Skocz do zawartości

[Hamulce] Odpowietrzenie i napełnienie układu w SLX M666


grzybak

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

W związku z tym iż podobny temat został zamknięty otworzyłem nowy.
Posiadam wyżej wymienione hamulce. Prawa dźwignia zrobiła się jakaś taka miękka. Ma skok prawie 25mm. Zaczyna mi to przeszkadzać bo muszę mocniej dociskać klamkę żeby zahamować. Przód jest ok. Tu skok wynosi max 15mm. W związku z tym przymierzam się do odpowietrzenia układu i dodania oleju mineralnego w tylnym hamulcu. Prosiłbym szanownych forumowiczów o odpowiedź na niżej zadane pytana i cierpliwość w udzielaniu ich ponieważ nigdy tego wcześniej nie robiłem a spróbować kiedyś trzeba. Jestem po lekturze instrukcji serwisowej, kilku artykułach w internecie i paru filmach na youtube. Mam dalej kilka niejasności które opisze w punktach.
1. Koniecznie chce użyć lejka Shimano. Czy te dwa czymś się różnią? Na zdjęciu biały lejek ma jakiś dodatkowy element. http://allegro.pl/lejek-do-odpowietrzania-hamulca-tarczowego-shimano-i3168827623.html i http://allegro.pl/shimano-lejek-do-odpowietrzania-hamulcow-tarczowyc-i3152486710.html
2. Chcę kupić zestaw olej 50ml + rurka http://allegro.pl/olej-mineralny-shimano-hydraulic-50ml-i3127429994.html . Czy na pierwszy raz wystarczy mi taka pojemność czy może dokupić 100ml? Chętnie użyłbym rurki ogólnodostępnej ponieważ byłoby to o wiele taniej ale kompletnie nie orientuje skąd można takową zdobyć. Jakiej długości powinna być rurka?
3. Gdzie i o jakiej pojemności strzykawkę kupić? Może ktoś z forumowiczów zna patenty na odpowiednie dobranie strzykawki i rurki z tzw. ogólnodostępnych źródeł żeby całość była szczelna.
4. Klucz oczkowy posiadam.
5. Rozumiem że koło dla bezpieczeństwa powinno być zdjęte i włożona zaślepka ale co z klockami? Co ewentualnie można włożyć na ich miejsce? Jeśli istnieje cokolwiek to wolałbym tego użyć żeby nie pozalewać okładzin jakby poszło coś nie tak.
6. Te dwie instrukcje serwisowe http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Bleeding_SI/SI_0061A/SI-0061A-001-POL_v1_m56577569830667342.pdf i http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/SI_0116A/SI-0116A-001-POL_v1_m56577569830752181.pdf różnią się między sobą tym że w pierwszej korek trzeba włożyć od razu a w drugiej dopiero przy wykręcaniu lejka. Hamulce otrzymałem bez żadnej instrukcji więc zapytuje która metoda w przypadku tego hamulca jest obowiązująca?
7. Czy olej który ścieknie z układu i pozostanie w lejku można wykorzystać przy kolejnym napełnieniu?
To tyle co do niejasności jakie chodzą mi po głowie. Jeśli powinienem jeszcze na coś zwrócić pilniejszą uwagę to bardzo proszę o info.
Dziękuję za cierpliwość.

 

Edytowane przez grzybak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

2. Chcę kupić zestaw olej 50ml + rurka http://allegro.pl/ol...3127429994.html

50ml wystarczy, rurka w sklepie akwarystycznym, motoryzacyjnym itp.

3. Gdzie i o jakiej pojemności strzykawkę kupić?

Apteka 20-stka wystarczy.

7. Czy olej który ścieknie z układu i pozostanie w lejku można wykorzystać przy kolejnym napełnieniu?

Można

Co do lejka i czarów z nim związanych - nie wiem, odpowietrzam dwiema strzykawkami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem trzecią instrukcję serwisową do odpowietrzenia i napełnienia układu Shimano http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/SI_0113A/SI-0113A-001-POL_v1_m56577569830721571.pdf i się pogubiłem. Tu z kolei każą skierować zawór odpowietrzający w zacisku w dół. Proszę o poradę która z wymienionych 3 instrukcji ma zastosowanie przy tym hamulcu. Czy zasadą jest że do każdego rodzaju hamulca stosuję się inną metodę czy może wszystkie metody są poprawne a wybór jednej z nich zależy do wykonującego odpowietrzenie? 

Edytowane przez grzybak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

2. Chcę kupić zestaw olej 50ml + rurka http://allegro.pl/ol...3127429994.html . Czy na pierwszy raz wystarczy mi taka pojemność czy może dokupić 100ml? Chętnie użyłbym rurki ogólnodostępnej ponieważ byłoby to o wiele taniej ale kompletnie nie orientuje skąd można takową zdobyć. Jakiej długości powinna być rurka?

 

Nie kupuj tego oleju w żadnym razie! Ta cena to ździerstwo! Tu masz 100ml za 15pln:

http://allegro.pl/olej-mineralny-shimano-do-ham-hydraulicznych-100ml-i3148398212.html

Natomiast rurka pasuje taka od mydeł w płynie, choćby takiego:

http://allegro.pl/balea-malinowe-mydlo-w-plynie-z-dozownikiem-i3151997560.html

Strzykawka zwykłą, 20ml. Koła nie trzeba zdejmować do odpowietrzania. Warto jedynie cofnąć tłoczki jeśli klocki są zużyte w większym stopniu niż 20-30%. Jeśli się tego nie zrobi przy wymianie klocków na nowe w układzie będzie za dużo płynu, przez co nowe klocki będą za blisko tarczy.

W przypadku hamulców Shimano wężyk nakłada sie na odpowietrznik, także jest zawsze ryzyko że się ześliźnie i olej poleci. Polecam swój patent: bierzesz jednorazową reklemówkę, robisz w niej mała dziurkę, choćby gwoździem, nakładasz ją na zacisk i tarczę, w dziurkę odpowietrznik. W razie jakby olej pociekł masz wszystko zabezpieczone.

 

obraz001ur.jpg

 

obraz002ck.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Czytałem ten wątek jak również ten http://www.forumrowerowe.org/topic/94728-hamulec-slx-br-666-czy-warto i niestety nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytania.

 

Polecam swój patent: bierzesz jednorazową reklemówkę, robisz w niej mała dziurkę, choćby gwoździem, nakładasz ją na zacisk i tarczę, w dziurkę odpowietrznik. W razie jakby olej pociekł masz wszystko zabezpieczone.

Rozwiązanie genialne w swojej prostocie. Dziękuję.

 

Warto jedynie cofnąć tłoczki jeśli klocki są zużyte w większym stopniu niż 20-30%. Jeśli się tego nie zrobi przy wymianie klocków na nowe w układzie będzie za dużo płynu, przez co nowe klocki będą za blisko tarczy.

Czy ta czynność jest obowiązkowa? Przyznam że ani instrukcje serwisowe ani filmy które oglądałem nic nie wspominają o tej czynności. Proszę mnie poprawić jeśli się mylę ale czy nie jest tak że tłoczki niezależnie od grubości okładziny dochodzą do pewnego momentu i dalej już się nie wychylają bo w przeciwnym razie byłby problem ze zwykłą wymianą klocków, zawsze po zmianie na nowe obcierałyby o tarcze.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

Czy ta czynność jest obowiązkowa? Przyznam że ani instrukcje serwisowe ani filmy które oglądałem nic nie wspominają o tej czynności. .

Nowy hamulec jest zalewany płynem, a w zaciskach siedzą nowe klocki. Wraz ze zużyciem klocków układ pobiera trochę płynu ze zbiorniczka wyrównawczego, a tłoczki wysuwają się bardziej. Odpowietrzanie oznacza ponowne przelanie układu, i jak sie to zrobi przy wysuniętych tłoczkach płynu w układzie będzie więcej niż przy nowych klockach. W instrukcjach serwisowych o tym nie piszą, bo ogólnie każą zdemontować koło, klocki, cofnąć tłoczki i wepchać w zacisk ten żółty plastik.

 

Proszę mnie poprawić jeśli się mylę ale czy nie jest tak że tłoczki niezależnie od grubości okładziny dochodzą do pewnego momentu i dalej już się nie wychylają bo w przeciwnym razie byłby problem ze zwykłą wymianą klocków, zawsze po zmianie na nowe obcierałyby o tarcze.

Jeśli wciśniesz kilka razy klamkę, a w zacisku nie będzie tarczy to klocki zetknął się ze sobą i trzeba się będzie męczyć żeby je z powrotem rozchylić. Jeśli zrobiłbyś to samo przy zdemontowanych klockach w końcu przy którymś naciśnięciu tłoczek wyskoczy z zacisku i poleje się olej :D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

wepchać w zacisk ten żółty plastik.

Rozumiem że chodzi o zacisk który zastępuje tarcze. W moim przypadku ma kolor pomarańczowy. Przepraszam że tak pytam szczegółowo ale jak wspomniałem przysłano mi hamulce "golasy". Miały tylko te pomarańczowe zabezpieczenia i więcej nic, nawet kawałka instrukcji nie było. Mam jeszcze pytanie czy sama operacja cofnięcia tłoczka jest prosta? Nigdy tego nie robiłem. Jakiego narzędzia użyć? Ogólnie dziękuję za tak szczegółowe wyjaśnienia i cierpliwość :thumbsup:.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Nie, nie chodzi o tą czerwoną(pomarańczową) wkładkę, tylko o żółtą, grubszą. Tutaj na fotce jest włożona w zacisk:

http://allegro.pl/zacisk-hamulca-tarczowego-shimano-xtr-br-m985-radi-i3162526175.html

Jeśli chodzi o cofanie tłoczka to bierzesz płaski, duży śrubokręt i ostrożnie, ale silno naciskasz na tłoczek, tak żeby się cofną. Trzymasz go tak z 10sekund, potem to samo robisz z drugim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@sznib,

Nie, nie chodzi o tą czerwoną(pomarańczową) wkładkę, tylko o żółtą, grubszą.

Dziękuję. Bardzom mi pomogłeś z tym zabezpieczeniem. Mam go już w domu.

 

Zostały mi tylko do rozszyfrowania te 3 instrukcję wymienione wyżej. Proszę o pomoc z której skorzystać. Może pomoże jakiś właściciel SLX 666 który otrzymał ją razem z hamulcami i wskaże właściwą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@sznib,

Dziękuję. Bardzom mi pomogłeś z tym zabezpieczeniem. Mam go już w domu.

 

Zostały mi tylko do rozszyfrowania te 3 instrukcję wymienione wyżej. Proszę o pomoc z której skorzystać. Może pomoże jakiś właściciel SLX 666 który otrzymał ją razem z hamulcami i wskaże właściwą.

 

Na tym filmie masz pełna obsługę serwisową 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...