bielczis Napisano 6 Maja 2013 Napisano 6 Maja 2013 witam wszystkich serdecznie, badam na razie temat budowy ram stalowych. Chciałbym Was zapytać, czy wiecie gdzie można zamówić mufy? najlepiej by wykonali je na zamówienie. z góry wielkie dzięki za pomoc
panSocjolog Napisano 6 Maja 2013 Napisano 6 Maja 2013 Tak na szybko: http://www.cycle-frames.com/bicycle-frame-tubing/LUGS/
Rulez Napisano 6 Maja 2013 Napisano 6 Maja 2013 witam wszystkich serdecznie, badam na razie temat budowy ram stalowych. Chciałbym Was zapytać, czy wiecie gdzie można zamówić mufy? najlepiej by wykonali je na zamówienie. z góry wielkie dzięki za pomoc Np. tu (lub w innym zakładzie tego typu) : http://andkiljanski.republika.pl/kontakt.html http://www.met-pol.waw.pl/
bielczis Napisano 6 Maja 2013 Autor Napisano 6 Maja 2013 Dzięki za szybką pomoc. Wiecie może z jakiego konkretnie msateriału się je wyrabia?
Rulez Napisano 6 Maja 2013 Napisano 6 Maja 2013 Najlepiej z takiego jak rama, najpowszechniejsza jest stal Cro-Mo.
bielczis Napisano 6 Maja 2013 Autor Napisano 6 Maja 2013 dzięki, mam nadzieję, że uda mi sie zrobić co sobie zaplanowałem.
Mod Team anarchy Napisano 8 Maja 2013 Mod Team Napisano 8 Maja 2013 jedna albo dwie rzeczy - "mufy" to coś jak "sztyca" - starzy wyjadacze mawiają "łączniki" (nie korzystając z konotacji niemieckich) ale to detalikdruga sprawa - ogólnie dobre klasyczne łączki to odkuwki - pamiętaj o tym. Wiele tych pięknych rozrzeźbionych to żmudne wycinanie z z dużych zwykłych łączników.Czasem ale to czasem zdarza się podpatrzeć w co pomniejszych manufakturach wykonywanie muf na zasadzie spawanie (lub twardy lut) rur pod właściwym kątem, a potem szlifowanie łączenia, wycinanie itd. Na ogół jest to "sztuka dla sztuki".I po trzecie i najważniejsze - żeby sobie zamówić łączniki, albo co lepsze wykonać na zamówienie licz się z niezłym pieniądzem (szczególnie przy indywidualnych) ale to i tak drobiazg. Musisz znać bardzo dobrze kąty pod jakimi będą łączyły się wszystkie Twoje rury (naginając końcówki rur można przyjąć tolerancję 2-5*) oraz co najistotniejsze - musisz znać średnice rur. I to z dokładnością 0,1mm, i takie dobrać do nich łączniki (oczywiście musisz wiedzieć jakie ma być pasowanie elementów). Inaczej d_pa i tyle.O stole nie wspominam bo skoro chcesz lutować to znaczy że jako-takie bardzo sztywne i prostolinijne stanowisko masz
bielczis Napisano 8 Maja 2013 Autor Napisano 8 Maja 2013 ułłła. jesli to odkuwki to mamy do czynienia z grubą sprawą... dzięki za info... choć wolałbym chyba tego nie wiedzieć nawet obecne rowery, produkowane masowo mają właśnie odkuwki? czy może CNC mają tutaj zastosowanie? tak, zdaję sobie sprawę, że projekt musi być niezwykle precyzyjny. NA razie jestem na etapie wykonania prototypu, który oczywiście totalnie nie wyszedł mufy to nie temat na jutro, ale chciałbym z dużym wyprzedzeniem zgłębić ten temat... i wiele innych, które pojawią sie niebawem
Mod Team anarchy Napisano 8 Maja 2013 Mod Team Napisano 8 Maja 2013 nawet obecne rowery, produkowane masowo mają właśnie odkuwki? czy może CNC mają tutaj zastosowanie? a ile seryjnie produkowanych na tony rowerów na łącznikach jesteś w stanie przytoczyć? jeżeli masz jakiekolwiek pojęcie o tym temacie to wiesz, że taki lub podobny produkt wykonany w tysiącach egzemplarzy najtańszy jest gdy wykonywany jest w formie odlewu, odkuwki - bo wtedy zwraca się koszt wykonania formy. Jakie CNC? Kolego, jakie CNC? Na łączniki? Haki możesz sobie "wydziergać" na frezarce.Nie chcę wnikać "bo widzę, że to tajemnica" ale czy jesteś przekonany, że masz choć część wiedzy do tego by robić jakiś tam prototyp skoro zadajesz takie pytania? Nie obraź się ale podstawy się kłaniają. Nagrodzonym na NAHBSie nie zostaje się ani w miesiąc ani w rok No wybacz. A wiedzy na temat budowy ramy nie zdobywa tutaj na forum.Wracając na moment co CNC (no nie mogę haha) - zapytaj w jakimkolwiek dobrym zakładzie obróbki precyzyjnej o ceny i mozliwości.
kadargo Napisano 8 Maja 2013 Napisano 8 Maja 2013 To może od razu rozwieję marzenia o CNC... jednym słowem zapomnij. Nie ma takiej opcji, żeby zrobić taki łącznik od a do z na CNC a i tak koszt byłby w przybliżeniu taki jak całej tej ramy jak nie wiekszy.
bielczis Napisano 8 Maja 2013 Autor Napisano 8 Maja 2013 Hehe jeśli pojawił sie wam uśmiech to niech będzie. Tajemnicy tutaj nie ma. Chcę zbudować "samodzielnie" ramę. Zobaczymy co z tego wyjdzie. O cnc zapytałem, bo z własnego doświadczenia wiem, ze czasami z dnia na dzień trzeba zapomniec o utartych szlakach. Mimo uszczypnięć dzięki za odpowiedzi.
Mod Team IvanMTB Napisano 8 Maja 2013 Mod Team Napisano 8 Maja 2013 Kłaniam, Żeby nie było, iż łączniki to tylko tradycja, tradycja i tradycja... Trzeba trochu dorosnąć Koledzy-Tradycjonaliści i przygarnąć do serducha nowe technologie... http://www.youtube.com/watch?v=DxGH2qHlKBk Szacunek... I.
bielczis Napisano 8 Maja 2013 Autor Napisano 8 Maja 2013 Kłaniam, Żeby nie było, iż łączniki to tylko tradycja, tradycja i tradycja... Trzeba trochu dorosnąć Koledzy-Tradycjonaliści i przygarnąć do serducha nowe technologie... http://www.youtube.com/watch?v=DxGH2qHlKBk Szacunek... I. Dziękuję, że przypomniałeś mi ten filmik. To prawda, muszę się sporo nauczyć, ale jak wspominałem czasami dokonują się małe rewolucje i odmieniają wszystko. przyjmuję jednak, że odkuwki to najlepsze rozwiązanie.
Mod Team IvanMTB Napisano 8 Maja 2013 Mod Team Napisano 8 Maja 2013 Kłaniam, Aktualnie najprawdopodobniej najlepsze, ale za kilka lat kiedy technologia druku 3D stanieje i spowszednieje nie bedzie to tak oczywiste Szacunek... I.
kadargo Napisano 8 Maja 2013 Napisano 8 Maja 2013 Nie widzę tego filmu bo siedzę na telefonie ale... Z druku 3D korzystałem do prototypowania już jakieś 6 lat temu. Druk ze sproszkowanych metali jest dostępny bez problemu. Gęstość tak wytworzonych detali sięga niemal poziomu litego metalu. Cenowo przy jednostkowej produkcji też nie zabija w porównaniu z innymi metodami wytworzenia prototypu. Polecam kontakt z firmą BibusMenos. Tak, tak Ivan są z 3city.
Mod Team anarchy Napisano 9 Maja 2013 Mod Team Napisano 9 Maja 2013 Żeby nie było, iż łączniki to tylko tradycja, tradycja i tradycja... Trzeba trochu dorosnąć Koledzy-Tradycjonaliści i przygarnąć do serducha nowe technologie... Ivanie, filmik znany od dłuższego czasy, nawet sam bikeBoard z 8 miesięcy temu to pokazał (nawet oni!) Tu nie chodzi o konserwę. Bynajmniej. Można robić ramy ze stali, alu, tytanu, magnezu (merida?),bambusa, kompozytu drewnianego, litego drewna, drewna łączonego stalowymi mufkami, przemielonych butelek PET (koncepty Peugouta sprzed dekady jakoś), przestrzennych struktur kompozytowych, można to wszystko kleić, skręcać, spawać, lutować, nitować, wiązać sznurkiem, oklejać tkaninami rowingowymi. Można tkać ramę na maszynie z włókien (BMC?). Ba - można sobie (jak tylko kogoś stać) całą ramę wyrzeźbić na frezarkach sterowanych numerycznie. Albo używać gwoździ do łączenia rur w łącznikach i lutować nad paleniskiem kowalskim jak robiło się to "przed wojną" Można być "rewolucjonistą" łącząc karbon na modłę stali (Colnago?),albo rzeźbić przy pomocy drukarek jak w tym filmiku. Ale trzeba mieć wiedzę do jasnej ciasnej! W tym rzecz. A nie w gumiakach pod pierzynę z pytaniem w którą dziurę walić! Autor pisze, że chce "zapomnieć o utartych szlakach" ale on ich k.. nawet nie zna! Chcesz być rewolucjonistom to najpierw się dowiedz co było by móc to odrzucić.
bielczis Napisano 9 Maja 2013 Autor Napisano 9 Maja 2013 Nie widzę tego filmu bo siedzę na telefonie ale... Z druku 3D korzystałem do prototypowania już jakieś 6 lat temu. Druk ze sproszkowanych metali jest dostępny bez problemu. Gęstość tak wytworzonych detali sięga niemal poziomu litego metalu. Cenowo przy jednostkowej produkcji też nie zabija w porównaniu z innymi metodami wytworzenia prototypu. Polecam kontakt z firmą BibusMenos. Tak, tak Ivan są z 3city. fajna ciekawostka, dzięki. Jednak zależy mi na czymś bardziej powszechnym. Koledze od "rewolucjonistom" zalecam przeczytać moje wpisy jeszcze raz, ale teraz ze zrozumieniem. Jestem laikiem i tego nie ukrywam. Pojawiłem się m.in. tutaj aby zdobyć wiedzę. Jeśli to forum wyłącznie dla doświadczonych to przepraszam. Szukam sprawdzonych przez innych rozwiązań, biorąc jednoczesnie pod uwagę, że może ktoś ostanio spróbował zrobić coś zupełnie inaczej niż to wykonywało się dotychczas. Nie chcę zapomnieć o utartych szlakach, a wspomniałem, że czasami dokonują się małe rewolucje i trzeba o nich zapomnieć... To taka mała złośliwość z mojej strony... wybaczcie... tak, dopiero się uczę i to głównie na własnych błędach. Za rok po kilku nieudanych próbach może będę mądrzejszy...
Mod Team anarchy Napisano 9 Maja 2013 Mod Team Napisano 9 Maja 2013 to tak po kolei zatem - na dobrych sklepach internetowych czy w USA (przytaczana powyżej dostępna i niedroga NOVA) czy Anglii czy nawet blisko Niemczech dostaniesz rury które spokojnie możesz pospawac. Możesz kupic gotowe łączniki do tychże gotowych rur co by wszystko polutowac. Kwestia poszukania, poszperania. Nawet na tym forum już coś jest.O np tutaj: http://www.forumrowerowe.org/topic/129565-lutowanie-ramy-sztuka-czapki-z-glow/ Znajdziesz tam nie tylko zdjęcia, filmy ale link do forum USA dotyczącym tylko i wyłącznie budowy ram. Tyle. wiem, ze czasami z dnia na dzień trzeba zapomniec o utartych szlakach. Czytam bardzo dokładnie proszę sobie Kolegi wyobrazic. Jakie utarte szlaki skoro Ty nie wiesz nawet z czego są łącznik ani nawet jak wykonane(!).Naturalnie ciąg do wiedzy jest:dzięki za info... choć wolałbym chyba tego nie wiedzieć czy gdzieś się pomyliłem?No nie licząc jednego błędu gramatycznego.Tak z wrodzonej i nabytej złośliwości.Chcesz robic (tajemnicze ramy) to szukaj wiedzy u magików.Chcesz otwarcie "gadac" pisz co i jak. Co masz, co chcesz zrobic, co wiesz, i jaki masz warsztat (o umiejętności też chodzi). Dlaczego "mufy" a nie zwykłe spawanie, jaki materiał (bo tylko po łącznikach domyślamy się, że chodzi o stal 4130) itd itp. Jaki rower? (dośc istotne, bardzo istotne)Myślisz, że ktoś "podkradnie" Ci pomysł - no wybacz
bielczis Napisano 9 Maja 2013 Autor Napisano 9 Maja 2013 ehhh. obiecuję to ostatnia odpowiedź na zaczepkę. po pierwsze jeśli mnie już cytujesz to zrób to rzetelnie - "choć wolałbym chyba tego nie wiedzieć" zapomniałeś jeszcze, że na końcu był " ;)"... wiesz co to żart???? Nie robię tajemnic, ale jeśli pytania są wyśmiewane... to po co mam podkładać głowę pod gilotynę i pokazywać nieudane próby... Jak już będę z czegoś zadowolony to i zaprezentuję. zamiast marudzić wsiądź na rower...
Mod Team anarchy Napisano 9 Maja 2013 Mod Team Napisano 9 Maja 2013 Kolego (z mojej strony też nie mam zamiaru polemizowac) to nie zaczepka, pokazuję Ci jasno gdzie możesz szukac, ale też to próba pokazania gdzie tkwi błąd, a przynajmniej w moich ( i chyba nie tylko moich) oczach. Jeden powie Ci to delikatnie , inny nie. Ja jestem ten "inny".Właśnie może gdybyś zaczął od tego co zrobiłeś, jak, czym , z jakim efektem a potem pytał i mówił czego poszukujesz wyglądało by to inaczej.Jestem bardzo ciekaw Twoich wyników i z pewnością szczerze pogratuluję udanego projektu. I jeśli cokolwiek będę mógł to powiem, podpowiem, nakieruję (tak ja na początku).amenps: Nie marudzę, ale marzycieli od swojej własnej ramy znam na pęczki, warsztat gdzie takowe ramy robią też znam od kilku lat, na rowerze byłem, proszę nie podpowiadaj mi co mam robic bo o to nie pytałem.ps: a tak w ogóle "peace"
bielczis Napisano 9 Maja 2013 Autor Napisano 9 Maja 2013 nie ma problemu, pierwsze obwąchiwanie czasami kończy się warknięciem... wychodzę z założenia, że nie ma rzeczy niemożliwych. W tym przypadku potrzebna jest gigantyczna wiedza, którą na razie nie dysponuję. Nikt nie musi mi tego udowadniać, bo to wiem najlepiej. Chcę się dowiedzieć możliwie najwięcej. Mam dostęp do parku maszynowego i ludzi z fachem w ręku typu spawacze itp. Mogę sobie pozwolić na podejmowanie prób. Zresztą mało istotne. o mufach zapytałem z dużym wyprzedzeniem. Dzięki nim rama jest (dla mnie) bardziej estetyczna i nie wiem czy dobrze się doczytałem, że łączenia za ich pomocą są bardziej wytrzymałe...
Mod Team anarchy Napisano 10 Maja 2013 Mod Team Napisano 10 Maja 2013 no takale już na początek - spaw - rury łączone na styk, łączniki (mufy) - łączenie na lut. Jeśli masz spawaczy - spawaj. To nie do końca prawda, że łączniki są trwalsze. Choć w hierarchii spawanie, lutowanie na styk i "mufki" zajmują II miejsce po spawie. Same mufy wynikają z tego, że kiedyś nie mając TIGomatów Migomatów i plasmy jedyne co można było robić to lutowanie, potrzebna była spora powierzchnia styku (z racji słabego trzymania) no i zrodziły się łączniki. O stronie estetycznej powiem tylko tyle - wg mnie powinny być ustawy mówiące jaki minimalny procent rowerów ma być na "mufkach" - świat byłby piękniejszy.Park maszynowy to bardzo dobra rzecz (jeśli jeszcze tani i dostępny) ale pomyśl o najważniejszych 2 rzeczach - stole i profilowaniu rur (giętarce), drugie może obejdziesz kupując idealnie profilowane rury pod tylni trójkąt, przedniego nie unikniesz. Stół musi być bardzo sztywny, bardzo precyzyjny i dopasowany do standardów rurZ innej beczki, dobra angielska strona: http://framebuilding.com/ A tu masz np przedstawicielstwa Columbiego, Niemcy (z tej listy) z tego co pamiętam mają ich rury i jakieś tam łączniki: http://www.columbustubi.com/eng/6.htmStrona podana na poczatku tego wątku z rurami Nova to chyba najtansza opcja (szczególnie rury w setach)I na koniec dla ciekawskich i poszukujących , tu masz polską manufakturkę Chimera Bikes, oni spawają ze stali którą sami cieniują, poczytaj, poszperaj może cos znajdziesz:http://www.chimerabikz.com/
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.