Skocz do zawartości

[piasta] oś piasty - są lepsze?


Prox

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć,

 

Po raz trzeci w ciągu roku wymienić muszę oś piasty z tyłu - znów jest wygięta. Moje pytanie brzmi - czy są jakieś mocniejsze osie, niż zwykłe stalowe?

Napisano

Szukaj czegoś z tytanu bądź pomyśl nad zmianą piasty na sztywną oś

 

Wysłano z Samsung Galaxy S IV za pomocą Tapatalk 2

 

 

Napisano

Jeśli posiadasz wolnobieg ośmiorzędowy to jest to zupełnie normalne że oś się gnie - osiem biegów to dla takiego rozwiązania za dużo.

 

A oś z tytanu to akurat co najwyżej lekka jest a na pewno nie dla przyciężkich ludzi :)

 

Jeśli masz słaby model piasty pod kasetę to również jest szansa że oś będzie się giąć. 

Napisano

Dobrze utwardzone osie z tytanu czy stali nie będą sobie równe. Stal jest zdecydowanie mocniejsza, zaletą tytanu jest dobry stosunek wytrzymałości do wagi.

 

Material        Modulus (psi)         Yield Point                                       Density (lb/ft3)

Aluminum

                    10 to 11 x 106        11 to 59 x 103psi (4-22 annealed.)    168.5

Steel

                   30 x 106                   46 to 162 x 10psi                             490

Titanium

                   15 to 16.5 x 106       40 to 120 x 10psi                             280

 

Ciekawy artykuł przedstawiający zalety stali:

http://www.ibiscycles.com/suport/technical_articles/metallurgy_for_cyclists/the_titanium_advantage/

 

 

A wracając do głównego pytania: zobacz ofertę DT Swiss http://www.dtswiss.com/Components , zakładka RWS 

Napisano

Wolnobieg 7 rzędowy, ale oś się gnie szybciej niż zazwyczaj, co jest dziwne. Powstają też bardzo szybko luzy, i nie wygląda na to, że dzieje się tak z powodu łożysk, a właśnie z powodu wygiętej osi. Strasznie to mnie drażni.

 

Wymiana koła na kasetę nie wchodzi póki co w grę, bo po spawaniu stalowej ramy nie wiem, ile ta wytrzyma i czy nie trzeba będzie kupić nowej z mostkiem, sterami i tak dalej.

Napisano

Wcześniej myślałem, że to mit, ale jednak tak jest, że przy wolnobiegach osie gną się jak masło. Nic na to nie poradzisz. Sam mam z tyłu lekko krzywą oś i przez to koło dość ciężko się kręci, ale cóż. Na pewno nie kupię już wolnobiegu, tylko kaseta.

Napisano

Okej, a więc powstałe luzy to wina osi? Miałem już kiedyś konkretnie wygiętą oś, ale nie było takich luzów (koło giba się na osi po 1-2mm w każdą stronę).

Napisano

Miałem kiedyś tak, że luzy tworzyły się po każdym kontrowaniu. Okazało się, że piasta była uszkodzona. Jak rozkręciłem szprychy, to piasta się rozpadła.

Napisano

Hm... no jak padnie piasta to wtedy będzie myślenie o kole z kasetą. ALe nie wygląda na padniętą, nie ma pęknięć, wygięć itp. Po prostu koło lata na boki, co w sumie nie jest odczuwalne w trakcie jazdy. Na takich luzach przejechałem kilka leśnych tras i nie się nie dzieje, luz się nie powiększa. Dlatego zastanawiam się, czy to oś/łożyska...

Napisano

Rozbierz, sprawdź konusy, bieżnie... skręć, dobrze skontruj, to nie będzie luzów. Jeśli jednak się pojawią, to do wymiany oś + konusy, a jak i to zawiedzie, to piasta.

 

Dlatego imho jak skręcisz, a luzy znowu się pojawią, to lepiej wymienić piastę na taką z kasetą.

  • 4 tygodnie później...
Napisano

Od siebie skierowałbym uwagę autora tematu na klasyczne piasty, tym bardziej w tulejach stalowych, indyjskiego producenta SUNCROSS. Żywotny osprzęt - jeśli chodzi o skuteczność mechanizmów - dla naszych staruszków, górali klasycznych a nie oszczędzanych i ujeżdżanych po dziś dnie. Zupełnie nie zorientowany jestem z kolei o możliwości magazynowe w tę markę naszych sprzedawców detalicznych; rozumiem, że alledrogo i wuj gógel są w stanie odpowiedzieć na to pytanie. Tak więc piasty wytrzymuja starą technologię ram (stal) i chroniczne obciążenia z tego tytułu, zastosowanie wolnobiegu jako systemu przełożeń (omijam więc kwestię "optymalności" kaset), etc... Z powłoką farby może być już różnie jeśli rower pracuje też w zimie, ale to dotyczy powłoki czarnej, a są przecież części w "naturalnym", srebrnym kolorze...

Napisano

Treść Twojego posta ciężko zrozumieć :)

A nie szkodzi... Z komunikatu zawsze wpadnie hasło "piasta" i "Suncross". Jak spam to do wyunku

Napisano

Hm... no jak padnie piasta to wtedy będzie myślenie o kole z kasetą. ALe nie wygląda na padniętą, nie ma pęknięć, wygięć itp. Po prostu koło lata na boki, co w sumie nie jest odczuwalne w trakcie jazdy. Na takich luzach przejechałem kilka leśnych tras i nie się nie dzieje, luz się nie powiększa. Dlatego zastanawiam się, czy to oś/łożyska...

 

A Kolega to nie ma przypadkiem całkiem pękniętej osi? Osie się nie tylko krzywią ale i łamią a na zewnątrz nie widać oprócz tego, że właśnie koło lata.

 

Sent by tapatalk

 

 

Napisano

Tu nie ma większego znaczenia, czy jest wygięta, czy krzywa. Wymiana i tak wcześniej czy później będzie konieczna. Byle nie za późno. Jakiś czas temu znajomy poprosił mnie o wymianę złamanej osi, bo koło latało już strasznie, rzęziło i tak dalej. Okazało się, że po stronie napędu bieżnia została doszczętnie zmielona, a oś w tym miejscu głęboko ponacinana, więc piasta nadawała się wyłącznie do śmieci.

 

Zaś ostatnio dostałem jego kolejne koło, podobne objawy. I tym razem wyłącznie odrobinkę wygięta oś.

  • 3 tygodnie później...
Napisano

Witam wszystkich forumowiczów :)

Podepnę się pod ten temat, bo też mam problem ze skrzywioną ośką. Zabieram się do jej wymiany z tym, że oś jest montowana na śruby, a chciałbym wymienić na szybkozamykacz i stąd moje pytanie. Czy dam rade zamontować szybkozamykacz pomimo, że po stronie przeciwnapędowej uchwyt jest wyjechany przez śrubę jak to widać na zdjęciach? http://imgur.com/a/P20Si Sory za jakość, ale marny ze mnie fotograf. :< Nie wiem czy to ma jakieś znaczenie, ale z tyłu mam 7-rzędowy wolnobieg.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...