umbrellavirus Napisano 2 Sierpnia 2013 Napisano 2 Sierpnia 2013 Hej chłopaki. Od kilku miesięcy jeżdżę na Cannondale Prophet. Z przodu Lefty 130 Max , a z tyłu Fox RP2. Niestety w tłumiku wyrobiły się tulejki. Uszczelki także przydało by się zmienić. Podsumowując koszty to raczej średnio to się opłaca (ok 250zł). Ogólnie praca tłumika jest w miarę dobra, ale denerwuje mnie jego duża progresja końcowa. Kombinowałem już z ciśnieniem i głębokością w komorze IFP, ale za wiele się praca nie zmienia. Tak więc postanowiłem kupić coś innego. Do wyboru mam tylko dwa: Fox RP23 albo Swinger 3 Way. O ile dobrze pamiętam to oba tłumiki były montowane seryjnie w tej ramie. Swingera kupiłem wczoraj. 8 lat przeleżał w magazynie, ale jest nowy. Wymieniłem olej i nasmarowałem uszczelki. Zamontować nie mogę ponieważ odpowiednie tulejki to koszt 60zł. Więc nie wiem jak pracuje. Jeśli było by trzeba wymienić uszczelki to dochodzi koszt 130zł. Zaletą Swingera to to, że ma on wyprowadzony wentyl z komory IFP więc możemy dopasować końcową progresję. A wada to to, że komora negatywna napełnia się tylko przy wkładaniu bebechów. Z czasem ciśnienie pewnie spadnie i będzie trzeba znowu rozbierać. Ogólnie słyszałem, że to dobra konstrukcja, ale już w sumie co najmniej 8 letnia. Druga opcja to sprzedać tego Swingera , sprzedać Foxa RP2, dołożyć parę groszy i kupić nowego RP23. Opłaca się? Jak się ma praca Swingera do Fox RP23. Czy RP23 różnie się pracą od RP2 (różnice w budowie znam:) ??? Co wybrać ?
RafalSBK Napisano 2 Sierpnia 2013 Napisano 2 Sierpnia 2013 A nie myślałeś żeby samemu wymienić uszczelki? z tym kosztem serwisu to ceny są naprawdę kosmiczne, ja za swingera 6waya usłyszałem 290zł, a okazało się że serwis dało się zrobić samemu, o-ringi na allegro kosztowały mnie około 20 zł, olej ok 50zł, manualem mogę poczęstować i wytłumaczyć co i jak, trzeba tylko trzymać się instrukcji, zalewać w odpowiedniej kolejności i w odpowiedni sposób (żeby nie zapowietrzyć) i wszystko działa jak powinno. A ten 3way to sprężyniak czy powietrzniak? Co do foxów to się nie wypowiem, bo nigdy w rękach nie miałem.
umbrellavirus Napisano 2 Sierpnia 2013 Autor Napisano 2 Sierpnia 2013 3-Way jest powietrzny. 130zł to cena samych uszczelek + elastomer. O profesjonalnym serwisie nawet nie myślę. Olej już wymieniłem. Uszczelka na IFP była ok więc nie muszę tak na razie zaglądać. Potrzebuję tylko uszczelki do komory powietrznej. Miał ktoś z was 3-Way?
Mod Team durnykot Napisano 2 Sierpnia 2013 Mod Team Napisano 2 Sierpnia 2013 Jaka masz komorę w RP2 ( w sensie dużą,małą). Jakie tłumienie kompresji? Czy RP23 różnie się pracą od RP2 Wszystko zależy od zaworowania tłumika. Ogólnie praca tłumika jest w miarę dobra, ale denerwuje mnie jego duża progresja końcowa Weź pod uwagę,że ta progresja może być zamierzona przez projektanta ramy.
umbrellavirus Napisano 2 Sierpnia 2013 Autor Napisano 2 Sierpnia 2013 Komora jest mała. I taka ponoć ma być do Propheta. Na końcową progresję wpływa ustawienie IFP czy objętość głównej komory? Kompresja była na MAX ,ale zdjąłem 1 podkładkę i wlałem rzadszy olej 5W. Jest lepiej. Gdzieś czytałem że Prophet z RP2 jest taki sobie, a z RP23 chodzi super. Myślałem, że ktoś może to potwierdzić. Jak to się ma do Swingera?
RafalSBK Napisano 6 Sierpnia 2013 Napisano 6 Sierpnia 2013 Na końcową progresję wpływa głębokość osadzenia IFP, ciśnienie w IFP, podobnie jak objętość głównej komory Im większa objętość komory głównej jak i tej za IFP powoduje większą liniowość pracy
umbrellavirus Napisano 7 Sierpnia 2013 Autor Napisano 7 Sierpnia 2013 A co z ciśnieniem w komorze za IFP? Rozumiem, że im większe tym progresja wzrośnie? Czyli odwrotnie do objętości komory? Dziwi mnie tylko to, że ciśnienie w Swingerze za IFP jest od 50 do 175 Psi, a np. Fox pakuje tam od 400 do 500 Psi. Foxa RP2 mam aktualnie rozkręconego bo bawię się znowu Shimami . Czyli jeśli chciałbym uzyskać bardziej liniową pracę to przegrodę IFP wkładam jak najwyżej (ale tak by nie stukał w nią tłok) i pompuje np. 100psi. Czy tak? Przy okazji: Dla zwiększenia czułości lepiej zdąć Shima i dać olej 5Wt czy lepiej Shima zostawić i dać olej 2,5Wt? Pozdrawiam,
RafalSBK Napisano 7 Sierpnia 2013 Napisano 7 Sierpnia 2013 Ustaw większą komorę IFP i daj tam 50psi, ustaw ciśnienie w komorze głównej tak żeby uzyskać odpowiedni SAG, większa komora - bardziej liniowa praca 50psi w IFP - większa czułość, rower będzie się bardziej bujał przy pedałowaniu (masz w nim SPV?) Jak będzie dalej za progresywny to spróbuj obniżać ciśnienie w komorze głównej i podnosić w IFP, ale wtedy będzie tracił na czułości Możesz spróbować z rzadszym olejem, tylko wtedy będziesz musiał mocniej skręcić regulacje powrotu (bardziej na +) Sam chciałem zmienić u siebie w 6wayu olej na 2,5W, ale wolną kompresję mam już na max na + skręconą i rzadszy olej by mi popsuł ustawienia. Przy zakupie oleju na allegro uważaj na podróbki, zwłaszcza Motul Fork, potem może się okazać ze 2,5W to tak naprawdę olej słonecznikowy
umbrellavirus Napisano 7 Sierpnia 2013 Autor Napisano 7 Sierpnia 2013 Spoko. Mam oryginalne oleje RS od 2,5 do 15Wt oraz Fox Fluid i przeróżne smarowidła. Co do ciśnienia: Jeśli do komory głównej dam ok 175psi które zwielokrotni się przy ugięciu to czy powietrze nie pójdzie w komorę olejową? Swoją drogą skoro w Swingerze się da to i może Fox wytrzyma. Wczoraj udało mi się też podpiąć Swingera do Propheta. Po 20 km mogę powiedzieć tylko... tragedia. Mimo że wlałem 5WT i wszystko nasmarowałem Fluidem to amortyzator okazał się strasznie nieczuły. Bolał mnie tylko tyłek. Dobrze że w plecaku miałem FOXa i 2 imbusy. Ten cały SPV w ogóle mi nie pasuje. Wygląda na to że amortyzator ma przez to bardzo dużą kompresję. Znalazłem gdzieś przepis jak wymontować SPV i wsadzić Shimy, ale problem będzie z ich znalezieniem. Może bym się pokusił jeśli by ktoś mi pomógł. Wygląda to tak: http://briantwilley.com/?p=166 http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/removing-spv-platform-devolve-one-way-do-359596.html Ktoś się już w to bawił???
RafalSBK Napisano 8 Sierpnia 2013 Napisano 8 Sierpnia 2013 A jakie dałeś ciśnienie do IFP? Jak go zalewasz olejem to wyjmujesz iglice od tłumienia powrotu? Mam 6 waya ze sprężyną stalową, wcześniej miałem powietrznego Split RP Split był strasznie nie czuły, zupełnie jak drewniany klocek. A jak się przerzuciłem na 6waya to jak niebo, a ziemia, bezprzerwy przyklejony do ziemi i wszystko idealnie wybiera. Myślę że powody są dwa: Raz że powietrzny i ma większe opory przez dodatkowe uszczelki komory powietrznej (których nie maja stalowe sprężyny) A dwa to że zarówno mój Split jak i Twój 3way nie maja regulacji szybkiej i wolnej kompresji W 6wayu mam ustawione szybką na max na - , a wolna na max na +, A do IFP pompuje tylko 50psi, komorę z IFP mam jak najmniejszą dla większej progresji. (przy większej staje się bardziej liniowy i przy sagu 30% dobijałem go na skokach) Im większe ciśnienie tym mocniej odczuwalne jest działanie SPV, przy dużym ciśnieniu faktycznie mniej buja przy pedałowaniu, ale bardzo traci na czułości
umbrellavirus Napisano 9 Sierpnia 2013 Autor Napisano 9 Sierpnia 2013 Dziś znowu rozebrałem Foxa i przestawiłem przegrodę IFP. Według tabeli Foxa powinna być ona na głębokości 61mm, ale ja dałem ją na 58mm. Choć nie wiem też o ile mogła się przesunąć kiedy wkładałem tłok. Nie wymyśliłem jeszcze na to patentu. bo przy wkładaniu potrzebna jest pewna siła aby ugięły się Shimy. Całość zalałem świeżutkim RS 5WT i nasmarowałem Fluidem. Komorę IFP nabiłem na 75-80psi, a komorę główną 175psi. Amortyzator ma skok 51mm .... ale to tylko w tabeli. Po zmierzeniu suwmiarką ma tylko 48mm. Niby tylko 3 mm różnicy, ale przy wahaczu 3.0:1 to znika mi już prawie centymetr skoku. No nic... Ustawiam sag na 30% no i pręga do lasu po korzeniach i dziurach. Po powrocie do domu niespodzianka. Oring na tłoku wskazał maksymalny skok 30mm ! Czyli: 30mm - 16mm (SAG) daje nam użyteczny skok 14mm. Myślę, że głównym problem jest tu chyba objętość komory głównej. To coś czego raczej nie przeskoczę. Ten RP2 pójdzie raczej pod młotek ... tak jak ten nieszczęsny Manitou 3 Way. Pewnie że kupiłbym 5 czy 6 Way , ale nowego raczej nie znajdę. Od ręki mam teraz tylko 2 : - DHX 4.0 Air - RP23 High Volume Kashima. Brać czy lepiej dozbierać do DHX 5.0 Air ? Myślałem też o Cane Creek Double Barrel Air ale pewnie wykorzystałbym go tylko w 50% Poważnie zastanawiam się nad tym RP23 z Kashima . Jeśli komora będzie za duża i amor będzie się zapadał to mogę ją zmniejszyć wkładkami od Foxa. Nie wiem tylko z czym się je Boost Valve. Wydaje mi się że to "coś" wyłącza kompresję przy małych wybojach podnosząc czułość a załącza się przy dużych impulsach. Ale co znaczy wartość podana obok nazwy Boost Valve? Ten akurat ma wartość 200, a widziałem wartości różne. Szukam po prostu amortyzatora który byłby piekielnie czuły ale charakteryzował by się większą liniowością i wykorzystywał by więcej skoku.
umbrellavirus Napisano 21 Sierpnia 2013 Autor Napisano 21 Sierpnia 2013 Nikt się nie odzywa więc kupiłem FOX RP23 High Volume Kashima. Mimo, że kompresja jest L (Low) to ammortyzator trochę muli. Myślę że jest to jeszcze kwestja nowych tulejek. Teraz szukam patentu jak zmniejszyć trochę komorę powietrzną. Może ktoś z was wie?
tobo Napisano 21 Sierpnia 2013 Napisano 21 Sierpnia 2013 Barrel miałby być niewykorzystany? Ale dlaczego? Nie wykorzystać takiego sprzętu można jedynie gdy leży na półce. Barrel ma jeden olbrzymi plus w stosunku do praktycznie wszystkich pozostałych dostępnych na rynku damperów (ewentualnie też Vivid) - osobną regulację tłumienia powrotu przy dużych i małych ugięciach która bardzo wiele zmienia.
umbrellavirus Napisano 21 Sierpnia 2013 Autor Napisano 21 Sierpnia 2013 Na pułce półce miałem Swingera, a Barrel`a mogłem kupić. Wiem, że to rodzynek, ale raczej przerost formy nad treścią. Kosztowałby ponad 2 x więcej niż FOX Kashima. Za nowego Foxa dałem 180Euro gdzie Barrel`a mogłem mieć za 420Euro, tak jak i Vivid`a. Jeszcze jedno: Tego Foxa z Boost Valve 200psi mogę wymienić na taki sam model z Boost Valve 175. Jaka jest różnica ? Nigdzie w sieci nie mogę tego znaleźć. Co zyskam , a co stracę ? Pomóżcie !!!
tobike Napisano 21 Sierpnia 2013 Napisano 21 Sierpnia 2013 Te 200psi a w drugim 175psi to ciśnienie w komorze azotowej.
umbrellavirus Napisano 21 Sierpnia 2013 Autor Napisano 21 Sierpnia 2013 Też tak myślałem, ale wprowadzali by tłumiki z taką małą różnicą w komorze azotowej? Ma to wpływ tylko na końcową progresję, tak? Z drugiej strony Fox ładował do RP2 - RP23 fabryczycznie po 400 - 500psi i było cacy.
tobike Napisano 22 Sierpnia 2013 Napisano 22 Sierpnia 2013 A nie różnią się one też zaworowaniem? Fox chyba zaczął odchodzić od wysokich ciśnień w komorach azotowych, ale to prawda że stosował ciśnienia 400-450psi, większych nie widziałem. Ciśnienie w komorze azotowej ma trzymać olej w zwartej formie i zapobiegać jego gotowaniu przy dużej amplitudzie i częstotliwości. Za progresję głównie odpowiada pojemność komory powietrznej. Jakie zaworowanie ma ten nowy damper foxa?
umbrellavirus Napisano 25 Sierpnia 2013 Autor Napisano 25 Sierpnia 2013 Zaworowanie dokładnie to samo. Na tym nowym RP23 machnąłem z 50km. Kicha. Strasznie liniowy i nieczuły. Pracuje całym skokiem, ale wybiera tylko duże dziury. Tylko tyłek boli. Tuleje były bardzo ciasne, bo tłumik zamontowany tylko z jednej strony ciężko się obracał. Dla wszystkiego wypełniłem komorę HV smarem. Zmieniło to charakterystykę pracy (większa progresja), ale czułości to nie poprawiło. Na szczęście już go się pozbyłem i zamówiłem ten sam w wersji Low Volume. Do tego zamówiłem komplet nowych tulejek Foxa - te 5 częściowe z białym plastikiem. Cena może i duża bo 40 Euro ale zamulaczom mówię "dziękuję". Kupiłem jeszcze nowe łożyska Enduro do wahacza. Martwi mnie tylko to że Propedal w tym nowym RP23 praktycznie nie działał. Różnica między 0 a 3 jest praktycznie żadna. Ponoć to bolączka nowych modeli albo zasługa Boost Valve. Nowy tłumik będzie miał Rebound - L, Compression - L, BV 175psi. Więc chyba już powinno być bardzo miękko.
Mod Team durnykot Napisano 25 Sierpnia 2013 Mod Team Napisano 25 Sierpnia 2013 Szczerze mówiąc, to zupełnie nie rozumiem Twojego postępowania. Zakładasz tłumik za tłumikiem ( na szczęście za własne pieniądze), kombinujesz niesamowicie ( smar do komory????? ) ,żeby uzyskać superekstra czułe zawieszenie. Może najsampierw wypadałoby sprawdzić charakterystykę ramy ? Z drugiej strony to typowy jednozawias- nie oczekuj ,ze tłumik załatwi wszystkie problemy wynikające z charakterystyki samej ramy. Enyłej- jestem ciekaw Twoich wrażeń. PS. do zmniejszania komory Fox wymyślił zestaw http://www.bikerumor.com/2012/09/11/fox-float-air-volume-spacer-kit-installed-and-reviewed/
umbrellavirus Napisano 25 Sierpnia 2013 Autor Napisano 25 Sierpnia 2013 Prophet ma charakterystykę regresywną którą trzeba uzupełnić tłumikiem z charakterystykę progresywną. Czyli amortyzator z małą komorą. Kupiłem FOXa High Volume tylko dlatego iż nie odpowiadało mi że przy tłumiku z Low Volume po odjęciu 15mm SAG wykorzystywałem tylko 10mm. Dużą komorę można zmniejszyć, ale z małej nie zrobisz dużej. Zestaw który mi podałeś jak najbardziej był dla mnie znany . Od ręki za 30Euro. Teraz mógłbym włożyć bezużyteczny do szuflady. Taki sam efekt można uzyskać za darmo wkładając do komory pasek plastiku albo wypełniając komorę HV smarem. Nie mylić komory HV z komorą główną! Komorę HV zdejmuje się bez rozbierania tłumika! Smar nie dostaje się do środka tym samym nie upośledza pracy amortyzatora. RP2 jak i Swinger 3 Way był montowany seryjnie w tej ramie. Miałem oba i oba mi nie odpowiadają. Dlatego też owo kombinowanie. Wiem, że tłumik to nie wszystko dlatego też wsadziłem 70Euro w markowe łożyska wahacza i łożyska do tłumika. Zaletą jedno zawiasa to to, że nic innego nie może zamulać pracy tłumika. Więc jeśli te komponenty będą z wyższej półki to na pracę zawieszenia będzie miał wpływ tylko tłumik. Zastanawiam się tylko czy nie lepiej brać DHX 5.0 Wszystkie jego parametry można regulować bez kombinowania w bardzo szerokim zakresie. Ale bardzo dużo jego użytkowników ocenia raczej średnio jego pracę. A co zrobił by na moim miejscu kolega moderator? Może zamiast krytyki jakiś realny pomysł? Na tłumi mogę wydać max 300Euro. Za nowego RP23 Kashima LV zapłaciłem 180Euro ale za 220Euro mogę mieć DHX 5.0 Air ( ale nie kashima).
RafalSBK Napisano 25 Sierpnia 2013 Napisano 25 Sierpnia 2013 ale z małej nie zrobisz dużej. Dodatkowa komora powietrzna na asyście, z użyciem wolnego i szybkiego zaworu: Sam maiłem taki patent przy powietrznym boxxerze tylko bez zaworowania. A jeżeli szukasz czułego dampera to czemu nie spróbujesz ze sprężyną stalową, czegoś co by miało szeroki zakres regulacji tłumienia i komory powietrznej np swinger 6way lub DHX 5.0 ale na stali. Zrobić czuły damper powietrzny jest o wiele ciężej niż stalowy, musisz wrzucić w środek więcej uszczelek, a każda z nich dodaje swoje tarcie.
umbrellavirus Napisano 25 Sierpnia 2013 Autor Napisano 25 Sierpnia 2013 Sprężyny się boję. Miałem złe wspomnienia po Fox Vanilla. Już to widzę jak szukam po internecie kompletu różnorakich sprężyn by dobrać tą odpowiednią. W powietrzaku robisz to pompką. Sprężyna też trochę waży. 130Euro wpakowałem w karbonową kierownicę by teraz uwiesić stalowe kowadło Jeśli chodzi tylko o czułość to lepszy będzie : FOX RP23 Kashima Czy DHX 5.0 Air
Mod Team durnykot Napisano 25 Sierpnia 2013 Mod Team Napisano 25 Sierpnia 2013 A co zrobił by na moim miejscu kolega moderator? Kolega Moderator by nie kupił Propheta. Ale jeśli już by miał Propheta ,czyli ramę degresywną, to : - na pewno nie kupiłby tłumika z duża komorą i niskim stopniem tłumienia kompresji - na pewno nie kupiłby tłumika z małą komorą i niskim stopniem tłumienia kompresji ( zresztą jaki sens kupowania tłumika z niską kompresją do degresywnej ramy??????? ) - nie kombinowałby z tulejkami i innymi półśrodkami - nie oczekiwałby od Propheta czułości na małe nierówności i jednocześnie odporności na przelatywanie przez skok na innym niż fabrycznie ustawiony tłumik tylko: - napisał do Cannondale z pytaniem o zaworowanie tłumika typu Fox do Propheta - poszukał Swingera 3 way do Propheta - jeśli nie Swiger to Cane Creek DB Air - kupił RP23 i wysłał do TFTuned i poprosił o zaworowanie pod Propheta ,który potrzebuje specyficznego ustawienia - ostatecznie kupiłby RP2 lub RP23 z małą komorą i wysokim tłumieniem kompresji z BV na poziomie 200 lub więcej - jakoś trzeba powalczyć z degresywnością ramy. Może zamiast krytyki jakiś realny pomysł? Oczekujesz pochwał?
umbrellavirus Napisano 25 Sierpnia 2013 Autor Napisano 25 Sierpnia 2013 Ech... nie można było by tak od razu? To nawet nie takie głupie. Tłumik w dużą komorą to pomyłka. To już wiem. Co do kompresji... niezupełnie. Seryjny RP2 miał kompresję na max. Po zdjęciu shima było o wiele lepiej. Oczywiście tylko w moim przekonaniu, ale to też ten rower jest właśnie dla mnie. Ten RP23 Kashima High Volume miał tłumienie M czyli coś po środku, ale strasznie mulił. BV na poziomie 200psi. Nowy którego zamówiłem ma wszystko na L - czyli minimum. Łącznie z BV - 175psi. Oczekuję więc, że ten amortyzator będzie progresywny, ale też miękki - czyli dość czuły, czy tak? Obawiam się tylko że jeśli będzie za miękko to kicha, bo nowy propedal nic w zasadzie nie zmienia. Swingera 3 nie muszę szukać, bo mam go właśnie w ręku. To egzemplarz typowy dla Propheta , nawet z pasującymi tulejkami. Mimo odpowiedniego SAGu i niskim ciśnieniu w SPV amortyzator jest dość mułowaty / twardy. Pracuje całym skokiem, ale tylko jak wpadnę w 0,5 metrową dziurę. Na małe nierówności jest nie czuły. Tak jakby kompresja była ogromna. Cane Creek DB Air - czyli obiekt westchnień wielu, jest poza moim zasięgiem finansowym. Nie wiem tylko co sądzić o DHX 5.0 Air. Miałem kiedyś też Foxa AVA gdzie można było regulować pojemność głównej komory. Całkiem fajne, ale w tym rozmiarze ( 200mm ) raczej nie spotykany.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.