Skocz do zawartości

[Przerzutka tylna] SRAM X9 do czego służy śrubka?


RuinPL

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam serdecznie,

 

Dzisiaj podczas serwisowania mojego roweru dopatrzyłem się, że w mojej tylnej przerzutce SRAM X9, pod śrubą mocującą do ramy, jest malutka czarna śrubka na imbus 2. Szukałem w internecie - na stronie SRAM w specyfikacji przerzutki informacji, która odpowiedziałaby mi na pytanie, do czego ów śrubeczka służy. Niestety informacji takiej nie znalazłem, tak więc pytanie to kieruję do Was drodzy forumowicze :D. Oczywiście nie chodzi mi o śrubkę na imbus, która służy do mocowania linki. Chodzi o malutką śrubeczkę wkręconą w korpus pod śrubą mocującą do ramy.

 

W załączonych plikach widać dokładnie ocb.

post-142305-0-91201900-1372081878_thumb.jpg

 

 

Według moich domyśleń ona służy do utrzymania śruby mocującej w korpusie. Czyli jak się odkręci tą małą śrubkę to można wyjąć tą większą ale wolałem tego na wszelki wypadek nie robić, tylko zapytać.

 

Pozdrawiam serdecznie :)

Napisano

Ta śrubka nazywa się b-bolt. Ta większa na której "wisi" przerzutka ma rowek na całym obwodzie akurat na szerokość tej małej.

Tu jest ładnie pokazane jak to wygląda gdyby to rozebrać http://www.bikepedia.com/PA/Item.aspx?item=475361#.UchYwMokT80

to jest tylko sposób montażu nie da się nią nic wyregulować

 

Czyli to jest to czego się spodziewałem :). Dzięki za upewnienie mnie w tym przekonaniu i za link obrazujący :).

 

 

Do samej regulacji to nie, jednak ona blokuje ruch całej przerzutki :P

 

O. To ciekawe co piszesz. Rozwijając - czyli jeśli odkręcę bardziej tą śrubkę to przerzutka będzie się bardziej "majtać" na haku???

 

 

ta śrubka służy do regulacji odległości wózka od kasety, jak się myle to mnie poprawcie

Na tym zdjęciu nie widać tej śrubki o której mówisz ale ta wygląda faktycznie jak końcówka tamtej trochę ;)

  • Mod Team
Napisano

 

czyli jeśli odkręcę bardziej tą śrubkę to przerzutka będzie się bardziej "majtać" na haku???

Można by to tak nazwać. Przerzutki shimano mają w tym miejscu łożysko i sprężynę i przerzutka sama sie ustawia tak jak jej pasuje, tutaj użytkownik ustawia przerzutkę tak jak jemu pasuje i ją blokuje w tym położeniu właśnie ta śrubką.

Napisano

2i regulaminu

 

Właśnie sprawdziłem i na ten moment moją przerzutkę da radę odchylić do tyłu korzystając z możliwości obrotowych śruby mocującej (czyli jest tak jak w shimano jeśli dobrze pamiętam). Twierdzisz, ze jeśli dokręcę mocniej tego b-bolta to zablokuję przerzutkę w danej pozycji?? Jeśli tak, to czy to ma jakieś plusy i sens?

  • Mod Team
Napisano

Przerzutki shimano, te klasycznej konstrukcji lubiły prać o ramę. Ubijały sie w ten sposób. Usztywnienie przerzutki zlikwidowało ten problem. Także łańcuch mniej sie majta podczas jazdy. Teoretycznie same plusy, ale u mnie np nie wyjmę koła nie rozpinając łańcucha :P

Napisano

Hmm... Faktycznie słyszałem o tym biciu przerzutki w ramę. Nawet natknąłem się filmiki obrazujące to na YT, jak się zastanawiałem nad wyborem przerzutki. Miałem wrażenie, że przerzutka obraca się na śrubie mocującej w momencie zmiany przełożeń ale teraz to sprawdziłem i faktycznie stoi w miejscu (mając nawet możliwość obracania się bo nie zablokowałem tego b-bolta). Zastanawia mnie w takim razie po co shimano konstruuje przerzutki tak, że się kołyszą na tej śrubie i czemu SRAM w takim razie również nie daje "sztywnych" przerzutek, tylko one jednak też maja możliwość "majtania się"? Ten system obrotowy chyba w jakimś konkretnym celu został zastosowany bo przecież łatwiej byłoby zrobić całkiem "sztywną" przerzutkę... A skoro usztywniona przerzutka - jak wspomniałeś - ma same plusy to nie rozumiem ocb %).

  • Mod Team
Napisano

Jak byś nie zauważył to shimano niemal zrezygnowało z opcji classic na rzecz shadow. Nadal jest kilka modeli, deore m590 czy XT T780, bo w serii MTB już ich nie ma. No oczywiście cała reszta czyli alivio acera altus i spółka sa klasyczne to sie raczej nie zmieni.

 

Czemu robiono takie przerzutki ? robione je odkąd je wymyślono w takiej lub podobnej postaci, kiedyś było inaczej po prostu. Ale osobiście wolał bym XTRa 960 niż najnowszego z Shadow plus :P

Napisano

Moja wiedza odnośnie shadow, jak dotąd obejmowała to, że te przerzutki są bardziej "spłaszczone" przez co maleje prawdopodobieństwo zahaczenia o jakąś przeszkodę i dodatkowo mają proste prowadzenie linki. Nie wiedziałem o tym, że tam też je usztywnili... Z tego co czytałem to usztywnienie dotyczyło głównie SRAMa...

 

 

Ale osobiście wolał bym XTRa 960 niż najnowszego z Shadow plus

A o co tutaj chodzi? %D

  • Mod Team
Napisano

O ile przerzutki srama wyglądają jeszcze podobnie do klasycznych to shadow to już zupełnie co innego, kompletnie inna konstrukcja. Tak sam jak sram posiada regulacje wózka od kasety. Jednak shadow ma swoje wady ale shimano ciągle go udoskonala, teraz wprowadziło sprzęgło które jeszcze bardziej ogranicza latanie łańcucha.

 

A XTR 960 ma ponad 10 lat pewnie, jest z czasów kiedy przerzutki były pancerne i niemal niezniszczalne, dziś super fajne karbonowe cudeńka można na byle patyku połamać :P

Napisano

Myślę, ze oni ten karbon udoskonalą jeszcze i będzie cacy. Ale fakt, że z metalem było chyba lepiej bo się ewentualnie giął a nie łamał. A to parę gram więcej na przerzutce większości użytkowników raczej większej różnicy nie robiło ;)

  • Mod Team
Napisano

Tu nie chodzi o karbon, tylko o to ze jakość dzisiejszych komponentów nie może sie równać z tymi przed 10-15 laty, wszak lepiej zrobić coś co kosztuje tyle samo a zepsuje czy zużyje sie dużo szybciej.

Napisano

Nie wiem czy to coś pomoże, ale w mojej X9 z 2007 takiej śrubki nie ma. przerzutka obraca się "swobodnie" wokół mocowania do haku (jest sprężyna) a z tyłu jest śrubka do regulacji minimalnej odległości od kasety. Na zdjęciu nie widać czy Ty masz taką śrubkę czy nie.

Napisano

 

Na zdjęciu nie widać czy Ty masz taką śrubkę czy nie.

 

A mam :). Tutaj trochę mnie też zastanawia, że skoro tą tyci śrubką da radę na stałe ustawić przerzutkę to po co jest 2 śrubka, która służy do ustawiania odległości przerzutki od kasety...  

Napisano

Druga śrubka jest od tego, żeby ustawić jak blisko kasety przerzutka może się przesunąć jeśli obraca się luźno na sprężynie. Jak dokręcisz małą śrubkę to (zakładając że służy ona do blokowania) zablokujesz ruch przerzutki wokół osi. Wtedy ta pierwsza śrubka przestaje "działać" bo przerzutka i tak się nie rusza. Ale zawsze możesz zostawić tą małą śrubkę niedokręconą co pozwoli na standardowy ruch przerzutki w górę i w dół.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...