Skocz do zawartości

[dętka] Czy do 26x2.35 będzie pasować moja dętka?


taddix

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Zakupiłem oponę Maxxis Ignitor 26x2.35. Mam dętkę 26x1.75-2.125

Czy jak zainstaluję tą oponę ta tej dętce to czymś to grozi?

Napisano

Poza tym że będzie rozciągnięta ponad normę i nie zdziw się jak strzeli. Tak samo chciała mi kobieta sprzedać w sklepie "więcej pan napompuje i będzie ok" ;) W takim razie po co ta rozmiarówka? Zrobili by jedną uniwersalną i byłoby ok.   

Napisano

2,125 cala to 53,975 mm

2,35 cala to 59,69 mm. Różnica to 5,715 mm. 

Zakładamy oczywiście że producent dętki wie dokładnie ile szerokości mają opony, w których zamontowany jest jego produkt.  Ale tego nie wie.

Różnica 5,7 mm jest bez znaczenia. 

17 lat jeżdżę na rowerze i zawsze zakładam dętki maks 2,125 do opon nawet 2,5 cala.

 

"Strzeli" to tylko w Erze.

 

Mój czas zapewne właśnie się kończy....

 

Jedna opona o rozmiarze podanym przez producenta 2,1 realnie ma rozmiar 1,9, druga 2,2. W tym przypadku powinienem kupić dętkę "dedykowaną"? 

 

Rozmiar podany na dętce wiąże się bardziej z jej zastosowaniem/stylem jazdy. Dętki o rozmiarze powiedzmy 2,3 do 2,5 cala czy więcej są przeznaczone do np opon enduro/fr/dh i do tej dyscypliny zakłada się mocniejsze opony i bardziej odporne na przyszczypania i przebicia dętki. Są one nie tylko "odpowiedniejsze" rozmiarowo ale też sporo masywniejsze.

 

Napisano

To mało znany sposób, który sprawdzić możemy prostym testem. Weźmy dwa baloniki - jeden napompowany, drugi z niewielką ilością powietrza - i spróbujmy je przebić oba szpilką. Co oczywiste, dużo łatwiej podda się balonik mocno nadmuchany (z bardzo rozciągniętą gumą).

Dętka w rowerze jest jak taki balonik - za mała, będzie w oponie bardziej rozciągnięta i łatwiej będzie ją przebić. Dętka o rozmiar za szeroka nie będzie tak mocno rozciągnięta (ograniczy ją szerokość opony) i dzięki temu będzie bardziej odporna na uszkodzenia.

Dlatego warto stosować dętki o rozmiar lub dwa szersze niż szerokość opony. Oczywiście nie można przesadzić. O ile do opony o szerokości 1,75 cala spokojnie wejdzie dętka w rozmiarze 2,125 (dwa rozmiary większa) albo nawet szersza, o tyle w oponkę o szerokości 20 mm już wciśnięcie dętki o rozmiar większej (23 mm) będzie wymagało wprawy.



 

17 lat jeżdżę na rowerze i zawsze zakładam dętki maks 2,125 do opon nawet 2,5 cala

  Tomku, Tomku ... ja trochę więcej jeżdżę rowerem więc nie ma co się chwalić ;)
Napisano

W swoim "przykładzie" nie podałeś: różnicy ciśnień dla obu balonów konretnej eksperymentalnej wartości, która wpływa na stopień rozciągnięcia balonu napompowanego mocniej. Poza tym istotny drobiazg - balon przy zwiększaniu swojej objętości nie jest ograniczany z zewnątrz, dętka jest. 

Podałem Ci obliczenia - różnica rozmiaru między dętką do 2,125 i oponą 2,35 to 5,7 mm. Do tego trzeba uwzględznić grubość ścian opony, jej przekrój i faktyczny rozmiar, dowolnie interpretowany przez producenta. Różnica między maksymalną "dopuszczalną" szerokością dla dętki a teoretycznie określoną wartością szerokości opony to mniej niż 10 procent. Podaj wyliczenie matematyczne o ile gęstość materiału dętki uległa zmniejszeniu po napompowaniu jej do szerokości o 10 procent większej przy założeniu że dętka potem nie jest już fizycznie rozciągana a jedynie przyjmuje większe ciśnienie. Cały czas bierzemy oczywiście pod uwagę ciśnienia robocze w oponach mtb powiedzmy od 2 do 4 barów.

Napisano

Ale to wystarczy wziąć na chłopski rozum bez obliczeń... coś co jest bardziej rozciągnięte no bo mniejsza dętka potrzebuje więcej powietrza żeby wypełnić większą oponę będzie bardziej osłabiona. Nie ma co tworzyć nowej filozofii :)  

Napisano

 

ja trochę więcej jeżdżę rowerem więc nie ma co się chwalić

 

Ja o niebie Ty o chlebie.

Przeczytaj dokładnie to co napisaem. Czas eksploatacji szerokich opon z "wąskimi" dętkami.

 

 

Napisano

Ale to wystarczy wziąć na chłopski rozum bez obliczeń... coś co jest bardziej rozciągnięte no bo mniejsza dętka potrzebuje więcej powietrza żeby wypełnić większą oponę będzie bardziej osłabiona. Nie ma co tworzyć nowej filozofii :)

Wystarczy poużywać takiej kombinacji dostatecznie długo i bez problemów by stwierdzić ewentualnie jak "nieodpowiednia" jest to kombinacja. 

Różnica wielkości wynosi 5,7 mm dla czysto "teoretycznego" wyliczenia z założeniem że producent dętki i opony tak samo interpretuje cale, tak nie jest.

 

Wielu producentów opon oferuje też dętki. Jak pokazuje PRAKTYKA jeden model danego producenta jest węższy niż podany na oponie rozmiar a drugi szerszy. Dętka "dedykowana" pasuje do obu opon gdyż wg danych producenta mają one ten sam rozmiar. Zapewne te różnice wpłyną na absolutnie niedopuszczalną nietolerancję wzajemną obu części :) Może w Polsce nie, le np w USA takie nieścisłości zapewnie kończyłyby się masowymi pozwami poszkodowanych przez producenta niekompatybilnych dętek i opon. Wielu jednak nadal z maniakalnym uporem uznaje że 2,1 cala to np 50 mm dla jednej jego opony albo 55 dla drugiej. Mają różne normy mimo że siedzą "biurko w biurko"?

 

No i nie uwierzę, że nigdy nie złapałeś gumy ;)

I zapewne wiesz z jakiego powodu je łapałem. 

Ciało obce dosyć łatwo znaleźć w oponie, podobnie jak dwie dziury po snejku. Jak do tej pory nie znalazłem żadnych cudownych i niewytłumaczalnych przyczyn "gum". W przypadku pierwszym przyczyna jest oczywista, w drugim również - preferowane niskie ciśnienie. 

A, zapomniałem - masę kapci miałem z powodu różnicy 9,5398 procenta szerokości między maksymalnym dopuszczalnym na dętce i podanym przez producenta opony...

Napisano

No każdy ma swoje praktyki mniej lub bardziej sprawdzone, ja osobiście wole mieć dętki ciut większe lub równe oponie niż mniejsze. 

Przez 5 sezonów tylko raz, raz złapałem kapcia i to też na własne życzenie :) ciut za szybko wyjechałem na  krawężnik przy niskim ciśnieniu.

Napisano

Dzięki za odpowiedzi :)

 

Póki co założę tą oponę na tę dętkę, którą mam. W sumie to i tak nie wiem na ile na opona się u mnie sprawdzi. Dostałem tą oponę za grosze, bo używana. Nigdy nie jeździłem na zwijanej i chcę spróbować.  A trafiła się akurat taka szeroka oponka.

 

Zastanawiam się tylko na ile ta Maxxis Ignitor 2.35 sprawdzi się na asfalcie, bo głownie jeżdże po asfalcie :036:

 

Napisano

Nie widzę sensu używania w takiej sytuacji tej opony. Szeroka, ciężka, bieżnik terenowy.



Zwijana nie ma właściwie nic do właściwości jezdnych. Jest mniej lub bardziej lekka od wersji drutowej w tym samym rozmiarze.

Druciak jest cięższy o 85 gramów czyli bez znaczenia wg mnie w tym przypadku. Waga w optymistycznej wersji ok 700 gramów nie doda Ci skrzydeł. 

Jeśli chcesz naprawdę poczuć różnicę to kup kewlara ale w mniejszym rozmiarze i oponę do xc jeśli już.

Napisano

Ta oponka jednak jest za duża do mojego rowerku i trochę się nie mieści :verymad:

 

Jakby ktoś chciał to się jej pozbędę.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...