slob Napisano 29 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2013 Wczoraj dostałem kółka na obręczach WTB i23 Założyłem taśmę, oponki, mleczko. Tylne koło po zamontowaniu ma bicie promieniowe ok. 0,5mm, bez bicia bocznego. Przednie ma bicie boczne ok. 0,5mm i promieniowe 0,5mm. Pytanie: śmigać czy poprawiać? Jakie bicia są akceptowalne? Wiadomo, że nikt nie wycentruje kół z dokładnością do 0,01mm, ale chodzi to kiedy można przyjąć, że kółko jest OK a kiedy jest "be"? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tofi Napisano 29 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2013 (edytowane) Wiadomo, że nikt nie wycentruje kół z dokładnością do 0,01mm, ale chodzi to kiedy można przyjąć, że kółko jest OK a kiedy jest "be"? Masz rację. Mnie się udało tylko 0,03 mm (zegary w centrownicy to podstawa). Tolerancja bicia zależy od systemu hamulcowego. Twoje 0,5 mm jest akceptowalne przy V-kach. Chyba, że szprychy mają duży rozrzut siły naciągu, wtedy należy to poprawić. Przy tarczowych rozrzur 5 mm nie stanwi problemu, ale moze byc już odczuwany przy manewrach. Pisałeś o złożonym kole. Chyba nie mierzyłeś centrowania z oponą na kole?Genealnie granice to jakieś 2-3 mm tyle że Vki mają ją tak do 1mm ( przynajmniej u mnie, bo przyrząd tracx ustawia je 1mm od rawki). A promieniowe im mniej tym lepiej, bo wpływa na opory toczenia. Twoje wycentrowanie jest mniejwięcej takie jakie otrzymują ludzie z większości serwisów. Wysyłane z mojego ASUS Transformer Pad TF700T za pomocą Tapatalk 2 Edytowane 29 Czerwca 2013 przez Tofi Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
slob Napisano 29 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2013 Chyba nie mierzyłeś centrowania z oponą na kole? Trudno to nazwać pomiarem...po prostu przyłożyłem końcówkę plastikowego "zipa" po założeniu opon i kół na rowerze. Oczywiście do centrowania na centrownicy należy zdjąć oponę, dętkę opaskę, tak były centrowane. Chodzi mi bardziej o eksploatację, o to czy takie bicia +-0,5 na krawędzi obręczy są akceptowalne po naklejeniu taśmy Stan's (ciasno nakleiłem), zalaniu milkiem i z oponami 29x2,2 pompowanymi na 2 bar. Wcześniej miałem koła XT i też miały bicie ok. 0,5mm od nowego. Ale gdzieniegdzie idzie wyczytać, że jak koło ma bicie na krawędzi obręczy -+0,2 to jest "be" Oczywiście przy tarczówkach nie ma to wpływu na hamowanie i na pewno takie "bicie"podczas jazdy będzie nieodczuwalne. Chodzi mi bardziej o to jakie koła Wy, Szanowni Koledzy, uważacie za proste. Rozumiem Tofi, że nie ma się co czepiać takiego centrowania, right? Jakieś rozsądne granice trzeba przyjąć i zastanawiam się czy 29erze centrowanie +-0,2 pod tarczówki to......nie jest sztuka dla sztuki. Oponę nie sposób nawet porównywalnie równo ułożyć. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 29 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2013 0.5 mm i to budzi Twój niepokój? To koło nie ma ŻADNEGO bicia Nie spotkałem chyba żadnego koła, bez względu na producenta i cenę, które byłoby idealnie wycentrowane. Obecnie mam koła 20/24 szprychy które praktycznie nie mogą być wycentrowane idealnie (im mniej szprych tym trudniej). Ja mając taki "problem" jak ty kompletnie bym się tym nie przejmował, gdybam że opony kiwają się bardziej niż same "gołe" koła i to może być uciążliwe. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
slob Napisano 29 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2013 (edytowane) to mnie uspokaja w zasadzie nigdy nie przywiązywałem znaczącej wagi do centrowania co do milimetra rozmawiałem jednak z pracownikiem lokalnego serwisu, który w przypływie mądrości powiedział (cyt.) jak bije pół milimetra to koło jest do d@py cóż poszperałem w necie i różne są info. osobiście uważam, że ważniejszy jest zrównoważony naciąg szprych, niż centra z dokładnością do ułamków milimetra widzę, że macie podobne zdanie a serwisant.....pewnie w d@pie był i g@wno widział Edytowane 29 Czerwca 2013 przez slob Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 29 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2013 A może zwyczajnie lubi dobrze wykonaną robotę. Bardziej nieprzyjemne bicie to ruch koła góra - dół, im większe tym bardziej wyczuwalne i niebezpieczne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
slob Napisano 29 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2013 a jakie jest dopuszczalne bicie promieniowe? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tofi Napisano 29 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2013 Rozumiem Tofi, że nie ma się co czepiać takiego centrowania, right? Jakieś rozsądne granice trzeba przyjąć i zastanawiam się czy 29erze centrowanie +-0,2 pod tarczówki to......nie jest sztuka dla sztuki. Jeżeli mówimy o centrowaniu to koło powinno być wycentrowane idealnie, ale przede wszystkim naciąg ma być w 20% zakresie tolerancji. Ale jeżeli mówimy o użytkowaniu zdecentrowanego koła to na biciu proieniowym myslę ze tak z 3 mm może być odczuwalne, przy vkach nie powinno przekroczyć 2mm bo chodzi o to by klocki nie przecierały opony, przy 5mm to na twardym widelcu może telepać. Bicie boczne przy Vkach tak jak mówiłem nie więcej jak 1mm a na tarczach to i na ósemkach pojedziesz, byle by w widełkach koło się mieściło. Tak na margonesie, to przy tarczowych centruje się również tarcze - tutaj dokłądność jest wymagana taka jak dla rawki przy vkach. Wysyłane z mojego ASUS Transformer Pad TF700T za pomocą Tapatalk 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 29 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2013 Co to znaczy centować tarcze? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tofi Napisano 29 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2013 Jeszcze jakieś pytania? Parktool produkuje przestawkę do swoich centrownic i dodatkowo zegar. Wysyłane z mojego ASUS Transformer Pad TF700T za pomocą Tapatalk 2 Poprawka film jest o centrowaniu szczęk, podczas, gdy mnie chodziło o centrowanie pokrzywionych tarcz. Wysyłane z mojego ASUS Transformer Pad TF700T za pomocą Tapatalk 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 29 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2013 To ja wiem, zastanawiałem się co prostowanie tarczy ma wspólnego z centrycznością koła i jego zachowaniem w czasie jazdy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tofi Napisano 29 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2013 Jak by nie było tarcza mocowana jest do koła i jest jego częścią. Nowej, z oczywistych względów, nie musisz centrować, ale po jakimś czasie może tego wymgać i wykonuje się to na tym samym przyrządzie co centrowanie rawki. Wpływu centryczności tarczy na jazdę chyba nie muszę tłumaczyć: prosta - jedziesz, krzywa - stoisz, lub ścierasz klocki. Wysyłane z mojego ASUS Transformer Pad TF700T za pomocą Tapatalk 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 29 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2013 Zmartwię Cię - większość tarcz nowych jest krzywa, z czego część w stopniu uniemożliwiającym ustawienia hamulca bez ocierania. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
1415chris Napisano 29 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2013 Jeżeli mówimy o centrowaniu to koło powinno być wycentrowane idealnie, ale przede wszystkim naciąg ma być w 20% zakresie tolerancji. Ale jeżeli mówimy o użytkowaniu zdecentrowanego koła to na biciu proieniowym myslę ze tak z 3 mm może być odczuwalne, przy vkach nie powinno przekroczyć 2mm bo chodzi o to by klocki nie przecierały opony, przy 5mm to na twardym widelcu może telepać. Bicie boczne przy Vkach tak jak mówiłem nie więcej jak 1mm a na tarczach to i na ósemkach pojedziesz, byle by w widełkach koło się mieściło. 20%, to moze oznaczac juz spore roznice w naciagu. Przy 3mm bicia pionowego mozna byc wystrzelonym z siodla. Tak jak napisales, kolo powinno byc wycentrowane idealnei i takie parametry powinno trzymac. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tofi Napisano 29 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2013 20% naciągu, nie wymiarów. Taki naciąg jest w instrukcji parktoola. Wysyłane z mojego ASUS Transformer Pad TF700T za pomocą Tapatalk 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Herodot Napisano 1 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 1 Lipca 2013 Kolo ze swojej natury jest konstrukacja miekka - w sensie elastyczna do pewnych granic - a nie twarda. Taki jego urok i zaleta. Nawet jesli wydaje sie inaczej, to pod obciazeniem pracuje, wygina sie etc. Bicie boczne o jakim mowa powyzej jest pomijalne calkowicie. Osobiscie sadze, ze pod bikerem na dynamicznym zakrecie pracuje znacznie bardziej niz +\- 1 mm. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
goldziu Napisano 5 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 5 Lipca 2013 mi oba koła biją tak, że podczas jazdy widać niezależnie jak się na nie patrzy. Jest to jak dla mnie nieodczuwalne i nie przeszkadaz w niczym, wiec nie daje do centrowania - bo szkoda kasy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tofi Napisano 5 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 5 Lipca 2013 A ja mam zabawę na dzień jutrzejszy. Nówki koła i pierwsze na dzieńdobry oznajmiło poprzez zegar, że ma bicie +1,2/-1,1 mm, a nacigu to nawet jeszcze nie mierzyłem, Wysłane z mojego ASUS Transformer Pad TF700T za pomocą Tapatalk 4 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi