Jaro2 Napisano 4 Sierpnia 2013 Napisano 4 Sierpnia 2013 Witam, chciałbym dowiedzieć się jaka liczba ząbków na korbie i kasecie jest optymalna w rowerze szosowym firmy cadex na podjazdach 15% i większych, korba i kaseta campagnolo. Jeżdżę na 42(korba) i 23(kaseta), czyli biegu 1,1 i mam problemy z pokonywaniem wspomnianych górek. Opłaca się wymieniać kasetę na taka z większą ilością ząbków? Jak odczuwalna jest różnica 10 ząbków? Czy zmiana firmy z wspaniałego campagnolo na przeciętne schimano będzie wpływała na komfort zmiany biegów? Czy możliwe jest stosowanie korby i kasety od dwóch różnych firm? Z góry dziękuje za udzielenie odpowiedzi na moje pytania.
1415chris Napisano 4 Sierpnia 2013 Napisano 4 Sierpnia 2013 15% to juz jest bardzo stromy podjazd. Jaka masz korbe, z jakimi zebatkami?
rybciasum Napisano 4 Sierpnia 2013 Napisano 4 Sierpnia 2013 na wszystkie te pytania odpowiedź znajdziesz w matematyce, podziel 42 na 23 wychodzi Ci +/- 1,82, czyli jednym ruchem korby robisz 1,82 obrotu koła, podziel teraz 36 na 23 (jakbyś zmienił zębatkę w korbie na mniejszą), wychodzi 1,56... dając kasetę np 28 czyli 42/28 wychodzi 1,5... Jest sens zmiany kasety skoro można podmienić tylko zębatkę? Ewentualnie kasetę oraz zębatke, wtedy 36/28 daje 1,28... A co do podjazdu 15%, to już trzeba mieć albo mocną nogę, albo niskie przełożenie
Pidzej Napisano 4 Sierpnia 2013 Napisano 4 Sierpnia 2013 Jeśli zmienisz kasetę na MTB (np. 11-32, 11-34) możliwe że konieczna będzie wymiana przerzutki na MTB (z długim wózkiem) i/lub wymiana łańcucha (bo przedłużanie go raczej odpada). Przerzutka taka musiałaby mieć uciąg zgodny z uciągiem w klamkomanetce. Jeszcze inny problem to szerokość łańcucha, zębatek kasety i przerzutki (8/9/10/11s - nie podałeś jaki masz napęd), tu też lepiej żeby się zgadzało. Jak widać same problemy, wg mnie prościej wymienić korbę na kompaktową (mała tarcza 34) lub trzyrzędową. Tu z kolei nie wiadomo czy przednia przerzutka obsłuży 3 blaty, no i pewnie klamkomanetka do wymiany na 3speed a jeszcze nie wiadomo co z suportem, możliwe że też do wymiany. Swoją drogą nie wiem jaka idea przyświeca producentom korb np. 42/52. O ile ciasno zestopniowane kasety o małym zakresie w pewnych warunkach się przydają, to coś takiego to idiotyzm. Podsumowując: najpewniejsze rozwiązanie to korba kompaktowa np. 34/50. Inne rozwiązanie to wymiana kasety na szosową o większym zakresie (11-27 chyba są) i/lub wymiana blatu 42 na 39 (o ile się da).
Jaro2 Napisano 4 Sierpnia 2013 Autor Napisano 4 Sierpnia 2013 Jest sens zmiany kasety skoro można podmienić tylko zębatkę? Mógłbyś to bardziej rozwinąć? Trudno podmienia się zębatki? Jakbyś w skrócie mi wyjaśnił o co chodzi, co muszę kupić itp. Jestem z podkarpacia i górki 15% to niestety (albo stety) codzienność. Omijam te trasy na których przekracza 20% bo fizycznie nie daje rady. Jakbym zszedł do półtora obrotu koła to by otworzyły się przede mną nowe ciekawe trasy za co byłbym Ci bardzo wdzięczny. Jestem laikiem w sprawach technicznych roweru ale nogę mam już troszkę wyćwiczoną .
rybciasum Napisano 4 Sierpnia 2013 Napisano 4 Sierpnia 2013 Masz blaty w korbie z przodu, skręcane na imbusy, prawda? mierzysz sobie odległość między otworami, powinno być w jakimś standardzie, i szukasz mniejszej zębatki, i robisz sobie np 34/52 , nie wiem czy to przerzutka ogarnie, ktoś musiałby się dokładniej wypowiedzieć
paulsen Napisano 5 Sierpnia 2013 Napisano 5 Sierpnia 2013 Witam, chciałbym dowiedzieć się jaka liczba ząbków na korbie i kasecie jest optymalna w rowerze szosowym firmy cadex na podjazdach 15% i większych, korba i kaseta campagnolo. Jeżdżę na 42(korba) i 23(kaseta), czyli biegu 1,1 i mam problemy z pokonywaniem wspomnianych górek. Jestem amatorem i jeżdżę góry, min ostatnio Liczyrzepę, mam przełożenia na campie: korba kompakt 52/36, z tyłu kaseta 12-27 i 15% da się podjechać, ale na większe radzę spróbować korbę 50-34 i kasetę 12/27 lub 12/29 choć przy rozmiarze 12/29 nie wiem czy Twój wózek przerzutki to obsłuży. Na takim zestawie podjedziesz prawie wszystko. Zakup kasety to tańszy wybór i 27 zębów z tyłu to różnica, którą poczujesz.
tobo Napisano 5 Sierpnia 2013 Napisano 5 Sierpnia 2013 ani Masz blaty w korbie z przodu, skręcane na imbusy, prawda? mierzysz sobie odległość między otworami, powinno być w jakimś standardzie, i szukasz mniejszej zębatki, i robisz sobie np 34/52 , nie wiem czy to przerzutka ogarnie, ktoś musiałby się dokładniej wypowiedzieć Problem w tym że nie można "podmienić sobie zębatki". Do korby standard nie będzie pasować zębatka compact, więc koszt wymiany sprowadzi się do wymiany korby. Jeśli jest to starszy model może się to wiązać z wymianą również wkładu. Taniej jest więc wymienić kasetę na taką z największą dostępną koronką. Różnica odczuwalna między 23 a np 28 jest znacząca. Przy podejmowaniu decyzji o zmianach - to do autora tematu - sprawdź stan napędu, bo być może jest on ogólnie w kiepskim stanie. Wtedy całość można konfigurować inaczej niż jest obecnie.
Jaro2 Napisano 5 Sierpnia 2013 Autor Napisano 5 Sierpnia 2013 Mógłbym użyć kasety z MTB? Np. coś takiego http://allegro.pl/kaseta-shimano-8-rzed-cs-hg41-11-32-nowosc-2012-i3380467179.html . Aktualnie posiadam kasete Campagnolo Brev 8 rzędową. Jeśli posiadana ma 8 rzędów to najlepiej szukać również 8 rzędowej aby klamkomanetki dały radę. Różnicę między 42/23 a 42/32 powinienem zauważyć. I taka wymiana nie jest strasznie skomplikowana, nie będę się musiał bawić w ponowne centrowanie i inne zabawy?
BikoBiko Napisano 5 Sierpnia 2013 Napisano 5 Sierpnia 2013 Pierwsze co to przypuszczam, ze przerzutka nie da rady obsłużyć.
rybciasum Napisano 5 Sierpnia 2013 Napisano 5 Sierpnia 2013 Tobo dzięki za sprostowanie, no nic, to zostaje albo podmianka korby, albo podmianka przerzutki + kasety
Jaro2 Napisano 5 Sierpnia 2013 Autor Napisano 5 Sierpnia 2013 Nie ma bata, że zamienię tylko kasetę? Jak sprawdzić czy przerzutka "obsłuży"?
BikoBiko Napisano 5 Sierpnia 2013 Napisano 5 Sierpnia 2013 Jak sprawdzić czy przerzutka "obsłuży"? Każda przerzutka posiada tzw "pojemność" więc sprawdź to. Poza tym przerzutki szosowe mają krótkie wózki i generalnie nie mają szans obsłużyć ponad 26/28 zębów z reguły.
Jaro2 Napisano 5 Sierpnia 2013 Autor Napisano 5 Sierpnia 2013 Czyli jakby chciał cokolwiek zmieniać to trzeba klamkomanetki, kasetę, korbę i przerzutkę. Nie dość, że będzie to wyglądało śmiesznie na szosówce to jeszcze koszt będzie wysoki. Jedyne wyjście trenować dalej i próbować pokonywać podjazdy na aktualnym przełożeniu ;/. Chyba, że ktoś coś jeszcze zaproponuje. Mogę zrobić sesje fotograficzną roweru jak tylko mogłoby to pomóc w rozwiązaniu problemu, dajcie znać.
Wajcha Napisano 5 Sierpnia 2013 Napisano 5 Sierpnia 2013 A jednak Canyon radzi sobie z obsługą 32 zębów z tyłu http://www.canyon.com/_pl/roadbikes/bike.html?b=3073 . Jednak przerzutka z tyłu ma dosyć długi wózek.
dovectra Napisano 5 Sierpnia 2013 Napisano 5 Sierpnia 2013 A co do podjazdu 15%, to już trzeba mieć albo mocną nogę, albo niskie przełożenie oj tutaj 1:1 trzeba mieć, bo inaczej noga pęknie
Mod Team Pixon Napisano 5 Sierpnia 2013 Mod Team Napisano 5 Sierpnia 2013 Jeśli w tej chwili masz kasetę Campy, to nie zamontujesz kasety Shimano. to są dwa różne systemy, nie przeskoczysz tego. Musiałbyś wymienić piastę na taką z bębenkiem pod Shimano.
rybciasum Napisano 5 Sierpnia 2013 Napisano 5 Sierpnia 2013 oj tutaj 1:1 trzeba mieć, bo inaczej noga pęknie chyba że jesteś ProTourowcem, to wjeżdżasz z blatu
dovectra Napisano 5 Sierpnia 2013 Napisano 5 Sierpnia 2013 no Ale 1:1 to już polecisz prawie wszędzie. tyle mam w szosowym - crossie a w górskim -crossie - 0,68 w szosie miałem 2,2
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.