Gość Napisano 22 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2013 Witam serdecznie. Z tej strony ekranu Lakridos. Ponieważ obecyny rowerek jest za mały, postanowiłem sprawić sobie większą ramę. Kupiłem karbonową ramę HARDROCXa 22". Producent przewidział tam amortyzator o skoku 100mm. Mnie kusi by wstawić nieco większy, bo 120mm. Teraz pytania:1. Najważniejsze, czy taki zabieg może uszkodzić ramę i zagrozić mojemu bezpieczeństwu?2. Jak będzię się to miało do mojego komfortu jazdy? Nadmienię że 80% jeżdzę raczej po płaskim leśnym terenie. Pozostałe 20% to górki w okolicach Jeleniej Góry czasem Wypad na Singletrack pod Smrekiem w Czechach. Nie ścigam się.Proszę oszczędzić mi technicznych szczegółów zmiany geometrii. Proszę o "łopatologiczne" wyjaśnienie problemu, czyli co się będzie działo z jeźdzce czyli mną. Pozdrawiam. Ps. Śmigam na składaczku:-rama KROSS Level A8 20"-amortyzator SR SUNTOUR Axon-osprzęt SHIMANO SLX-hamulce SHIMANO SLX-obręcze MAVIC 317DISC-siodło SALLE ITALIA Flite Titanium-kierownica, sztyca, wspornik, rogi ACCENT Carbon fotkę znajdziecie u mnie na profilu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rybciasum Napisano 22 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2013 Troszeczkę inaczej mogą się rozkładać siły na główkę ramy, aczkolwiek wątpie żeby 20mm robiło aż taką różnice, chociaż z drugiej strony to jest carbon... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 22 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2013 Myślę że samo ustawienie SAGu sprawi że amortyzator będzie miał 100mm. Po za tym podczas zjazdu kiedy ciężar kieruje się na widelec to pracuje on na innych długościach. Czy ktoś z kolegów ma jakieś doświadczenie w tym temacie? Bardzo mało o tym na WWW. Wciąż potrzebuję pomocy. Troszeczkę inaczej mogą się rozkładać siły na główkę ramy, aczkolwiek wątpie żeby 20mm robiło aż taką różnice, chociaż z drugiej strony to jest carbon... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fenthin Napisano 22 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2013 Co właściwie chcesz osiągnąć wkładając widelec 120mm do ramy przeznaczonej pod 100mm? 1. Trudności w podjeżdżaniu ze względu na zmianę kąta główki ramy? 2. Czy może SAG na poziomie 1/3 całego skoku (pozycja jak przy SAGu 20% dla widelca 100mm)? 3. A co za tym idzie mięciutki jak pluszowy miś widelec oraz dobijanie na byle przeszkodzie przy większej prędkości? 4. A może chcesz zbudować na ramie do XC sztywnego ścieżkowca? Natomiast, zakładanie wyższego widelca to zawsze większe obciążenie główki ramy. Wątpię, że uszkodzisz ją widelcem 120mm, ale wspominam. 140mm mogłoby już być niebezpieczne. Komfort - patrz wyżej, punkty 2, 3. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 22 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2013 Co właściwie chcesz osiągnąć wkładając widelec 120mm do ramy przeznaczonej pod 100mm? 1. Trudności w podjeżdżaniu ze względu na zmianę kąta główki ramy? 2. Czy może SAG na poziomie 1/3 całego skoku (pozycja jak przy SAGu 20% dla widelca 100mm)? 3. A co za tym idzie mięciutki jak pluszowy miś widelec oraz dobijanie na byle przeszkodzie przy większej prędkości? 4. A może chcesz zbudować na ramie do XC sztywnego ścieżkowca? Natomiast, zakładanie wyższego widelca to zawsze większe obciążenie główki ramy. Wątpię, że uszkodzisz ją widelcem 120mm, ale wspominam. 140mm mogłoby już być niebezpieczne. Komfort - patrz wyżej, punkty 2, 3. 20mm więcej to niby nie dużo ale wydaje mi się że taki widelec pracuje o wiele bardziej komfortowo ze względu na większy zakres. Po za tym jest opcja zblokowania widelca na 80mm przy podjazdach. Chcę tylko wiedzieć czy zwiększę tym komfort jazdy? Czy wogóle wniesie to coś pozytywnego, a przede wszystkim czy to bezpieczne? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 22 Czerwca 2013 Mod Team Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2013 Przyjęto ,że 20mm to 0,5 stopnia. W Twoim przypadku kąt główki i podsiodłówki wypłaszczy się o te 0,5 stopnia, czyli teoretycznie zmiana będzie stosunkowo niewielka. Musisz jednak pamietać,że niektóre amorki ( np. Manitou i DT Swiss , o którym chyba myślisz) są wyższe niż ich odpowiedniki Foxa czy też RSa.Skutkiem założenia wysokiego amorka , oprócz zmiany kątów, będzie zmiana pozycji na rowerze, a to może mieć dosyć znaczny wpływ na komfort jazdy. Założenie 120 poprawi kontrolę na zjazdach,ale moze spowolnić rower na zakrętach i pogorszyć trakcję na podjazdach . Teoretycznie omawiana zmiana nie powinna mieć destrukcyjnego wpływu na ramę ( pomijając ekstremalne zachowania i sytuacje) i Twoje bezpieczeństwo. wydaje mi się że taki widelec pracuje o wiele bardziej komfortowo ze względu na większy zakres. Nie jest to regułą i bym się na to nie nastawiał. A propos... Masz ramę 20" i kupiłeś ramę 22"?????? Podaj może linka do geometrii tej ramy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fenthin Napisano 22 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2013 20mm na widelcu to nie przypadkiem kwestia 1 stopnia? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rulez Napisano 22 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2013 Tak, przy 20 mm to około 1 stopień, czy jest to odczuwalne - tak, czy będzie przeszkadzało - nie koniecznie, co prawda pod Smrkiem jest kilka podjazdów na których trzeba się przy takim amorze bardziej pochylić nad kierownicą - ale w zamian na zjeździe będzie nieco fajniej, nie wiadomo na ile wyższy amor wpłynie na prowadzenie tego akurat roweru, choć przy tak wielkiej ramie to już wiele gorzej być nie może ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 23 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2013 Według katalogu: Kąt steru kierownicy to 71 stopni. Kąt rury podsiodłowej to 73,5 stopnia. To jak, mam się bać że trzaśnie rama? Czy mogę śmiało oddać się dynamicznym zjazdom pod Smrekiem? naprawdę 20 mm zmieni aż tak geometrię roweru że jazda może stać się uciążliwa, utrudniona, nieprzyjemna? Czy rower rzeczywiście straci tak mocno sterowność na zakrętach czy podjazdach? Zaznaczam że się nie ścigam, kiedyś owszem. Rower to sposób na endorfiny ale dobrze jeśli przeplata się zastrzykami z adrenaliny. Mam 190 cm wzrostu. Na 20" siedzę wygięty jak paragraf. Sztyca 350 wyciągnięta na full i dalej brakuje z 100. Potrzebuje mieć wyżej tyłek ale nie kosztem długości sztycy. No i o wiele wyżej kierownicę niż obecnie. Nie chcę zrobić z roweru holenderki ale potrzebuję troszkę większego komfortu szczególnie dla lędźwi. Jest plan skrócić mostek ze 100 na 80 i założyć giętą kiere. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tiomek Napisano 23 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2013 Ze swojego doswiadczenia nie polecam stosowania za wysokiego amora. Jezdzilem na widelcu 100 w ramie pod 80. Rower z nazwijmy to normalnego stal sie rekreacyjnym. Skrecal jakby z opoznieniem, najbardziej przeszkadzalo to w lesie kiedy trzeba bylo zmiescic sie miedzy drzewami. Teraz bawie sie troche w retro, kupilem rame pod widelec 60 i wlasnie taki zaloze Jednak wiem, ze jezdzic z innym katem glowki sie da i nawet w koncu mozna sie przyzwyczaic, a niektorym to w ogole nie przeszkadza i przyzwyczajac sie nie musza. Mozesz tez poszukac widelca z regulowanym skokiem, zebys mogl ustawiac wedlug potrzeb. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 23 Czerwca 2013 Mod Team Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2013 20mm na widelcu to nie przypadkiem kwestia 1 stopnia? Mniej więcej 0,7- 0.8 stopnia. Choć biorąc pod uwagę wysokość widelca może być faktycznie 1 stopień. naprawdę 20 mm zmieni aż tak geometrię roweru że jazda może stać się uciążliwa, utrudniona, nieprzyjemna? Czy rower rzeczywiście straci tak mocno sterowność na zakrętach czy podjazdach? Musisz się z tym liczyć. Ale jeśli zależy Ci na większym komforcie i możliwościach, poszukaj może amorka z regulowanym skokiem ( Talasy, Rsy z U-turnem lub DualPosition, jakiś Marcok z ATA, Epicon TA)). Będziesz miał wszystko w jednym. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 23 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2013 Musisz jednak pamietać,że niektóre amorki ( np. Manitou i DT Swiss , o którym chyba myślisz) są wyższe niż ich odpowiedniki Foxa czy też RSa. Jak duża jest to różnica? Widziałem w katologu HardRocx'a tę samą ramę z założonym Fox'em jak i DT Swiss'em. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rulez Napisano 23 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2013 Nie da się opisać jak duża jest różnica, tym bardziej, że w różnych ramach jest różnie, na pewno zmiana własności jezdnych nie będzie duża, ale odczuwalna.Przy nastawieniu na jazdę bardziej turystyczną nie będzie problemu. Tym bardziej, że masz dużą ramę, co samo w sobie sprawia, że nie jest super zwrotna, im większa rama tym różnica mniej odczuwalna. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 23 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2013 Miałem na myśli jak dużo wyższe są amorki Manitou i DT Swiss od Foxa czy też RSa. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rulez Napisano 23 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2013 kilka milimetrów 5-7. Tu możesz sobie poczytać : http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/forks-complete-axle-crown-lengths-library-470024.html A tu możesz znaleźć wysokości amorów DT : http://www.dtswiss.com/suport/Catalog Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 23 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2013 Moim zdaniem ryzyko skasowania ramy jest zerowe - przynajmniej nie z powodu samego wzrostu skoku o 20 mm. Wiele widelców dzieli ta "magiczna" granica 100 mm - dzis setki to często amortyzatory do xc, powyżej setki sprzęt do wszelkiego rodzaju rowerów uniwersalnych. Fabryczne zestrojenie amortyzatora z założenia xc będzie inne niż takiego "ścieżkowego" a to raczej wpłynie na odczuwany komfort. 1. Trudności w podjeżdżaniu ze względu na zmianę kąta główki ramy? 2. Czy może SAG na poziomie 1/3 całego skoku (pozycja jak przy SAGu 20% dla widelca 100mm)? 3. A co za tym idzie mięciutki jak pluszowy miś widelec oraz dobijanie na byle przeszkodzie przy większej prędkości? Bardzo lubię jeździć na "szmacie" i nie pamiętam żeby widelec dobił z tego powodu na byle przeszkodzie. Niektóre widelce mają taką charakterystykę że nawet "szmaciane" i tak nie ugną się do końca - jakkolwiek jest to wskazane bądż nie. Dla większości ludzi różnica 20 mm w wysokości amortyzatora nie ma znaczenia przy podjazdach. Takie są moje doświadczenia z punktu widzenia turysty o przeciętnych umiejętnościach technicznych i średniej kondycji Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 23 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2013 Czy ktokolwiek z szanownych kolegów słyszał o uszkodzeniu ramy, już bez znaczenia czy karbon czy alu, przez zamontowanie widelca dłuższego o 20mm niż przewidział to producent? Spotkaliście sie osobiście lub ktoś dawał znaki na forum o takich przypadłościach? Przyznam się że mimo obniżenia sterowności roweru, co jak piszecie przy 22" i tak praktycznie nie do wychwycenia, ciepło myślę aby przytulić DT Swiss XMM120. Bardziej martwi mnie jednak bezpieczeństwo. Nikt puki co nie zaalarmował stanowczo że to niebezpieczne a wręcz przeciwnie. Czekam jeszcze na informację o bezpieczeństwie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 23 Czerwca 2013 Mod Team Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2013 Czy ktokolwiek z szanownych kolegów słyszał o uszkodzeniu ramy, już bez znaczenia czy karbon czy alu, przez zamontowanie widelca dłuższego o 20mm niż przewidział to producent? Nie. ciepło myślę aby przytulić DT Swiss XMM120 Są lepsze rzeczy do przytulania. Poza tym nikt na Forum nie da Ci 100% gwarancji,że nie zrobisz sobie krzywdy. Możemy jednie założyć ,że nic nie powinno się stać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 23 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2013 W cenie 1400 zł za nowy z dwuletnią gwarancją? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 23 Czerwca 2013 Mod Team Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2013 Pewnie... kobieta na przykład.. albo kot... kocyk.. Z amorków Manitou Minute Pro ( 1279 pln z dwuletnią gwarancją). Minute jest komfortowy, a DT - niezbyt. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 23 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2013 Wiedziałem że taka będzie odpowiedź I wiedziałem że im więcej będę szukał tym decyzja będzie trudniejsza. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 23 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2013 Czy ktokolwiek z szanownych kolegów słyszał o uszkodzeniu ramy, już bez znaczenia czy karbon czy alu, przez zamontowanie widelca dłuższego o 20mm niż przewidział to producent? Spotkaliście sie osobiście lub ktoś dawał znaki na forum o takich przypadłościach? Nie skrzywdzisz ramy instalując w niej widelec z większym o tyle skokiem, nie w wyniku takiej zależności. Możesz skrzywdzić ramę agresywniej jeżdżąc a do tego np skacząc, jeśli uznasz że rower w nowej konfiguracji skłania cię do większej odwagi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 25 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2013 Dzięki wszystkim za pomoc. Zaryzykuje i złożę poczwarę składającą się z 22" ramy i widelca o skoku 120 mm. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Jest całe mnóstwo pytań i wątpliwości co do dalszego procesu doboru komponentów ale to już inna bajka i raczej nie ten wątek. Czas pokaże co z tego wyjdzie. Na pewno będę mądrzejszy i bogatszy o nowe doświadczenia które pomogą przy kolejnym składaku. Pozdrawiam wszystkich. Do moderatora. Nie wiem czy należy zamykać ten wątek, może znajdą się osoby które podobnie jak ja pozwoliły sobie na podobne eksperymenty i będą miały ochotę podzielić się wiedzą. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rulez Napisano 26 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2013 Pamiętaj tylko, że jeśli zdecydujesz się na widelec DT, to wymagają one długotrwałego "dostrajania" i nie każdy jest zadowolony z efektów, do tego DT wymaga stosunkowo częstego serwisu robionego u siebie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ptak Napisano 26 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2013 Zrobilem podobny eksperyment i do crossa ze skokiem 63mm wlozylem amor od 29era 100mm. I bylo to zdecydowanie za duzo. Zepsulem geometrie, poczulem od razu jak siodlo poszlo w tyl w stosunku do korby, i jazda stala sie trudniejsza, szczegolnie podjazdy, ktore jeszcze bardziej psuly geometrie. Potem sprobowalem 80mm, ale to tez nie bylo to. Musialem kombinowac z siodelkiem, wysuwac do przodu, zeby zredukowac zmiane geometrii, to rownoczesnie skracalo rame (i tak juz stosunkowo krotka w corssie). Generalnie z wlasnego doswiadczenia nie polecam zwiekszania skoku. Szczegolnie jesli rower ma jezdzic i w gore i w dol, a nie tylko w dol... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.