Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Może pominąłem (nie doczytałem z zamulenia), ale na dystans moim zdaniem jest prosta metoda. Dwie rurki, zewnętrzną rozcinamy, na wewnętrznej robimy to co chcemy, potem nakładamy zewnętrzną i mamy ładny dystans i z zewnątrz i od środka. Rurki tak dobrane, że średnica zewnętrzna mniejszej  i wewnętrzna większej są dobrane na grubość elementu (a dokładniej różnica między nimi)

Napisano

Na dystans nie działają chyba aż takie siły by objawiac sie o jego wytrzymalosc. AyJay kiedyś robił z ABS, podobnie obejmy do R1'ek.

 

Wysłane z mojego HTC Sensation Z710e za pomocą Tapatalk 4

 

 

Napisano (edytowane)

Gratuluję zapału i to wcale nie złośliwie, tylko dlatego, że wytworzenie rurki z kompozytu przy udziale włókien szklanych, węglowych czy też aramidowych przy zachowaniu reżimu technologicznego jest trudne. Zwłaszcza gdy chcemy, aby poszczególne wiązki włókien były widoczne. Jeśli ma być lekkie to najlepiej epoksydowe. Niezwykle istotne jest - jak wspomniał Piotr - aby było prawie suche. A dokładniej to każde włókno (te cieniusieńkie, kilka, jak nie kilkanaście razy cieńsze od ludzkiego włosa) zostało przesączone żywicą. Następnie nadmiar żywicy musi być odprowadzony . Nadmiar żywicy determinuje kruchość całego kompozytu. Nie przesączone włókno (tzw.dry glass ) lub niedostatecznie przesączone włókno (tzw. rich glass laminate) to defekty laminatu drastycznie obniżające jego wytrzymałość. Dlatego stosowanie podciśnienia przy odprowadzanie nadmiaru żywicy to podstawa jeśli chcemy uzyskać dobry jakościowo wyrób. Wszystkie komponenty węglowe do rowerów są wytwarzane przy pomocy podciśnienia. Wytwarzanie rurek z kompozytu - profili zamkniętych - najczęściej odbywa się przy użyciu zaplecionego włókna dookoła. Czyli nie poprzez nawinięcie, a tak jak są produkowane wędki. Przykładem na to, że użycie zaplecionego włókna dookoła może być niewystarczające jest przedni i zarazem tylny słupek super sportowego Lexusa LFA gdzie wokół jednorazowo używanego rdzenia robot zaplata Rowing w specjalnie obliczony i dobrany zaplot . Po przeprowadzeniu infuzji żywicy w podciśnieniu i utwardzeniu rdzeń jest chyba usuwany, bądź jest tak lekki, że go zostawiają. Dokładnie nie pamiętam. Kolejna sprawa to lakierowanie, które jest niepotrzebne, jeśli profil zamknięty jest wykonany tak, że prawa strona jest na zewnątrz.

Już dawno zastanawiałem się jak zacząć produkować takie profile zamknięte z carbonu. I jak to przemyślałem to elementy samochodowe to pikuś w porównaniu z rowerowymi. Myślę, że to częściowo usprawiedliwia ich cenę.

I co mi do głowy przychodzi to błotniki carbonowe, które przetną oponę jak skalpel.

Edytowane przez Maxim
Napisano

Ja podobnie jak przedmówca będe z niecierpliwością obserwował temat, o ile lekkość średnio mnie interesuje tak własna twórczość z kompozytu jak najbardziej.

W sumie z porządniejszym sprzętem do zaawansowanych prac nie powinno być problemu. Termostat z grzałkami/matami grzewczymi to nieduży wydatek, pompa próżniowa już kilka złociszy kosztuje ale też nikt nie zbankrutuje.

Później zostaje wynaleźć gruby worek, zamontować do niego złączkę i gotowe.

Nie należy demonizować że carbon to tylko w super mega fabrykach można wykonywać, jedynie trzeba trochę poczytać i pamiętać o zróżnicowanej wytrzymałości w zależności od ułożenia włókien. 

Niestety moim zdaniem firmy zarabiają zbyt dużo na nowszych technologiach bo  tłumaczenie że proces tyle kosztuje jakoś do mnie nie przemawia (tak samo można robić/często się robi, kompozyty z włókna szklanego).

 

Żeby uchylić rąbka kosmicznej technologii wyszperałem filmik jak się robi kółka do roweru:

 

i troche trudniejsze, ramy:)

 

ps. powodzenia w dalszym tworzeniu:)

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Znajomy w pracy (branża nie rowerowa) robi siodełka z "węgla" (waga od 68 - 75 gramów) i spisują się bardzo dobrze. Początkowe testy wychodziły średnio (testowane od razu na rowerze) ale w końcu udało się dojść do rozsądnej wytrzymałości. Nawet jego koledzy do DH brali i się sprawdzało.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...