Skocz do zawartości

[piasta] Obliczenie przełożenia piasty SRAM P5 dla korby 44 zębowej


cotynato

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam!

 

Mam pytanie teoretyczne, ponieważ nie wiem, czy dobrze obliczam przełożenie napędu dla takiej konfiguracji:

 

1. Korba 44 zęby

2. Zębatka tylna 19 zębów

3. Piasta SRAM P5, która zgodnie ze specyfikacją posiada takie przełożenia:

- 1 bieg 0,63

- 2 bieg 0,78

- 3 bieg 1

- 4 bieg 1.28

- 5 bieg 1,58

 

Obliczenia:

 

1. Przełożenie podstawowe bez udziału piasty:

 

(44 x 100%) / 19 = 232%

 

2. Przełożenie dla 1 biegu :

 

232 x 0,63 = 146%

 

3. Przełożenie dla 2 biegu :

 

232 x 0,78 = 181%

 

4. Przełożenie dla 3 biegu :

 

232 x 1 = 232%

 

5. Przełożenie dla 4 biegu :

 

232 x 1.28 = 297%

 

6. Przełożenie dla 5 biegu :

 

232 x 1.58 = 367%

 

Czy powyższe obliczenia są poprawne?

 

EDIT:

 

Wychodzi na to, że przełożenie zwykłych przerzutek dla korby 48 i zębatki 14 wynosi 343%. Natomiast przełożenie piasty sram p5 przy korbie 44 i zębatce 19 wynosi aż 367%. Czy ja coś nie pokręciłem z tymi obliczeniami?

Napisano


Jeszcze mam takie pytanie. W tym linku

od 4 minuty omawiany jest tz. nadbieg. Przełożenie dla tego nadbiegu wynosi 0,7, czyli:

 

(30 / 16) x (12 / 32 ) = 0,703125

 

Autor tego filmu mówi, że przełożenie, które wynosi 0,7 jest przełożeniem przyspieszającym. Wynika z tego, że przełożenia, których stosunek wynosi poniżej 1, są przełożeniami przyspieszającymi. Ja myślałem, że jest zupełnie odwrotnie. Na przykład, że przełożenie większe od 1 będzie przyspieszać, a mniejsze od 1 zwalniać.

 

Przykład dla piasty:

  • korba 32 zęby

  • zębatka tylna 32 zęby

  • przełożenie piasty 0,5

 

Wykonujemy jeden pełny obrót korbą.

 

32 x 0,5 = 16

 

Wynik 16 oznacza, że koło obróci się tylko o pół obrotu? Czy wynik 16 oznacza, że koło obróci się dwa razy ?

Napisano

Przede wszystkim nie sugerowałbym się nazewnictwem z przekładni samochodowych, bo to inna bajka. Przede wszystkim inne obroty silnika, które są liczone w tysiącach. Na rowerze kadencja to dziesiątki, sto z kawałkiem.

 

Ostatnie obliczenie jest błędne. Powinno być:

(32/32)*0,5=0,5

Przy jednym obrocie korby koło zrobi pół obrotu.

Napisano

Masz rację, pomyliłem się w ostatnim obliczeniu. Teraz już wiem, jak oblicza się przełożenie napędu w rowerze.
 
Przykład dla piasty SRAM P5:

 

Obliczenie dla pierwszego biegu:

 

44 / 19 x 0,63 = 1,46

 

Zestawienie wyników dla wszystkich biegów:

 

 bieg     korba      zębatka      przełożenie piasty             przełożenie końcowe

 1           44            19                0,63                                    1,46
 2           44            19                0,78                                    1,81
 3           44            19                1                                         2,32
 4           44            19                1,28                                    2,96
 5           44            19                1,58                                    3,66

 

Przełożenie końcowe oznacza, że przy jednym obrocie korby koło na pierwszym biegu zrobi 1,46 obrotu, a na piątym biegu 3,66 obrotu. Dzięki tym obliczeniom będę mógł porównać przełożenie piasty sram p5 z klasycznymi przerzutkami oraz dobrać odpowiednią wielkość zębatek. Dzięki za pomoc.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...