Skocz do zawartości

[tylny hamulec] V-brake wiotka klamka, słabo odpuszcza


Pymyn

Rekomendowane odpowiedzi

Tylny hamulec.

 

 

Hamulec jest od nowości (od 2007 roku) przebieg 8000 - 10 000km. Problem w tym, że po naciśnięciu klamki, wraca ona bardzo niepewnie i jest dość wiotka. Jeżeli dokręcę śrubę regulacyjną przy szczęce hamulcowej to klamka w ogóle nie ma sztywności, a klocek nie wraca na swoje miejsce.

 

Pancerze czyściłem, szczeka na pivotach obraca się bardzo płynnie, bez większego oporu. Jedyne co mi na myśl przychodzi to zużyta sprężyna odciągająca. Ma znacznie mniejszą średnicę niż np sprężyna w hamulcach Acery więc zarówno jej siła działania jak i wytrzymałość są watpliwe. W przeszłości wiele razy wyginałem ją na siłę za pomocę wkrętaka i kciuka aby działała lepiej.

 

Co o tym myślicie ?

 

Podejrzewam, że samych sprężynek nie da rady wymieniać, więc czy V brake typu Acera na tył będzie dobrym rozwiązaniem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@adii22

 

Robiłem to juz dziesiątki razy. Pomaga to tylko na odchylenie szczęk w odpowiednią stronę.

 

 

@BikoBiko

 

Śrubki regulacyjne działają ciężko, ale kręcenie nimi niewiele daje. Odchyliłem szczęki mocniej od obręczy. Po naciśnięciu klamki klocki dociskane są do obręczy, po zwolnieniu klamki wraca ona mniej więcej o połowe swojego zakresu ruchu, to samo dzieje się ze szczękami. Wyginałem sprężynki zapierając je w połowie o wkrętak, a na końcu ciągnąc palcem. Mimo, że są mocno pozaginane to i tak niewiele to daje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a może pancerz w środku przyrdzewiał i trzyma linkę i dlatego nie odbija? albo może być jeszcze złe ustawienie klocka przy obręczy. w tym roku tak miałem. nie wiem z jakiego powodu w przednim kole jeden klocek był luźny i się delikatnie o 1mm przekręcił - ocierał o koło a hamulec nie chciał właśnie odbijać do końca. dobrze, że od razu zająłem się problemem ;-P

 

pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klamkomanetki z pancerzami i linkami były wymieniane 2~ lata temu. Rok temu linki przeczyściłem i nie było żadnych śladów rdzy. Rower trzymam w pokoju w temperaturze 20-25 stopni przez cały rok, nie jeżdże kiedy jest mokro lub temperatura niższa niż 10 stopni. Klocek nie ociera : p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to obaliłeś moje hipotezy :-p

 

taki pomysł mi przyszedł teraz. wykręć linkę ze szczęki hamulca tak abyś mógł wyjąc linkę z klamki. potem z powrotem zamontuj linkę w szczękach i spróbuj ręcznie pociągnąć za nią tak aby zacisnąć hamulec i zwróć uwagę jak się zachowuje. bo w tym momencie to przyczyny mogą być dwie: wina szczęk albo wina klamki, ale raczej przyczyny dopatrywałbym się w szczękach.

 

masz możliwość może zrobić fotkę szczęk i wrzucić do tematu?

 

pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprężyny przy hamulcach nie są tak mocne, żeby poradzić sobie ze złą klamką. Przerabiałem ten temat. Badziewna klamka może nam blokować cały układ hamulcowy. ;) Czekamy na zdjęcia. Czy to jest taka klamkomanetka? http://img13.tablica.pl/images_tablicapl/74560007_2_644x461_shimano-prawa-klamkomanetka-st-ef50-8-8speed-vbrake-zdjecia.jpg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lyndowss, czy ta klamka, której wrzuciłeś linka to jest klamkomanetka czy sama klamka? bo nie widzę dobrze na zdjęciu (informacyjnie).

 

ja w swoim Treku mam v-brake promax'a fabrycznie montowane, rower skończy 10 lat w sierpniu jak jest u mnie i jedyne co to wymieniałem klocki hamulcowe a szczęki ani razu.

co do klamek to mam klamkomanetki shimano 3/8. ale tak patrząc na problem Pymyn'a  to wydaje mi się, że problem jednak w szczękach i sprężynkach siedzi.

 

pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Tak, to klamkomanetka Shimano 8 speed. Bardzo dobry produkt tak swoją droga, bo mam identyczną tylko, że 7 speed.

 

ja mam 8 speed, moja dziewczyna także 3/8 a "teściowa" (mama mojej ;-) w swoim 15 letnim Kross'ie 3/7. więc jeśli Pymyn ma takie same, to raczej nie szukałbym w nich usterki. Naprawdę fajne, a mam je jeszcze w ofercie sklepowej, tylko cena stosunkowo wysoka :-(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BikoBiko

 

Śrubki regulacyjne działają ciężko, ale kręcenie nimi niewiele daje. Odchyliłem szczęki mocniej od obręczy. Po naciśnięciu klamki klocki dociskane są do obręczy, po zwolnieniu klamki wraca ona mniej więcej o połowe swojego zakresu ruchu, to samo dzieje się ze szczękami. Wyginałem sprężynki zapierając je w połowie o wkrętak, a na końcu ciągnąc palcem. Mimo, że są mocno pozaginane to i tak niewiele to daje.

To u góry wytłuszczone wskazuje, że jest to jednak problem z linką/pancerzem/klamką.

Gdyby tylko szczęki nie wracały to mogłoby być coś z piwotami, sprężynkami, klockami czy regulacją.

To, że pisałeś o braku rdzy rok temu niczego nie dowodzi, bo wbrew pozorom w temperaturze pokojowej szybciej rdza się rozwija, niż w niższych.

A w ogóle to nie musi być koniecznie rdza, może być zabrudzenie pancerza w środku lub linki.

Odłącz linkę od szczęk i zobacz czy klamka odbija ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@BikoBiko

 

Przy odłączonej lince od szczęk klamka odbija bez problemu

 

 

Klamkomanetka: ALIVIO ST-M410, nie jest chyba jakimś crapem za 20 zł z allegro, którą ludzie biorą bo jest tania : p. Kupując części 3 lata temu starałem kierować się jakością i rozsądna ceną. Jedyne co zostało ze starej meridy to kierownica, przednie koło i rama.

 

A co do szczęk hamulcowych to fakt są od nowości czyli od 2005~ roku gdzieś. Rower wtedy kosztował w granicach 1400zł, ma najechane 9000 - 10 000km. Sprężynki tylnego hamulca męczyłem naciagając je mocno ręcznie kilkadziesiąt razy więc pewnie to jest przyczyną stanu w jakim się znajdują.

 

Zdjęcia:

 

http://imageshack.us/a/img818/8671/klamkomanetka.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v284/Pymyn/Bike/Bike%202010/DSC01139.jpg

http://imageshack.us/a/img801/2168/prawas.jpg

http://imageshack.us/a/img195/1033/lewav.jpg

http://imageshack.us/a/img822/753/dwie.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeszcze zanim podejmiesz decyzję o wymianie kompletu (a może to się okazać w tym przypadku niezbędne), looknij na zdjęcia, które podsyłam. wziąłem nowe szczęki promax'a. na końcu sprężyn są śrubki do regulacji naprężenia całego ramienia sprężyny. w jednym odkręciłem a w drugim dokręciłem na max'a żeby wyraźniej pokazać różnicę. spróbuj jeszcze nimi sobie poregulować (niezbędne jest zdjęcie szczęk z ramy.

 

pozdrawiam.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No chyba żartujesz, że te śrubki do regulacji regulujesz po zdjęciu szczęk :)

 

@Pymyn

 

Skoro już męczyłeś te sprężynki to faktycznie może być ich wina, choć dla porządku ja bym jeszcze do samych piwotów zajrzał , oczyścił je i cieniutko posmarował.

Gdy nadal sprężynki będą za słabe by odbijać mimo nasmarowania piwotów i regulacji to do kosza z nimi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No chyba żartujesz, że te śrubki do regulacji regulujesz po zdjęciu szczęk :)

 

 

BikoBiko, na zdjęciach są nowe szczęki jedynie z półki zdjęte :woot:  nie mam roweru dzisiaj w pracy bo zaraz chluśnie deszczem pewnie a chcę być suchy. tak to bym zrobił foty z roweru na żywca ;-) jeśli te śrubki się reguluje jak szczęki są na ramie wkręcone to ok, nigdy ich u siebie nie regulowałem ;-)

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...