Skocz do zawartości

[korba] blat 44 czy 42 zęby?


Tooreck

Rekomendowane odpowiedzi

na dniach kupuje nową korbę i w związku z tym małe pytanko: czy jest w zasadzie jakaś odczuwalna różnica w jeździe między korbami z blatem 44 a 42 zęby ?? Pozostałe koronki sa zwykle takie same czyli 32-22. Po cholere niektórzy producenci robią tą samą korbę z dwoma rozmiarami blatu ?? Korba byłaby używana w typowym rowerze mtb czyli większość raczej XC no i troche jazdy po asfalcie, wszystko zdecydowanie rekreacyjnie- żadnego zawodowstwa ;)

 

czy można wymienić ewentualnie blat na większy/mniejszy ?? Do tej pory było mi dobrze z blatem 42 ale sam już nie wiem...

 

konkretnie to chodzi mi głowie FiveD ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy czuć jakąś różnicę w jeździe między 44 a 42 trudno mi powiedzieć - ale na pewno jest jakaś różnica.

Wg mnie lepiej wziąć 42 gdyż jest lepsze wykorzystanie tylnich przełożeń no i masa trochę mniejsza. A tak przy 44 w przodzie i 11 w tyle to w sumie jedynie do zjazdów się nadaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeważnie przy 42/11 i 44/11 można uzyskać te same szybbkości, bo przy 44 jest nieco cięzej i kadencja spada.

 

Ale zakładająć, że mamy super nachylony stok, wiat w plecy lub jedziemy za cięzarówką lub w peletonie ;)

to na kadencji 100 na min

mamy

44/11 = 4*100*obwód = 48,4 km/h

42/11= 3,81*100 *obwód= 46,2 km/h

 

czyli tylko 2-3 km/h różnicy - i to pod warunkiem, że zachowamy kadencje, a z tym wiadomo, im wiekszy blant tym cięzej.

 

Jednym słowem, no dwoma,

rzuć monetą ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

raczej nie osiągam prędkości rzędu 48km/h :P chyba że z górki.

kupiłem jednak z blatem 42z. Jakby co to sie wymieni blat na większy- chyba jest to możliwe w FiveD ;)

PS. Mam znajomego który ma jakąś korbę XT o rozstawie 48-38-28 i mówi że dopiero na niej dobrze mu się jeździ i może rozwijać odpowiednie prędkości... ale to jest nadczłowiek ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak rozumiem juz po wszystkim i korba kupiona. Problem polegał praktycznie jedynie na tym jakiej przerzutki przedniej używasz. Przerzutki klasy Deore i wyżej mają wózki pasujące najlepiej do rozpiętości 12 zebów a więc układu 44-32-22. Alivio z kolei 42-32-22.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie to masz racje . CZasem spotyka sie Deorke 9 i korbe XCC czy cos takiego na 42 zeby .

Keidys przeczytalem na forum , ze przy korbie 44 , moga wystapic problemy z regulacja przerzutki przedniej klasy np alivio ... to chyba tez troche dziwne , ale dyskusja byla zazarta ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

problemó raczej nie będziesz miał pod warunkiem że masz przednią przerzutkę bez kluzów.

 

ja jeżdżę w odwrotną stronę. 44T i napęd 8sp i tu czsami może pojawić się problem bo przednie przerzutki na 9sp są węższe i trzeba bardzo dokładnie ustawić żeby łańcuch nie ocierał (8sp jest szserszy)

 

Ale wszystko da się wyregulować.

 

Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

problemó raczej nie będziesz miał pod warunkiem że masz przednią przerzutkę bez kluzów.

 

ja jeżdżę w odwrotną stronę. 44T i napęd 8sp i tu czsami może pojawić się problem bo przednie przerzutki na 9sp są węższe i trzeba bardzo dokładnie ustawić żeby łańcuch nie ocierał (8sp jest szserszy)

 

Ale wszystko da się wyregulować.

 

Jacek

 

Jest jeszcze jedna rzecz oprócz szerokości wodzika - ja miałem korbę do napędów 8sp, i problemem było stopniowanie korby - 24-34-42. Musiałem przerzutkę przednią (X-gen) podnieść bardzo wysoko - jakieś 1.5 cm nad blat - bo w przeciwnym wypadku wewnętrzna strona wodzika obcierała o środkową koronkę. Wtedy było naprawdę trudno poprawnie ją wyregulować...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli mamy korbę w układzie 44-32-22 i przerzutkę z grupy Deore lub wyżej to nie ma znaczenia czy napęd jest na 8 czy na 9. Przerzutka taka zamontowana 2 mm nad blatem zmienia idealnie. Przerzutka Deore ma nieco węższy wózek i przy łańcuchu na 8 wymaga precyzyjnej regulacji. XT ma nieco szerszy wózek i działa super na 8 i 9. Z kolei przerzutka XT z korbami 42-34-24 pracuje kiepsko bo właśnie musi być dużo wyżej nad blatem niż te 2mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam Alivio z przodu dedykowaną na 42 zęby, napęd 8-rzędowy i Korbe LX2005, jedt czasem problem przy zrzucaniu z 2 na 1 przy dużych obciążeniach i nie da się tego dokładniej wyregulować. Pozdrawiam!!

 

Dodam żeby nie było nieścisłości, że DeoreLX jest przystosowana na 9 rzędów :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Przykłady z programu do obliczania tego:

44x16 - 5,78m - 31,18km/h przy kadencji 90

42x16 - 5,51m - 29,77km/h przy kadencji 90

Najlepiej sobie właśnie powyliczać takim programem GearCalc Pro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Z kolei przerzutka XT z korbami 42-34-24 pracuje kiepsko bo właśnie musi być dużo wyżej nad blatem niż te 2mm.

 

Podobnie kiepsko pracuje "zwykłe" deore - za nic nie idzie tego dobrze wyregulować z korbą 42z (napęd mam 8rzędowy). Wodzik musi być wysoko nad blatem i w zależności od tego gdzie jeżdze muszę poprawiać baryłką przy manetce. Pozostaje wymiana korby na coś innego z większą ilością zębów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem korbę 42-34-22 zęby założyłem do niej przerzutke x-gena który jest rekomendowany przez producenta do 44 zebów i nie dało sie jej zbyt dobrze wyregulowac bo jak jechałem na 8 z tyłu to ocierała i była zbyt wysoko ustawiona nad blatem!!! Zmieniłem korbę na 44-34-22 i chodzi miodzio.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...