Skocz do zawartości

[napęd] Pytania/ problemy z napędem + ew. wymiana


marcin87k

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam wszystkich

Jako, że wreszcie naszło mnie na jazdę rowerem (wstyd się przyznać kiedy ostatni raz to czyniłem) to chciałbym uzyskać trochę pomocy odnośnie problemów które dotykają mnie od samego początku z moim rowerem.

Rower to Kross Level A4 rocznik 2008

tutaj specyfikacja:

http://wwww.katalogrowerowy.pl/produkt.php?id_produktu=1121

 

(jak dotychczas nic nie wymieniane)

 

Otóż od samego początku mam problemy z przednią przerzutką czy też korbą.

O ile wyregulowanie tylnej to żaden problem i spisywała się zawsze świetnie o tyle zawsze miałem problemy z przednią.

Nie da się jej wyregulować na 100% dobrze - próbowałem swego czasu wiele razy. 

 

Teraz postanowiłem się wreszcie za to wziąć - bo szarpanie się z łańcuchem to jak wiadomo nic miłego.

 

Pierwsze co to policzyłem zęby na mojej korbie Truvativa i wychodzi mi, że mam 42-34-24

 

Drugie co to zobaczyłem na specyfikację przedniej przerzutki czyli Alivio FD-M412

i jest tam napisane:

- różnica zębów mechanizmu korbowego 20T (u mnie jest 18T)

- minimalna różnica pomiędzy dużą a średnią tarczą 10T (u mnie jest 8T)

 

W związku z czym pytanie:

 czy to może być przyczyna moich problemów??

 

Jeżeli tak to dochodzi kolejna kwestia - co wymienić?

Ja bym się skłaniał do opcji korba. I myślę nad Shimano FC-M590.

Co o tym sądzicie?

 

A i na koniec chyba najbardziej laickie pytanie (no bo tak jakbym nie widział na oczy innego roweru)??

Sprawa dotyczy tego spadającego łańcucha.

Czy u was spadający łańcuch pomiędzy korbę a ramę czy też pomiędzy tarcze korby też się ostro klinuje.

Bo jak sięgam pamięcią do moich starych marketowych rowerów to pamiętam że na pewno tyle się nie męczyłem z wyciągnięciem łańcucha spomiędzy tarcz a już wcale gdy spadał pomiędzy ramę a tarczę (gdzie zwyczajnie się go zakładało z powrotem).

Dlatego też się zastanawiam czy to te szczeliny są za małe/duże czy łańcuch za cienki/gruby czy może tak jest i już.

Małe zobrazowanie:

33elw81.jpg
 

 

 

Napisano

Zanim kupisz korbę zacznij od samego początku. Sprawdź stan linki i pancerza. Jeżeli są w złej kondycji, to trzeba je wymienić (smarowanie będzie dobre tylko na chwilę). Kolejna rzecz to dokładne wyregulowanie przerzutki. Powiedz jeszcze w jakich okolicznościach spada ci łańcuch.

  • Mod Team
Napisano

 

Czy u was spadający łańcuch pomiędzy korbę a ramę czy też pomiędzy tarcze korby też się ostro klinuje.

Trzeba pobawić sie śrubami H i L i je poprawnie ustawić. 

 

Z tego co piszesz to 0 poprawnej regulacji u ciebie w rowerze ... Także najpierw poprawnie wyreguluj, bo wszystko jest ok i powinno działać poprawnie.

Napisano

Witam 

 

co do stanu linek i pancerzy to wszystko jest ok

 

co do regulacji to tak jak pisałem

Nie da się jej wyregulować na 100% dobrze - próbowałem swego czasu wiele razy. 

Regulację przeprowadzałem zawsze tak jak należy (i z tego co pamiętam to opierałem się na poradniku z tego forum), raz też pomagał mi kolega który miał o tym większe pojęcie no ale nadal bez sukcesu.

 

Dlatego bardzo by mi zależało na odpowiedzi odnośnie tego dopasowania korby do przerzutki.

W FAQ jest napisane:

2. Pojemność, czyli różnica w ilości zębów między tarczą największą i najmniejszą. Jeżeli przerzutka posiada pojemność 22 zębów, to mając blat z 44 zębami najmniejsza tarcza będzie musiała mieć minimum 22 zęby. Dotyczy to również górnej granicy, więc warto wcześniej policzyć zęby w najmniejszej i największej zębatce korby.

czyli wiadomo pojemności przerzutki nie wolno przekraczać, ale co z przypadkiem odwrotnym czyli w moim przypadku zamiast 20T ma się 18T

dodatkowo jeszcze ten warunek minimalnej różnicy pomiędzy tarczą dużą a średnią dla danej przerzutki - zamiast 10T mam 8T

 

  • Mod Team
Napisano

No właśnie w odwrotnym przypadku nic nie stanie na pewno nie o 2 zęby a nawet jak byś miał 12t zamiast 10 tez powinno być ok. A przerzutka prosta ?? nie dostała strzała przypadkiem ?

Napisano

W tym rzecz, że problemy o których piszę mają miejsce od samego początku użytkowania tego roweru (czyli roku 2009) a że był zakupiony jako nowy to myślę, że walniętą przerzutkę można wykluczyć.

 

No to już nie wiem co o tym myśleć skoro to ta przerzutka powinna dobrze współpracować z korbą.

 

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Witam po przerwie. 

Sprawa została wyjaśniona. Po samodzielnej walce z regulacją postanowiłem oddać rower w ręce serwisu. Diagnoza jest taka, że największa tarcza korby jest nie od tej korby (za duża odległość pomiędzy tarczami i stąd problemy). Sam niczego nie zmieniałem, takiego "bubla" już kupiłem, no ale na jakieś reklamacje to już zdecydowanie za późno.

Wniosek taki: zmieniam korbę.

No i jako, że często przy jeździe po asfalcie brakowało mi przełożenia to wybór padł na Shimano FC-M590 w konfiguracji 48-36-26

 

Pytanie moje jest takie: czy przy zmianie korby powinienem zmienić również łańcuch i na jaki??

  • Mod Team
Napisano

Dość ciekawe, bo w sumie każda pasująca zębatka powinna ... pasować :P No ale wszystko jasne ;)

 

Odnośnie korby, nie zawsze trzeba zmieniać łańcuch. Ale w twoim przypadku na pewno trzeba dać dłuższy. Problem polega na tym ze jak kupisz nowy może sie okazać że będzie skakał z tyłu. Daj ładne zdjęcie kasety, to sie wszystko okaże.

Napisano

No właśnie też to przemyślałem, że trzeba by dosztukowywać jakoś łańcuch lub przedłużać spinkami.

Dodatkowo przeczytałem sobie o zużywaniu się łańcucha i choć nie zrobiłem na obecnym nie wiadomo ile km, ale nie specjalnie o niego dbałem i mam raczej niekorzystny styl pedałowania "niska kadencja-większa siła" czyli można założyć że łańcuch jest już wyciągnięty, więc go zmienię na pewno.

Już wstępnie wybrałem sobie Deore XT CN-HG93.

 

Co do kasety to wklejam zdjęcie i proszę o opinię.

http://zapodaj.net/76e66709dd89c.jpg.html

Napisano

Heh, no faktycznie trochę nie pomyślałem

Ale skoro piszesz, że te są ok to mogę stwierdzić ,że pozostałe na pewno stanem od nich nie odbiegają - więc kaseta zostaje.

 

No to nic już nic mi nie pozostało jak zamawiać części.

 

Dzięki za pomoc. :thanks:

Napisano

Podepnę się do tematu bo mam malutki zonk :whistling:

Kupiłem korbę na octalinku FD-m443 48x36x26 z suportem 121mm,wcześniejszy był 122,5 i korba na kwadrat FD-M 191,przednia zmieniarka to LX FD-T661,tylna to Deore M591,kaseta CS-HG51 i łańcuch CN-HG91 XT,wszystko pięknie śmigało dopóki nie założyłem octalinkowej korby,lekkie ocieranie o tarcze udało się wyeliminować ale przy większym przekosie łańcucha zaczyna obcierać(wiem,wiem żadnych przekosów ale czasami się zdarzają),pytanie które mnie dręczy to jaki wkład suportu założyć do dedykowanego octalinka na 122,5 mm nie udało mi się znaleźć ale znalazłem 126 mm,będzie dobry??

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...