Skocz do zawartości

[serwis] Manitou R7 PRO


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

szukam i szukam i nigdzie jednoznacznej odpowiedzi nie mogę znaleźć, więc zakładam temat.

 

Zabieram się do serwisu mojego R7 Pro i mam kilka pytań odnośnie doboru oleju i takich tam  ;)

 

1.Do tłumika mam zamiar kupić dedykowanego Motorexa, zastanawiam się tylko czy do mojej wagi ~69kg lepszy będzie 5W czy 2,5W?

Chciałbym żeby amor pracował lepiej przy większych prędkościach bo wydaje mi się, że trochę wtedy nie nadąża.

 

2.Olej Motorexa do semi-bath jest trochę drogi - 30zł za 100ml, tym bardziej, że wymienia się go dość często. Warto dopłacić czy lać coś tańszego? Niektórzy polecają olej silnikowy 15W40 lub 5W40 inni odradzają silnikowy w ogóle. Czy może lepiej kupić też tego Motorexa co do tłumika? Jeśli tak to jaką gęstość?

 

3. Czy przy wymianie oleju czyścicie też amortyzator czy po prostu zlewacie stary olej i lejecie nowy? W Magazynie Rowerowym kiedyś pisali, że amor odtłuszcza się izopropylem (alkoholem izopropylowym).

 

4. Jaki olej lać do komory powietrznej? Ten od tłumienia czy od smarowania?

 

5. Czym nasączać gąbki? Tym olejem od smarowania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do gęstości to możesz poeksperymentować. Ale ja bym dał tego który zaleca producent.

Kup Motorexa Semi Bath, w sumie ta butelka wystarcza na 3 serwisy. Jak chcesz oszczędzić bo masz w domu 5w40 to go nalej. W moim Nixonie który miał przegląd w serwisie, sądząc po kolorze nalali do kąpieli tego samego oleju co do tłumika.

Nie czyszczę nic, wylewam stary czekam chwile żeby większość wypłynęła i wlewam nowy.

Ostatnio do komory powietrznej dałem trochę Fox Fluida.

Na gąbki dałem też Foxa ale jak dasz trochę tego Semi Bath to penie też będzie OK.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

pkt 1- pod Twoją wagę wlałbym 2.5W. Ewentualnie,jeśli masz ABS+ ,można pokombinować z ustawieniem tłumika ( serwis do dobry moment)

pkt 2- z powodzeniem możesz wlać ten sam olej ,co do tłumika.

pkt 3- teoretycznie powinno się wyczyścic wnetrze amorka w trakcie serwisu. Ale ,jesli widelec jest w miarę nowy, wystarczy wylać stary olej i wlać nowy.

pkt4- do komory mozesz wlać ok. 10 ml oleju ,który wlejesz do tłumika.

pkt 5- zaleca się stosowanie oleju do semi-bath,ale w zupelności wystarczy olej do tłumika.

 

Czyli robisz po prostu serwis w wersji ekonomicznej.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za szybkie odpowiedzi :)

 

Hanzo w sumie masz rację, kupię tego Motorexa Semi Bath. Starczy mi pewnie na rok, a 30 zł na rok to nie majątek ;) W instrukcji polecają go też do gąbek i komory powietrznej, więc problem gdzie lać jaki olej będzie rozwiązany :)

 

pkt 1- pod Twoją wagę wlałbym 2.5W. Ewentualnie,jeśli masz ABS+ ,można pokombinować z ustawieniem tłumika ( serwis do dobry moment)

 

Wezmę chyba 2,5W tak jak radzisz. A z ustawieniem podkładek właśnie miałem coś pokombinować (mam ABS+ z Milo), ale zależy mi na sztywnej blokadzie bo się ścigam. Czytałem Twój "poradnik" o zmianie charakterystyki i obawiam się, że po zmianie blokada mogłaby być za miękka i pewnie okaże się, że ustawienie fabryczne jest dla mnie najlepsze.

 

Mam jeszcze jedno pytanie. Smarujecie o-ringi smarem? Gdzieś czytałem, że się smaruje, a w instrukcji nie widzę nic takiego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

Smarujecie o-ringi smarem?

Uszczelkę na tłoku w komorze powietrznej można posmarować smarem Motorex PrepM, pozostałe ( oring na tłumiku, trzpeiniu powrotu , uszczelki kurzowe dla łatwiejszego montażu ) posmaruj olejem.

A propos blokady- podejrzewam,że masz tłumik w ustawieniu XC Stack- możesz na próbę wyjąć jednego dużego shima- teoretycznie zwiększy się czułość na pierwszych kilku pozycjach platformy, a sama blokada powinna się utrzymać na zbliżonym poziomie. Ale to gdybanie jedynie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A idzie w ogóle gdzieś w PL kupić ten smar? Bo szukam i nie mogę znleźć :P Ewentualnie jakiego innego smaru użyć?

 

No właśnie też myślałem, żeby wyjąć jednego shima jeżeli to XC Stack, ale oglądając wykresy z PDF-a Manitou wydaje mi się, że siła potrzebna do otwarcia blokady zmniejszy się mniej więcej o połowę. Może na razie zmienię tylko olej na rzadszy, tak żebym wiedział czy poprawa/pogorszenie pracy jest zasługą oleju czy ustawienia podkładek. Tylko pewnie drugi raz nie będzie mi się chciało rozbierać tłumika :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak pozostawisz w tłumiku jedną podkładkę, to amortyzator przy nieco mocniejszym nacisku przepuści olej. Sam ważę 60kg i niestety moment blokowania z jedną podkładką jest za słaby. Z olejem 2.5W to też różnie bywa. Mieszanina z 5W (pół na pół) daje dobry rezultat. Dla płynności i szybkosci pracy istotne jest aby w komorze powietrznej było trochę oleju (ok 5ml). Gąbki rzecz wiadoma, muszą być nasączone. Dobrze by było, gdybyś je wyjął i porządnie odtłuścił ze starego smarowidła (nabiorą sprężystości i łatwiej wchłoną świeży olej). Ja do smarowania lag używam motorexa 15W. Nie spływa tak szybko :) Dedykowany od Manitou 5W-40 to jednak trochę lepsza opcja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

R7 zalane syntetykiem 5w40 sprawuje się bardzo dobrze. Gąbki mocno nasączone, po 16 ml w goleniach i trochę na oko 5ml dolane do komory powietrznej, bez wcześniejszego oczyszczania. Powiem, że ten olej w komorze dał najwięcej poprawy. Tłumik zalany Motorexem 5W, pracuje pod dziewczyną 54kg. Tłumienie skręcone na minimum prawie, i jest git. Nie zatyka się i nie muli.

 

Poprzedni serwis zalałem wszędzie oprócz komory tym Motorexem, i było dużo gorzej. Polecam Semi Bath czyli syntetyk 5w40, ja mam najtańszy z Orlenu.

 

To samo mam wlane w golenie i gabki w Epiconie i również jest lepiej niż fabrycznie. (Fabrycznie tylko gąbki, golenie suche).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oleje zamówione - Motorex 2,5W i Semi Bath. Komory powietrznej nie będę ruszał, wleję tylko oleju, tak jak mówicie. W sumie to amor przejechał dopiero koło 70 godzin, więc najbardziej zależy mi na wymianie kąpieli. A co do przebiegów to co ile robicie serwis?

 

Jak pozostawisz w tłumiku jedną podkładkę, to amortyzator przy nieco mocniejszym nacisku przepuści olej. Sam ważę 60kg i niestety moment blokowania z jedną podkładką jest za słaby. Z olejem 2.5W to też różnie bywa. Mieszanina z 5W (pół na pół) daje dobry rezultat. Dla płynności i szybkosci pracy istotne jest aby w komorze powietrznej było trochę oleju (ok 5ml). Gąbki rzecz wiadoma, muszą być nasączone. Dobrze by było, gdybyś je wyjął i porządnie odtłuścił ze starego smarowidła (nabiorą sprężystości i łatwiej wchłoną świeży olej). Ja do smarowania lag używam motorexa 15W. Nie spływa tak szybko :) Dedykowany od Manitou 5W-40 to jednak trochę lepsza opcja.

 

Czym odtłuścić te gąbki? Benzyną to chyba nie bardzo... Co do podkładek to na razie nic nie będę ruszał, zobaczę najwyżej czy mój set to na pewno XC Stack.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz nawet płynem do mycia naczyń. Ja tak zrobiłem, osuszyłem i gąbki zaraz odzyskały objętość. Prosty przegląd w środku z wymianą smarowania robię jakieś 2-3x w sezonie. Przy regularnej jeżdzie w trudnym terenie i błocie mozna zerknąć częściej. Jesli masz brunoxa, to nie nadużywaj go. Czyszczenie lag zywkłą szmatką w zupełności wystarcza. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie zawsze używałem płynu do naczyń przy czyszczeniu tanich, sprężynowych amorów i w sumie się sprawdzał. Wszystko musiało tylko dobrze wyschnąć. Brunoxa staram się nie używać zbyt często bo nie widać dużej poprawy po smarowaniu. Jednak czasem amor trochę tępieje i wtedy pryskam. Ale przeważnie robię właśnie tak jak mówisz - przecieram lagi suchą szmatką i tyle.

 

Dzięki za odpowiedzi  :thanks:  Teraz czekam na oleje i jak tylko przyjdą biorę się za serwis bo końcówka sezonu zapowiada się intensywnie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Właśnie zawsze używałem płynu do naczyń przy czyszczeniu tanich, sprężynowych amorów i w sumie się sprawdzał. Wszystko musiało tylko dobrze wyschnąć. Brunoxa staram się nie używać zbyt często bo nie widać dużej poprawy po smarowaniu. Jednak czasem amor trochę tępieje i wtedy pryskam. Ale przeważnie robię właśnie tak jak mówisz - przecieram lagi suchą szmatką i tyle.

 

Dzięki za odpowiedzi  :thanks:  Teraz czekam na oleje i jak tylko przyjdą biorę się za serwis bo końcówka sezonu zapowiada się intensywnie :D

Hermann88 jak będziesz wymieniał olej, to zrób proszę jakiegoś małego manuala. Właśnie nabyłem R7 Pro, więc za jakiś czas i mnie czeka wymiana płynów. Nie ukrywam, że jakaś krótka instrukcja by się przydała ;)

 

Jeszcze takie małe pytanko, rozumiem, że tłumik mieści się w prawej goleni, tam gdzie jest to czerwone pokrętło, natomiast lewa goleń z zaworem, to komora powietrzna ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kobe24la- tak. To czerwone pokrętło to regulacja tłumienia wolnej kompresji ( platforma) , na dole prawej goleni jest regulacja tłumienia odbicia.

Manual jest dostępny na stronie Manitou ( zakładka suport- Service Guides)

http://www.manitoumtb.com/assets/Service%20Manuals/2012%20Service%20Manual.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kobe24la- tak. To czerwone pokrętło to regulacja tłumienia wolnej kompresji ( platforma) , na dole prawej goleni jest regulacja tłumienia odbicia.

Manual jest dostępny na stronie Manitou ( zakładka suport- Service Guides)

http://www.manitoumtb.com/assets/Service%20Manuals/2012%20Service%20Manual.pdf

Dzięki za odpowiedź. Tutaj znalazłem jeszcze takiego manuala, co prawda do wersji Platinum, ale podobno to zbliżone konstrukcyjnie modele http://www.enduroforkseals.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/r7_platinum1c.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja korzystałem z manuala producenta, tego co podał Durnykot. Jest tam wszystko opisane, zresztą amor ma prostą budowę. No i z pomocy forumowiczów ;) Jednak jakbyś miał jakiś problem to pisz, czy to na forum czy na PW.

 

Miałem napisać swoje wrażenia po serwisie i nie mogłem się zebrać :P Więc teraz napiszę.

Z serwisem nie ma co zwlekać, wręcz przeciwnie - lepiej zrobić go jak najszybciej. Mój amor pracuje teraz duuużo płynniej. Wcześniej ścinał się z powodu braku oleju w komorze powietrznej. W lewej goleni nie było w ogóle oleju do smarowania (semi bath), był tylko bardzo gęsty czerwony olej o konsystencji kiślu, który najprawdopodobniej spłynął z komory powietrznej. 

Ogólnie amaor jest teraz dużo bardziej czuły i pracuje płynniej. Zrobił się wręcz aż za bardzo czuły i kanapowaty, stracił częściowo swoją sportową charakterystykę. Nie wiem w jakim stopniu jest to zasługa serwisu, a w jakim zmiany oleju w tłumiku na rzadszy (2,5W zamiast 5W). Teraz musiałem napompować 5PSI więcej żeby nie bujał bo była tragedia. Muszę jeszcze na nowo popróbować jazdy z różnymi ciśnieniami i ustawieniami. W przyszłości chyba naleje do tłumika mieszanki olejów 2,5W i 5W, żeby uzyskać coś pośredniego.

Podsumowując na pewno warto dbać o to, żeby w komorze powietrznej był olej bo ma to duży wpływ na płynność pracy widła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...