Skocz do zawartości

[Napęd] Egzystencialna rozkmina, kosić, nie kosić ?


Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team

Witam

 

Dziś podczas przełajowej rundki nagle tak sobie pomyślałem, a że jest to wydarzenie nie małe, bo zazwyczaj nie myślę, postanowiłem to opisać.

 

Otóż powszechnie przyjęte jest aby nie kosić łańcucha bo wybuchnie, urwie nogę nam, krowie na pobliskiej łące i komu tam jeszcze sie oberwie. Ale czy na pewno ?

Czemu nie kosimy łańcucha ? A no bo ów łańcuch idąc pod kątem, może narobić spustoszenia w napędzie i ponoć sam sie także zużywa bardziej ... ale czy oby na pewno ?

 

Jakie wiec są przyczyny zużywania łańcucha ? w zasadzie są 2:

- rozciąganie ogniw

- powstający luz na sworzniach.

 

A wiec ludzie jeżdżący siłowo na "twardych" biegach niszczą napęd szybciej, bo siła z jaką łańcuch ciągnie kasetę jest większa niż na tzw "młynku" . A teraz popatrzmy co sie dzieje jak przeprosimy lekko napęd, dajmy na to 3x3, czyli jak w moim przypadku 44x26 ( bo mam kasetę 11-34).

 

Przełożenie jakie mamy na tym secie to jakieś 1.7, to samo mamy używając u mnie 2x5 czyli już lepiej, nie ma przekosu. Ale zauważmy pewną rzecz. Przełożenie to samo ( różnica kilku setek wiec sorry ale to nie różnica) ale zębatki są mniejsze, czyli siła a w obu przypadkach jest taka sama rozkłąda sie na mniejszą liczbę zębów a wiec .... 

 

Zęby sie szybciej zużywają bo przenoszą większe obciążenia. 

 

Co wy o tym sądzicie ?? :D :D zapraszam do dyskusji :D ( i jak to jest z zwyczaju do kłótni :D )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozwiązaniem problemów jest... duwtarcz :D

Przekosy nie występują na najczęściej używanych biegach i tyle  :whistling:

A tak na poważniej, to myślę, że jednak koszenie jest bardziej destrukcyjne niż używanie mniejszych zębatek, ba, nawet zasadnie swoje zdanie.

Jak łańcuch na sworzniach luzów nałapie, to nawet ciągła kadencja 120 nie uratuje, bo zwyczajnie będzie gubił smar i łapał syf. Takie jest moje zdanie, wynikające z obserwacji własnych, czekamy na kolejne opinie  :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- rozciąganie ogniw

To jest totalny mit :) Chyba na mtbr.com jakiś użytkownik wysłał maila do SRAMA, a odpowiedź zamieścił na forum, w skrócie - blaszki ogniwa w żadnym stopniu się nie rozciągają. Zresztą to jest logiczne. Sworzeń, który miałby to ogniwo rozciągnąć będzie wyłącznie tworzył luzy na gnieździe (ze względu na obwód sworznia punktowa siła działająca na gniazdo jest dużo większa niż na całą blaszkę). Powstawanie tych luzów będzie pochłaniało większość energii, która miałaby rozciągnąć blaszkę. A kto nie wierzy niech porówna łańcuchy, albo niech weźmie kartę A4 zrobi dwie dziury po środku włoży w nie paluchy i ciągnie w przeciwne strony. Karta się rozciągnie czy dziury się rozerwą?

 

Odnośnie skosów myślę, że zużywanie łańcucha przy skosach to najmniejszy problem (choć możliwe, że łańcuch bardziej ściera boczne krawędzie zębów - ale to tylko teoretyczne gdybanie). Są dużo ważniejsze przyczyny, żeby tak nie jeździć. Więc ogólnie zgadzam się z tym co piszesz o skosach i zużywaniu zębatek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

To jest totalny mit Chyba na mtbr.com jakiś użytkownik wysłał maila do SRAMA, a odpowiedź zamieścił na forum, w skrócie - blaszki ogniwa w żadnym stopniu się nie rozciągają.

To dość ciekawe stwierdzenie, to czym wytłumaczysz to zdjęcie:

http://imageshack.us/photo/my-images/833/dsc00924h.jpg/

jeżeli powiem ze na żadnym sworzniu nie ma luzu ??

 

Poza tym stal to nie papier. Poprzez walcowanie można z 1m drutu zrobić kilometr znacznie cieńszego. A ciągnięcie stali ją wyciąga aż do punku zerwania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz racje, jak pisałem o "normalnych" nielajtowanych łańcuchach np. Sram. Faktycznie taki jak na Twoim zdjęciu gdzie jest otwór w blaszce, osłabiający ogniwo lub bardzo cienkie blaszki może się rozciągać i chyba nawet widać to na zdjęciu  :thumbsup: Ja używałem Connexów, Shimano, Campagnolo w nich się nic nie rozciąga nawet o ułamki mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

To jeszcze nic mogę ci dać zdjęcia innych czainów, które nie mają luzów na sworzniach albo sa niewielkie a jest dłuższy od nowego o ładnych kilka ogniw i ostatecznie zawsze można dokonać pomiarów ogniw, choć na suwmiarce to może nie być zbyt widoczne :P

 

Mój connex, stary, juz na emeryturze nie la luzów, bo dbałem o niego i jest dłuższy, nie wiele bo tylko pół ogniwa ale jednak łańcuchy sie rozciągają, bo jak by sie nie rozciągały to by i kasety się dużo wolniej zużywały a nie po 2-3 kkm :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te luzy na gniazdach nie zawsze są wyczuwalne, bo gniazda są zjechane i blokują sworzeń. Różnic na suwmiarce nie ma, bo te blaszki się nie rozciągają. Łańcuchy się "rozciągają" właśnie przez wyrabianie gniazd sworzni a nie rozciąganie blaszek. Rozbierz na części te wydłużone łańcuchy i porównaj ich gniazda z nowymi to wtedy zobaczysz różnicę.

 

Załóżmy, że masz łańcuch 112 ogniw, jest dłuższy o kilka ogniw (załóżmy 3), więc jest dłuższy o ok. 40 mm co daje na blaszce 0,35 mm, więc bez problemu do zauważenia na suwmiarce. Więc uwierzę, jak zobaczę zdjęcia Connexa z suwmiarką, bo ja swoje łańcuchy mierzyłem i niczego takiego nie zaobserwowałem. Tylko najlepiej mierz w łańcuchu, bo przy rozbieraniu mogą się odkształcić.

 

Zobacz sobie ten temat - http://rowerowanie.pl/forum/viewthread.php?forum_id=44&thread_id=3191 Kolega załączył zdjęcia gniazd, mierzył też długości blaszek suwmiarką

 

Dzięki. Wydaje mi się jednak że właśnie nie zachodzi coś takiego tak wydłużanie płytek. Z tego co zaobserwowałem porównując płytki nowe do zużytych mają te same wymiary (zarówno płytki zewnętrzne jak i wewnętrzne). Co ciekawe nie zużył się także pin (czy nit). (od góry na zdjęciu pin z nowego łańcucha LX/używanego LX, poniżej zgrubny pomiar długości samych płytek)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

znalazłem tą wypowiedź pracownika SRAMA: http://www.sebekfireman.host247.pl/rower/print.php?type=A&item_id=16

 

Durability of a chain comes from the hardness of the pins and of the inner links that ride on them. We are doing a research project with the University of Coimbra on what causes chain stretch. Chains really don't stretch, they are just wearing out. Yes, in extreme cases the material of the outer and inner link could deform and stretch, but this is rare. What is happening is that the rivet pins and the inner links are wearing.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wystarczy wyobrazic sobie mechanike dzialania 4 plytek i sworznia, ktory je lanczy.

Przy rownoleglym ulozeniu lancucha, sily przenoszone sa w rownomiernym stopmniu na dwie strony sworznia i otworow w plytkach.

Co sie dzieje przy wiekszych przekosach? Ta rownowaga jest zachwiana i jedna ze stron przejmuje wieksze obciazenie, co wplywa na szybsze zuzycie. Ot cala tajemnica jazdy na przekosach.

 

Odnosnie "wyciagania" sie lancucha, to raczej usunalbym to stwierdzenie o rozciaganiu sie ogniw, jeszcze ludzie zaczna to powtarzac.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z napedem, to tak ciezko powiedziec cos jednoznacznie.

Jest zbyt duzo zmiennych: warunki zew. dbalosc o czystosc napedu, sposob zmiany biegow, kopyto kolarza, wielkosci generowanych mocy itd. itd.

Osobiscie, to mi powiewa, czy jestem na przekosie, czy nie. Nie zalezy mi na pobijaniu rekordow trwalosci lancuchow.

Oczywiscie duzo latwiej jest w napedach 2x lub 1x, tam na przekosach lancuch ma troche lzej niz na 3x.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Jasna sprawa ja tez sie nigdy tym nie przejmowałem, bo inaczej bym tak nie jeździł, jednak ostatnio mnie trochę skłoniło do refleksji na ten temat :P Prezentowany przeze mnie wyciągnięty łąńcuch to accent. Padł po 700km niszcząc przy tym 2 biegi w kasecie, musiałem je naprawiać. 

 

Sprawa wydaje sie już być jasna, jednak i tak postaram sie dokonać pomiaru :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba jednak zgodzicie się panowie, że łańcuch wyciąga się przez wycieranie sworzni, o np tak: http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Chainpin.jpg

 

Ale nurtuje mnie co innego. Czy faktycznie przekos odpowiada za nadmierne wyciągnięcie? Otóż myślałem trochę nad tym i mam następującą koncepcję w głowie :D.

 

Przecież wycieranie powierzchni sworznia nijak nie może odbywać się na odcinku łańcucha ciągnącym, ponieważ zwyczajnie idzie on tam w linii prostej, a więc blaszki nie ruszając się nie mogą wytrzeć sworznia. Natomiast wedle mojej koncepcji, łańcuch wyciera się w stopniu znaczącym jedynie na tym odcinku swej drogi, na której zakręca, tj. na zębatkach, ponieważ tam właśnie zachodzi ruch blaszek względem sworzni. 

 

Dalej, znów wg mojej koncepcji za luzy poprzeczne odpowiada wycieranie miejsca kontaktu blaszki zewnętrznej i wewnętrznej, czyli właściwie w trakcie normalnego ruchu. W sposób naturalny przyczynia się to do rozłażenia łańcucha i nieszczelności, w skutku czego do łapania brudu i dalej szybszego ścierania sworzni prze brud, czyli znowu wyciąganie łańcucha.

 

Z tym ze nie ma w mej teorii odniesienia do przekosów, ale pracuję nad tym :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Tak jednak największy luz nie robi sie na samym sworzniu a na otworach "łożyskach" ogniw, czyli najprościej w blaszkach. one sie najszybciej wycierają i robi sie luz. Z moich obserwacji wynika że ogniwa różnią sie od 0.1 do nawet 0.5mm ale niezależnie czy nowe czy wyciągnięte, wiec pomiar jest przekłamany gdyż cieżko porównać łańcuchy skoro mają różne ogniwa, trzeba by mierzyć ten sam :P .

 

Posiadam łańcuch CN 7701 który ma luz nawet na 2mm na blaszce ogniwa i to w miejscu gdzie ktoś go skuwał.

 

Wracając do wyciągania, faktem jest ze łańcuch pracuje głównie na kasecie i korbie a tak pracuje po linii prostej, wiec przekos jest wynikało by z tego mało szkodliwy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jednak największy luz nie robi sie na samym sworzniu a na otworach "łożyskach" ogniw, czyli najprościej w blaszkach. one sie najszybciej wycierają i robi sie luz.

Dokładnie, właśnie w ten sposób należy rozumieć "rozciąganie" się łańcucha.

 

Odnośnie "przekosów" mogę tylko gdybać, ponieważ mało na nich jeżdżę. W związku z tym nie zauważyłem szybszego rozciągania się łańcucha, a więc i zużywania napędu z tej przyczyny. Dla mnie istotne jest to, że na przekosach pod obciążeniem zmiana biegów nie jest płynna (w skrajnych przypadkach nieraz niemożliwa) oraz prawdopodobieństwo zerwania łańcucha (głównie w terenie pod obciążeniem) jest większe, ponieważ pojawia się siła działająca równolegle do osi sworzni, a jak wiadomo łańcuchy są bardzo słabo przystosowane do znoszenia tych sił. Podsumowując myślę, że jeżeli przekosy miałyby w jakiś istotny sposób przyspieszać zużycie napędu, to właśnie przez szybsze wydłużanie łańcucha związane z większym "zmuszaniem do ruchu bocznego" sworzni w ich gniazdach (szybciej wyrabiałyby gniazda w blaszkach ogniw), co spowodowane byłoby pojawieniem się siły równoległej do ich osi przy jeździe na przekosach. Tyle mojej teorii, w praktyce można powiedzieć, że w kartach gwarancyjnych lub instrukcjach do rowerów często jest zapis o tym, że jazda na skrajnych przełożeniach przyspiesza zużycie napędu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Ja nie zaobserwowałem upośledzenia zmian przełożeń spowodowane przekosem. Fakt trwa to kapkę dłużej bo są dużo większe różnice miedzy zębatkami jednak zawsze u mnie sie przerzucało szybko i precyzyjne, jednak napęd mam dość wysokiej klasy, nie wiem jak by to było np w przypadku alivio.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam mieszany napęd: korbę i przerzutkę przód SLX, tył i kasetę XT, łańcuch XTR i np. na maratonach jak się nie zdążę zredukować, a nieraz błoto do tego dochodzi to pod górę na dużym obciążeniu nie da się (lub jest bardzo duże opóźnienie) zmienić biegów z 3x1, 3x2, ewentualnie 3x3 na niższe zębatki z kasety

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...