Skocz do zawartości

[ogólnie konserwacja] co ja właściwie mam robić?


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

siemano,

mialem dluuuuga przerwe w jezdzeniu, ostatni raz mialem rower 10 lat temu - wtedy po kazdej jezdzie czyscilem i odtluszczalem lancuch i przerzutki jakas benzyna lakowa czy czyms takim, popacialem wszystko troche jakims smarem i bylo ok (przynajmniej wtedy dla mnie jako 16 letniego malo swiadomego "bikera")

 

Teraz od niedawna posiadam dwa kółka i jako juz nieco bardziej swiadomy 26 letni kolo pretendujący do miana bikera chcialbym naprawde porzadnie zadbac o rower. W miedzyczasie troche sie w temacie pozmienialo: dziesiatki smarow, odtluszczaczy, czyscidelek itp i tyle samo opini jak to wszystko stosowac.

 

Co np. powiniennem robic po kazdym wypadzie (jezdze raczej turystycznie po asflacie, ale zdarzy sie jakis piach, blocko itp) ?

Czego uzyc do czyszczenia i odtluszczenia lancucha, koronek, przerzutek? co jazde mam odtluscic i nasmarowac lancuch/koronki/przerzutki, smarem stalym czy plynnym? samych finishline'ow jest kilka rodzajów :/

 

A czy inne czesci jak piasty, suport, stery tez mam zapuszczac co jakis czas jakims olejem?

W sumie najmniej jestem pewien co powiniennem smarowac smarem gestym, stalym, a co plynnym.

 

Chcialbym po prostu zaopatrzyc sie w jakis podstawowy zestawik srodkow do konserwacji i umiec ich uzywac odpowiednio i w dobrej kolejnosci :P dzieki!

  • 2 tygodnie później...
Napisano

To jest teks z jakiejś stronki z poradami...niestety nie pamiętam jakiej bo po prostu sobie go skopiowałem..:)

 

Używając rower, należy utrzymywać go w dobrym stanie technicznym i pamiętać o systematycznym czyszczeniu...

Rower należy czyścić co najmniej po przejechaniu - 200 km, a każdorazowo po jeździe w czasie deszczu.

Zalecane jest gruntowne czyszczenie roweru na początku i końcu sezonu.

Zabrudzenia usuwa się mokrą gąbką lub szmatką często przepłukiwaną w wodzie.

Nie należy czyścić roweru na sucho,

gdyż może to spowodować rysy. Wymyty rower wycieramy do sucha czystą szmatką.

Części lakierowane i chromowane roweru należy konserwować przeznaczonymi do tego środkami.

Pokrycie siodełka z tworzywa sztucznego, myje się wodą z dodatkiem mydła i po spłukaniu wodą wyciera do sucha.

(Nie należy używać rozpuszczalników benzynowych, nitro itp.).

Podczas intensywnego używania roweru należy szczególnie konserwować łańcuch,

co najmniej dwukrotnie w roku. Po starannym oczyszczeniu szczotką i przepłukaniu benzyną ekstrakcyjną,

dla zabezpieczenia przed korozją wskazane jest posmarowanie oliwką lub preparatem typu WD-40.

 

 

ROWER SMARUJEMY W NASTĘPUJĄCYCH OKRESACH CZASU:

 

łożyska kulkowe smarujemy smarem stałym

CO 6 MIESIĘCY:

- łożyska piasty przedniej

- łożyska piasty tylnej

CO 12 MIESIĘCY:

- łożyska kierownicy

- łożyska mechanizmu korbowego

 

olejem mineralnym smarujemy następujące ruchome części roweru

CO 6 MIESIĘCY

- osie dźwigni hamulców i osie szczęk hamulcowych

- cięgna hamulców i cięgna przerzutek

- części ruchome przerzutek

 

UWAGA!

Wszelkie ślady korozji, głośna czy nietypowa praca podzespołów roweru

powinny być dla użytkownika sygnałem do przeprowadzania przeglądu,

naprawy, regulacji, czyszczenia lub konserwacji.

W przypadkach poważniejszych uszkodzeń - pomocy lub porad należy szukać w profesjonalnym warsztacie.

 

 

 

Myślę że choć trochę Ci to pomoże..:033:

Napisano
Rower należy czyścić co najmniej po przejechaniu - 200 km

 

Nie wiem jak u was ale w moim wypadku to przy założeniu że nie pada, wychodzi czyszczenie Roweru dwa razy w tygodniu... o żesz kurnesz...

"Radiusku... jutru "myju-myju":P"

 

Brakuje tylko podania kilka firm co do tych smarów, ale ja się nie znam - używam WD-40 (tak wiem że zaraz zostane spalony za herezje... ale kurna rower działa całkiem nieźle)

Napisano

Najlepiej smarować produktami tych firm:

- Finish line

- Pedro's

- White lighting

 

Tyle że typ smaru trzeba dopasować do warunków w jakich jeździmy ;)

ale ja się nie znam - używam WD-40 (tak wiem że zaraz zostane spalony za herezje... ale kurna rower działa całkiem nieźle)

 

WD-40 nie używaj bo on rozpuszcza smary

Napisano

Ja myje często tzn. wtedy jak jest to potrzebne (każdy z nas widzi kiedy trzeba, a kiedy nie), rower jest zawsze czysty , najlepiej nie doprowadzać go do takiego stanu ,że mycie będzie trwało 4 godziny :)

 

Co do smarowania łańcucha , to zanim zaopatrzyłem się w FL Teflon Plus , tez wydawało mi się że WD-40 jest dobry, jednak teraz smaruje FL i różnica jest kolosalna .

Napisano

Najwazniejsze jest utrzymywanie napędu w czystości, bo to wpływa diametralnie na jego trwałość. Najlepiej zakupić sobie przyrzad do czyszczenia łancucha bez rozbierania lub też zdejmować łancuch i myć go w benzynie. Nie zapominaj przy tym o oczyszczeniu kasety i blatów, ja używam do tego szczoteczki do zebów i benzyny, potem przecieram szmatą.

Warto także pamiętać o bębenku, który także wymaga smarowania.

  • Mod Team
Napisano

Ludzie zastanówcie cię co wy za smar polecacie szanownemu koledze. Finish Line :( przecież to jakaś pomyłka jest. Cena jest dość spora jak za ilość smaru w opakowaniu, a wydajnośc minimalna :025: (w moim przypadku ok 20-30 km i łańcuch zaczyna hałasować, dalsze 10 km i piszczy :035: ). Jedynym plusem tego oleju jest to, że się nie brudzi łańcuch od niego. Nie łapie syfu. Jestem w trakcie testowania ogólnie smarów do łańcucha, jak na razie Finish line mnie trochę zawiódł :029: Jak nic odpowieniego nie znajdę to chyba powrócę do smarowania olejem silnikwoym.

 

 

 

 

Ciekawe jakim samrem smarują rowery uczestnicy maratonów rowerowych, tylko już ci bardziej profesjobalni :D

Napisano

Co do czyszczenia benzyną to na przeglądzie gwarancyjnym powiedzieli mi, żebym tego nie robił bo benzyna wysusza. Mam czyścić napęd wodą z proszkiem, a do smarowania polecili mi olej wazelinowy "expand".

 

Najwazniejsze jest utrzymywanie napędu w czystości, bo to wpływa diametralnie na jego trwałość. Najlepiej zakupić sobie przyrzad do czyszczenia łancucha bez rozbierania lub też zdejmować łancuch i myć go w benzynie. Nie zapominaj przy tym o oczyszczeniu kasety i blatów, ja używam do tego szczoteczki do zebów i benzyny, potem przecieram szmatą.

Warto także pamiętać o bębenku, który także wymaga smarowania.

Gdzie można kupić taki przyrząd i jak to działa?
Napisano

tez ostatnio zostalem skarcony przez mojego serwisanta za uzywanie benzyny ekstrakcyjnej. podal ten sam argument i zaproponowal wode z proszkiem, basz plynem do mycia naczyn. koles ma pojecie, bo byl 11 razy mistrzem polski w przelajach. coraz bardziej zastanawiam sie nad porzuceniem metody 'benzynowej' podczas mycia lancucha.

  • Mod Team
Napisano
Co do czyszczenia benzyną to na przeglądzie gwarancyjnym powiedzieli mi, żebym tego nie robił bo benzyna wysusza. Mam czyścić napęd wodą z proszkiem
tez ostatnio zostalem skarcony przez mojego serwisanta za uzywanie benzyny ekstrakcyjnej. podal ten sam argument i zaproponowal wode z proszkiem, basz plynem do mycia naczyn

Bardzo głupi i nieuzasadniony argument. W jakim sensie wysusza? Przecież chodzi o to żeby dokładnie łańcuch odtłuścić, a co za tym idzie trzeba go wypłukać. Taki sam efekt jak po benzynie będzie po wodzie z proszkiem z tą różnicą, że po wodzie z proszkiem trzeba w wiele dłużej czekać aż to wyschnie i odparuje ze środka łańcucha. A po dokładnym myciu nieważne czym łańcuch i tak jest suchy i się go smaruje.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...