Laos Napisano 21 Czerwca 2013 Napisano 21 Czerwca 2013 Witam Przy opisie kół był następujący opis piasty tylnego koła: "Tylna piasta oś:10x135 Thru bolt12x142135 szybkozamykaczDo wyboru" Mógłby ktoś opisać co to za rozmiary i jak stwierdzić, który jest potrzebny do mojego roweru?
szybkilopez Napisano 21 Czerwca 2013 Napisano 21 Czerwca 2013 Wszystko po za szybkozamykaczem czyli inaczej szpilką to są sztywne ośki różniące się grubością i długością. Musisz wiedzieć co możesz zamontować do swojej ramy. Poszukaj u producenta ramy jaką piastę można zastosować czy standard 135 czy szerszą czy wejdzie ośka sztywna czy tylko zwykły szybkozamykacz.
Laos Napisano 21 Czerwca 2013 Autor Napisano 21 Czerwca 2013 Wszystko po za szybkozamykaczem czyli inaczej szpilką to są sztywne ośki różniące się grubością i długością. Musisz wiedzieć co możesz zamontować do swojej ramy. Poszukaj u producenta ramy jaką piastę można zastosować czy standard 135 czy szerszą czy wejdzie ośka sztywna czy tylko zwykły szybkozamykacz. Producent ramy firma Author podaje w opisie piasty tylko "piasta: Author". W tej chwili mam szybkozamykacz. Piszesz " czy ośka sztywna czy tylko zwykły szybkozamykacz". Ta ośka sztywna to takie rozwiązanie na śruby z obu stron zamiast szybkozamykacza? Piszesz to tak jakby ta ośka sztywna była lepszym rozwiązaniem od szybkozamykacza. Czy 135 lub 142 to jest długość ośki w mm, a pierwszy parametr 10 lub 12 to grubość w mm ?
szybkilopez Napisano 21 Czerwca 2013 Napisano 21 Czerwca 2013 Dokładnie tak a ośka sztywna nie jest tylko skręcana z dwóch stron bo jest też rozwiązanie, że jeden koniec tej ośki wkręca się w ramę lub w ladę widelca, a drugą stronę zaciska. To ma zapewnić większą sztywność i wytrzymałość. Pozostaje Ci zmierzyć mocowanie w trójkącie, szerokość jaka może tam ośka wejść i grubość otworów czy to jest standard 9mm czy 12mm. A sztywna ośka zdecydowanie jest lepszym rozwiązaniem niż tzw. szpilka, która ma grubość 5mm no, ale żeby je stosować trzeba mieć odpowiednią i przystosowaną do tego ramę.
deF Napisano 21 Czerwca 2013 Napisano 21 Czerwca 2013 szybkilopez trochę poplątał zagadnienie Pierwszy rozmiar, to szerokość piast vel rozstaw haków ramy. W chwili obecnej w MTB popularne są 3 rozmiary: – najbardziej klasyczny i najpowszechniejszy 135 mm – spotykany w niektórych ramach do DH/FR oraz ostatnio również Enduro 142 mm – bodaj tylko w DH 150 mm. Drugi rozmiar to średnica osi przechodzącej przez haki. I tu jest maluśka pułapka: w przypadku szybkozamykacza (QR) piasta tak naprawdę nie opiera się w hakach na nim, a na ośce wystającej na obu jej końcach. Najpopularniejsze rozmiar dla tyłu to 10 mm (mimo że szpilka szybkozamykacza ma tylko 5 mm, co ma niewielki znaczenie dla sztywności, bo jej zadaniem jest tylko ściskanie całości w płaszczyźnie poziomej). W ramach do cięższych zastosowań spotyka się haki o średnicy 12 mm, względnie rzadko przy piastach 135, ale już bodaj zawsze przy 142 i 150. Jeśli rama ma rozmiar haków 135/10 to można w niej zastosować zarówno piastę z szybkozamykaczem, jak i Thru Bolt 10 mm, czyli gdy zamiast ośki z otworem w środku na szpilkę QR, mamy oś o stałej średnicy 10 mm przechodzącą przez środek piasty i oba haki. W teorii to rozwiązanie ma poprawiać sztywność tylnego trójkąta (głównie poprzez większą i względnie stałą siłę ściskania), w praktyce różnice są od żadnych do niewielkich, więcej tak naprawdę zależy od konstrukcji samego trójkąta, tudzież użycia słabego szymkozamykacza lub słabe jego skręcenie.
szybkilopez Napisano 21 Czerwca 2013 Napisano 21 Czerwca 2013 Dobrze to kolega deF całościowo ujął, ale każdy kto jeździ i ostro wchodzi w zakręty przy szybkozamykaczach daje się słyszeć dzwonienie na tarczach więc nie jest tak sztywne jak się wydaje. Dopiero QR 12 czy 15 nie mówiąc już o QR 20 mają tą sztywność i na zakrętach gdy koło mocno pracuje widać przewagę sztywnej osi. Przy Rebie na standardowej osi przy kładzeniu roweru i tarczy 180 zawsze dzwoniło, teraz na QR 15 jest cisza
deF Napisano 21 Czerwca 2013 Napisano 21 Czerwca 2013 Nie spotkałem się jeszcze z "QR12" (za to z X12 owszem, acz to z tyłu, nie przodu), ale ok Co do QR15 to z testów wyszło, że jest on sztywniejszy od QR9 o raptem kilka %, wyraźną różnicę robi dopiero QR20.
szybkilopez Napisano 21 Czerwca 2013 Napisano 21 Czerwca 2013 O QR12 pisałem odnośnie tyłu a ja czytałem testy, że największa jest różnica po przesiadce z 9mm na QR15 niż z 15 na 20 no ale każdy ma swoje spostrzeżenia, a mi wyraźnie lepiej się jeździ na QR15 niż na 9mm.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.