Skocz do zawartości

[Odchudzanie]Domowa produkcja elementów z włokna węglowego


matis1906

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Czy jest możliwość w domowych warunkach stworzyć proste elementy rowerowe z włókna węglowego ?

Proste i nie skomplikowane takie jak np. Kierownica ?

Mając rurkę odpowiedniej średnicy można by oklejać ją włóknem zalewając w żywicy ,powtarzać cykl do momentu uzyskania odpowiedniej zewnętrznej średnicy kiery. Lub po ułożeniu włókien w formie wyprodukować sobie klamki hamulcowe ?

Pytam bo zauważyłem że i z włókna szklanego można zrobić naprawdę ciekawe formy .

Ostatnio dorobiłem tuleje ślizgowe , odpowiednio dobrana ilość żywicy i utwardzacza powoduje że tuleja jest elastyczna i wytrzymała.

Z drugiej strony samo włókno węglowe jest dosyć tanie i gdyby nie trzeba było przeprowadzać specjalistycznej procedury hartowania kompozytu to chętnie zrobił bym sobie właśnie dla przykładu klamki hamulcowe.

 

Pozdrawiam

Edytowane przez matis1906
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewności nie ma to fakt. Ale chciałbym coś takiego ulepić żeby chociaż by przekonać się ile takie coś może wazyć , na pewno zrobię sobie dystanse na rurę sterową - kupiłem za 20zł 20 metrów taśmy włókna. Samo włókno węglowe jest lżejsze od szklanego , kwestia tego ile gram żywicy trzeba by zużyć na związanie włókien .

*Ukaniex chodzi Ci o Top Cap ?

Jeżeli tak to powiem Ci jak ja odlewałem formy w tani sposób.Kupowałem modeline , odbijałem element , modelinę gotowałem i obrabiałem do ostatecznego kształu.W formę dałem włókna i zalewałem żywicą. To dosyć prosta sprawa. nie trzeba tu żadnych skomplikowanych instrukcji :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie top cap. Pokrywe sterow, a dokladniej taka jaka jest w sterach FSA orbit.

Ok. Sam ksztalt ekementu którego potrzebuje nie jest wyrafinowany tylko jak zrobić wewnatrz takiego stozka np stopke by moc wlozyc uszczelke?

 

Wysłane z mojego HTC Sensation Z710e za pomocą Tapatalk 4

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że przy modelinie nie było by kłopotu odcisnąć taki kształt , albo chociaż zarys gdzie ta stopka ma być , i bo utwardzeniu włókien zawsze mógłbyś sam sobie dokończyć ten kształt.np małym wiertłem. Ciężko mi dokładnie opisać co i jak. Nawet nie mam wizji takiego projektu , musiał bym się dłużej zastanowić.

 

Ja czekam na te włókna , kiedy mi już przyjdą to nie omieszkam wrzucić na forum krok po kroku instrukcji zrobienia jakiegoś elementu. Choć na pierwszy ogień pójdą dystanse na rurę sterową. Banalna sprawa ale jaka satysfakcja że będzie się miało w rowerze części z własnego warsztatu ;P

Myślę że koszyk na bidon również będę chciał zrobić.Czyli na początek elementy które nie będą zagrażały życiu :)



Odlewanie formy :

 

Wykonywanie elementu :

 

Oklejanie elementu :

 

Wychodzi na to że najtrudniejszym elementem tej zabawy jest odlewanie formy.

Pozdrawiam

Edytowane przez matis1906
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Takie rzeczy jak elementy samochodowej deski rozdzielczej można wykonywać ręcznie - tzn. ręcznie za pomocą rolki lub specjalnej szpatuły wyprowadzać pęcherze powietrza.

Elementy nośne takie jak kierownica czy manetka hamulcowa powinna być wykonana z żywicy epoksydowej.

Dodatkowo ręczne przesycanie żywicy przeszłoby gdyby jej nadmiar wyprowadzony został za pomocą podciśnienia (metoda vacum), a najlepiej żeby proces nasączania i odprowadzania przebiegł podczas procesu infuzji metodą vacum.

No i wygrzewanie epoksydówki. 

Można też użyć żywicy poliestrowej, ale najlepsze jej rodzaje - te dorównujące epoksydzie - drogo kosztują.

Najefektywniejsze pod względem wytrzymałościowo-wagowym to zastosowanie zaplatania dedykowanego w przypadku kształtów bardziej skomplikowanych niż walec czy płaszczyzna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie. Włókna przyszły do mnie dzisiaj z rana.Bez żadnego projektu ani formy postanowiłem zrobić dystans na rurę sterową.

Nie znalazłem w żadnym ze sklepów żywicy epoksydowej a więc zastosowałem tą którą miałem w garażu , czyli popularną żywicę poliestrową.

Nawinąłem włókna na rurę ,co jakiś czas nasączając je żywicą . Coś mi wyszło , wygląda paskudnie , miałem tego nawet nie publikować bo dopiero jutro zabiorę się za robienie formy i przygotowywanie narzędzi.

Publikuję bo jak zważyłem to się uśmiałem.

Dystans alu 20mm waży 14 gram a mój carbonowy zaledwie 7 gram :).

Pragnę zaznaczyć że najlżejsze firmowe carbonowe dystanse ważą około 10 gram i wzwyż.

Nie znajdzie zastosowania w rowerze dlatego że zrobiłem błąd w obliczeniach ( a raczej w ich braku ) i wewnętrzna średnica jest chyba trochę za duża.

Nie mniej nie zaniecham działań w dziedzinie zabawy z tym materiałem .

Pozdrawiam

Zdjęcia

http://pokazywarka.pl/anyixf/

Edytowane przez matis1906
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hi hi. Ale straszydlo. ;)

Fajnie, ze poruszyles temat gdyż jest interesujący. Może latwiej byloby znaleźć kawalek rurki o wymiarach zbliżonych do fabrycznych dystansow i układac włókna od wewnątrz?

Wtedy zewnetrzna strona byłaby (chyba) idealnie gładka.

 

Wysłane z mojego HTC Sensation Z710e za pomocą Tapatalk 4

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie , to ciekawy temat i mi zależy żeby coś sie na forum ruszyło , przypuszczam że wielu jest maniaków odchudzania którzy chętnie wypróbowali by własnych sił w projektowaniu drobnych elementów.

Dla przykładu - ulepiłem koszyk na bidon.

8141448.jpg8141449.jpg

 

Waga 22 gramy ale będzie w granicach 17-18 gram , nie ma jeszcze lakieru na żadnej powłoce i nie jest to jego ostateczny kształt. Ale jak widać można zrobić coś pod własnym dachem , trudność zerowa , ucina się paski i na zmianę zalewa żywicą :)

Koszt wyprodukowania takiego kosza to około 15 złotych.

Co do kierownicy to masz w 100% rację tylko albo ucinamy rurę wzdłuż na pół i robimy tak jak piszesz po czym później łączymy elementy co z kolei znacznie pogorszyło by wytrzymałość w miejscu łączeń albo wtłaczamy czymś? żywicę i układamy w jakiś sposób włókna.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No po tym dystansie, to Ci powiem, że lepiej nie zabieraj sie za kierownice od razu :D A tak na powaznie, to bardzo fajnie, że bierzesz się za takie rzeczy, bo ja osobiscie twierdzę, że trudno jest dostać w fajnej cenie ultra lekkie podkładki czy top capy nie płacąc 20razy więcej niz za alu... a jakbys się zdecydował na sprzedaż czegoś ładniejszego lub robionego pod konkretny wymiar za jakis czas to pisz na PW bo pewnie będę chętny ;)
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście że to grzejnik.

http://cdn1.pb.smcloud.net/t/files/b4/97/e1/0084baeec1/grzejnik-konwektorowy-stojacy-verano-verano-konwektor.jpg

Swoją drogą ciekawa konstrukcja , tylko czy aby na pewno wystarczająco hartuje carbon ? Suszarka wydaje się mi wciąż lepszym i prostszym rozwiązaniem na małe elementy. Taka szafka pochłania część ciepła i hartowanie zajmuje znacznie więcej czasu. Pomysł przedni , ja dodał bym od siebie pokrycie wnętrza folią aluminiową .

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie,

 

Jestem w stanie zrozumieć własnoręczne wykonanie z kompozytów elementów typu koszyk na bidon, bo nie jest to element konstrukcyjny roweru i nie zagraża to bezpieczeństwu.

 

Ale przed wykonaniem jakiegokolwiek elementu podlegającego obciążeniom polecam dokładne przestudiowanie technologii wykonania kompozytów.

 

Zarówno włókna węglowe jak i żywice są rożnych rodzajów i przeznaczenia oraz wymagają ścisłego reżimu technologicznego żeby uzyskać zakładaną wytrzymałość.

 

Weźmy za przykład pierścień dystansowy jaki próbował zrobić kolega.

Generalnie pierścień ten jest obciążony na ściskanie wzdłuż swojej osi.

 

Kolega wziął trochę rowingu węglowego (chyba najtańsza postać włókna węglowego, jaką można dostać), owinąć wokół rury i zalał żywicą.

włókno węglowe ma największą wytrzymałość wzdłuż włókna.

W ten sposób otrzymał pierścień, który największą wytrzymałość ma na rozrywanie i ściskanie w poprzek swojej osi a najmniejszą na ściskanie wzdłuż osi.

Proponuję test: włóż ten pierścień w imadło i pokaż nam jak pięknie się rozkrusza.

 

Poprawnie wykonany pierścień powinien składać się z kilku warstw tkaniny węglowej i rdzenia z włókien ułożonych wzdłuż osi pierścienia.

Znaczenia ma także ilość żywicy, nie może jej być za dużo (poprawnie przesycone włókno wygląda na prawie suche), temperatura w jakiej całość schnie i jak to jest ściśnięte.

 

Także późniejsze wygrzewanie elementu (są żywice, które tego nie wymagają) musi się odbywać w ściśle określonej temperaturze (termostat)

 

Bez poprawnego wykonania może i element będzie lekki, ale na pewno nie tak lekki i wytrzymały jak fabryczny.

 

Wierzcie, że cena elementów węglowych nie bierze się znikąd a ich poprawne wykonanie na pewno nie jest łatwe i tanie.

 

Na początek przygody z kompozytem polecam lekturę: 

http://ezentrumbilder3.de/rg/pdf/Handbuch_englisch.pdf

i inne ze strony http://www.r-g.de/en/

 

Jednym z lepszych miejsc, gdzie można kupić materiały jest 

http://www.havel-composites.com/home.html?newlang=pl

 

Pozdrawiam

Piotr

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

*PiotrSz - na taka odpowiedź czekałem .

Oczywiście żebym wiedział który dystans będzie najlepszy musiał bym wykonać ich co najmniej 50 i na każdym układać włókna pod innym kątem , więcej lub mniej przesycać , hartować pod różnymi temperaturami i włączyć w to obliczenia. Studiuję konstrukcję maszyn i mam co nieco o materiałach , może nie mam takiej wiedzy i osprzętu żeby produkować dystanse takie jak firmy rowerowe , ale zaczynam od ulepienia czegokolwiek , w końcu od czegoś trzeba zacząć.

Poza tym używałem zwykłej żywicy poliestrowej .

Co do materiału to kupiłem tzw. taśmę o szerokości 0,5 cm i za każdy metr zapłaciłem 1zł. Włókna ułożone w "kratkę" na pewno lepiej znoszą naprężenia a także lepiej wyglądają.

Jak to : http://sklep.epoxtech.pl/61-tkanina-weglowa-carbon-160g-m2-splot-2-2-wlokno-weglowe-karbon.html

Pozdrawiam i dzięki za odpowiedź !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Tak. Na test poszedł pierwszy carbonowy dystans o grubości ścianki 1,5mm i alu o grubości 2,5mm.

Oba o wysokości 20mm.

Urządzeniem badającym był ciężarek o wadze 4kg, zrzucany swobodnie na dystanse z wysokości 5 , 10 oraz 15 cm.

Po teście z 5 cm żaden z dystansów nie miał wgnieceń a włókna w karbonowym były nienaruszone.

Z wysokości 10 cm , alu zrobił się jajowaty i nie wchodził już na sterówkę , carbonowy natomiast był na tyle elastyczny że podbił ciężarek na wysokość kilku cm. Bez uszkodzeń własnych.

Z 15 cm alu wymiękł i zrobił się prawie całkowicie płaski. Carbonowy odbił ponownie ciężarek przy czym zaczął się rozwarstwiać od wewnątrz. Przypuszczam że wina leży po mojej stronie i używając żywicy epoksydowej oraz innej techniki przesycania nie było by tego efektu.

Carbonowy dystans nadaje się TEORETYCZNIE do użytku. Po tym teście zaczynam wierzyć w siłę kompozytu :)

Postaram się nagrać jakiś krótki film dokumentując taki właśnie sparing alu z carbonem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...