Mongol96 Napisano 9 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2013 Witam, zakładam ten temat, bo nigdzie nie mogę znaleźć konkretniejszych informacji. Obecnie mam koła Mavic Crossride. Komplet waży ponad 1900g. W przyszłości planuję zamienić je na takie na piastach DT 240s, obręczach ZTR Alpine i szprychach Sapim Laser. Na allegro komplet waży nieco ponad 1300g. Ścigam się w maratonach i wyścigach XC i jestem raczej ambitny Wie ktoś może (sprawdzał), o ile podniesie się mniej więcej moja średnia prędkość (przy tych samych watach), zbijając 600g na samych kołach? Do tego przyjdzie bezdętkowy system. Zapewne napiszecie, że nie da się tego dokładnie określić, ale może znajdzie się jakiś fizyk, który potrafi to wyliczyć ;] Dodam, że ważę +/- 67kg i raczej nie mam z czego zrzucić masy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piksel Napisano 9 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2013 Średnia podniesie się o dziesiąte części km/h. Różnica będzie odczuwalna, ale bez przesady, nie licz, że jak do tej pory przyjeżdżałeś koło 50 miejsca open, to po zmianie kół będzie to pierwsza dziesiątka. A teoretyczne obliczenia nijak mają się do rzeczywistości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kitof26 Napisano 9 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2013 (edytowane) Odrazu ci powiem nie bierz Alpine tylko Crest jeżeli ważysz więcej niż 55kg to alpine co 150km będziesz musiał centrować bo są miękkie jak plastelina, dużo możesz zrzucić na dobrych lekkich oponach Edytowane 9 Czerwca 2013 przez kitof26 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość voytec Napisano 9 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2013 Lekkie koła przede wszystkim łatwiej rozbujać co może być kluczowe przy chęci wzięcia goście z przodu. Jadąc też na lżejszych po przejechaniu np dystansu mega powinnienieś poczuć mniejsze zmęczenie. Przy mniejszych dystansach nie powinno mieć to (widocznego) znaczenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mongol96 Napisano 9 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2013 Ale lepiej jest zrzucić 500g na kołach, niż 500g na komponentach? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MokryxD Napisano 9 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2013 Jasne, że na kołach, ponieważ jest to masa rotująca. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Maniak Napisano 9 Czerwca 2013 Mod Team Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2013 Odrazu ci powiem nie bierz Alpine tylko Crest jeżeli ważysz więcej niż 55kg to alpine co 150km będziesz musiał centrować bo są miękkie jak plastelina, dużo możesz zrzucić na dobrych lekkich oponach Bzdury waść piszesz. Mam alpine i przy 75-80kg po całym sezonie jeszcze ich nie centrowałem bo są idealnie proste. Jak ktoś Ci nie umie zapleść kół to potem tak się dzieje, bo przeważnie napną Ci szprychy do 50kg i papa, zamiast 90-100kg . Trzeba jeszcze też wiedzieć jakie i ile szprych wstawić a nie pierwsze z brzegu. Na lekkich oponach co chwila się człowiek martwi o kapcie, nie zawsze warto tu oszczędzać. Waga kół moim zdaniem jest krytyczna chociaż nie można poświęcić wszystkiego w pogoni za tym. Na pewno lepiej urwać 0,5kg na kołach niż reszcie, to nie ulega wątpliwości, łatwiej takie koła rozbujać, rowerem też lżej się też manewruje, No chyba że mamy kwadratowe nogi to nie poczujemy niczego bo i tacy tu byli co ze wzorów udowadniali że różnic niema Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomash Napisano 10 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 10 Czerwca 2013 Tak a propo Crestów i odchudzania kół, to postraszę ponownie http://www.forumrowerowe.org/topic/138251-obręcz-ztr-opinie/?p=1295585 Choć to akurat kwestia pecha Ja przy zmianie kół czułem ich zmniejszoną masę przy nagłym przyspieszaniu, a najbardziej na krótkich, ostrych podjazdach - w xc jak znalazł. Generalnie jednak ciężko mi powiedzieć jak to się realnie przekłada na wyniki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mike24 Napisano 10 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 10 Czerwca 2013 ja znacząco odczuwam wrzucenie lekkich kółek do bajka... przyspieszenie i podjazdy, nieważne czy szutrowe czy asfaltowe, są nieporównywalnie łatwiejsze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
czyzu6491 Napisano 10 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 10 Czerwca 2013 ja zrzuciłem na samych kołach 600 gr i do tego lekkie dętki czyli w sumie jakies 750gram. Średnia prędkość wzrosła i tak nie męczy. Chwilowo osiągam znacznie wyższe prędkości po płaskim a wjazdy na nieosiągalne kiedyś górki to nic wielkiego. Teraz już wiem dlaczego tak często jest powtarzane aby zacząc redukcje masy właśnie od kół. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
s2power Napisano 28 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 28 Czerwca 2013 Mysle, ze nikt nie da Ci tutaj w miare precyzyjnej odpowiedzi na Twoje pytanie. Jednak jest znaczaca poprawa. Jak przesiadlem sie ze standardowych kol Gianta P-XC2 na Mavic Crossmax SLR to pierwsza jazda byla wrecz "dziwna". Po prostu nie czulem oporu i masy kol. Wyraznie wzrosla tez zwrotnosc roweru. W kola warto zainwestowac. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 28 Czerwca 2013 Udostępnij Napisano 28 Czerwca 2013 Ja za to lubię efekt psychologiczny jaki daje odchudzanie roweru. Moje ego rośnie zdecydowanie bardziej niż prędkość To czy odczujesz różnicę po zamontowaniu lżejszych kółek zależy np od tego czy nowe koła będą lżejsze w centrum czy na obwodzie. Zależy też od stylu jazdy. Eksperymentalnie zamontowałem super lekkie koła w szosie (mniej niż 1000 gram para zamiast 1900, do tego różnica w masie opon,dętek względem szytek) w miejsce tych które były i być może jestem bardzo ułomny ale nie odczułem różnicy w sposób który pozwoliłby mi powiedzieć: faktycznie, to jest to! Za to rower podniesiony stał się bajecznie lekki Jeśli zamontujesz lekkie koła które będą wiotkie a jeździsz agresywnie albo sporo ważysz to efektywność jazdy ucierpi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
9534 Napisano 15 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 15 Lipca 2013 Tak jak piszesz nie da się tego dokładnie określić Różnica w XC będzie dużo większa niż na maratonach, dlatego że odczuwalna różnica jest tylko przy rozpędzaniu, a przy prędkości jednostajnej praktycznie nie ma. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ugupu Napisano 15 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 15 Lipca 2013 Jakaś tam różnica jest na pewno ale ja osobiście zbytnio jej nie zauważam. Podjazdy które robiłem z buta przed zmianą kół nadal robię z buta więc żadne skrzydła mi z tyłka nie wyrosły. Pewnie bardziej odczuwalne są nowe łożyska. Ale jeśli już gdzieś gubić wagę to na kołach można zgubić stosunkowo dużo "kilogramów" za stosunkowo niewielką kasę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
moviss Napisano 10 Sierpnia 2013 Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2013 Może nie odpowiem wprost na twoje pytanie ale... piasty dt 240 to rewelacyjny wybór. Mój rower niedawno przeszedł taki upik jaki planujesz zrobić swojemu czyli zmiana crossride na koła z piastami dt i powiem Ci, że różnica jest... i to naprawdę odczuwalna Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość voytec Napisano 11 Sierpnia 2013 Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2013 @tobo niestety ale chyba jednak jesteś ułomny A na poważnie to jak już pisałem lżejsze koła mają znaczenie na przyśpieszenie i ogólnie na to ile energii musimy włożyć włożyć w pedałowanie. W moim Hexie mam koła na oręczach DT X450 i Geaxach AKA a drugi "taki sam rower" mam na obręczach Kross'a i oponach CST.Oba daję radę rozpędzić do tej samej prędkości ale przy tym drugim muszę się nieźle przyłożyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ktotek Napisano 11 Sierpnia 2013 Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2013 600g na samych kołach 600g na kołach to dużo, bardzo dużo. Taki rower zdecydowanie lepiej przyśpiesza, nieco skuteczniej też hamuje. Co do średniej prędkości to pewnie jakiś doktorat z fizyki można by na tym zrobić, efekt z pewnością odczujesz, tym większy im więcej będzie na trasie przyśpieszeń i hamowań. W wyjątkowych sytuacjach cięższe koło będzie mieć jednak przewagę z uwagi na efekt żyroskopowy - kręcąc się magazynuje więcej energii i później ją wytraca - np. jak będzie z górki i zaraz potem pod górkę, takie "U". Zalety lżejszego koła są jednak niezaprzeczalne, 600g jest zdecydowanie warte zachodu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość voytec Napisano 12 Sierpnia 2013 Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2013 Warte. Trzeba jednak wziąć poprawkę na naszą wagę. Ile to w bB czy innych testach zwracali na wiotkość koła przy wadze rowerzysty np 85kg (np test Kross Level A+). Podobnych testów w sieci jest wiele i myślę że warto przeczytać i wyciągnąć wnioski. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mongol96 Napisano 12 Sierpnia 2013 Autor Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2013 Ważę mało, bo 67kg Dzięki wielkie za odpowiedzi, może za rok albo i później. Powodem przesunięcia planów stał się zakup szosy, więc z kasą obecnie LIPA Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wojtas7 Napisano 14 Sierpnia 2013 Udostępnij Napisano 14 Sierpnia 2013 z jednej strony odchudzanie kół to trochę mit, ponieważ masa rotująca ma znaczenie ale tylko w momencie napędzania. Dużo większe znaczenie ma na pewno zejście z masy na trasach górskich z dużą ilością przewyższeń gdzie trzeba wtargać dużo kilogramów. Wiadomo że tu gram, tam gram i się zbiera, ale np mając koła 1800gr i inwestując kolejne 1500zł w koła 1500gr to na pewno nie jest to warte zachodu i lepiej inaczej spożytkować te pieniadze ;-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
s2power Napisano 14 Sierpnia 2013 Udostępnij Napisano 14 Sierpnia 2013 wojas7, dla Ciebie moze to nie byc istotne. Nie oznacza to jednak, ze ktos inny moze miec zupelnie inne priorytety. Pomijajac zupelnei kwestie portfela. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.