c4r0 Napisano 1 Sierpnia 2013 Udostępnij Napisano 1 Sierpnia 2013 Jak w temacie. Nie mogę znaleźć odpowiedzi na to pytanie. Chodzi mi o ciśnienie w komorze za tłoczkiem IFP. Z mojego rozumowania wynika, że wpływa ono jedynie na ciśnienie oleju w tłumiku, ale jakie to ma znaczenie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RafalSBK Napisano 2 Sierpnia 2013 Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2013 Ciśnienie wpływa trochę na charakterystykę tłumienia (czułość), odpowiedzialne tez jest za naprężenie końcowe dampera. Brak ciśnienia w komorze może spowodować zapowietrzenie dampera, a w najgorszym wypadku zablokowanie w np połowie skoku Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
c4r0 Napisano 5 Sierpnia 2013 Autor Udostępnij Napisano 5 Sierpnia 2013 2i regulaminu zobaczę jeszcze raz to nagrodzę. Co to jest naprężenie końcowe dampera? Mam Monarcha 3.3 który "skrzeczał" przy pracy. Rozebrałem go i wymieniłem olej, po tym pracował super ale ostatnio znów zaczął skrzeczeć przez pierwsze parę cm skoku zawieszenia i w tym zakresie też zauważyłem zmniejszenie tłumienia. Moje podejrzenie jest, że dobiłem zawieszenie i tłoczek tłumika trochę przepchnął IFP, przez co powietrze z komory azotowej dostało się do oleju tłumika (przeleciało na siłę przez uszczelkę IFP). Tylko że chyba przy dobiciu amortyzator powinien się zatrzymać na czymś innym niż na IFP. Masz może jakiś inny pomysł na to co się stało? Teraz co z tym zrobić? Pomyślałem, że jak znowu go przeserwisuję i wcisnę IFP głębiej (nawet do samego końca) przed zalaniem to będzie lepiej - trudniej go będzie go dobić do tego stopnia. Tylko pytanie jaki jest wpływ głębokości IFP na pracę tłumika. Moim zdaniem żaden, podobnie jak ciśnienie azotu nie powinno mieć żadnego wpływu oprócz lekkiej zmiany gęstości oleju z powodu ciśnienia, co nie powinno być wyczuwalne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RafalSBK Napisano 5 Sierpnia 2013 Udostępnij Napisano 5 Sierpnia 2013 jeżeli miałeś za płytko włożony IFP i za małe ciśnienie to mógł się domknąć przed końcem skoku, głębokość osadzenia zależy od dł. dampera i jest bardzo ważna, znasz głębokość w swoim damperze? Ważne też jest aby damper zalewać olejem w odpowiedni sposób i w odpowiedniej kolejności, jak IFP będzie na złej głębokości to albo nie będzie tłumienia na początku skoku )zapowietrzy się(, albo nie wykorzysta całego skoku )za dużo oleju( naprężenie końcowe czyli utwardzanie się dampera pod koniec skoku, ponieważ komora "azotowa" jest sporo mniejsza od komory ze sprężyną pozytywną (lub stalową) to zmiana ciśnienia w "azotowej" zmienia trochę charakterystykę pracy dampera. Większe ciśnienie to większa twardość pod koniec skoku, oraz mniejsza czułość i takie tam na moim przykładzie, jak idę poskakać albo jeździć po gładkich i płaskich drogach to ustawiam mniejszą komorę "azotową" )mam taka możliwość( oraz pompuje większe ciśnienie, a jak idę pozjeżdżać po stromych kamienistych trasach to zwiększam komorę i ustawiam najniższe ciśnienie )w moim przypadku 50PSI( Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 6 Sierpnia 2013 Mod Team Udostępnij Napisano 6 Sierpnia 2013 Brak ciśnienia w komorze może spowodować zapowietrzenie dampera Hmmm jak zapowietrzenie skoro tam nie ma powietrza ?? Brak ciśnienia w zależności od konstrukcji tłumika może powodować brak tłumienia kompresji, tłumienia odbicia, ogólne zmiękczenie przy nie zmienionym ciśnieniu i znaczną poprawę czułości. Do prawidłowej pracy ciśnienie musi być i to tyle ile zaleca producent, lub dobrane na oko, organoleptyczne W RSach a na pewno w monarchu tłumienie odbicia przestanie działać bez ciśnienia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
c4r0 Napisano 6 Sierpnia 2013 Autor Udostępnij Napisano 6 Sierpnia 2013 @Rafał Nie znam niestety głębokości IFP dla tego amortyzatora bo nie mogę nigdzie jej znaleźć. W ogóle trudno znaleźć cokolwiek do wersji 3.3 monarcha. Z tego co znalazłem to jest to amortyzator który był sprzedawany tylko w wersji OEM (z ramą lub całym rowerem) i nie był dostępny ot tak w roxkshox'ie więc może dlatego nie ma do niego za dużo informacji ani też nie istnieje rebuild kit... Sprawdziłem w instrukcjach głębokość IFP do innych monarchów dla różnych długości. Niestety nie było żadnej wersji która by miała taką długość jak mój 3.3 (nie pamiętam wartości żeby teraz podać). Co zrobiłem to włożyłem IFP bardzo płytko, złożyłem amortyzator na sucho i ścisnąłem go do końca, w ten sposób wciskając IFP tłoczkiem tłumika. Potem zmierzyłem jak głęboko wszedł i porównałem z wartościami dla innych amortyzatorów z tabelek. Wyszła wartość która wydawała się mieć sens, więc tak zostawiłem, zalałem, złożyłem i przez dwa miesiące jeżdżenia działało bardzo ładnie. Ale może coś jednak jest złego w moim rozumowaniu? Jak mam eksperymentalnie ustalić na jakiej głębokości powinien być IFP? U mnie po drugiej stronie tłoczka tłumika niż IFP jest po prostu uszczelka i korek. Więc jak jest tam olej, po obu stronach tłoczka tłumika, i nie jest zapowietrzony, to jako że olej jest nieściśliwy przesunięcie IFP (przy dobiciu) powinno być niemożliwe, chyba, że się tak walnie że się "azot" przedostanie przez uszczelkę IFP do oleju. Myślałem, że to właśnie się u mnie stało, ale z tego co piszesz o działaniu amortyzatora przy dobiciu tłoczek tłumika ma dojść do IFP i go przesunąć - stąd ciśnienie za IFP zwiększa sztywność pod koniec ruchu - dobrze rozumiem? Tylko co się wtedy dzieje z olejem skoro nie może on nagle zmienić objętości? @Puklus Z tego co piszecie nie rozumiem jak działa ten tłumik albo coś mi się nie zgadza z fizyką zawartego w nim oleju. Czy tłoczek tłumika ma w czasie normalnej pracy sięgać aż do IFP, czy nie powinno to nigdy nastąpić? Jeśli wepchnę IFP do samego końca przed zalaniem oleju (czyli będzie więcej oleju a komora azotowa będzie bardzo mała) to co się stanie? Mogę dalej tą bardzo małą komorę napompować i tłumienie powinno działać, bez ryzyka że przy dobiciu IFP zostanie przepchnięty. Jedynym sensownym dla mnie wytłumaczeniem skrzeczenia mojego amortyzatora to zapowietrzenie oleju. Może to być albo przez przedostanie się do niego "azotu" albo przez zassanie powietrza z drugiej strony przez korek (śrubka z taką plastikową kulką pod nią). Aha, jeszcze jedno. Jak ściskam amortyzator do końca (nienapompowany) to gdzie powinien się on zatrzymać? Mój idzie tak daleko że oring od saga wypada a potem jeszcze parę mm w głąb... co wydaje mi się dziwne. Może brakuje jakiegoś elementu w środku, jakiegoś odboju? Chociaż porównując z filmikami na youtube z serwisem chyba wszystko co powinno tam być to było. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RafalSBK Napisano 6 Sierpnia 2013 Udostępnij Napisano 6 Sierpnia 2013 Kapselek IFP przesuwa się cały czas podczas pracy (wraz ze skokiem olej wpycha go coraz głębiej). To czy IFP dobije Ci do końca (czasami nawet słychać stuknięcie) zależy od jego konstrukcji. Jak wepchniesz go na sam dół i zalejesz olejem - będzie go za dużo i nie wykorzystasz całego skoku. Całkiem możliwe że maiłeś za płytko IFP, podczas dobicia o-ring mógł przepuścić trochę powietrza. Jeżeli masz osobno pompowane komory (sprężyna/IFP) to najbezpieczniej będzie, jak po złożeniu, zalaniu olejem, napompujesz tylko komorę azotową(minimalnym zalecanym ciśnieniem), wtedy będziesz mógł go ugiąć do samego końca, jeżeli nie będzie za głęboko, powinno się dać ścisnąć rękami do końca skoku, a ciśnienie w IFP powinno powoli wypchnąć damper do początku skoku. Przy okazji sprawdzisz czy tłumienie działa poprawnie (na całym skoku) A jeżeli usterka będzie się powtarzać to pomyśl nad wymianą o-ringu na IFP, na allegro będzie na pewno. Tłoczek nie powinien się stykać z IFP, Jeżeli się styka to jest za płytko (za mało oleju) trzeba było zmierzyć głębokość podczas pierwszego rozbierania Miałem poprzednio powietrzny damper i też tak się robiło, że dało się wepchnąć tłok ta bardzo że spadał o-ring a tłoczysko wchodziło jeszcze 2 mm pod uszczelkę kurzową, a że był to jednorazowy manitou split, to nawet do niego nie zaglądałem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
c4r0 Napisano 6 Sierpnia 2013 Autor Udostępnij Napisano 6 Sierpnia 2013 Przy poprzednim rozbieraniu IFP już był dobity, dlatego nie mierzyłem. Ale w sumie powinienem był, byłoby jakiekolwiek pojęcie mimo potencjalnie złego ustawienia. Jeśli amortyzator działa tak jak piszesz to znaczy, że w ogóle nie rozumiem co się tam dzieje... Tutaj znalazłem ładny obrazek http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2010/06/rockshox-monarch-plus-rear-shock03.jpg Patrzymy na amortyzator po lewej. 1. Jeśli przy ściskaniu amortyzatora IFP przesuwa się w dół, to co się dzieje z olejem który jest nad tłokiem tłumika? Wraz z ruchem IFP w dół objętość oleju powinna wzrastać ale przecież jest on nieściśliwy więc to fizycznie nie możliwe. 2. Mówisz, że przy nienapompowanej komorze głównej po ściśnięciu amortyzatora ciśnienie pod IFP wypchnie go z powrotem do góry. Niby jak to możliwe? Takie zjawisko które opisałeś może być jeśli komora główna, mimo że nie napompowana, jest szczelna. Wtedy ciśnienie, które powstanie przy ściskaniu amortyzatora wypchnie go powoli z powrotem do góry (jak z zatkaną strzykawką). Ale jeśli komora będzie rozszczelniona (wykręcony zaworek) to amortyzator powinien pozostać wciśnięty mimo ciśnienia pod IFP, które przecież tylko zwiększa ciśnienie oleju w tłumiku ale nie pcha tłoczka tłumika do góry... chyba, że tu też czegoś nie rozumiem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RafalSBK Napisano 6 Sierpnia 2013 Udostępnij Napisano 6 Sierpnia 2013 1. Jest nie ściśliwy, ale w momęcie kiedy go uginasz w komorę z olejem wsuwa się stalowy pręt na jego końcu znajduje się "damping shims piston" i ten pręt również zajmuję jakąś tam objętość i o tą właśnie objętość zmniejsza się komora powietrzna IFP. Gdybyś wyjął kapsel IFP i zalał go olejem (brak komory azotowej) to w tym momencie nie ugiął byś w ogóle dampera (chyba że będzie zapowietrzony) 2. i tu wracamy do pkt 1. ściskając damper ściskasz komorę "azotową" tworząc w niej ciśnienie, które poprzez olej pod ciśnieniem wypycha ten stalowy pręt. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
c4r0 Napisano 6 Sierpnia 2013 Autor Udostępnij Napisano 6 Sierpnia 2013 Pręt! Tego nie było w moim rozumowaniu! Ok, teraz już wszystko trzyma się kupy. Wielkie dzięki BTW u mnie to jest raczej rurka bo w środku są jeszcze elementy od pokręteł regulacji, i to raczej jest aluminium a nie stal, no ale to nieistotne szczegóły. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zajonc Napisano 8 Maja 2014 Udostępnij Napisano 8 Maja 2014 Odświeże kotleta.. Mam pytanie, czy jak chce zmniejszyć ciśnienie w komorze azotowej FOX RP2/3 to wystarczy tylko lekko imbusem poluzować śrubke na końcu tłoka (ta zaślepiona) i tak na czuja po usłyszeniu syku uchodzącego powietrza szybko zakręcić, czy azot nie ulotni sie cały? czy trzeba to jakąś pompką upuszczać? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 8 Maja 2014 Mod Team Udostępnij Napisano 8 Maja 2014 tak na czuja po usłyszeniu syku uchodzącego powietrza szybko zakręcić, Wątpliwe,abyś wystarczająco szybko zakręcił ze względu na bardzo wysokie ciśnienie w komorze ( rzędu 200-400 psi zależnie od modelu) . Poza tym nie masz zupełnie kontroli nad ilością gazu ,która zostaje. Konkludując- możesz spróbować,ale zastanów się ,co zrobisz jeśli upuścisz zbyt dużo gazu? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 8 Maja 2014 Mod Team Udostępnij Napisano 8 Maja 2014 czy azot nie ulotni sie cały? Jak jesteś sprytny i szybki to pewnie coś zostanie ale platforma przestanie działać, i możliwe ze tłumienie powrotu także. Później bez igły nie napompujesz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.