Skocz do zawartości

[serwis] Manitou Nixon, jak się za to zabrać?


raqall

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Mam amortyzator Manitou Nixon (nie wiem dokładnie jaka to wersja ani rocznik). Składałem rower sam, amortyzator kupiłem rok temu na Allegro.

Od początku gdy go miałem, nie chodził za dobrze, jakiś czas temu kupiłem swoją pompkę (pożyczałem od znajomego :P), męczyłem się, żeby ustawić odpowiednie ciśnienia, różne kombinacje, mimo wszystko dalej chodzi "ospale". Najlepsze co udało mi się uzyskać to to, że jest twardy, ale w miarę szybko wraca, jednak nie tłumi dobrze, nie wybiera drobniejszych przeszkód, ugina się przy dużych przeszkodach, jadąc po drobnych kamieniach bolą ręce od trzęsienia. Nie dobija do końca, ta gumowa opaska zatrzymuje się nieco ponad połowę. Mogę ustawić go tak, że ładnie wybiera drobne przeszkody, jest miękki, przyjemnie działa - ale w ogóle nie wraca :P, albo wraca tylko do połowy i to jeszcze bardzo wolno. Kręcenie tym takim niebieskim pokrętłem ze spodu nic nie zmienia.

 

Kolega ma Tore (chyba 302) i chodzi niebo lepiej - takie działanie amortyzatora byłoby dla mnie satysfakcjonujące.

 

Zdjęcia: http://imgur.com/a/c3Vd1/embed#0

 

Możecie powiedzieć mi dokładnie jaki to model i rocznik?

Chciałbym zrobić mu serwis (wymienić uszczelki, olej itd, bo wydaje mi się, że poprzedni właściciel tego nie zrobil :P), nigdy nie rozbierałem amortyzatora powietrznego, nie mam pojęcia jak się za to zabrać - w mojej okolicy nie ma chyba kogoś kto zajmuje się tego typu sprzętem.

 

Na forum znalazłem taki temat: http://www.forumrowerowe.org/topic/129968-amortyzatronixon-it-serwis-wymiana-olejow/?hl=nixon - jednak nie ma tam opisane dokładnie jak to zrobić. Na forum jest post z dokładną instrukcją serwisowania Rock Shox Revelation, coś takiego byłoby super (jakiś link w internecie, cokolwiek - nie wiem dokładnie jaki model amortyzatora mam, jaki tłumik itd)

 

Pozdrawiam, Raqall

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawdopodobnie rocznik 2005, z tego co widać na zdjęciach - w lewej goleni masz system IT, w prawej tłumik SPV, temat o takim amorze jest tu (wszystko raczej dokładnie opisane):

http://www.forumrowerowe.org/topic/127319-amortyzator-problem-z-manitou-nixon/

A tu instrukcja do amora (widać nawet jak rozebrać system IT) :

http://www.manitoumtb.com/assets/Service%20Manuals/2005%20Nixon%20Service%20Manual.pdf

 

PS

A ta linka od systemu IT to działa ?, bo jakaś paskudnie sponiewierana ...

Edytowane przez Rulez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

działa, działa - jak rozkręce to sobie wymienię, mam nadzieję, że taka zwykła od hamulców podejdzie

 

dzięki za informacje, zajmę się moim Nixonkiem w najbliższym czasie :P

Proponuję taką od przerzutki, końcówka z tej od hamulców nie będzie raczej pasowała do otworu w zaworku.

No chyba, że sam pancerz, ale nie wiem czy ten od hamulców nie będzie miał za dużej średnicy.

Edytowane przez Rulez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

działa, działa - jak rozkręce to sobie wymienię, mam nadzieję, że taka zwykła od hamulców podejdzie

 

dzięki za informacje, zajmę się moim Nixonkiem w najbliższym czasie :P

 

Co do linki to będzie pasować taka od przerzutki.

Jeżeli do tej pory go nie serwisowałeś i nie znasz jego historii to polecałbym oddać go do serwisu żeby wymienili wszystkie uszczelki, jest ich tam trochę w środku. Może się okazać że trzeba coś jeszcze wymienić. U mnie na przykład trzeba było wymienić sprężynkę od IT. Jeżeli się na to zdecydujesz to poszukaj takiego który robił lub robi Manitou.

Samemu też dasz radę wymienić oleje. Potrzebujesz Motorexa Semi Bath po 16 ml do goleni oraz 5W do tłumika.

Czy wiesz że przy systemie IT po napompowaniu trzeba wyrównać w komorach ciśnienie? Czyli, pompujesz przy wciśniętej manetce, albo po napompowaniu wciskasz manetkę bez uginania widelca, czynność powtarzasz aż do uzyskania odpowiedniego ciśnienia.

Generalnie z opisu pracy domyślam się że coś jest nie tak. Nie jestem pewien ale to chyba jest model z SPV, nie powinno się używać tego amortyzatora jeżeli w komorze SPV masz mniej niż 30 PSI.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ma niewielkie zdolności manualne, da sobie radę z całym amorem, quadringi z systemu IT to typowe katalogowe rozmiary.

Co do pompowania IT , to "wyrównywanie ciśnienia" jest zbędną kombinacją ;) wystarczy przy pompowaniu podłożyć coś pod wciśniętą manetkę IT (ja podkładam nakrętkę od zaworu presta)

i w ten sposób napompować "za jednym zamachem" :thumbsup:

Oleje jak wielokrotnie pisałem - można użyć samochodowych - samo Manitou takie dopuszcza ...

Jak pompować system SPV można poczyta tu :

http://www.manitou.com.pl/widelce_manitou_2007.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za odpowiedzi!

Wiem, ze trzeba pompowac to z wcisnieta manetka badz co jakis czas ja wciskac :)

 

Tak jak pisalem, nie ma w miare niedaleko mnie kogos kto ma jakis dobry serwis rowerowy (a w szczegolnosci amotyzatorow i to jeszcze Manitou)

 

Skoro piszecie ze "Jeśli ma niewielkie zdolności manualne" to sobie poradze to chyba tak bedzie :P

 

Nie wiem tylko czy jesli (a pewnie bede chcial) wymienic uszczelki to czy gdzies je dostane jeszcze?

 

Pozdrawiam, Raqall

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

jaki olej do niego dokupic? Jak skoncze robic z nim, to wrzuce zdjecia jak wyglada olej teraz, to powiecie mi czy nadaje sie do wymiany (a chyba tak jest)

Edytowane przez raqall
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Press inner legs into casting about half way and then inject Semi Bath oil (5/40wt.synthetic oil,...)

Jeśli już tozbierasz tłumik to nie ma się nad czym zastanawiać tylko wymienić olej.

Do goleni dolnych olej silnikowy, syntetyk 5/40w po 16 ml w każdą goleń.

Do komory powietrznej nad tłokiem IT - 8-10 ml oleju - taki sam , no chyba, że chcesz wydać więcej kasy to ten :

.http://r.twenga.pl/g3.php?pg=VDs0MTM0ODMwMjM2MzQzNzM5NDg0OzM2MTY0NTE7aHR0cDovL3d3dy5tdWRzZXJ3aXMuY29tL21vdG9yZXgtc2VtaS1iYXRoLXAtNTkzLmh0bWw7M2I3YzIzOTVmNThiMDFjZWVlMmIyYTEwMTVmODBlMmQ%3D&dac=1

 

do tłumika :

Motorex 5 WT :

http://r.twenga.pl/g3.php?pg=VDs4NTk1MDQxNzYwMDU5MjgzNTQ5OzM2MTY0NTE7aHR0cDovL3d3dy5tdWRzZXJ3aXMuY29tL29sZWotbW90b3JleC1yYWNpbmctZm9yay1vaWwtNXctcC01MzIuaHRtbDszYjdjMjM5NWY1OGIwMWNlZWUyYjJhMTAxNWY4MGUyZA%3D%3D&dac=1

 

 

 

Edytowane przez Rulez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok, dzieki - ale mam teraz problem

 

nie wiem co jeszcze trzyma amortyzator razem, bo nie moge oddzielic gornych lag od dolnych;

odkrecilem ten "korek" od SPV (prawa laga, kluczem 24mm, wylalem olej - jest metny nie widac przez niego nic, ma takie babelki powietrza w sobie, po za tym fajny kolor :D)

 

z lewej lagi przelozylem klucz przez te blokade na kierownice i odkrecilem - wyjalem to dlugie "cos" razem z manetka i ze spodu wypadla druga czesc - zostala tylko jakas podkladka jakby w srodku.

 

Odkrecilem to takie niebieskie pokretlo z dolu, wyjalem je - no i za nic nie moge rozdzielic gornych lag od dolnych?

 

Co jeszcze musze zrobic?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko jest w instrukcji ;), w lewej goleni na dole odkręcić nakrętkę na wentylu, w prawej goleni w otwór po niebieskim pokrętle wsadzić klucz imbusowy i kręcąc w prawo spowodować wkręcenie tłoka do wnętrza goleni, i to by było na tyle ... można rozdzielić ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjąłem to niebieskie pokretlo, w instrukcji napisali zeby uzyc 8mm klucza - tylko ze dziura na ten klucz jest tak masakrycznie wyrobiona ze nawet 9mm to za malo - nie da sie tego odkrecic. Poprzedni wlasciciel sie troche omeczyl zeby doprowadzic to do takiego stanu, a szkoda bo myslalem ze cos z tym Nixonem zrobie. Wymienilem linke do tej manetki na kierownice i chodzi teraz duzo lepiej - co i tak w sumie nic mi nie dalo :)

 

Dzieki za odpowiedzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie masz wiele do stracenia, są też klucze imbusowe 9 mm, ja bym próbował jednak doprowadzić ten amor do stanu używalności, to bardzo dobre sprzęty, na pewno dużo lepsze niż Tora, czy jakiś inny Recon ;)



Za rozsądne  :thumbsup:  pieniądze można kupić tłumik SPV :

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=20962

I nawet gdyby średnica tłoczka nie pasowała (choć zapewne to jest właśnie taki tłumik), możesz z 2 zrobić 1 sprawny (twój tłoczek i nowa rurka z zaworem) :yes:

Edytowane przez Rulez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten tloczek zdaje sie dzialac, nie moge odzielic gornych lag od golenni - szkoda ze zaden fachowiec nie moze rzucic na to okiem. Obrobione jest na okraglo (ta dziura pod niebieskim pokretlem)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie, żeby rozłączyć golenie musisz wkręcić ten "obrobiony" element (a to jest właśnie końcówka przeciwna do tłoczka - tego elementu do którego link który podałem), żeby go wkręcić trzeba pewnie uszkodzić tą koncówkę poprzez wbicie klucza Torx w okrągły otwór i wkręcenie jej do środka ...

To właśnie ten element z tłoczkiem wychodzi z goleni górnej, i jest wkręcony w dolną, końcówką z gwintem którą widać na zdjęciu, przez co łączy obie golenie ... tłoczek nie wysunie się z goleni górnej ponieważ jest tam wkręcony korek przez który przechodzi ten pręt z gwintem ...

 

PS

Wrzuć jakieś zdjęcie, jak wygląda ta obrobiona "dziura" pod niebieskim pokrętłem ...

Edytowane przez Rulez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...