wikrap1 Napisano 21 Czerwca 2013 Napisano 21 Czerwca 2013 Hej. Moja przerzutka ma słabą sprężynę. Dobrze działa na dużych zębatkach gdzie sprężyna jest naciągnięta. Na małych jednak nie ma siły przeciągać się na mniejsze i trzeba ją trycnąć nogą..Jak temu zaradzić? Da się gdzieś dostać sprężynę? A może próbować skracać obecną? Co robić?
bukakewarior Napisano 21 Czerwca 2013 Napisano 21 Czerwca 2013 Zakładając, że zdobędziesz inną sprężynę i uda Ci się założyć jeden z jej końców w pantografie, to zamocowanie drugiego końca będzie trudne. Sam rozważałem niedawno podobny zabieg... Znajomy kiedyś próbował i zniekształcił sprężynę. Raczej czeka Cię wymiana całej przerzutki.
Classified Napisano 21 Czerwca 2013 Napisano 21 Czerwca 2013 Skracać sprężyny Ci nie radzę. Możesz próbowac nabyć zamienną lub wydobyć taką z uszkodzonej przerzutki. Sprężyna pantografowa w wielu przerzutkach jest zamocowana tak, że nie mozna lub prawie nie mozna jej wymienic. Zależy od modelu. Z reguły pantograf jest mocowany połączeniami nitowanymi, a dostep do sprężyny jest utrudniony. Jeżeli masz w miarę łatwy dostep do sprężyny, obadaj wpierw instrukcje budowy przerzutki (np tech docs Shimano) aby zobaczyć potencjalne drogi dostępu. Jezeli czujesz się na siłach, możesz wybić nitowane połączenie zewnetrznego ramienia pantografu i rozebrać go celem dotarcia do sprężyny - przy czym potem przy składaniu musisz dobrać identyczny nit albo połączenie śrubowe. Musi być doapsowane, inaczej pantograf będzie miał luz przy pracy. Jest to procedura "ekstremalna" i potencjalnie niszczycielska dla przerzutki. Wykonuj na własną odpowiedzialność wiedząc co robisz.
bukakewarior Napisano 21 Czerwca 2013 Napisano 21 Czerwca 2013 Znalazłem coś takiego: http://www.forumszosowe.org/viewtopic.php?t=5263 Jest tam mowa o sprężynie i o sforzniach, jednak jak napisał przedmówca- extreme
Mod Team safian Napisano 21 Czerwca 2013 Mod Team Napisano 21 Czerwca 2013 Przede wszystkim jaki to model przerzutki...
Mod Team sznib Napisano 22 Czerwca 2013 Mod Team Napisano 22 Czerwca 2013 Przede wszystkim panowie, za napinanie wózka odpowiada inna sprężyna niż za napinanie pantografu, i ją w wyższych modelach przerzutek można wymienić. Na przykładzie SLXa: http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/RD/EV-RD-M662-2814_v1_m56577569830646684.pdf sprężyna napinająca wózek oznaczona jest "6". Wystarczy imbusem wykręcić sworzeń, oraz drugi śrubokrętem (oznaczone "7" razem z wózkiem) i można zdemontować wózek i sprężynę. dodatkowo w wózku są dwie dziurki do których wsadza się końcówkę sprężyny, zależnie do której się wsadzi różny będzie naciąg sprężyny.
bukakewarior Napisano 22 Czerwca 2013 Napisano 22 Czerwca 2013 Zgadza się, ale wikrap1 (o ile dobrze zrozumiałem) ma problem ze schodzeniem przerzutki na niższy bieg. A za to jest odpowiedzialna właśnie sprężyna w pantografie (jeżeli się mylę, to chylę czoło w pokorze).
Punkxtr Napisano 22 Czerwca 2013 Napisano 22 Czerwca 2013 Kilkanaście lat temu w sprzedaży były tzw. sprężyny tuningowe, najczęściej do przerzutek XTR. Crumpet Spring, Power Spring to dwa przykłady. Swego czasu kupiłem taką na ebay i wymieniłem w przerzutce XTR RD-M951, w linku poniżej krótki opis: http://punkxtr.blox.pl/2011/02/Test-przerzutki-XTR-RD-M951-GS.html Procedura bez roznitowania całości jest możliwa, ale dla niewprawnej osoby będzie horrorem i mało prawdopodobne, aby zakończyła się sukcesem. Skracanie, gdzie trzeba właściwie dodatkowo ukształtować, nomen omen, twardy drut tak, aby zrobić nowy zaczep, to jeszcze wyższa szkoła jazdy.
Classified Napisano 22 Czerwca 2013 Napisano 22 Czerwca 2013 @sznib, z tego co kolega pisze wynika, że nie mówimy tu o sprężynie naciagającej wózek w poziomie. A więc o tej wbudowanej w oś łączącą korpus przerzutki z jej wózkiem. Ta sprężyna odpowiada za prawidłowe naciągniecie łańcucha. Jedyna spręzyna odpowiadająca za powrót przerzutki do pozycji wyjściowej to spręzyna pantografu!
wikrap1 Napisano 22 Czerwca 2013 Autor Napisano 22 Czerwca 2013 Tak, chodzi o sprężynę pantografu. Przerzutka Sram x-7W takim razie muszę obadać dokładniej temat. Chyba będzie ciężko z dostaniem uszkodzonej przerzutki z dobrą sprężyną. Rozumiem, że samych sprężyn raczej nie da się kupić?
Punkxtr Napisano 22 Czerwca 2013 Napisano 22 Czerwca 2013 Samej sprężyny nie kupisz. Nie w czasach, gdy padnie mała część, to wymienia się całość. Kiedyś w przerzutkach XTR sprężyna główna była regulowana i śrubokrętem można było zmienić sobie naciąg. Jedyna opcja, jaka przychodzi mi do głowy (gdy uprzesz się na wymianę), to zakup tytanowej wersji od przerzutki Precision: http://torontocycles.com/images/Precision_Billet_Return_Spring.jpg Być może po pewnych modyfikacjach uda się ją zaadaptować. Koszt z przesyłką do Polski to $10.
Classified Napisano 22 Czerwca 2013 Napisano 22 Czerwca 2013 SRAM x-7 powiadasz. Będzie potężny problem przy próbie rozkuwania pantografu, ale na szczęscie od wewnatrz jest okno które powinno pozwolić wyjąć sprężynę. Nie wiem, bo na SRAM-ie tego nie testowałem. Przygotuj się na dobre szczypce precyzyjne i dobry uchwyt, bo ta sprężyna trudno się rozciąga
darek2313 Napisano 22 Czerwca 2013 Napisano 22 Czerwca 2013 SRAM x-7 powiadasz. Będzie potężny problem przy próbie rozkuwania pantografu, ale na szczęscie od wewnatrz jest okno które powinno pozwolić wyjąć sprężynę. Nie wiem, bo na SRAM-ie tego nie testowałem. Przygotuj się na dobre szczypce precyzyjne i dobry uchwyt, bo ta sprężyna trudno się rozciąga Mi udało się wyjąć sprężynę z tej przerzutki bez rozkuwania , trochę podgiąłem zaczepy i pomogło wcześniej dobrze naoliwiłem sworznie i teraz zrzuca do najmniejszej.
Classified Napisano 22 Czerwca 2013 Napisano 22 Czerwca 2013 Właśnie to mam na myśli - że da radę to zrobić bez rozbierania pantografu. Jest tam chyba dosyć miejsca zeby wydłubać spręzynę, prawda?
wikrap1 Napisano 26 Czerwca 2013 Autor Napisano 26 Czerwca 2013 Jak nie drzwiami, to oknem. Zawiązałem linę gumową między miejscem przykręcenia linki a osią obrotu wózka. Na sucho działa, jutro test w terenie.
GR1 Napisano 28 Czerwca 2013 Napisano 28 Czerwca 2013 Jak nie drzwiami, to oknem. Zawiązałem linę gumową między miejscem przykręcenia linki a osią obrotu wózka. Na sucho działa, jutro test w terenie. Ja sprawdziłbym jeszcze jak chodzi linka w pancerzu, tak na początek.. Jeśli nie chce lekko i płynnie wyjść, najmocniejsza sprężyna nie da rady po czasie
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.