pajomcek001 Napisano 12 Maja 2013 Udostępnij Napisano 12 Maja 2013 Witam Czy może ktoś obeznany z tematem wskazać konkretne paragrafy KRD dotyczące oświetlenia rowerów? Ostatnio policja pouczyła mnie, że mam zainstalować na rowerze oświetlenie, choć nie sprecyzowali o jakie dokładnie chodzi, a mi w głowie siedzi, że zmieniono prawo i za dnia nie muszę mieć na rowerze lampek. Znowu ktoś w dyskusji powiedział, że po 16 (czemu akurat 16?) trzeba już mieć lamki.... Tak więc chciałbym poczytać co dokładnie mówi kodeks, ale sam w kodeksie nic na temat lampek znaleźć nie mogę... Przy okazji, znalazłem przepis mówiący, że nie wolno nam jeździć jeden obok drugiego... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ktt9711 Napisano 12 Maja 2013 Udostępnij Napisano 12 Maja 2013 1) Wymagane wyposażenie roweru: § 53. 1. Rower powinien być wyposażony: 1) z przodu - w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej; 2) z tyłu - w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające; 3) co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec; 4) w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku. Oświetlenie Przód - światło STAŁE , Tył Stałe lub Pulsujące. Wystarczy wejść w FAQ : http://www.forumrowerowe.org/topic/41725-przepisy-ruchu-drogowego-dotyczace-rowerzystow/?do=findComment&comment=506733 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pajomcek001 Napisano 12 Maja 2013 Autor Udostępnij Napisano 12 Maja 2013 Hmm, coś nie tak z tym paragrafem. Na kilku stronach np. http://www.kodeksdrogowy.com.pl/obowiazujace/kodeksDrogowyZPrzypisami.html, paragraf 53.1 odnosi się pojazdów uprzywilejowanych, a nie oświetlenia rowerów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal1289 Napisano 12 Maja 2013 Udostępnij Napisano 12 Maja 2013 Oświetlenie Przód - światło STAŁE , Tył Stałe lub Pulsujące. Zarówno z przodu jak i z tyłu może być światło migające Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ILC Napisano 12 Maja 2013 Udostępnij Napisano 12 Maja 2013 Ponadto pulsujące światło z przodu jest lepiej widoczne szczególnie na rondach i skrzyżowaniach Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ktt9711 Napisano 12 Maja 2013 Udostępnij Napisano 12 Maja 2013 Zarówno z przodu jak i z tyłu może być światło migające Jeśli jest błąd to do adminów, tak jest w poście w FAQ. Ja w sumie też włączam mijające, bo mam wrażenie, że mnie lepiej widać. Szczególnie jak jest mgła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
slade13 Napisano 12 Maja 2013 Udostępnij Napisano 12 Maja 2013 Tu macie ciekawą infografikę: W 2013 roku nie trzeba już mieć oświetlenia w dzień. Przy okazji, znalazłem przepis mówiący, że nie wolno nam jeździć jeden obok drugiego... Znów posłużę się infografiką tym razem z 2011 roku: http://www.artweb-media.com/images/BLOG/rowery6.jpg Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcind Napisano 12 Maja 2013 Udostępnij Napisano 12 Maja 2013 Właśnie chciałem zadać to pytanie ,czy wymagane jest oświetlenie w jasny dzień ,lecz na "chłopski rozum" oświetlenie w takich przypadkach powinno się zapalać przy złych warunkach atmosferycznych . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pajomcek001 Napisano 12 Maja 2013 Autor Udostępnij Napisano 12 Maja 2013 problem w tym, że z policjantem to ja sobie nie pogadam pokazując mu rysunek, ale podpierając się paragrafem, dlatego o niego pytałem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kiciok Napisano 12 Maja 2013 Udostępnij Napisano 12 Maja 2013 Ostatnio na łączniku złapała mnie drogówka. Dmuchanie i sprawdzili rower. Obejrzeli, sprawdzili hamulce, lampek nawet nie sprawdzali, bo to był dzień. O dzwonek nawet nie pytali. Co dziwne, sprawdzali luzy na piastach, kierownicy, suporcie na pytanie "dlaczego?" odpowiedzieli, że rower niesprawny technicznie może być groźniejszy od takiego nieoświetlonego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ktt9711 Napisano 12 Maja 2013 Udostępnij Napisano 12 Maja 2013 Miałeś darmowy serwis a jeśli chodzi o niesprawny rower to w dzień według mnie rzeczywiście bardziej niebezpieczny jest rower, który się rozpada niż bez lampki, którą zresztą w dzień mało kto zapala. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sandacz Napisano 12 Maja 2013 Udostępnij Napisano 12 Maja 2013 "W poniedziałek [8.10.2012] weszły w życie nowe przepisy dotyczące oświetlenia roweru. Największą nowością jest to, że rowerowe lampki można mieć przy dobrej widoczności zdemontowane. Można też używać lampek migających." http://wyborcza.pl/1,75248,12628601,Nowe_zasady_oswietlenia_roweru__Lampki_mozesz_miec.html Obowiązkowy jest - bez względu na warunki pogodowe, 24h na dobę :-) - czerwony odblask z tyłu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dziobolek Napisano 12 Maja 2013 Udostępnij Napisano 12 Maja 2013 ...Przy okazji, znalazłem przepis mówiący, że nie wolno nam jeździć jeden obok drugiego... Ale to obowiązuje od bardzo, bardzo dawna Kiedyś takich podstaw uczyli na "kursie" na kartę rowerową, a teraz... szkoda słów Witam Czy może ktoś obeznany z tematem wskazać konkretne paragrafy KRD dotyczące oświetlenia rowerów? ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. + nowelizacja z października 2012 w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262) Dział II Wymiary, masy i naciski osi pojazdu § 2. 1. Długość pojazdu, nie może przekraczać: 7) motocykla, motoroweru lub roweru oraz zespołu złożonego z motocykla, motoroweru lub roweru i przyczepy - 4,00 m. Dział V Warunki techniczne roweru, motoroweru, wózka inwalidzkiego i pojazdu zaprzęgowego § 53. 1. Rower powinien być wyposażony: 1) z przodu – co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej; 2) z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej; 3) w światła, o których mowa w ust. 3 pkt 3, jeżeli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia kierującemu sygnalizowanie przez wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu; 4) co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec; 5) w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku. 1a. Dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru i wózka rowerowego, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy. 1b. Przyczepa ciągnięta przez rower lub wózek rowerowy powinna być wyposażona w dyszel wyposażony w urządzenie sprzęgowe uniemożliwiające przewrócenie się przyczepy w przypadku przewrócenia się roweru; nie dotyczy przyczepy jednokołowej. 3. Motorower ponadto może być wyposażony w: 3) dwa przednie i dwa tylne światła kierunkowskazu, barwy żółtej samochodowej; odległość między światłami nie może być mniejsza niż 240 mm dla świateł przednich i 180 mm dla świateł tylnych, przy czym powinna być zachowana minimalna odległość 100 mm od światła mijania; w przypadku motoroweru, w którym konstrukcja uniemożliwia uzyskanie tych odległości, dopuszcza się dla świateł przednich odległość między światłami nie mniejszą niż 150 mm, a odległość między tylnymi światłami nie mniejszą niż 100 mm; § 56. 1.Światła pojazdów o których mowa w § 53-55 powinny odpowiadać następującym warunkom: 1) światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m; w przypadku roweru i wózka rowerowego dopuszcza się migające światła pozycyjne; 2) powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej niż 350 mm od powierzchni jezdni, a w przypadku roweru i wózka rowerowego nie wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni; 2. Dopuszcza się umieszczanie świateł odblaskowych: 1) barwy żółtej samochodowej: a) na bocznych płaszczyznach kół pojazdu, o którym mowa w § 53–55, z tym zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być widoczne co najmniej dwa światła: co najmniej po jednym, umieszczonym na kole przedniej osi oraz na kole tylnej osi, b.) na pedałach roweru i motoroweru; 2) barwy białej – dodatkowo z przodu roweru i wózka rowerowego. 2a. Światła, o których mowa w ust. 2, mogą nie spełniać warunków określonych w ust. 1 pkt 2–4. 2b. W rowerach, wózkach rowerowych i przyczepach rowerowych dopuszcza się: 1) odblaskowy pasek w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczony na obu bokach opony, albo 2) elementy odblaskowe w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczone na bocznych płaszczyznach kół tych pojazdów. 3. Jeżeli do pojazdu zaprzęgowego, roweru, wózka rowerowego lub motoroweru są przyczepione: inny pojazd albo maszyna, albo urządzenie, powinny one być wyposażone co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej oraz co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej widoczne z tyłu, a ponadto w jedno światło pozycyjne barwy białej widoczne z przodu, jeżeli szerokość ciągniętych: pojazdu albo maszyny, albo urządzenia przekracza szerokość pojazdu ciągnącego; światła te powinny odpowiadać warunkom określonym w ust. 1. 3a. Do świateł pozycyjnych, o których mowa w ust. 3, w odniesieniu do przyczepy ciągniętej przez rower lub wózek rowerowy, stosuje się § 53 ust. 1a. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
refiko Napisano 12 Maja 2013 Udostępnij Napisano 12 Maja 2013 Dokładnie "warunki techniczne pojazdów..." jest podstawą jeśli chodzi i wyposażenie i inne parametry pojazdów poruszających się po drogach tego zacnego kraju. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dziobolek Napisano 12 Maja 2013 Udostępnij Napisano 12 Maja 2013 Może warto było by podkleić temat, bo pytanie wraca co chwilę jak bumerang, a ludziska podstawowych informacji "wygóglać" sobie nie potrafią. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 13 Maja 2013 Udostępnij Napisano 13 Maja 2013 http://www.wrower.pl/prawo/oswietlenie,3168.html Generalnie mają dosyć dobrze zebrane przepisy. dziobolek, obecnie jazda obok siebie jest dopuszczalna art. 33 ust. 3a PoRD. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pajomcek001 Napisano 13 Maja 2013 Autor Udostępnij Napisano 13 Maja 2013 http://www.wrower.pl/prawo/oswietlenie,3168.html Generalnie mają dosyć dobrze zebrane przepisy. dziobolek, obecnie jazda obok siebie jest dopuszczalna art. 33 ust. 3a PoRD. ta jazda obok siebie może być różnie zinterpretowana prze nadgorliwego policmajstra. Może stwierdzić, że jednak taka jazda wprowadza utrudnienie dla kierowcy i co mu zrobisz? Może przed sądem uda ci się udowodnić, że nie utrudnia, ale sądy od dawna pokazują, że logika u nich nie ma żadnego zastosowania. przy okazji rozpatrując logicznie przepis, że lampki mogą być zdemontowane, to tam nie ma ani słowa, że mają być w kieszeni. Więc równie dobrze można je zostawić w domu. ale trzeba mieć dzwonek i odblask z tyłu. Eh, kolejne gramy na rowerze hehe Dzięki za linki, fakt, tępy jestem i nie umiałem sobie wygooglać tego rozporządzenia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dziobolek Napisano 13 Maja 2013 Udostępnij Napisano 13 Maja 2013 @zekker - to jest wyjątek, który w normalnych sytuacjach w mieście jest "martwy" ust. 3a: Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szymon93 Napisano 13 Maja 2013 Udostępnij Napisano 13 Maja 2013 Niestety - muszę was pouczyć. Światło przednie NIE MOŻE BYĆ migające z logiki i z przepisów. Nie wiecie, że takie diodowe lampki oślepiają kierowców? Jeśli mijam w nocy kolesia z migającym przednim muszę włączyć światła drogowe (długie) by móc zapanować nad tym co sie dzieje. NIE CZYTACIE KODEKSU ANI NIE MYŚLICIE a szkoda! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nezrok Napisano 13 Maja 2013 Udostępnij Napisano 13 Maja 2013 Niestety - muszę was pouczyć. Światło przednie NIE MOŻE BYĆ migające z logiki i z przepisów. Nie wiecie, że takie diodowe lampki oślepiają kierowców? Jeśli mijam w nocy kolesia z migającym przednim muszę włączyć światła drogowe (długie) by móc zapanować nad tym co sie dzieje. NIE CZYTACIE KODEKSU ANI NIE MYŚLICIE a szkoda! Jak na razie, to Ty nie czytałeś kodeksu. "§ 56. 1.Światła pojazdów o których mowa w § 53-55 powinny odpowiadać następującym warunkom: 1) światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m; w przypadku roweru i wózka rowerowego dopuszcza się migające światła pozycyjne;" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szymon93 Napisano 13 Maja 2013 Udostępnij Napisano 13 Maja 2013 debilny przepis. Jeżeli ktoś oślepi mnie migającym Cat Eyem bo mu nogi z d%%%% powyrywam! :-) p.s sorry ale kiedyś tak niebyło a mam swoje lata Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sansei6 Napisano 13 Maja 2013 Udostępnij Napisano 13 Maja 2013 Raczej w ciemnościach nikt nie jeździ na stroboskopie, tylko przy gorszej widoczności/o zmierzchu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pyton000 Napisano 13 Maja 2013 Udostępnij Napisano 13 Maja 2013 Strobo w pełnej ciemności jest nie wygodne. Jedynie stałę światło jest wygodne i przyjazne. debilny przepis. Jeżeli ktoś oślepi mnie migającym Cat Eyem bo mu nogi z d%%%% powyrywam! :-) Równie dobrze mógłbym powiedzieć ze poprzebijam Ci opony bo za szybko jesziesz albo pourywam lusterka/powybijam kierunkowskazy jak ich nie używasz Też jestem kierowcą i rowerzystą i wiem jak bardzo trzeba być wyrozumiałym. Bo jak ktoś jedzie na drogowych to mam ochotę mu ... Co do tematu przepisów to uważam że rowerzyści powinni otrzymać jeszcze więcej przywilejów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dziobolek Napisano 14 Maja 2013 Udostępnij Napisano 14 Maja 2013 debilny przepis. Jeżeli ktoś oślepi mnie migającym Cat Eyem bo mu nogi z d%%%% powyrywam! :-) Przepis jest OK, była na ten temat dyskusja. Natomiast za oślepianie podziękuj modzie na latarki taktyczne i tym podobne produkty pochodne, stosowane niezgodnie z przeznaczeniem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kiciok Napisano 14 Maja 2013 Udostępnij Napisano 14 Maja 2013 Natomiast za oślepianie podziękuj modzie na latarki taktyczne i tym podobne produkty pochodne, stosowane niezgodnie z przeznaczeniem. Dlaczego? Przecież jeśli ustawi się taką latarkę na drogę, to nikogo nie oślepia. Taka latarka nawet NIE MOŻE służyć jako pozycyjne. Mix taktycznej + druga pozycyjna, jest lepszy od jednej pseudo pozycyjnej, która świeci strasznie mocno na drogę i nie tylko, ta prędzej oślepi. Z resztą i tak nic nie przebije debili w autach, którzy widza w nocy rower, a jadą na długich Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.