3-biegowe będzie to niemożliwe.

Może wrzuc zdjęcia pokazujące na jakiej wysokości masz przednią przerzutkę? Oraz stan zębów korby.
 

Napisano

A popatrz jeszcze na górne kółko przerzutki, może z niego wyskakuje łańcuch, może tą śrubą regulacyjną z tyłu przybliz przerzutkę do kasety. Sugeruje sie tym że nie widzę mozliwości żeby hak łamało wzdłuż, juz raczej w poprzek czyli coś musi go ciągnąć w stronę koła albo od koła.

A co do linni łańcucha to rzeczywiście coś nie teges może bo zminiłeś przerzutkę przednią, jakbys nie zmieniał nic tylko zdjął blat to by było ok a tak może coś nie gra.

Jeśli dwa  łańcuchy tak masz załatwione to trzeba szukac przyczyny poza nimi, może wiec właśnie kółko przerzutki, może kaseta jest jakoś koślawa a sprawdź jeszcze czy koło masz dobrze zamocowane :] niby głupie ale może coś w tym jest nie tak.

 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...